IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Speedy123
Berichten: 3269
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

StevieNL81 schreef:
20 nov 2025 12:19
k2p schreef:
20 nov 2025 10:32


Zij geven garantie af, dus zij moeten het beargumenteren als zij de garantie afwijzen. Of zie ik dat verkeerd? Geen argumenten komt op mij over als geen onderzoek gedaan hebben.
Hier wil ik ook nog even op reageren.

Bij een defect binnen 1 jaar na aankoop ligt de bewijslast bij de verkoper: hij moet bewijzen dat het defect door de koper is veroorzaakt, niet andersom. Dit heet de omgekeerde bewijslast. Lukt de verkoper dit niet, dan moet hij het product gratis repareren of vervangen. Na het eerste jaar ligt de bewijslast wel bij de consument.

U moet dus bewijzen dat het niet door een externe oorzaak komt ipv andersom.
Dat is niet correct. Het gaat hier niet over non-conformiteit. Het gaat hier om een vrijwillige, verlengde garantie die door Ikea gegeven wordt. Hierbij gelden de voorwaarden zoals Ikea ze zelf opgesteld heeft.

Het probleem waar de klant tegen aanloopt, is dat Ikea nogal wat disclaimers hanteert bij die verlengde garantie. En de claim op basis van één van die disclaimers afwijst, zonder inhoudelijk in te gaan waarom ze menen dat die disclaimer van toepassing is.

Hiermee is de klant volledig overgeleverd aan de goodwill van Ikea.

k2p
Berichten: 1212
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?

Ongelezen bericht door k2p »

StevieNL81 schreef:
20 nov 2025 12:19
Na het eerste jaar ligt de bewijslast wel bij de consument.

U moet dus bewijzen dat het niet door een externe oorzaak komt ipv andersom.
Goed en interessant punt. Hoe gebeurt zoiets in de praktijk? Moet je bij de garantieclaim al een verklaring afleggen of zo?

StevieNL81
Berichten: 1127
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Speedy123 schreef:
20 nov 2025 12:36

Dat is niet correct. Het gaat hier niet over non-conformiteit. Het gaat hier om een vrijwillige, verlengde garantie die door Ikea gegeven wordt. Hierbij gelden de voorwaarden zoals Ikea ze zelf opgesteld heeft.
Ook daarbij is het aan TS om te stellen en, indien nodig, bewijzen dat het niet door verkeerd gebruik komt.
TENZIJ Ikea dit in de voorwaarden heeft opgenomen:
Soms staat in de garantievoorwaarden dat u ook na 1 jaar nog niet hoeft te bewijzen dat u het product normaal heeft gebruikt.

Hier staan alle garantievoorwaarden van Ikea per producttype.... omdat we niet weten om welk product het gaat kan ik dit niet zelf controleren.

https://www.ikea.com/nl/nl/customer-ser ... guarantee/
k2p schreef:
20 nov 2025 12:38

Goed en interessant punt. Hoe gebeurt zoiets in de praktijk? Moet je bij de garantieclaim al een verklaring afleggen of zo?
Tsja daarvan lees je inderdaad dat hoe ouder het product is, hoe moeilijker je dit zelf kan bewijzen. Consuwijzer stelt:

Gaat het product later dan 1 jaar na de koop kapot? Dan moet u bewijzen dat het product al niet goed was. Dit doet u bijvoorbeeld door een foto of filmpje van uw kapotte product te sturen. Daarbij stelt u dat u dit nog niet hoefde te verwachten. Zegt de verkoper dat het uw schuld is? Dan moet u bewijzen dat dit niet zo is en uitleggen dat u het product normaal hebt gebruikt. Zoek bijvoorbeeld op internet of meer consumenten klagen over hetzelfde probleem. U kunt dan aantonen dat het probleem vaker voorkomt en dat het dus niet aan u ligt.


https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... eb-gemaakt

Consumenneke
Berichten: 1654
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?

Ongelezen bericht door Consumenneke »

StevieNL81 schreef:
20 nov 2025 13:00
Consuwijzer stelt...
Kijk ook eens naar de pagina over verschillende soorten garantie... :wink:
Soms krijgt of koopt u ook garantie van de verkoper of fabrikant. Daarmee belooft die dat het product een bepaalde tijd goed werkt. Vaak maar iets van 2 jaar. Want de verkoper of fabrikant kiest zelf de voorwaarden en duur van die garantie.
Wie zich beroept op de wettelijke garantie, is op een dwaalspoor gezet in deze zaak.

StevieNL81
Berichten: 1127
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ik zeg niet dat het wettelijke garantie betreft.

Consumenneke
Berichten: 1654
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?

Ongelezen bericht door Consumenneke »

StevieNL81 schreef:
20 nov 2025 16:08
Ik zeg niet dat het wettelijke garantie betreft.
Maar Consuwijzer wel, notabene op de pagina waar u naar verwijst.
Zegt de verkoper dat uw aankoop door uw schuld kapot is? En geeft hij daarom geen wettelijke garantie? Als u discussie krijgt, moet de verkoper in het eerste jaar uw schuld bewijzen. Na het eerste jaar moet u bewijzen dat het product niet door uw schuld kapot is gegaan.
Ga terug naar AF! :wink:

Moneyman
Berichten: 32105
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
20 nov 2025 17:09
StevieNL81 schreef:
20 nov 2025 16:08
Ik zeg niet dat het wettelijke garantie betreft.
Maar Consuwijzer wel, notabene op de pagina waar u naar verwijst.
Zegt de verkoper dat uw aankoop door uw schuld kapot is? En geeft hij daarom geen wettelijke garantie? Als u discussie krijgt, moet de verkoper in het eerste jaar uw schuld bewijzen. Na het eerste jaar moet u bewijzen dat het product niet door uw schuld kapot is gegaan.
Ga terug naar AF! :wink:
De quote die Stevie geeft, en waarin hij relevante delen zelfs vetgedrukt heeft, wordt weliswaar genoemd in het kader van wettelijke garantie, maar gaat daarnaast 1 op 1 op voor de aanvullende garantie. Hij heeft gewoon gelijk.

Ga dus zelf maar terug naar AF…

StevieNL81
Berichten: 1127
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ik kan er verder op ingaan maar hij zet zich alleen maar meer voor schut. Het gaat immers om TS

Consumenneke
Berichten: 1654
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Willen we terug naar AF, dan gaan we terug naar AF! :wink:
StevieNL81 schreef:
20 nov 2025 13:00
Speedy123 schreef:
20 nov 2025 12:36

Dat is niet correct. Het gaat hier niet over non-conformiteit. Het gaat hier om een vrijwillige, verlengde garantie die door Ikea gegeven wordt. Hierbij gelden de voorwaarden zoals Ikea ze zelf opgesteld heeft.
Ook daarbij is het aan TS om te stellen en, indien nodig, bewijzen dat het niet door verkeerd gebruik komt.
De Consumentenbond zegt wat Speedy123 ook beweerde.
Wettelijke garantie heb je sowieso. Soms krijg je ook nog extra garantie van de winkel of fabrikant. <> Je kunt met extra garantie vaak makkelijker je probleem oplossen dan met de wettelijke garantie. Je hoeft bijvoorbeeld meestal niet te bewijzen dat je het product op de juiste manier hebt gebruikt. Wel kan de verkoper onderzoeken of je het product niet zelf hebt stukgemaakt. Als hij dat kan bewijzen, dan vervalt je garantierecht.
Duikt toch dat onderzoeken weer op. :roll:

StevieNL81
Berichten: 1127
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Steeds als je denkt dat de jeuk weg is ...

De CB zegt dat dit mogelijk een voordeel kan zijn van de aanvullende garantie. Bij IKEA is dat niet zo. Dat heb ik gelezen in die voorwaarden. Ik heb van verschillende productgroepen de voorwaarden gelezen. Ze zeggen in die voorwaarden dat ze het zullen onderzoeken. Hoe ze dat onderzoeken geven ze niet aan. Ze stellen naar eigen goeddunken te bepalen of iets onder garantie valt of niet. Ook geven ze voorbeelden van zaken die niet onder de garantie vallen. TS heeft info aangeleverd en verdere informatie was blijkbaar niet nodig want ze konden een oordeel vellen.

TS zal dit dus moeten bewijzen.

Consumenneke
Berichten: 1654
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?

Ongelezen bericht door Consumenneke »

StevieNL81 schreef:
20 nov 2025 21:56
Ik heb van verschillende productgroepen de voorwaarden gelezen. Ze zeggen in die voorwaarden dat ze het zullen onderzoeken. Hoe ze dat onderzoeken geven ze niet aan.
Dat sluit aan bij de opvattingen van Speedy123 en de Consumentenbond.
Je hoeft bijvoorbeeld meestal niet te bewijzen dat je het product op de juiste manier hebt gebruikt. Wel kan de verkoper onderzoeken of je het product niet zelf hebt stukgemaakt. Als hij dat kan bewijzen, dan vervalt je garantierecht.
Dan zou het voor de klant volstaan om aan te tonen dat het geen serieus onderzoek was.

Het is immers IKEA dat garanties van 10 en 25 jaar aanbiedt.

Misschien zijn er wel mensen die hun claim gehonoreerd zien. :wink:

Nijogeth
Berichten: 9865
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar, dat is dan aan TS en hier heeft die tot nu toe niets aan kunnen tonen, behalve dat IKEA op basis van de bij hun bekende gegevens (die bij ons niet bekend zijn omdat TS ze niet wil delen) geen garantie wil geven.

We kunnen eigenlijk helemaal niets met de info van TS, want voor hetzelfde geldt ziet iedereen direct dat er uiteraard geen garantie zou moeten gelden. Maar het kan natuurlijk ook andersom zijn, dat weten we gewoon niet. We weten dus ook niet of er voldoende onderzoek is geweest door IKEA of dat ze zich er simpel vanaf hebben gemaakt.

We zullen het pas weten na de rechtszaak die TS gaat aanspannen.

Consumenneke
Berichten: 1654
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Nijogeth schreef:
21 nov 2025 08:04
We kunnen eigenlijk helemaal niets met de info van TS, want voor hetzelfde geldt...
Topicstarter was op zoek naar mensen met vergelijkbare ervaringen.
Consumenneke schreef:
18 nov 2025 10:35
k2p schreef:
17 nov 2025 20:17
Voor nu is de vraag enkel wie herkent dat Ikea garantieclaims niet serieus neemt.
<>
Maar uw vraag is allesbehalve onduidelijk en ik ben ook benieuwd.
Kan zijn dat er niemand reageert natuurlijk. 8)
Hij werd voor hetzelfde gelt geattendeerd op Trustpilot:
Wat-nou-weer schreef:
18 nov 2025 13:27
Tussen 28.000 reviews zal vast wel iets te vinden zijn.
Waar 8 klachten over de garantie-afwikkeling te vinden zijn.

Consumenneke
Berichten: 1654
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Speedy123 gaf de correcte samenvatting.
Speedy123 schreef:
20 nov 2025 12:36
Dat is niet correct. Het gaat hier niet over non-conformiteit. Het gaat hier om een vrijwillige, verlengde garantie die door Ikea gegeven wordt. Hierbij gelden de voorwaarden zoals Ikea ze zelf opgesteld heeft.
Dat is te zien op de pagina waar ACM de verschillende vormen van garantie belicht.
Commerciële garantie

Dit is extra garantie, naast de wettelijke garantie. Bij problemen geeft u in elk geval de wettelijke garantie. Met commerciële garantie geeft u alleen extra voordelen.

U bepaalt zelf of u commerciële garantie biedt en wat de voorwaarden zijn. En u moet zich hieraan houden.

Commerciële garantie heet ook wel:
  • verkopersgarantie, als de verkoper dit geeft
    fabrieksgarantie, als de fabrikant dit geeft
Garantiebewijs verplicht

Bij commerciële garantie moet u een garantiebewijs geven dat consumenten kunnen bewaren of opslaan. Dit is verplicht sinds 27 april 2022.

Hierin moet duidelijk staan:
  • welke rechten consumenten hebben en wat ze van u mogen vragen
    dat consumenten alle rechten houden die ze volgens de wet hebben
    hoelang de garantie geldt
    in welk gebied de garantie geldt
    uw naam en adres
    wat de consument moet doen om de garantie te gebruiken
    wat er precies onder de garantie valt
    uw voorwaarden voor garantie
De voorwaarden mogen niet onredelijk bezwarend zijn en IKEA zal toch echt enig onderzoek moeten doen.

StevieNL81
Berichten: 1127
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Welke stuk in de voorwaarden is dan onredelijk bezwarend?

De bewijslast is gewoon in wet en regelgeving vastgelegd. Men kán daar in het voordeel van consument van afwijken door een aanvullende artikel in de AV op te nemen dat de bewijslast ook na 1 jaar bij de ondernemer ligt, maar dat is geenzins verplicht.

Maar goed daar staat dus niets over in de AV dus dat kan u ook niet als onredelijk bestempelen.

k2p
Berichten: 1212
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?

Ongelezen bericht door k2p »

Onredelijk bezwarend kan zijn dat Ikea alleen garantie geeft als je de originele bon hebt. Of dat Ikea naar eigen goeddunken beslist of een schade onder garantie valt.

Plaats reactie