Zorgtoeslag 2026 daalt
-
Linnepinnie1985
Zorgtoeslag 2026 daalt
De zorgtoeslag daalt terwijl de zorgpremies gemiddeld stijgen. Hoe kan dit nou? Zie https://www.zorgverzekeringwijzer.nl/zo ... s-de-dupe/
Re: Zorgtoeslag 2026 daalt
Eurotjewerk, klinkt spectaculairder dan het is.
Inderdaad. We hebben het over € 0,746 per persoon per maand.
En de meeste verzekeringen gaan een paar euro naar beneden, dus stijgen niet.
Je moet van een mug ook geen olifant maken.
Je moet van een mug ook geen olifant maken.
-
witte angora
Buiten dat ik het maar een warrig verhaal vind...
Ik wou dat de huurstijging tot dat percentage beperkt bleef, dat zou veel meer zoden aan de dijk zetten. Om er even een olifant bij te halen.
Ik zou per maand zo'n 3,80 meer kwijt zijn. Op een bedrag van 150 euro is dat dus 2,5%. Minder dan de inflatie nog.
Ik wou dat de huurstijging tot dat percentage beperkt bleef, dat zou veel meer zoden aan de dijk zetten. Om er even een olifant bij te halen.
Moneyman
vindt dit leuk
Dit kan doordat het inkomens- en minima beleid van de overheid uit veel meer bestaat dan alleen de zorgtoeslag.
Voor vaststelling van de zorgtoeslag wordt er primair gekeken naar de ontwikkeling van de zorgpremies ten opzichte van de inflatie. Komend jaar stijgen de zorgpremies minder snel dan de inflatie, dus is er voor minima minder zorgtoeslag nodig om toch netto hetzelfde percentage van het inkomen aan zorg te betalen.
Want minima in Nederland zitten in de gelukkige positie dat het minimumloon en de daaraan gekoppelde uitkeringen twee maal per jaar verhoogd worden. Waarbij die verhoging gekoppeld is aan de inflatie.
Daarnaast "speelt" de overheid wat betreft het inkomend beleid voor (lage) inkomens ook nog met belastingtarieven, heffingskortingen, huurtoeslag etc.
Voor vaststelling van de zorgtoeslag wordt er primair gekeken naar de ontwikkeling van de zorgpremies ten opzichte van de inflatie. Komend jaar stijgen de zorgpremies minder snel dan de inflatie, dus is er voor minima minder zorgtoeslag nodig om toch netto hetzelfde percentage van het inkomen aan zorg te betalen.
Want minima in Nederland zitten in de gelukkige positie dat het minimumloon en de daaraan gekoppelde uitkeringen twee maal per jaar verhoogd worden. Waarbij die verhoging gekoppeld is aan de inflatie.
Daarnaast "speelt" de overheid wat betreft het inkomend beleid voor (lage) inkomens ook nog met belastingtarieven, heffingskortingen, huurtoeslag etc.
De meeste mensen krijgen helemaal geen enkele toeslag en mogen alles geheel zelf betalen, hoe kan dit nou?Linnepinnie1985 schreef: ↑20 nov 2025 21:54De zorgtoeslag daalt terwijl de zorgpremies gemiddeld stijgen. Hoe kan dit nou?
https://www.nationalezorggids.nl/zorgve ... rzekering/Linnepinnie1985 schreef: ↑20 nov 2025 21:54De zorgtoeslag daalt terwijl de zorgpremies gemiddeld stijgen. Hoe kan dit nou? Zie https://www.zorgverzekeringwijzer.nl/zo ... s-de-dupe/
Diverse zorgverzekeraars verlagen juist de premie. Terwijl de zorgtoeslag stijgt. Zo is komend jaar VGZ per maand vijf euro goedkoper dan het Zilveren Kruis.
Dus eventjes voor het einde van het jaar de premies vergelijken, een goedkope verzekering nemen en er is geen enkel probleem.
-
witte angora
Ach, voor degenen die gezonder moeten leven of af moeten vallen is het eigenlijk goed nieuws, toch? Kan je weer een zak chips minder per maand kopen. Als je het zo bekijkt zou er nog een paar euro van die zorgtoeslag af kunnen.
-
Wat-nou-weer
Ik ga 0,40 eurocent minder betalen aan premie. Ik ga diep nadenken wat ik met dat onverwachte financieel voordeel het beste kan doen.