Transavia weigert compensatie

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Challange

Transavia weigert compensatie

Ongelezen bericht door Challange »

Beste Forum leden,

In september 2024 vloog ik samen met vier andere passagiers met Transavia-vlucht van Casablanca naar Amsterdam. De vlucht had een aanzienlijke vertraging van ruim drie uur, wat volgens EU Verordening 261/2004 recht geeft op €400 compensatie per persoon.

Mijn claim werd echter afgewezen met de reden:

“De vertraging is veroorzaakt door restricties van de luchtverkeersleiding. Dit ligt buiten onze macht.”

Wat ik opvallend vind:
Een andere passagier op exact dezelfde vlucht heeft wél compensatie ontvangen van Transavia (via een claimbureau). Ik heb hiervan het bewijs gezien, dus zowel de toekenning als het ontvangen compensatie bedrag. Het gaat dus letterlijk om dezelfde vlucht, dezelfde vertraging, maar een ander besluit. :roll: :?:

Ik heb Transavia daarop gewezen en hen de bewijzen gestuurd, maar kreeg vandaag de volgende reactie per
e-mail van Transavia:

"In reactie op de voorgaande e-mail geef je aan dat je het oneens bent met de beslissing van mijn collega om de claim opnieuw af te wijzen. Je claim is in eerste en tweede instantie inhoudelijk beoordeeld en de uitkomst hiervan zal niet veranderen. Ik vertrouw erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Op nadere correspondentie met betrekking tot deze claim wordt niet meer gereageerd. Met vriendelijke groet, Transavia Service Center"

Dat mijn claim “in eerste en tweede instantie beoordeeld is” en dat ze “niet meer zullen reageren”. Daarmee laten ze feitelijk gelijke gevallen ongelijk behandelen.

Zijn er meer mensen die dit herkennen — of tips hebben hoe ik dit verder het beste kan aanpakken? Het lijkt me niet eerlijk dat compensatie willekeurig wordt toegekend, afhankelijk van hoe je de claim indient?

NeoDutchio

Re: Transavia weigert compensatie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

En wat als die andere compensatie ten onrechte is uitgekeerd? Het kan best zijn dat in het andere geval een verkeerde beslissing is gemaakt of dat ze te snel ja zeggen tegen het claimbureau. Het is niet zo dat 1 geval garant staat voor iedereen.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Challange schreef:
27 okt 2025 22:30
Zijn er meer mensen die dit herkennen — of tips hebben hoe ik dit verder het beste kan aanpakken? Het lijkt me niet eerlijk dat compensatie willekeurig wordt toegekend, afhankelijk van hoe je de claim indient?
Als uw claim afgewezen wordt dan zijn er meerdere opties:

1) U kunt u aanmelden bij een claim club zoals bijvoorbeeld EUclaim (www.euclaim.nl) of de Consumentenbond (www.consumentenbond.nl/acties-claims/cl ... aimservice) om te zien of zij de claim nog in behandeling willen nemen.

2) U kunt Transavia voor de kantonrechter dagen, al dan niet via uw rechtsbijstand verzekering.

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

Je kan Speedy zijn advies opvolgen. Natuurlijk ben je dan nog veel meer tijd kwijt dan die 3 uur... Dus of dat het waard is?

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Methusalah schreef:
28 okt 2025 11:49
Je kan Speedy zijn advies opvolgen. Natuurlijk ben je dan nog veel meer tijd kwijt dan die 3 uur... Dus of dat het waard is?
Je eventjes aanmelden bij een claim club kost je geen drie uur hoor, hooguit een kwartiertje.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Er zal dan wel bij het claimbureau meteen opgegeven moeten worden dat er al een claim is ingediend welke afgewezen is. Of ze er dan nog in geïnteresseerd zijn zal daarna wel blijken.

geengast

Ongelezen bericht door geengast »

Dus je bent 3 uur langer in Marokko gebleven dan waarvoor je betaalt had. En je hoefde daar niet voor bij te betalen?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Challange schreef:
27 okt 2025 22:30
Ik zie drie opties: naar een claim club gaan, naar de kantonrechter of naar de geschillencommissie. Bij de claim club krijg je de ervaring maar sta je wel een deel van de vergoeding af. Bij de geschillencommissie zijn de kosten laag, maar de uitspraken zijn soms verrassend inconsistent. En bij de kantonrechter zijn de kosten hoog.

https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... uchtvaart/

Het argument van Transavia is dat ze hier geen controle over hadden. De vergoeding wegens vertraging hoeft niet gegeven te worden als er buitengewone omstandigheden zijn waardoor de vertraging is opgetreden.

Buitengewone omstandigheden zijn gebeurtenissen die de luchtvaartmaatschappij niet kan beheersen, waardoor de verordening geen recht op compensatie geeft bij vluchtvertraging of annulering, mits de luchtvaartmaatschappij alle redelijke maatregelen heeft genomen. De luchtverkeersleiding valt formeel buiten de directe controle van de luchtvaartmaatschappij, maar de luchtvaartmaatschappij moet wel redelijke maatregelen nemen om die invloed te ondervangen.

Dat de vertraging is veroorzaakt door restricties van de luchtverkeersleiding, is daarom m.i. onvoldoende. Er zal ook uitgelegd moeten worden waarom Transavia dit niet met redelijke maatregelen kon ondervangen.
Thijs124 schreef:
28 okt 2025 14:55
Er zal dan wel bij het claimbureau meteen opgegeven moeten worden dat er al een claim is ingediend welke afgewezen is. Of ze er dan nog in geïnteresseerd zijn zal daarna wel blijken.
Waar lees je dat?

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Klopt de door Transavia gegeven reden? Was de vertraging veroorzaakt door derden? De Franse ATC is de laatste tijd wel berucht.

Challange

Ongelezen bericht door Challange »

Dank voor de reacties.

Even ter bevestiging: ik beschik over documenten waaruit blijkt dat bij exact dezelfde vlucht althans één andere passagier door Transavia wél compensatie heeft ontvangen. Daarmee is de stelling dat de vertraging een “buitengewone omstandigheid” zou zijn waarmee geen compensatie verschuldigd is, juridisch betwistbaar.

Ik heb Transavia inmiddels specifiek gevraagd waarom er sprake is van willekeur, aangezien een andere passagier op dezelfde vlucht wél compensatie heeft ontvangen en de ander niet.

Tot nu toe krijg ik daar geen inhoudelijke reactie op. Ze blijven herhalen dat de vertraging “door de luchtverkeersleiding” kwam, zonder uitleg waarom dat bij de één wél en bij de ander níet zou gelden.

Ik heb Transavia opnieuw benaderd met tekst en uitleg, maar mocht er wederom geen reactie komen, dan zal ik waarschijnlijk een claimbureau inschakelen om dit verder af te handelen.

Het blijft vreemd dat een luchtvaartmaatschappij zo verschillend omgaat met passagiers op één en dezelfde vlucht.

Ik houd jullie op de hoogte van de verdere stappen — hopelijk helpt dit ook anderen die misschien tegen hetzelfde probleem aanlopen.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Zoals in de eerste reactie al is aangegeven, de compensatie aan een andere passagier kan onterecht zijn. Het is en blijft mensenwerk en mensen maken wel eens fouten. En 1 keer per ongeluk een fout maken wil niet zeggen dat je dat bij iedereen moet doen. Stel je voor dat een caissiere per ongeluk een klant te weinig in rekening brengt. Hebben andere klanten daar dan ook recht op?

Je hangt jouw verhaal teveel op aan wat iemand anders heeft gekregen terwijl je moet kijken of JIJ daadwerkelijk recht hebt op compensatie.

JeannetteK

Ongelezen bericht door JeannetteK »

Transavia is echt een ramp! Vraag eens advies bij de Inspectie Leefomgeving en Transport https://www.ilent.nl/onderwerpen/passagiersrechten https://www.ilent.nl/onderwerpen/passag ... ersrechten
Succes!

bupaul

Ongelezen bericht door bupaul »

geengast schreef:
28 okt 2025 17:07
Dus je bent 3 uur langer in Marokko gebleven dan waarvoor je betaalt had. En je hoefde daar niet voor bij te betalen?
Sorry hoor maar deze opmerking slaat helemaal nergens op. Niemand blijft voor zijn/haar plezier 3 uur extra bij de gate.

Plaats reactie