Methusalah schreef: ↑31 okt 2025 17:16
Dan heb je echt misconcepties van de huidige staat van AI. Ik kan er niets anders van maken.
Iedereen die werkt met de huidige vormen van AI zal gelijk toegeven dat het niet perfect is en ondanks de naam geen echte vorm van intelligentie. Maar beweren dat het enkel "super geavanceerd copy paste werk, maar niet meer dan dat" is, klopt echt niet.
Taalmodellen zoals ChatGPT geven niet copy-paste antwoorden maar genereren zelf hun antwoorden, uiteraard op basis van kennis die ze vooraf hebben opgedaan uit bronnen zoals boeken, openbare websites, forums, encyclopedieën, etc. Maar wat dat betreft is het niet anders dan wat mensen doen: aangeleerde kennis gebruiken om een antwoord op een vraag te geven. Een groot verschil met een mens is echter dat het geen werkelijk begrip heeft over het onderwerp waar het een antwoord op geeft en geen zelflerend vermogen. Dat verklaart gelijk ook het grote aantal "hallucinaties" (of verzinsels) dat ik regelmatig tegen kom.
Op mijn werk kan Microsoft Copilot na een Teams-vergadering een schriftelijke samenvatting maken van wat door ons besproken is en het resultaat is soms verbluffend goed. Privé gebruik ik het voor informatie vergaren maar heb het ook gebruikt voor maken van scripts in de programmeertaal python, analyseren van gegevens, etc. Zelfs tips vragen hoe individuele foto's het beste kunnen worden bewerkt in Lightroom. Belangrijk is dat je wel de juiste prompts invoert zodat je ook daadwerkelijk de informatie krijgt die je wilt hebben. En die prompts verzinnen kan nog een hele kunst zijn.
AI zoals ChatGPT kan een geweldige tool zijn, zolang je je maar bewust bent van de beperkingen en je je eigen hersenen blijft gebruiken.