Glasvezel KPN/Open Dutch Fiber

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
hountsje58

Glasvezel KPN/Open Dutch Fiber

Ongelezen bericht door hountsje58 »

Sinds een jaar heeft ons woningbedrijf Vesteda toestemming gegeven aan Open Dutch Fiber in ons complex glasvezel aan te leggen. Iedereen heeft, na wekenlang gedoe in het complex, een glasvezelaansluiting gekregen in de meterkast.
Fijn, zou je denken. Echter, ik ben meer dan 25 jaar abonnee van Xs4ALL, nu KPN, en heb totaal niets aan die aansluiting. Al jarenlang wacht ik, en medeburen, op een aansluiting door KPN. In onze buurt is keer op keer alles opgebroken om glasvezel aan te leggen. Dat is er nu dus en je zou verwachten dat KPN dus eindelijk glasvezel zal/kan leveren. Niets is minder waar. Talloze keren met KPN gebeld en die zeggen doodleuk dat zij alleen gebruik zullen maken van hun eigen netwerk. Met andere woorden, KPN wil zelf glasvezel in onze buurt aanleggen (wat een verspilling). Op de vraag wanneer dat dan zal gebeuren kan men geen antwoord geven. Met andere woorden, wij hebben een verbinding liggen maar moeten mogelijk nog jarenlang op KPN wachten. Je zou zeggen, stap dan over naar een andere provider maar als je, zoals ik, trouw bent aan XS4ALL en al de voordelen doe je dat niet zo snel.

Speedy123

Re: Glasvezel KPN/Open Dutch Fiber

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Xs4all verdwijnt langzaam als merk, sterker nog, je kan sinds 2021 al geen nieuwe klant meer worden van Xs4all. Als je op hun site voor een pakket kiest, wordt je doorgeleid naar de KPN site.

Sinds 2022 worden de diensten al door KPN geleverd:
https://tweakers.net/nieuws/190964/kpn- ... anten.html
Huidige klanten van XS4ALL worden vanaf begin 2022 gefaseerd onderbracht bij KPN-systemen, schrijft de provider. Daarover krijgen ze minimaal een maand eerder een bericht. XS4ALL-klanten behouden volgens KPN hun huidige abonnement, e-mailadressen en specifieke diensten zoals een malwarefilter en dnssec. De bestaande XS4ALL-abonnementen worden echter overgezet naar de techniek van KPN, waardoor er vrijwel geen verschil is met KPN-abonnementen.
Ik zie dus eerlijk gezegd weinig verschil tussen nu glasvezel klant worden via Open Dutch Fiber of straks glasvezel klant worden bij KPN. Want u heeft een grote kans dat xs4all straks helemaal niet meer bestaat.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Kennelijk vond KPN het niet de moeite waard om te investeren in een glasvezelaansluiting voor jullie. Dan kan je je afvragen of je dan nog wel bij zo'n bedrijf klant wilt zijn.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ik lees net ook het artikel van Radar van vandaag over Open Dutch Fiber maar daar hebben ze blijkbaar nooit van Coax gehoord...
Uiteindelijk zal iedereen in Nederland daarom overgaan op glasvezel. KPN heeft in gebieden waar huishoudens op glasvezel zijn aangesloten al het kopernetwerk uitgeschakeld. Daar kan je dus alleen nog via een glasvezelaansluiting een vaste internetverbinding krijgen.
Ook vraag me af wat het benoemen van de specifieke woonadressen in de reactie van ODF toevoegt ...

https://radar.avrotros.nl/artikel/de-bi ... iber-62053

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

KPN maakt geen gebruik van Coax, dat is Ziggo.

Wat-nou-weer

Ongelezen bericht door Wat-nou-weer »

StevieNL81 schreef:
03 nov 2025 19:01
Ik lees net ook het artikel van Radar van vandaag over Open Dutch Fiber maar daar hebben ze blijkbaar nooit van Coax gehoord...
Uiteindelijk zal iedereen in Nederland daarom overgaan op glasvezel. KPN heeft in gebieden waar huishoudens op glasvezel zijn aangesloten al het kopernetwerk uitgeschakeld. Daar kan je dus alleen nog via een glasvezelaansluiting een vaste internetverbinding krijgen.
Ook vraag me af wat het benoemen van de specifieke woonadressen in de reactie van ODF toevoegt ...

https://radar.avrotros.nl/artikel/de-bi ... iber-62053
En ik vraag me af waarom de Radar redactie (die deze adressen zelf blijkbaar als voorbeeld aan ODF verstrekt heeft) deze adressen niet verwijderd heeft.

Wat-nou-weer

Nijogeth schreef:
03 nov 2025 19:14
Volgens mij bedoeld @Stevie dat juist. Radar schrijft dit nl: Uiteindelijk zal iedereen in Nederland daarom overgaan op glasvezel. KPN heeft in gebieden waar huishoudens op glasvezel zijn aangesloten al het kopernetwerk uitgeschakeld. Daar kan je dus alleen nog via een glasvezelaansluiting een vaste internetverbinding krijgen.

De redactie vergeet voor het gemak maar even het bestaan van Ziggo coax dat op veel adressen gewoon beschikbaar is.

sergio1963

Ongelezen bericht door sergio1963 »

Bij ons werd 2 jaar geleden ook via ODF glasvezel in de straat aangelegd.
ODIDO kreeg voor 2 jaar het alleen recht op deze kabel. Ik woon naast het centrum en hier ligt glasvezel van KPN.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Bij ons steekt er inmiddels ook al meer dan een jaar zo'n stukje glasvezel uit de grond aan het begin van onze voortuin. Ik kijk regelmatig bij de enige aanbieder op dat stompje (Odido) maar zij zijn nog steeds niet goedkoper dan mijn huidige aanbieder (VodafoneZiggo). Dit komt omdat juist de combinatie van vast internet, tv en (3) mobiele abonnementen door de vele kortingen goedkoper is. En bij veel zaken die voor mij bij Ziggo gratis zijn kosten bij Odido juist extra, zoals opnemen, terugkijken, wifipunten enz enz. En ik zou dan thuis alles moeten gaan verbouwen omdat mijn Ziggo punt gewoon in de huiskamer zit waar ik het nodig heb. Het glasvezel punt zou in de meterkast komen en dan moet ik weer kabels gaan trekken enz enz. Dus ik blijf voorlopig gewoon bij Ziggo. Als er andere aanbieders op dat stompje komen zou het misschien interessant kunnen worden.

peter17111962

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Wat-nou-weer schreef:
03 nov 2025 19:52
Nijogeth schreef:
Volgens mij bedoeld @Stevie dat juist. Radar schrijft dit nl: Uiteindelijk zal iedereen in Nederland daarom overgaan op glasvezel. KPN heeft in gebieden waar huishoudens op glasvezel zijn aangesloten al het kopernetwerk uitgeschakeld. Daar kan je dus alleen nog via een glasvezelaansluiting een vaste internetverbinding krijgen.

De redactie vergeet voor het gemak maar even het bestaan van Ziggo coax dat op veel adressen gewoon beschikbaar is.
Niet alleen de redactie vergeet coax maar ook Ziggo zelf vergeet coax tegenwoordig. Hier waar ik woon in Brabant wordt een grote nieuwe wijk gebouwd met alleen een glasvezel aansluiting en geen Ziggo coax. Op mijn opmerking op een info avond hierover kreeg ik als antwoord: Internet via coax? Als U dat perse wilt daar dan moet U contact opnemen met Ziggo, Maar dat kan pas na de oplevering. Op mijn vraag van: Ligt er in de straat dan wel een Ziggo kabel,
kreeg ik als antwoord. Lees de brochure wat er allemaal wel en niet komt te liggen. Dus geen duidelijke Ja of nee. Ze zijn zeker bang dat als er ook maar 1 klant die coax aansluiting eist omdat dat wel duidelijk op de tekeningen staat, dat ze een heel duur probleem hebben.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Kreeg vanmorgen een brief in de bus. Straat gaat voor de 6e keer open voor jawel weer een bekabelaar(Ziggo,Vodafone)
Rood, oranje, geel, groen, blauw en ik weet niet welke kleur het nu gaat worden.
De helft van die draadjes steekt nog steeds(na 2 jaar) boven de tegels uit.
Dat de conditie van de straatkeien ondertussen naadje is moge duidelijk zijn, mede omdat wij geen tegels hebben maar dwars gelegde keitjes.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

peter17111962 schreef:
04 nov 2025 08:09
Wat-nou-weer schreef:
03 nov 2025 19:52
Nijogeth schreef:

Niet alleen de redactie vergeet coax maar ook Ziggo zelf vergeet coax tegenwoordig. Hier waar ik woon in Brabant wordt een grote nieuwe wijk gebouwd met alleen een glasvezel aansluiting en geen Ziggo coax. Op mijn opmerking op een info avond hierover kreeg ik als antwoord: Internet via coax? Als U dat perse wilt daar dan moet U contact opnemen met Ziggo, Maar dat kan pas na de oplevering. Op mijn vraag van: Ligt er in de straat dan wel een Ziggo kabel,
kreeg ik als antwoord. Lees de brochure wat er allemaal wel en niet komt te liggen. Dus geen duidelijke Ja of nee. Ze zijn zeker bang dat als er ook maar 1 klant die coax aansluiting eist omdat dat wel duidelijk op de tekeningen staat, dat ze een heel duur probleem hebben.
Het is ook compleet nutteloos om nog Coax te leggen. Verouderd en ook Ziggo gaat uiteindelijk naar glasvezel. Als gemeenten hier nou goed mee omgaan, kun je 1x de grond open gooien voor 3 kabels, maar die kijken niet vooruit. Gelukkig bij mijn woning wel, die werd opgeleverd met Coax (lag er al, omdat het een oud schoolgebouw is dat werd omgebouwd) en glasvezel van e-fiber (tegenwoordig open dutch) en kpn. Die laatste 2 werden tegelijk gelegd en in dezelfde week aangesloten, doordat er vanuit hoger hand gecommuniceerd werd en eisen werden gesteld. Als KPN niet meewerkte door op hetzelfde moment kabel te leggen, dan kon het niet meer, hetzelfde gold voor e-fiber, maar die waren heel meewerkend. Door de druk van 1 van de bedrijven die het netwerk van e-fiber gebruiken, werd toen ook al versneld de aansluiting binnenshuis (de kabels kwamen al in de meterkast uit, alleen het kastje waarop alles wordt aangesloten moest er nog in) geregeld voor mensen die daar klant werden. Dat waren er dus direct een stuk of 12.

Wat-nou-weer

peter17111962 schreef:
04 nov 2025 08:09
Bij nieuwbouw gaat Ziggo natuurlijk geen coax meer gebruiken. Ik had het over al bestaande Ziggo aansluitingen. Een klant heeft niets te eisen in jouw voorbeeld, die zal het gewoon met glasvezel moeten doen.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

KPN heeft geen contract met ODF afgesloten en zal dat ook niet snel gaan doen omdat KPN een eigen glasvezelnetwerk heeft.

ODF is niet verplicht om het glasvezelnetwerk voor alle providers open te stellen en KPN is dat ook niet verplicht want dat zou de monopolie/winst posities aan kunnen tasten.

U heeft nu de keuze gebruik blijven maken van Xs4all via de telefoonlijn met de beperkingen van dien, overstappen naar een ODF gerelateerde provider of wachten tot KPN glasvezel aan gaat leggen.

Het is echter wel zo dat KPN nog met de uitrol van glasvezel bezig is en eind 2026 80% van de huishoudens van een aansluiting te voorzien omdat het koperdraadnetwerk niet meer voldoet.

MKamp

Ongelezen bericht door MKamp »

hountsje58 schreef:
03 nov 2025 15:37
Sinds een jaar heeft ons woningbedrijf Vesteda toestemming gegeven aan Open Dutch Fiber in ons complex glasvezel aan te leggen. Iedereen heeft, na wekenlang gedoe in het complex, een glasvezelaansluiting gekregen in de meterkast.
Fijn, zou je denken. Echter, ik ben meer dan 25 jaar abonnee van Xs4ALL, nu KPN, en heb totaal niets aan die aansluiting. Al jarenlang wacht ik, en medeburen, op een aansluiting door KPN. In onze buurt is keer op keer alles opgebroken om glasvezel aan te leggen. Dat is er nu dus en je zou verwachten dat KPN dus eindelijk glasvezel zal/kan leveren. Niets is minder waar. Talloze keren met KPN gebeld en die zeggen doodleuk dat zij alleen gebruik zullen maken van hun eigen netwerk. Met andere woorden, KPN wil zelf glasvezel in onze buurt aanleggen (wat een verspilling). Op de vraag wanneer dat dan zal gebeuren kan men geen antwoord geven. Met andere woorden, wij hebben een verbinding liggen maar moeten mogelijk nog jarenlang op KPN wachten. Je zou zeggen, stap dan over naar een andere provider maar als je, zoals ik, trouw bent aan XS4ALL en al de voordelen doe je dat niet zo snel.
KPN heeft geen verplichting om glas aan te leggen en doet dat, net als ODF, Delta en welk bedrijf dan ook alleen, als het commercieel interessant genoeg is. KPN zal nooit zeggen dat ze helemaal niet zullen aanleggen, dan weten ze immers zeker dat u uw XS4ALL abonnement zult opzeggen. In plaats daarvan zeggen ze dus dat ze zelf glas aan gaan leggen, maar kunnen ze niet zeggen wanneer. En dat is ook zo...

Om één of andere reden doen we met z'n allen nog steeds alsof glasvezel (ook wel internet) een nutsvoorziening is en KPN de verplichting heeft om dit aan te leggen. Dat is al heel lang niet meer zo. Het is een vrije markt waar nieuwe partijen als ODF en Delta proberen, door glasvezel aan te leggen, klanten weg te halen bij KPN en Ziggo. KPN reageert daarop door zelf ook zo snel als ze kunnen, glas uit te rollen. Ziggo is een beetje in paniek, nadat het ze jaren met succes gelukt is om meer internet snelheid door de bestaande coax kabel te halen, lijken ze nu de wedstrijd nu een beetje te verliezen.

Overigens is ODF een open netwerk waardoor u kunt u voor een scala aan providers. Odido, Fiber.nl, Stipte, Trined, SNLR, Multifiber, Onvi, maar bijvoorbeeld ook Freedom.nl, ooit gestart door de oud XS4ALL medewerkers, nadat ze onder de vleugels van KPN hun identiteit verloren.

Succes!

sergio1963

Mijn zoon heeft Odido over de glasvezel kabel van KPN.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

En hoe bevalt dat?

eveerman

Ongelezen bericht door eveerman »

De capaciteit van een glasvezelnet is ruim voldoende om meerdere providers tegelijk te laten werken. In theorie zou één landelijk netwerk alle aansluitingen kunnen bedienen, net zoals we één spoornet hebben waar verschillende vervoersmaatschappijen gebruik van kunnen maken. Maar omdat de overheid concurrentie wil tussen zowel netwerken als providers, mag nu elke glasvezelmaatschappij jouw straat nog eens openbreken.

Tjalko ten Damme

Ongelezen bericht door Tjalko ten Damme »

Gevraagd voor een andere datum ivm CV leidingen in betreffende muur. Geen reactie en nummer niet te bereiken. Bij thuiskomst uit mijn werk bleek men ongevraagd naar binnen geboord te hebben. CV leidingen gelukkig niet geraakt, maar hun boor heeft wel mijn gordijn gepakt. Gevolg een gordijn met rail en al naar beneden getrokken en een gat in het gordijn. Heb de aannemer aangesproken en noemde mij een leugenaar. Open Dutch Fiber neemt geen enkele verantwoording en uiteindelijk zelf voor de schade opgedraaid.
Bij buren naar binnen geboord door een radiator, dat is wel meteen opgelost maar dat konden ze ook niet zo laten natuurlijk.

sergio1963

Tjalko ten Damme schreef:
05 nov 2025 07:22
Gevraagd voor een andere datum ivm CV leidingen in betreffende muur. Geen reactie en nummer niet te bereiken. Bij thuiskomst uit mijn werk bleek men ongevraagd naar binnen geboord te hebben. CV leidingen gelukkig niet geraakt, maar hun boor heeft wel mijn gordijn gepakt. Gevolg een gordijn met rail en al naar beneden getrokken en een gat in het gordijn. Heb de aannemer aangesproken en noemde mij een leugenaar. Open Dutch Fiber neemt geen enkele verantwoording en uiteindelijk zelf voor de schade opgedraaid.
Bij buren naar binnen geboord door een radiator, dat is wel meteen opgelost maar dat konden ze ook niet zo laten natuurlijk.
Na het door mij een contract te hebben afgesloten met ODIDO werd door ODF de kabel onder mijn tuin doorgeschoten naar de buitenmuur.
Hierna werd er keurig een afspraak gemaakt en werd de kabel van binnen uit naar buiten geboord en in huis op zijn plek gelegd. Daarna werd er een afspraak gemaakt met het bedrijf dat voor ODIDO de aansluiting aanlegt.
Dus wat dat betreft alleen goede ervaringen.

Plaats reactie