Misleid door Ziggo over glasvezelverbinding

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Speedy123

Re: Misleid door Ziggo over glasvezelverbinding

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
17 nov 2025 20:54
Ziggo geeft geen garantie op een router;
Dat klopt, ze geven garantie op Wifi. Daarom heet het ook de Wifi garantie.
Consumenneke schreef:
Ziggo garandeert ongestoorde verbinding. :roll:
Nee dat doen ze niet. Ze garanderen dat ze eventuele problemen met Wifi kosteloos op zullen lossen. Dat ze 24/7 klaar zitten om te helpen.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
18 nov 2025 09:21
Nee dat doen ze niet.
U gaat gewoon door met welles-nietes.
Consumenneke schreef:
Zeg eens eerlijk: kent u het verschil tussen een inspanningsverplichting en een resultaatsverplichting? Ik heb maar even een link toegevoegd, want ik heb geen zin om les 3 van de Overeenkomstenrecht te moeten uitleggen. Dat is inderdaad niet zo ingewikkeld.

Ziggo geeft geen garantie op een router; Ziggo garandeert ongestoorde verbinding. :roll:

Daar gaat de reclame over en dat was de vraag van JB65556.
Nou hoop ik dat Radar op TV iemand aan het woord laat om te bevestigen wat we allemaal op TV zien. 8)

Speedy123

Consumenneke schreef:
18 nov 2025 09:31
Speedy123 schreef:
18 nov 2025 09:21
Nee dat doen ze niet.
U gaat gewoon door met welles-nietes.
...
Ziggo geeft geen garantie op een router; Ziggo garandeert ongestoorde verbinding. :roll:
...
Nou hoop ik dat Radar op TV iemand aan het woord laat om te bevestigen wat we allemaal op TV zien. 8)
En u gaat niet door met welles-nietes?

Ziggo kan nimmer een ongestoorde verbinding garanderen. Er zijn teveel factoren die Ziggo niet in de hand heeft om dat te kunnen doen:

- In een gezin maken diverse gezinsleden gebruik van de Wifi. Die kunnen de maximale Wifi capaciteit bereiken bij grote downloads zoals het binnenhalen van een spelletje of een update van hun telefoon, tablet of laptop. Dan hapert de Wifi als QoS niet goed ingesteld is.

- Een Mesh oplossing gebruikt zelf al een flink deel van de Wifi verbinding om onderling te communiceren indien niet alle Wifi versterkers bedraad aangesloten zijn. Ook in de Mesh zelf gaat weleens wat fout waardoor de verbinding eventjes weg kan vallen.

- De Wifi kan probleemloos werken maar als de Internet verbinding zelf overbelast is, dan hapert de Wifi ook.

- Er kan een probleem zijn in de wijkcentrale of op het core-netwerk van Ziggo, dan werkt de Wifi wel maar geen Internet dus haperingen.

- De gebruikte Wifi versterkers of het gebruikte modem kunnen tegen een interne bug aanlopen. Daarvoor brengen fabrikanten regelmatig firmware updates uit om dergelijke problemen op te lossen. Of zelfs een nieuwe voeding zoals KPN nu uitlevert omdat hun modem in bijzondere omstandigheden meer stroom kan vragen dan de voeding kan leveren.

- Invloeden van buitenaf kunnen het Wifi netwerk verstoren, bijvoorbeeld als alle buren op dezelfde kanalen zitten.

- De content leverancier kan een hapering hebben in het afleveren van de content, zoals in het verleden bij ViaPlay regelmatig gebeurde. Dan lijkt de Wifi te haperen maar het probleem ligt bij de content leverancier.

Veel van deze zaken zijn oplosbaar maar niet door de gemiddelde consument. Daarvoor heeft die deskundige hulp nodig bijvoorbeeld van een helpdesk die altijd bereikbaar is of een monteur die langskomt om de boel goed in te stellen om dergelijke problemen op te lossen.

En dat is dus de Wifi garantie, loopt een klant tegen een probleem aan met zijn Wifi, dan lost Ziggo het op.

Consumenneke

Speedy123 schreef:
18 nov 2025 09:53
Ziggo kan nimmer een ongestoorde verbinding garanderen. Er zijn teveel factoren die Ziggo niet in de hand heeft om dat te kunnen doen...
Hoe noemt u het wanneer een contractpartij niet kan leveren wat beloofd is?

Consumenneke

Staat ook gewoon op de site van Ziggo.
Vandaag introduceert Ziggo als eerste in Nederland Wifi Garantie. Daarmee verzekert de telecomprovider klanten van stabiele en snelle wifi in elke ruimte van hun huis. De garantie omvat voldoende wifi-versterkers, 24/7 klantenservice en een gratis monteur. <>

‘Consumenten willen simpelweg wifi die werkt. In elk type huis, in elke kamer. Daarom introduceren wij Wifi Garantie, waarbij we garanderen dat je krijgt wat je nodig hebt ná de voordeur’, zegt Robin Kroes, directeur Consumentenmarkt bij VodafoneZiggo. <>

Ziggo speelt met Wifi Garantie in op de groeiende behoefte aan betrouwbare wifi. Deze oplossing biedt klanten een stabiele verbinding, ongeacht het aantal apparaten of de woningindeling.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Speedy123 schreef:
Ziggo kan nimmer een ongestoorde verbinding garanderen. Er zijn teveel factoren die Ziggo niet in de hand heeft om dat te kunnen doen:
.....
Je noemt een heleboel zaken die ook helemaal niet tot de WiFi garantie horen. WiFi is enkel het interne draadloze netwerk bij de klant. Een internet storing, of onderbreking bij Viaplay, of een door de klant zelf overbelaste internetlijn horen daar allemaal niet in thuis.

Consumenneke

Een acceptabel excuus om de overeengekomen prestatie niet te leveren, is overmacht.

Alles uit het lijstje van Speedy123 dat als overmacht bestempeld kan worden, valt buiten de garantie.

Is heel simpel, als je je er een beetje in verdiept. 8)

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De wifi versterkers dienen op cruciale plaatsen in de woning geplaatst te worden om in de gehele woning een goede wifiverbinding te hebben.

Een Ziggo helpdesk kan daarmee behulpzaam zijn en lukt het de klant zelf niet dan komt een monteur aan huis.

Hoe groot is dan de kans dat het wifi signaal wegvalt of gaat haperen als de wifi versterkers niet verplaatst worden.

In een doemscenario kan er bij Ziggo een internetstoring optreden waardoor het internet wegvalt maar dat geldt dan ook voor de bekabelde apparatuur en staat weer los van het wifi signaal want met die apparatuur is niets mis.

Ziggo geeft geen garantie op een internetverbinding ansich maar zolang er een internetverbinding is werkt de wifiverbinding ook naar behoren.

Nog iets, Ziggo is kortgeleden met deze reclamecampagne gestart en dat maakt nu roepen dat Ziggo misleidt zeker voorbarig en speculerend in de hoop dat de wifi uit zal vallen om te bewijzen dat Ziggo de garantie niet na kan komen.

Polvo176

Ongelezen bericht door Polvo176 »

Die hele wifi garantie is een zak met gebakken lucht, lijkt heel wat maar stelt niks voor.
Ze willen vooral klanten werven zonder dat er voor hun kosten of risico's aan vast zit.
Ik heb zowel van Ziggo als Delta alleen de standaard wifi router nodig gehad om prima werkende wifi in het hele huis te hebben.
En ik heb een groot vrijstaand huis met 220 m2 woon opp.
Versterkers zijn in principe helemaal niet nodig, dat weet Ziggo ook.

Consumenneke

Ron5300 schreef:
18 nov 2025 14:42
Ziggo is kortgeleden met deze reclamecampagne gestart en dat maakt nu roepen dat Ziggo misleidt zeker voorbarig en speculerend in de hoop dat de wifi uit zal vallen om te bewijzen dat Ziggo de garantie niet na kan komen.
Even terug naar het begin, anders raken we de draadloze draad kwijt.
JB65556 schreef:
16 nov 2025 11:51
Sinds Ziggo reclame maakt voor wifi garantie vraag ik mij af wat er gebeurt als je die garantie niet wil , ik dacht als je een contract hebt dan moet je toch goede wifi krijgen? Het gebeurt nu zeer regelmatig dat bij mij en de buren het signaal even weg valt, vind ik erg vreemd.
Geen sprake van misleiding. Maar dan gaan we op wifi-wandeling in het juridisch bomenbos.
Speedy123 schreef:
16 nov 2025 14:40
De claim staat duidelijk gespecificeerd op de Ziggo website:
Wifi Garantie
  • Wifi-versterkers voor wifi in je hele huis
    24/7 hulp van onze Wifi Crew
    Een gratis monteur als het nodig is
Dat is wat u krijgt en waar u contractueel recht op hebt. Wifi versterkers voor het hele huis en 24/7 hulp van de Wifi crew als er iets niet goed gaat en komt u er met behulp van de Wifi crew niet uit, dan krijgt u een monteur op bezoek zonder dat er kosten aan verbonden zijn.

Waarom u meent dat u contractueel recht heeft op 'goede' Wifi moet hebben of waarom Wifi niet 'goed' zou zijn als deze een keertje wegvalt is mij niet duidelijk.
Helaas was dat slechts een selectieve waarneming.
Consumenneke schreef:
18 nov 2025 10:03
Staat ook gewoon op de site van Ziggo.
Vandaag introduceert Ziggo als eerste in Nederland Wifi Garantie. Daarmee verzekert de telecomprovider klanten van stabiele en snelle wifi in elke ruimte van hun huis. De garantie omvat voldoende wifi-versterkers, 24/7 klantenservice en een gratis monteur. <>

‘Consumenten willen simpelweg wifi die werkt. In elk type huis, in elke kamer. Daarom introduceren wij Wifi Garantie, waarbij we garanderen dat je krijgt wat je nodig hebt ná de voordeur’, zegt Robin Kroes, directeur Consumentenmarkt bij VodafoneZiggo. <>

Ziggo speelt met Wifi Garantie in op de groeiende behoefte aan betrouwbare wifi. Deze oplossing biedt klanten een stabiele verbinding, ongeacht het aantal apparaten of de woningindeling.
Of de reclame misleidend is, weten we pas als de belofte niet waargemaakt wordt.

Maar nu kibbelen we nog over wat die belofte nou eigenlijk was. :lol:

Speedy123

16again schreef:
18 nov 2025 12:02
Speedy123 schreef:
.....
Je noemt een heleboel zaken die ook helemaal niet tot de WiFi garantie horen. WiFi is enkel het interne draadloze netwerk bij de klant. Een internet storing, of onderbreking bij Viaplay, of een door de klant zelf overbelaste internetlijn horen daar allemaal niet in thuis.
Inderdaad maar negen van de tien klanten weten dat helemaal niet. Daar roepen ze gewoon, Wifi doet het niet als er geen verbinding is. Ongeacht door oorzaak.

Speedy123

Consumenneke schreef:
18 nov 2025 15:41

Of de reclame misleidend is, weten we pas als de belofte niet waargemaakt wordt.

Wat is een stabiele en snelle Wifi? Is dat een Wifi die nooit maar enige storing heeft? Of is een Wifi die het 99 procent van de tijd prima doet stabiel te noemen?

En de kreet 'snel' zegt al helemaal niets, Ziggo ondersteunt IEEE 802.11ax en dat is een hele snelle standaard. Echter de apparaten die gebruikt wordt ondersteunt een bepaalde Wifi standaard. Die ondersteunde standaard bepaald de maximale doorvoer. Heeft u een oud apparaat dat alleen met de wifi standaard IEEE 802.11b werkt, dan is de snelheid van dat apparaat maximaal 11MBps. Ondersteund uw apparaat wel IEEE 802.11ax, dan gaat de maximale snelheid richting de snelheid van uw Internet verbinding en kan zomaar honderd keer sneller zijn dan IEEE 802.11b. Enorme verschillen dus die bepaald worden door mogelijkheden van uw eigen apparaten.

Dus de belofte 'stabiel en snel' zegt allemaal niet zoveel. De belofte van een 24x7 helpdesk, eventueel een gratis monteur aan huis en indien nodig betere Wifi versterkers, dat zegt wel iets namelijk dat Ziggo u helpt indien u problemen met de Wifi ervaart. Dat is hun Wifi garantie.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

In de jaren dat ik op de helpdesk werkte of trainingen gaf was de regel altijd: We ondersteunen Internet rechtstreeks op het modem met een UTP kabel. Werkt het dan? Dan moet de klant het zelf uitzoeken. Het interne netwerk van de klant was van de klant ... Ziggo ging tot het AOP (Abonnee Overname Punt).

Tegenwoordig ondersteunen ze dus wél WiFi, in die zin dat als het niet werkt ze je wel telefonetische support bieden en zelfs een monteur aanbieden. Kunnen ze het echt altijd garanderen? Nee natuurlijk niet. Als jij in een bunker woont is het erg lastig het WiFi signaal door te sturen. Als je dan ook geen stopcontacten hebt voor een Powerline adapter dan kunnen ze ook weinig beginnen. Maar in een standaard huis zullen ze er dus wel alles aan doen dat je WiFi ook op zolder werkt, iets wat voorheen dus je eigen probleem was.

nb: Ik werk er al járen niet meer, dus dit is niet meer dan mijn interpretatie hiervan.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Verder discussiëren over het welles nietes voor wat betreft de misleiding en bovenal de garantie in de reclame uiting is zinloos.

Ook dit topic is weer verworden tot koste wat kost het gelijk halen en stopt niet totdat Consumenneke gelijk heeft gekregen.

Oei nu speel ik weer op de man maar Consumenneke vergeeft me wel want ik ben toch dom en onwetend.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Consumenneke schreef:
Dat is wanprestatie, en heeft niets met misleiding te maken
Consumenneke schreef:
En dat komt omdat die belofte onvoldoende duidelijk is, dat is misleidend.

Consumenneke

Speedy123 schreef:
18 nov 2025 16:00
Wat is een stabiele en snelle Wifi?
Het heeft niet zoveel zin om op dit forum vraagtekens te plaatsen bij de beweringen van Ziggo.

Ziggo belooft iets aan zijn klanten en nu gaat een Speedy123 beweren* dat die belofte niets voorstelt.

Het criterium is echter niet hoe de kleine lettertjes linksom of rechtsom uitgelegd kunnen worden (dan wordt het een welles/nietes zonder einde en kan Ron5300 het niet meer volgen) maar (zoals MoneyMan al opmerkte) wat de gemiddeld geïnformeerde consument daarvan maakt.

Ik kan wel voorspellen wat de uitkomst is.

Lees deze advertorial van Ziggo in het AD maar eens. Of kijk naar het spotje waarmee Ziggo suggereert dat je altijd ongestoord naar films en voetbal op TV kan kijken. Hapervrije Wifi!

Afbeelding

* De argumenten veranderen wel. Eerst was de garantie dat er apparatuur geplaatst werd enz; nu is het argument ineens dat stabiel en snel niet bestaat.

Speedy123

Consumenneke schreef:
18 nov 2025 18:16
Het heeft niet zoveel zin om op dit forum vraagtekens te plaatsen bij de beweringen van Ziggo.

Ziggo belooft iets aan zijn klanten en nu gaat een Speedy123 beweren* dat die belofte niets voorstelt.

Het criterium is echter niet hoe de kleine lettertjes linksom of rechtsom uitgelegd kunnen worden (dan wordt het een welles/nietes zonder einde en kan Ron5300 het niet meer volgen) maar (zoals MoneyMan al opmerkte) wat de gemiddeld geïnformeerde consument daarvan maakt.

Ik kan wel voorspellen wat de uitkomst is.

Lees deze ... van Ziggo in het AD maar eens. Of kijk naar het spotje waarmee Ziggo suggereert dat je altijd ongestoord naar films en voetbal op TV kan kijken. Hapervrije Wifi!

* De argumenten veranderen wel. Eerst was de garantie dat er apparatuur geplaatst werd enz; nu is het argument ineens dat stabiel en snel niet bestaat.
De belofte is een 24x7 bereikbare helpdesk voor Wifi problemen, eventueel een gratis monteur aan huis en indien nodig betere Wifi versterkers. Dat zegt dat Ziggo u helpt indien u problemen met de Wifi ervaart. Dat is hun Wifi garantie.

Als u wel het begrip 'snel' kunt kwantificeren of aan kunt geven welk uptime percentage u als stabiel beschouwd, dan ben ik zeer benieuwd.

Consumenneke

Speedy123 schreef:
18 nov 2025 23:11
Als u wel het begrip 'snel' kunt kwantificeren of aan kunt geven welk uptime percentage u als stabiel beschouwd, dan ben ik zeer benieuwd.
Die belofte doe ik niet.

Het is Ziggo die deze factoren expliciet in zijn garantie noemt en pas als ze die garantie (belofte) met de door u genoemde middelen niet kunnen waarmaken en er is geen sprake van overduidelijke overmacht dan is er sprake van gebrek/verzuim/wanprestatie.

Ik geloof overigens best dat Ziggo de prestatie van wifi achter de voordeur kan verbeteren. De middelen die u steeds noemt zijn daarop gericht. Maar Ziggo verkoopt met zijn wifi-garantie niet enkele genoemde diensten naar de zekerheid dat de verbinding zonder hapering verloopt.

Als ze dat niet kunnen waarmaken, trekt een heel peloton juristen ze niet uit de modder.

Of had ik dat al eens eerder uitgelegd? Iets met een verschil tussen inspannings- en resultaatverplichting... :lol:

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Weer leest u verkeerd. De garantie van Ziggo betekent dat men als er problemen ontstaan en de verbinding niet goed loopt, deze zal oplossen (niet proberen op te lossen, maar oplossen, dus een resultaatverplichting). Dat is hoe een garantie werkt. Als je 7 jaar garantie op de motor van jouw auto krijgt, dan betekent het ook niet dat ie 100% zeker 7 jaar lang zonder problemen gaat rijden, maar dat als er problemen ontstaan die problemen kosteloos worden opgelost.

Speedy123

Consumenneke schreef:
19 nov 2025 00:21
...
Als ze dat niet kunnen waarmaken, trekt een heel peloton juristen ze niet uit de modder.

Of had ik dat al eens eerder uitgelegd? Iets met een verschil tussen inspannings- en resultaatverplichting... :lol:
Welke modder? Nijogeth legt het u nogmaals duidelijk uit.

Als iemand problemen ondervind met zijn Ziggo Wifi, niet met de Ziggo helpdesk belt, Ziggo geen gelegenheid geeft het probleem op te lossen maar meteen een schadeclaim in dient of zijn contract kosteloos op wil zeggen, op basis van de televisie reclame waaruit die meent af te leiden recht te hebben op een honderd procent foutloze Wifi, denkt u dan werkelijk dat Ziggo 'in de modder zit'?

Kom op zeg.

Plaats reactie