PostNL en radar

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
hdeweert
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jul 2015 16:55

PostNL en radar

Ongelezen bericht door hdeweert »

Naar aanleiding van de radar uitzending van maandag 3 nov m.b.t het niet bezorgen van rouwpost door PostNL waarin de directeur aangeeft dat de postbezorger wel eens te laat of niet bezorgt. Zijn veel postbezorgers geschokt. Niet alleen door de gevolgen van het niet bezorgen van deze rouwpost maar meer door de uitspraak van de betreffende directeur. De juistheid van deze uitspraken zijn klakkeloos door radar over genomen zonder deze op waarheid te controleren. De waarheid licht duidelijk ergens anders maar is niet de schuld van de bezorger. Die is namelijk gewoon een doorgeef luik van de post en Doet alle onbetaalde moeite om verkeerde en onjuist aangeleverde post te bezorgen . Hierbij staat rouwpost op 1 net als verjaarspost , sinterklaas post etc.

Nijogeth
Berichten: 9867
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: PostNL en radar

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dan moet die bezorger zich boos melden bij degene die de uitspraken doet en niet bij degene die navraag doet bij PostNL en dat heeft uitgezonden.

witte angora
Berichten: 30227
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: PostNL en radar

Ongelezen bericht door witte angora »

hdeweert schreef:
05 nov 2025 21:18
Doet alle onbetaalde moeite om verkeerde en onjuist aangeleverde post te bezorgen . Hierbij staat rouwpost op 1 net als verjaarspost , sinterklaas post etc.
Als je niet betaald wordt, waarom doe je het dan nog? Of bedoel je iets anders?

Feit is blijkbaar dat niet alle post op tijd aan komt. Als het niet aan de bezorger ligt, aan wie ligt dat dan?

Jablan
Berichten: 5195
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: PostNL en radar

Ongelezen bericht door Jablan »

Bron: de postbezorger, die op mijn werk pauze houdt (gratis koffie).

Onbetaalde moeite: als de bezorger extra moeite doet om losse rouwpost te bezorgen, dan is dat betaalde tijd. Regel dit met de direct leidinggevende.
witte angora schreef:
06 nov 2025 08:32
Feit is blijkbaar dat niet alle post op tijd aan komt. Als het niet aan de bezorger ligt, aan wie ligt dat dan?
Op een beperkt aantal plekken in Nederland wordt de post per route gesorteerd, op volgorde gelegd en in een tas gedaan, zodat de bezorger alleen hoeft te bezorgen.
Hier is de werkdruk hoog, voornamelijk een gevolg van personeelstekorten, waardoor post in de verkeerde route terechtkomt. Ook rouwpost. Of op dit forum beter bekend: kleine pakjes, die opvallend lang onderweg zijn.


Ik weet er iets meer van, omdat van de laatste 12 sterfgevallen al 4 keer de rouwpost nooit is aangekomen en ik daarom de bezorger op het werk heb laten vertellen hoe dat kan. Verdwenen rouwpost betekent verkeerd bezorgd, waarschijnlijk bij iemand, die maar 1x per week in de brievenbus kijkt of post voor andere namen direct weggooit.


Oplossing: moet deels van de overheid komen, wijziging postwet. Wanneer de divisie Mail van PostNL weer zwarte cijfers schrijft, is er geld voor meer personeel.
Andersom mag PostNL zich afvragen of de post wel in de goede steden wordt voorbereid of beter kan verhuizen naar steden met een betere arbeidsmarkt. Het is werk voor vaardige handen, zonder opleiding en dat zijn vaak mensen zonder eigen vervoer, niet handig als de post op een industrieterrein zit, waar geen bus rijdt op de tijden, dat deze mensen naar/van het werk reizen. Zo is het moeilijker om aan personeel te komen.

rwolters
Berichten: 2113
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: PostNL en radar

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
06 nov 2025 08:32
hdeweert schreef:
05 nov 2025 21:18
Doet alle onbetaalde moeite om verkeerde en onjuist aangeleverde post te bezorgen . Hierbij staat rouwpost op 1 net als verjaarspost , sinterklaas post etc.
Als je niet betaald wordt, waarom doe je het dan nog? Of bedoel je iets anders?

Feit is blijkbaar dat niet alle post op tijd aan komt. Als het niet aan de bezorger ligt, aan wie ligt dat dan?
De bezorger is maar een klein deel van de keten. Dus om nu te suggereren dat vertraagde post door de bezorger komt is wel heel kort door de bocht.

Arizonakid
Berichten: 1471
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: PostNL en radar

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ooit, nog geeneens zo heel lang geleden, sorteerde de bezorger zelf de post. Toen was er nog een soort van band tussen de bezorger en zijn wijk. Nu staan de tassen klaar ergens in een garagebox, en kunnen de bezorgers daar terecht om ze op te halen, met tassen op de fiets en om hun lijf tot of over het maximale beladen.
Niet zo raar dat het weleens fout gaat dan.
Ik denk dat we collectief van het idee af moeten dat de postbezorging dagelijks en super accuraat is, en misschien naar een model moeten waar je voor belangrijke post gewoon extra betaald met bezorggarantie, voor mijn part met andere bedrijven dan post.nl.

hdeweert
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jul 2015 16:55

Re: PostNL en radar

Ongelezen bericht door hdeweert »

Nijogeth schreef:
06 nov 2025 07:48
Dan moet die bezorger zich boos melden bij degene die de uitspraken doet en niet bij degene die navraag doet bij PostNL en dat heeft uitgezonden.
Wat een onzin radar knipt en plakt naar eigen goeddunken een programma aan elkaar ik kan niet zien welk deel wel of niet waar is.

hdeweert
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jul 2015 16:55

Re: PostNL en radar

Ongelezen bericht door hdeweert »

witte angora schreef:
06 nov 2025 08:32
hdeweert schreef:
05 nov 2025 21:18
Doet alle onbetaalde moeite om verkeerde en onjuist aangeleverde post te bezorgen . Hierbij staat rouwpost op 1 net als verjaarspost , sinterklaas post etc.
Als je niet betaald wordt, waarom doe je het dan nog? Of bedoel je iets anders?

Feit is blijkbaar dat niet alle post op tijd aan komt. Als het niet aan de bezorger ligt, aan wie ligt dat dan?
De postbezorgers doen dat gratis werk omdat zij zich mede verantwoordelijk voelen voor de bezorging. Het niet of te laat bezorgen licht nooit aan de bezorger die bezorgd wat hij kan bezorgen. Radar had moeten vragen waar de fout zat, dan zou dat misschien tot een oplossend lijden en wordt de postbezorger niet aangekeken voor het maken van blunders elders.

hdeweert
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jul 2015 16:55

Re: PostNL en radar

Ongelezen bericht door hdeweert »

Jablan schreef:
06 nov 2025 09:30
Bron: de postbezorger, die op mijn werk pauze houdt (gratis koffie).

Onbetaalde moeite: als de bezorger extra moeite doet om losse rouwpost te bezorgen, dan is dat betaalde tijd. Regel dit met de direct leidinggevende.
witte angora schreef:
06 nov 2025 08:32
Feit is blijkbaar dat niet alle post op tijd aan komt. Als het niet aan de bezorger ligt, aan wie ligt dat dan?
Op een beperkt aantal plekken in Nederland wordt de post per route gesorteerd, op volgorde gelegd en in een tas gedaan, zodat de bezorger alleen hoeft te bezorgen.
Hier is de werkdruk hoog, voornamelijk een gevolg van personeelstekorten, waardoor post in de verkeerde route terechtkomt. Ook rouwpost. Of op dit forum beter bekend: kleine pakjes, die opvallend lang onderweg zijn.


Ik weet er iets meer van, omdat van de laatste 12 sterfgevallen al 4 keer de rouwpost nooit is aangekomen en ik daarom de bezorger op het werk heb laten vertellen hoe dat kan. Verdwenen rouwpost betekent verkeerd bezorgd, waarschijnlijk bij iemand, die maar 1x per week in de brievenbus kijkt of post voor andere namen direct weggooit.


Oplossing: moet deels van de overheid komen, wijziging postwet. Wanneer de divisie Mail van PostNL weer zwarte cijfers schrijft, is er geld voor meer personeel.
Andersom mag PostNL zich afvragen of de post wel in de goede steden wordt voorbereid of beter kan verhuizen naar steden met een betere arbeidsmarkt. Het is werk voor vaardige handen, zonder opleiding en dat zijn vaak mensen zonder eigen vervoer, niet handig als de post op een industrieterrein zit, waar geen bus rijdt op de tijden, dat deze mensen naar/van het werk reizen. Zo is het moeilijker om aan personeel te komen.
Dit is een onzin verhaal met daarbij de suggestie dat de postbezorger de oorzaak is van het niet bezorgen of laat bezorgen van post. 15000 postbezorgers bezorgen post. Af en toe wordt er wel eens post in de verkeerde bus gedaan. Dat zijn dan meestal de buren. De meeste bezorgers drinken zeker geen gratis koffie, ze kunnen soms niet eens naar het toilet. En de oplossing is een verzinsel van PostNL om meer geld los te peuteren van de gemeenschap. En volgens mij is het geen teken van deze moderne tijd met vandaag besteld morgen geleverd. Om dan de post over meerdere dagen uit te smeren. Je verhaal slaat de plank overal mis.

hdeweert
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jul 2015 16:55

Re: PostNL en radar

Ongelezen bericht door hdeweert »

Arizonakid schreef:
06 nov 2025 12:14
Ooit, nog geeneens zo heel lang geleden, sorteerde de bezorger zelf de post. Toen was er nog een soort van band tussen de bezorger en zijn wijk. Nu staan de tassen klaar ergens in een garagebox, en kunnen de bezorgers daar terecht om ze op te halen, met tassen op de fiets en om hun lijf tot of over het maximale beladen.
Niet zo raar dat het weleens fout gaat dan.
Ik denk dat we collectief van het idee af moeten dat de postbezorging dagelijks en super accuraat is, en misschien naar een model moeten waar je voor belangrijke post gewoon extra betaald met bezorggarantie, voor mijn part met andere bedrijven dan post.nl.
Het gaat maar zelden fout bij de bezorging postbezorging dagelijks is super accuraat. Wat niet in de tassen zit kan hij niet bezorgen. De vraag waar het wel aan ligt zou door radar bekeken moeten worden, maar die knipt en plakt een programma in elkaar. Degene die klaagt krijgt excuses en een bos bloemen en alles is vergeven en vergeten

Consumenneke
Berichten: 1654
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: PostNL en radar

Ongelezen bericht door Consumenneke »

hdeweert schreef:
09 nov 2025 17:37
Het gaat maar zelden fout bij de bezorging postbezorging dagelijks is super accuraat.
Slechts een zeer klein deel van de post wordt verkeerd bezorgd, zo blijkt uit onderzoek van PostNL. In de eerste drie kwartalen van 2025 was de kwaliteit van de bezorging op het juiste adres 99,8%. Dit betekent dat er een minimale foutmarge is, wat aangeeft dat de overgrote meerderheid van de post wel correct wordt bezorgd.
  • Hoge kwaliteit: 99,8% van de post wordt correct bezorgd op het juiste adres.
    Niet alle post is altijd op tijd: 95% van de post wordt binnen twee dagen bezorgd.
hdeweert schreef:
09 nov 2025 17:31
De meeste bezorgers drinken zeker geen gratis koffie, ze kunnen soms niet eens naar het toilet.
De postbode heeft wel recht op koffiepauze; de postbezorger niet. Zo heeft de rechter in 2021 bepaald. Circa een kwart van alle postrondbrengers krijgt gratis koffie van een klant, zo blijkt uit onderzoek van Douwe Egberts. 8)

Nijogeth
Berichten: 9867
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: PostNL en radar

Ongelezen bericht door Nijogeth »

hdeweert schreef:
09 nov 2025 17:14
Nijogeth schreef:
06 nov 2025 07:48
Dan moet die bezorger zich boos melden bij degene die de uitspraken doet en niet bij degene die navraag doet bij PostNL en dat heeft uitgezonden.
Wat een onzin radar knipt en plakt naar eigen goeddunken een programma aan elkaar ik kan niet zien welk deel wel of niet waar is.
Dat klopt, daarom vraagt men het aan PostNL en die geven een verklaring. Ze kunnen het natuurlijk aan elke pakketbezorger gaan vragen, maar dan krijg je 1200 verschillende antwoorden waar je helemaal niets mee kan. Dus vraag je het aan PostNL. Als bezorgers het niet eens zijn met de mening van hun werkgever, dan zullen ze toch echt daar moeten zijn en niet bij degene die een programma en navraag heeft gedaan bij PostNL.

Jablan
Berichten: 5195
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: PostNL en radar

Ongelezen bericht door Jablan »

hdeweert schreef:
09 nov 2025 17:31
Dit is een onzin verhaal ... Je verhaal slaat de plank overal mis.
De gratis koffie: we hebben op mijn werk bij de ingang een automaat staan en alle bezorgers, die langskomen, mogen hem gebruiken en even zitten. Zo hoor je nog wel eens wat. Of lees je wel eens wat, zoals een intern bericht met de excuses van de directeur voor zijn ongelukkige woordkeus tegenover Radar. Dat bericht werd mij getoond met een grote grijns erbij.

Bij mij thuis wordt de post niet bezorgd door PostNL maar een lokaal bedrijf. Naast de nooit ontvangen rouwpost (als je een betere verklaring hebt, lees ik hem graag) valt regelmatig post voor andere straten in de buurt (maar wel hetzelfde huisnummer) bij ons op de mat.

Aangezien PostNL aan klantenafweerservice doet met een chatbot, heeft klagen geen zin en vragen we onze gepensioneerde buren die post te bezorgen, wanneer ze hun hond uitlaten.

Pakketjes worden ook door een onderaannemer bezorgd. Laatste pakketten hadden een tijdvenster in de middag en de bezorger kwam rond twaalf uur 's middags langs. Net zo leuk zijn de mails: eerst 'uw pakket is afgeleverd' en een uur later 'de bezorger is onderweg'.

Wat blijft staan, is dat bij 4 van de laatste 12 begrafenissen/crematies/afscheidsdiensten de rouwpost nooit is aangekomen. Dat is geen onzin, maar een treurige waarheid.

Alleen hebben wij daar verder niets aan gemist, omdat we ook op andere manieren van het overlijden op de hoogte waren en al direct hebben gevraagd waar en wanneer het laatste moment zou zijn.
hdeweert schreef:
09 nov 2025 17:19
De postbezorgers doen dat gratis werk omdat zij zich mede verantwoordelijk voelen voor de bezorging.
Heb je het punt gemist, dat het geen onbetaald werk is?

Plaats reactie