Eerste betaal herinnering kost geld, mag dat?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Kokka1

Eerste betaal herinnering kost geld, mag dat?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

https://www.nu.nl/economie/6378598/beta ... -geld.html

volgens dit artikel moet je als je niet binnen 72 uur na het gebruik maken van de blankenburg tunnel de tol heb betaald, meteen 9 euro administratiekosten betalen.
Mag dat wel? ik dacht dat de eerste betaalherinnering altijd gratis moest zijn.

peter17111962

Re: Eerste betaal herinnering kost geld, mag dat?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Hoe moet iemand die niet doet aan internet bankieren en eenmalig over die A24 is gereden boetevrij betalen binnen 72 uur?? Er zijn nog steeds veel mensen die net als ik nooit bankieren of winkelen via internet en dat ook nooit gaan doen en die ook geen creditcard hebben, heb geen idee wat ik daarmee zou moten doen. Alle vaste lasten worden hier vanzelf betaald. En mocht het eens een keertje voorkomen dat dat echt niet kan, hetgeen inmiddels al 6 jaar is geleden, dan vul ik een overschrijving in stuur die op per post. Maar tegen de tijd dat die is verwerkt bij mijn bank zijn die 72 uur al voorbij.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Helaas, ik vrees dat dat mag. Het zijn 'administratiekosten', hetzelfde als dat je een boete krijgt. Dan krijg je bovenop de boete ook meteen 9 euro administratiekosten.

Overigens kan je er ook voor kiezen de kosten (1,51 euro) automatisch af te laten schrijven. Dan heb je er ook geen omkijken naar.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

peter17111962 schreef:
08 dec 2025 08:02
Hoe moet iemand die niet doet aan internet bankieren en eenmalig over die A24 is gereden boetevrij betalen binnen 72 uur?? Er zijn nog steeds veel mensen die net als ik nooit bankieren of winkelen via internet en dat ook nooit gaan doen en die ook geen creditcard hebben, heb geen idee wat ik daarmee zou moten doen. Alle vaste lasten worden hier vanzelf betaald. En mocht het eens een keertje voorkomen dat dat echt niet kan, hetgeen inmiddels al 6 jaar is geleden, dan vul ik een overschrijving in stuur die op per post. Maar tegen de tijd dat die is verwerkt bij mijn bank zijn die 72 uur al voorbij.
En zie daar de oplossing. Als alle vaste lasten vanzelf betaald worden dat hebt U dus geen problemen om U aan te melden voor automatische incasso's. En dus kunt U zich hiervoor ook aan melden. Probleem opgelost.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

peter17111962 schreef:
08 dec 2025 08:02
Hoe moet iemand die niet doet aan internet bankieren en eenmalig over die A24 is gereden boetevrij betalen binnen 72 uur?? Er zijn nog steeds veel mensen die net als ik nooit bankieren of winkelen via internet en dat ook nooit gaan doen en die ook geen creditcard hebben, heb geen idee wat ik daarmee zou moten doen.
Ik vermoed simpelweg dat 'ik doe daar niet aan' geen vrijbrief zal zijn om maar niet op tijd te betalen, ik vermoed dat het antwoord zal zijn, ga maar mee met de tijd en begin er maar mee. Of stel een automatische afschrijving in, dat is immers ook mogelijk hier. Een ander alternatief is omrijden en niet via deze weg gaan.

Kokka1

witte angora schreef:
08 dec 2025 08:32
Helaas, ik vrees dat dat mag. Het zijn 'administratiekosten', hetzelfde als dat je een boete krijgt. Dan krijg je bovenop de boete ook meteen 9 euro administratiekosten.

Overigens kan je er ook voor kiezen de kosten (1,51 euro) automatisch af te laten schrijven. Dan heb je er ook geen omkijken naar.
Als je een boete krijgt zitten daar meteen administratiekosten aan, maar dit is geen boete maar een herinnering.
Het is heel vreemd dat de overheid ook in dit geval weer voor zichzelf een andere set regels aanhoudt als voor alle andere bedrijven.
et is voor mij overigens geen probleem, ik betaal inderdaad automatisch. Ik vroeg me gewoon af of dit legaal is

witte angora

Hmmm... eigenlijk een interessante casus. Die 9 euro is blijkbaar gebaseerd op de Wet Mulder. Dat gaat om bestuurlijke boetes in het geval van lichte verkeersovertredingen. Maar in geval van rijden door een toltunnel is er natuurlijk geen sprake van een verkeersovertreding. Maar het wordt nog gekker, als ik het artikel dat je noemt mag geloven: je krijgt een boete als je die 9 euro ook niet betaalt. Dus de administratiekosten gaan voor de boete uit. Maar die boete gaat volgens mij nog steeds niet over een verkeersovertreding. Dan kan het toch ook geen boete zijn?

Ik vraag me in alle eerlijkheid af hoe correct het artikel van nu.nl eigenlijk is. Het schept in ieder geval best wel verwarring.

Door wie wordt die 9 euro boete trouwens geïncasseerd? Toch niet door het CJIB, mag ik aannemen?

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Er is in de media al veel om te doen geweest maar onder de noemer administratiekosten schijnt het te mogen.

Ook de onduidelijke bebording is aan de orde geweest waardoor weggebruikers die de verkeerssituatie niet kenden de tolweg in plaats van de tolvrije route kozen.

Mede doordat er ook een tolvrije route is kunnen weggebruikers die niet willen of kunnen betalen ook de bestemming bereiken maar zijn wel langer onderweg.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Die route is absoluut op geen enkele manier onduidelijk aangegeven!
Iedereen die serieus mist dat ze tol moeten betalen moet misschien gewoon opnieuw rijexamen doen…..

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Ron5300 schreef:
08 dec 2025 12:37

Ook de onduidelijke bebording is aan de orde geweest waardoor weggebruikers die de verkeerssituatie niet kenden de tolweg in plaats van de tolvrije route kozen.
Je bedoelt die "onduidelijke" borden die al ruim vantevoren aangeven (in hoofdletters) dat er een tolweg komt als je de afslag neemt?

witte angora

Eigenlijk denk ik dat we een beetje van de vraag van TS afdwalen. De vraag was: 'mag er een bedrag van 9 euro aan administratiekosten in rekening worden gebracht als je niet binnen 72 uur betaald hebt?'.

Zullen we eens proberen daar wat meer licht op te geven?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Antwoord is waarschijnlijk helaas ja. De overheid legt wel aan burgers op dat er eerst kosteloos een herinnering moet worden verstuurd, maar zij maakt de wet en...

witte angora

Maar welke wettelijke grondslag is er dan?

Kokka1

alfatrion schreef:
08 dec 2025 22:47
Antwoord is waarschijnlijk helaas ja. De overheid legt wel aan burgers op dat er eerst kosteloos een herinnering moet worden verstuurd, maar zij maakt de wet en...
hoeft de overheid zich dan niet aan haar eigen gemaakte wet te houden?
ik zag laatst op Radar dat ze bij bijvoorbeeld boetes een heel ander verhogingsbeleid hebben als wat een incassobureau mag.

met andere woorden " jullie moeten doen wat wij zeggen niet doen wat wij doen"

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

witte angora schreef:
08 dec 2025 19:40
Eigenlijk denk ik dat we een beetje van de vraag van TS afdwalen. De vraag was: 'mag er een bedrag van 9 euro aan administratiekosten in rekening worden gebracht als je niet binnen 72 uur betaald hebt?'.

Zullen we eens proberen daar wat meer licht op te geven?
Volgens mij mag dit, want het gaat over administratiekosten en niet over een boete oid. En volgens mij mag je zelf je administratiekosten bepalen.

witte angora

Ik zit ernaar te kijken, maar ik vind eigenlijk nergens wetgeving dat dit zou mogen. Administratiekosten mogen enkel in rekening worden gebracht als er na de 14-dagen brief nog niet betaald is. Er is immers geen sprake van een boete, want: geen verkeersovertreding. Er is enkel een verzuim om te betalen.

Voorbeeld: https://www.weersinkincasso.nl/administ ... g-mag-dat/

Vooralsnog zie ik dus geen rechtsgrond om na 3 dagen 9 euro administratiekosten in rekeniing te brengen over een openstaande schuld. Het zal er vast wel zijn, maar waar dan?

alfatrion

Kokka1 schreef:
09 dec 2025 10:47
hoeft de overheid zich dan niet aan haar eigen gemaakte wet te houden?
Natuurlijk wel, maar de wetgever kan voor de overheid een andere wet maken die gunstiger is voor de schuldeiser.
witte angora schreef:
09 dec 2025 12:02
Ik zit ernaar te kijken, maar ik vind eigenlijk nergens wetgeving dat dit zou mogen.
De antwoorden die je vind zijn gebaseerd op civiel recht, terwijl het bij de overheid gaat om bestuursrecht.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

4:113 Awb

witte angora

alfatrion schreef:
09 dec 2025 13:48
De antwoorden die je vind zijn gebaseerd op civiel recht, terwijl het bij de overheid gaat om bestuursrecht.
Ok, behalve civielrecht en strafrecht heb je dus ook nog bestuursrecht, en dáár moet je het dus zoeken.

alfatrion

Afdeling 4.4.4. Aanmaning en invordering bij dwangbevel Awb
Paragraaf 4.4.4.1. De aanmaning Awb
Artikel 4:112 Awb

1. Het bestuursorgaan maant de schuldenaar die in verzuim is schriftelijk aan tot betaling binnen twee weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de aanmaning is toegezonden.

2. Bij wettelijk voorschrift kan een andere termijn worden vastgesteld.

3. De aanmaning vermeldt dat bij niet tijdige betaling deze kan worden afgedwongen door op kosten van de schuldenaar uit te voeren invorderingsmaatregelen.

Artikel 4:113 Awb
1. Het bestuursorgaan kan voor de aanmaning een vergoeding in rekening brengen. De vergoeding bedraagt € 9 indien de schuld minder dan € 454 [Red: Per 1 januari 2015: € 500] bedraagt en € 20 indien de schuld € 454 [Red: Per 1 januari 2015: € 500] of meer bedraagt.

2. De aanmaning vermeldt de vergoeding die in rekening wordt gebracht.

Plaats reactie