teruglevering door zonneparken en energiebedrijven

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
fretty

teruglevering door zonneparken en energiebedrijven

Ongelezen bericht door fretty »

De vraag was : betalen deze bedrijven ook leveringskosten! beantwoord door GasenLicht.com

Bedankt voor uw vraag over terugleverkosten en hoe dit werkt bij energiecentrales en zonneparken.

Terugleverkosten gelden alleen voor particuliere en kleinzakelijke klanten die stroom terugleveren aan het net via bijvoorbeeld zonnepanelen. Energiecentrales en zonneparken vallen hier niet onder. Zij leveren hun opgewekte stroom rechtstreeks aan de groothandelsmarkt en betalen dus geen terugleverkosten.

Wanneer er veel zonne- of windenergie beschikbaar is, produceren gas-, kolen- en biomassacentrales minder stroom. Daardoor verbruiken zij minder brandstof en stoten zij minder CO? uit. Deze besparing wordt automatisch meegenomen via de marktwerking: de stroomprijs daalt dan vaak en de centrales kopen minder emissierechten binnen het Europese CO?-handelsysteem (ETS).

Kort gezegd:

Terugleverkosten zijn alleen voor kleinverbruikers met zonnepanelen.
Energiecentrales en zonneparken leveren op de groothandelsmarkt.
Minder fossiele productie betekent lagere brandstofkosten en minder CO?-uitstoot.

Ik hoop dat dit uw vraag duidelijk beantwoordt!

keeswaal

Re: teruglevering door zonneparken en energiebedrijven

Ongelezen bericht door keeswaal »

ik overweeg zonnepanelen, maar dan wel 100% dekkend, zodat de energie kabel compleet kan verdwijnen, dan maar terug naar hout stoken, alles brander, ook handig om je eigen afval mee branden want diftar is ook niet bepaald goedkoop.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Is dat nu zo raar dan? Bijna al die energie parken zijn deels of volledig eigendom van de energieleverancier. Net als kolen- en gascentrales dat zijn. Zelf een groot deel of alle stroom produceren is uiteindelijk namelijk goedkoper dan alles moeten inkopen.

Stel je hebt een bedrijf waarbij je pc's op maat bouwt en daarmee reken je iedere klant assemblage- en leverkosten, ga je die dan ook rekenen als je de pc voor jezelf bouwt?

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
02 dec 2025 08:18
Is dat nu zo raar dan? Bijna al die energie parken zijn deels of volledig eigendom van de energieleverancier. Net als kolen- en gascentrales dat zijn. Zelf een groot deel of alle stroom produceren is uiteindelijk namelijk goedkoper dan alles moeten inkopen.

Stel je hebt een bedrijf waarbij je pc's op maat bouwt en daarmee reken je iedere klant assemblage- en leverkosten, ga je die dan ook rekenen als je de pc voor jezelf bouwt?
Die mag je even laten zien, want volgens mij is dat gewoon niet waar:

https://www.zonnepanelenplanet.nl/zonneparken/

Welk percentage zonneparken is eigendom van energieleveranciers?

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Hele terreinen worden omgezet naar zonneparken, alsof we in Nederland grond genoeg hebben voor zo'n kaalslag. Maar wanneer je decentraal stroom opwekt dan moet je terugleververgoeding betalen. Waarom? Omdat anders de capaciteit van die parken minder benut wordt of de kolencentrale niet optimaal benut wordt?
Ik heb vijf panelen liggen, mjjn ene buurman 25, de andere 0. Wat die eerste buurman te veel opwekt neemt die andere deels af.
Terugleververgoeding is weer juist iets om geld binnen te harken. Mij zal het varkensworst wezen, ik lever weinig terug en probeer mijn verbruik af te stemmen op mijn opwekking. Daarnaast zoek ik ieder jaar een leverancier uit die zich niet uit de markt prijst hiermee.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

Thuisbatterij + zero export.
Als ik niets zou krijgen, krijgen zij ook niets.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

En de oplossing is toch zo simpel, in plaats van klagen, stap massaal over naar een energieleverancier die geen terugleverkosten rekent, moet je is kijken hoe snel het bij de rest ook over is.
Maar nee, we blijven liever lafjes zitten waar we zitten.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Arizonakid schreef:
02 dec 2025 10:59
En de oplossing is toch zo simpel, in plaats van klagen, stap massaal over naar een energieleverancier die geen terugleverkosten rekent
Zijn die er dan?
https://www.energievergelijk.nl/nieuws/ ... zicht-2025

jonis

..... wie klaagt er dan?

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Alleen de afwezigheid van terugleverkosten moet niet leidend zijn om over te stappen naar een x leverancier.
Je moet kijken naar de totale hoeveelheid vaste kosten voor de levering/teruglevering (inclusief gas) en daar trek je de overstapbonus van af. Netwerkkosten buiten beschouwing laten, die zijn nauwelijks beïnvloedbaar.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De vraag waarom er door zonneparken en energiebedrijven geen teruglever kosten in rekening worden gebracht is reeds beantwoord maar terzijde.

Overstappen naar een dynamisch energiecontract zou kunnen maar ook daar zitten weer haken en ogen aan omdat de stroomprijs dagelijks veranderd.

Met zonnepanelen en thuisaccu's volledig van het stroomnet afgaan zou technisch kunnen maar dan zal de omvormer die nu nog van het stroomnet gebruik maakt door een externe bron van bijvoorbeeld een diesel aggregaat van 230 volt wisselspanning voorzien moeten worden.

De kosten voor de brandstof alleen al stijgen boven de teruglever kosten uit en daarbij wordt de opgewekte stroom als de thuisaccu's geladen zijn niet meer aan het net teruggeleverd waardoor de zonnepanelen door de omvormer uitgeschakeld worden.

xflorisx

Ongelezen bericht door xflorisx »

jonis schreef:
02 dec 2025 09:56
Thuisbatterij + zero export.
Als ik niets zou krijgen, krijgen zij ook niets.
Dat zouden er meer moeten doen. Helaas doen velen dat niet. Netto krijg je voor overtollige stroom altijd nog iets. Al is het niet veel. En om teruglevering te voorkomen zul je moeten investeren in techniek en thuisbatterij die je met een vast contract zonder teruglevering nooit terug kunt verdienen.
En dat is jammer, want hoe meer mensen wel zero export gaan doen, hoe hoger mijn opbrengst wordt van mijn teruggeleverde stroom. (met een dynamisch contract)

jonis

Nu nog wel, 2027 wordt een ander verhaal.
Reken je vooral niet te rijk met mijn zero export in mei-aug....uiteindelijk gaat het om mijn rekening.
Vast 0x1,- =0,- ....dat moet je met dynamisch dan nog maar eens voor elkaar zien te krijgen met hoofdzakelijk verbruik in winter.

Polvo176

Ongelezen bericht door Polvo176 »

Ook de zonne en wind parken moeten straks invoedingskosten (is voor hun een levering boete) gaan betalen, de ACM is daar mee bezig.
Niet geheel verbazend staan de energie bedrijven op de achterste poten nu ze een koekje van eigen deeg gaan krijgen.

16again

Ron5300 schreef:
02 dec 2025 13:17
Met zonnepanelen en thuisaccu's volledig van het stroomnet afgaan zou technisch kunnen.....
Praktisch niet uitvoerbaar: Hoe groot moeten de accus zijn, om de winter mee door te komen?

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

16again schreef:
03 dec 2025 13:34
Ron5300 schreef:
Met zonnepanelen en thuisaccu's volledig van het stroomnet afgaan zou technisch kunnen.....
Praktisch niet uitvoerbaar: Hoe groot moeten de accus zijn, om de winter mee door te komen?
Ik schat ter grootte van een zeecontainer.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
03 dec 2025 13:34
Ron5300 schreef:
Dat ligt er mede aan hoeveel verbruik je op een dag hebt en of je alternatieven hebt.. Als je nog met hout, stookolie of op gas verwarmt en kookt, dan hoef je op een normale dag echt niet zoveel te gebruiken en met voldoende zonnepanelen die ook op een bewolkte winterdag echt nog wel wat opleveren kom je echt een heel eind.. Met ook nog een backup generator achter de hand zou het kunnen.. Of het financieel verstandig is is vers 2.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Ik schreef dat het technisch zou kunnen, niet dat het voor nu in de praktijk haalbaar is maar terzijde.

De techniek op basis van thuisbatterijen in combinatie met zonnepanelen en bijbehorende omvormers is nog lang niet uitontwikkeld maar we dachten ook dat elektrisch aangedreven voertuigen er nooit zouden komen maar zijn anno nu niet meer uit het straatbeeld weg te denken.

16again

Ron5300 schreef:
03 dec 2025 14:34
....maar we dachten ook dat elektrisch aangedreven voertuigen er nooit zouden komen...
Of het geheugen was niet zo goed:
https://louwmanmuseum.nl/stap-in-de-ges ... sche-auto/

Polvo176

Ongelezen bericht door Polvo176 »

Veel rekensommen voorbij zien komen, maar ik kan het nog simpeler voorstellen.
Ik gebruik 3000 kWh in het huis plus nog 3000 kWh voor de warmtepomp, totaal 6000 kWh
Met zonnepanelen wekt ik ook rond de 6000 kWh op,
Een derde gebruik ik zelf zodat ik nog 4000 kWh van het net nodig heb en dus ook nog 4000 kWh terug lever.
Met saldering en zonder terug lever boete had ik tot vorig jaar geen kosten.
Met terug lever boete nu 380 euro, volgend jaar ruim boven de 550 euro
Zonder saldering mag ik wel de 4000 Kwh betalen, maar zijn de 4000 kWh die ik terug lever nog geen 10 euro waard omdat de vergoeding en boete dan bijna even hoog zijn.
Met een gemiddelde prijs van 25 cent / kWh wordt mijn jaar rekening nu dus 1000 euro.
Als ik dat had geweten had ik geen 25000 euro geïnvesteerd en raad het nieuwkomers ook niet aan.
Een warmtepomp gaat net als de cv ketel ook maar 15 jaar mee en heeft een 10 keer hogere afschrijving.

Wat ik helemaal niet snap is dat de terug lever boete altijd betaalt moet worden en niet alleen op de piek momenten.
Nu is er weinig zon en de prijs soms meer dan 50 cent / kWh, maar ik krijg er netto nog steeds maar 2 cent voor.
De energie maatschappijen klagen alleen over de kosten, maar verzwijgen dat ze hieraan ook mega winsten maken.

De ACM heb je niks aan die start het ene na het andere onderzoek, maar doet niks.

Plaats reactie