In september 2024 vloog ik samen met vier andere passagiers met Transavia-vlucht van Casablanca naar Amsterdam. De vlucht had een aanzienlijke vertraging van ruim drie uur, wat volgens EU Verordening 261/2004 recht geeft op €400 compensatie per persoon.
Mijn claim werd echter afgewezen met de reden:
“De vertraging is veroorzaakt door restricties van de luchtverkeersleiding. Dit ligt buiten onze macht.”
Wat ik opvallend vind:
Een andere passagier op exact dezelfde vlucht heeft wél compensatie ontvangen van Transavia (via een claimbureau). Ik heb hiervan het bewijs gezien, dus zowel de toekenning als het ontvangen compensatie bedrag. Het gaat dus letterlijk om dezelfde vlucht, dezelfde vertraging, maar een ander besluit.
Ik heb Transavia daarop gewezen en hen de bewijzen gestuurd, maar kreeg vandaag de volgende reactie per
e-mail van Transavia:
"In reactie op de voorgaande e-mail geef je aan dat je het oneens bent met de beslissing van mijn collega om de claim opnieuw af te wijzen. Je claim is in eerste en tweede instantie inhoudelijk beoordeeld en de uitkomst hiervan zal niet veranderen. Ik vertrouw erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Op nadere correspondentie met betrekking tot deze claim wordt niet meer gereageerd. Met vriendelijke groet, Transavia Service Center"
Dat mijn claim “in eerste en tweede instantie beoordeeld is” en dat ze “niet meer zullen reageren”. Daarmee laten ze feitelijk gelijke gevallen ongelijk behandelen.
Zijn er meer mensen die dit herkennen — of tips hebben hoe ik dit verder het beste kan aanpakken? Het lijkt me niet eerlijk dat compensatie willekeurig wordt toegekend, afhankelijk van hoe je de claim indient?