Classic & Sportscars (België) manipuleert reviews op grote schaal

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
houheteerlijk

Classic & Sportscars (België) manipuleert reviews op grote schaal

Ongelezen bericht door houheteerlijk »

Tijdens mijn zoektocht naar een auto kwam ik het bedrijf Classic & Sportscars uit België tegen (niet te verwarren met Maessen Classics & Sportscars). Op Google Maps oogt het bedrijf betrouwbaar met een score van 4,4 sterren en 900+ reviews.

Maar wie verder kijkt, ziet duidelijke rode vlaggen.

Wat valt op:
  • - Ongebruikelijk veel reviews voor een autobedrijf
    - Minstens 50 recente 1-ster reviews in het afgelopen jaar
    - Grote aantallen 5-ster reviews die sterk op elkaar lijken
Patroon in de 5-sterren reviews:
  • - De meeste komen van accounts met maar 1 review (terwijl de 1-ster reviewers vaak meerdere eerdere reviews hebben)
    - De teksten klinken generiek en onnatuurlijk: extreem positief, geen concrete details
    - Woorden als “geweldig”, “uitstekend” en “professioneel” komen opvallend vaak terug
Voorbeelden van overdreven generieke reviews (allemaal van accounts met slechts 1 review):
Topservice bij Classic & Sportscars! Zeer vriendelijke medewerkers die passie hebben voor klassieke wagens. Mooie selectie auto’s van topkwaliteit. Een echte aanrader!
Uitstekende garage, hartelijke ontvangst en professionele service. De auto voldeed aan mijn verwachtingen, ik kan ze van harte aanbevelen.
Uitstekende service en een fantastisch resultaat! Classic & Sportscars heeft een geweldige expertise en een uitgebreid netwerk!
Geweldige ervaring, zeer professioneel personeel en veel auto's. Professionele en persoonlijke begeleiding en advies!
Conclusie
De reviewgeschiedenis duidt sterk op manipulatie van de gemiddelde review score door 1-ster reviews te maskeren met honderden 5-sterren nepreviews.

Je bent hierbij dus gewaarschuwd voor Classic & Sportscars uit België.

riddert

Re: Classic & Sportscars (België) manipuleert reviews op grote schaal

Ongelezen bericht door riddert »

Het lijkt mij een hele fijne winkel. Bedankt voor de tip.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Bedankt voor de waarschuwing maar waarom? want het betreft een autohandel in België die blijkbaar niet betrouwbaar is.
De kans dat iemand in Nederland bij die autohandel gaat kopen is vrijwel te verwaarlozen want dan zou een auto geïmporteerd moeten worden.

Wel toevallig dat u Maessen Classics & Sportscars noemt als zijnde betrouwbaar, dat riekt naar een soort van reclame.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Ron5300 schreef:
15 nov 2025 11:31
Wel toevallig dat u Maessen Classics & Sportscars noemt als zijnde betrouwbaar, dat riekt naar een soort van reclame.
En reclame hebben ze helemaal niet nodig bij Maessen Classis & Sportscars. Werkelijk elke review daar is 5 sterren. Dat moet een super autohandelaar zijn, en blijkbaar is lid zijn van de BOVAG niet nodig.....

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Wat een raar bericht, alsof een concurrent het heeft geplaatst.
Tenzij je zelf slechte ervaringen hebt met dit bedrijf, en dat kan aantonen, lijkt dit sterk op,laster.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

BL2 schreef:
15 nov 2025 12:56
Ron5300 schreef:
15 nov 2025 11:31
En reclame hebben ze helemaal niet nodig bij Maessen Classis & Sportscars. Werkelijk elke review daar is 5 sterren. Dat moet een super autohandelaar zijn, en blijkbaar is lid zijn van de BOVAG niet nodig.....
Sterker nog, de Bovag is er alleen voor Nederlandse bedrijven, dus ze kunnen zich niet eens aansluiten.

houheteerlijk

Alle aannames zijn onjuist. Ik verkoop geen auto’s en ben geen concurrent. Mijn bericht is een waarschuwing voor consumenten, omdat deze partij structureel reviews manipuleert en mensen misleidt.

Zonder de honderden nepreviews zou hun beoordeling aanzienlijk lager zijn. Nadat ik AutoScout heb geïnformeerd over de nepbeoordelingen, lijkt hun volledige account te zijn verwijderd - dat zegt genoeg.

De vraag is simpel: zitten we hier om consumenten te beschermen tegen misleiding, dupering en oplichting, of om bedrijven met twijfelachtige praktijken te verdedigen?

Reageer graag alleen als je iets inhoudelijks toevoegt.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

houheteerlijk schreef:
15 nov 2025 15:17
Reageer graag alleen als je iets inhoudelijks toevoegt.
Maessen zit als bedrijf in Doorn, dat lijkt in Nederland. Dus kan prima BOVAG lid zijn.
Inhoudelijk: waarom "houheteerlijk" benoem je dit bedrijf Maessen dan specifiek, notabene in Nederland en niet in België, terwijl er tientallen bedrijven zijn in deze klassieke autobrance ?

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

Hmm... volgens mij valt dit onder smaad want je hebt geen greintje bewijs. Wat denk je hier mee op te schieten? De enige voor wie dit bericht (juridische) consequenties kan hebben ben je zelf.

houheteerlijk

@BL2

Ik wilde Maessen bewust benoemen, omdat zij wel betrouwbaar lijken. Hun naam bevat ook ‘Classic & Sportscars’, wat online tot verwarring kan leiden. Tegelijk begrijp ik je punt: de vermelding dat het bedrijf in België zit maakt het onderscheid waarschijnlijk al duidelijk genoeg.

@Methusalah

Laat ze vooral stappen ondernemen, een rechtszaak trekt alleen maar extra aandacht naar hun nepreviews.

Sira

Ongelezen bericht door Sira »

Dat pand in Doorn daar hebben, vanaf behalen mijn rijbewijs, al ontelbaar veel autobedrijven (handelaren) in gezeten. Als je op adres zoekt en Google moet geloven, zitten er momenteel 4 bedrijven, bovengenoemd bedrijf + 3 andere.

Er moet haast wel een vloek op dat pand zitten.

Ooit bijna een auto gekocht, maar vanwege slecht gevoel, op laatste moment bij de ANWB een aankoopkeuring laten doen. Auto bleek door schade zo scheef als een toeter te zijn.
Daarna nooit meer geweest, vandaar dat ik over de vele andere bedrijven die daarna in dat pand hebben gezeten niet kan oordelen en heb ik dus geen mening.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Zonder bewijs blijft dit smaad. En reageer ik wanneer ik wil.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Arizonakid schreef:
15 nov 2025 23:43
Zonder bewijs blijft dit smaad. En reageer ik wanneer ik wil.
Dat niet alleen maar ts begint ook nog eens lelijk te doen.
Aangifte doen dat is de eerste stap. (Je verhaal dumpen op een forum geeft gegarandeerd reacties die niet bevallen).

Plaats reactie