Hele slechte en bijzondere ervaring met Open Dutch Fiber
Hele slechte en bijzondere ervaring met Open Dutch Fiber
Goedendag, graag meld ik mij (ook) hier met een hoop ellende aangaande ODF.
In september heb ik een Odido abonnement aangevraagd.
Vandaag is voor de derde (!) keer is vandaag niemand vanuit Artemis ITS (onderaannemer ODF) komen opdagen voor de aanleg van het glasvezelpunt in huis. We hebben nu 4 pogingen ondernomen en hierbij een resumé:
29 september: eerste afspraak. No show!
8 oktober: tweede afspraak: No show!
10 november: derde afspraak. Twee heren waren op tijd. Echter voorzien van nul instructie. Ze vroegen aan mij waar (hun eigen) glasvezel lag. Na de hele stoep in mijn voortuin te hebben omgeploegd zijn ze zonder resultaat na 2 uur graven weer vertrokken. Ze hadden geen idee wat te doen. Na wederom contact met Artemis ITS werd mij beloofd dat de ploeg op 10 december wel voorbereid zou komen. Na uitvraag bij enkele buren en het opvragen van Kadaster informatie moet de glasvezel via de buis met Ziggo of KPN aansluiting het huis in (meterkast). Zo is het bij andere huizen in mijn straat ook gelukt.
10 december: vierde afspraak: no show!
Het feit dat iedere partij (Odido, ODF en ook Artemis ITS) elk met onderaannemers werkt vooralsnog voor mij als nieuwe klant waardeloos. Iedereen wijst naar elkaar (of legt iets vast in een dossier), maar zonder enig resultaat.
Net maar weer Odido, ODF en Artemis ITS een mail verstuurd. Maar eigenlijk geef ik het al op. Heeft iemand wellicht nog een goede tip wat ik zou kunnen doen?
In september heb ik een Odido abonnement aangevraagd.
Vandaag is voor de derde (!) keer is vandaag niemand vanuit Artemis ITS (onderaannemer ODF) komen opdagen voor de aanleg van het glasvezelpunt in huis. We hebben nu 4 pogingen ondernomen en hierbij een resumé:
29 september: eerste afspraak. No show!
8 oktober: tweede afspraak: No show!
10 november: derde afspraak. Twee heren waren op tijd. Echter voorzien van nul instructie. Ze vroegen aan mij waar (hun eigen) glasvezel lag. Na de hele stoep in mijn voortuin te hebben omgeploegd zijn ze zonder resultaat na 2 uur graven weer vertrokken. Ze hadden geen idee wat te doen. Na wederom contact met Artemis ITS werd mij beloofd dat de ploeg op 10 december wel voorbereid zou komen. Na uitvraag bij enkele buren en het opvragen van Kadaster informatie moet de glasvezel via de buis met Ziggo of KPN aansluiting het huis in (meterkast). Zo is het bij andere huizen in mijn straat ook gelukt.
10 december: vierde afspraak: no show!
Het feit dat iedere partij (Odido, ODF en ook Artemis ITS) elk met onderaannemers werkt vooralsnog voor mij als nieuwe klant waardeloos. Iedereen wijst naar elkaar (of legt iets vast in een dossier), maar zonder enig resultaat.
Net maar weer Odido, ODF en Artemis ITS een mail verstuurd. Maar eigenlijk geef ik het al op. Heeft iemand wellicht nog een goede tip wat ik zou kunnen doen?
-
Morgan le Fay
Re: Hele slechte en bijzondere ervaring met Open Dutch Fiber
In dit stukje mis ik het begin verhaal.
Al die leuke bekabelaars hebben allemaal hun sprietje achtergelaten.
Welke kleurtjes staan er boven de grond en wie hebben er allemaal gegraven.
De kabel moet nog richting mijn huis geschoten worden. De groene kabel ligt dus nog gewoon onder de stoep op straat. Probleem is dat de kabel op 1 manier het huis in kan en dat is via de bestaande buis met de Ziggo of KPN kabel. Ik heb dat helemaal zelf moeten uitzoeken. Maar als ze dan drie keer niet komen opdagen en 1x broddelwerk leveren weet ik het ook niet meer.Morgan le Fay schreef: ↑11 dec 2025 08:51In dit stukje mis ik het begin verhaal.
-
witte angora
Weet je zeker dat je nog Odido wil? In september heb je de aanvraag gedaan, het is nu december...
Misschien niet het advies dat je vroeg, maar ik zou een uiterste datum doorgeven waarop de aansluiting moet werken, en zo niet - dan zijn er genoeg andere aanbieders.
Misschien niet het advies dat je vroeg, maar ik zou een uiterste datum doorgeven waarop de aansluiting moet werken, en zo niet - dan zijn er genoeg andere aanbieders.
Morgan le Fay
vindt dit leuk
Ik heb inderdaad in mijn mail aangegeven dat ik ze nog twee weken geef. Anders ga ik de aanvraag intrekken. Ben zojuist gebeld en ze hebben toegezegd het nu echt in orde te gaan maken met een andere onderaannemer. Door de vakantie wordt dat wel januari. Ik geef ze nog een allerlaatste kans.witte angora schreef: ↑11 dec 2025 10:19Weet je zeker dat je nog Odido wil? In september heb je de aanvraag gedaan, het is nu december...
Het enige alternatief om over te stappen is KPN. Nog geen glasvezel maar dat aansluitpunt zit in ieder geval al in mijn huis. Dat ga ik dan maar overwegen.
Dat eerder gemaakte afspraken niet nagekomen worden verdient geen hoofdprijs maar dat de monteurs die uiteindelijk wel gekomen zijn de kabel niet konden vinden is wel begrijpelijk omdat die kabel er niet bleek te zijn.
U schrijft in een latere reactie dat de kabel nog onder de stoep in de straat ligt en dat maakt dat uw woning nog niet van een glasvezelkabel aansluiting voorzien is.
De normale gang is dat bij het leggen van de glasvezelkabel alle woningen van een glasvezel aansluiting worden voorzien maar dat mag alleen met toestemming van de bewoner en als die geen toestemming geeft dan wordt de glasvezelkabel niet tot aan de woning aangelegd.
Zo te lezen heeft u of de vorige bewoner destijds geen toestemming voor de aansluiting gegeven en als dat het geval is loopt de aansluiting zeker vertraging op want om de glasvezelkabel aan te sluiten zal de stoep in de straat voor een deel open moeten en dat mag alleen met toestemming van de gemeente.
Het echter wel zo dat als Odido na een postcodecheck heeft aangegeven dat er op uw adres glasvezel internet mogelijk is en u ook een abonnement heeft af kunnen sluiten u er onderuit kunt komen omdat op uw adres geen glasvezel aansluiting aanwezig is.
U schrijft in een latere reactie dat de kabel nog onder de stoep in de straat ligt en dat maakt dat uw woning nog niet van een glasvezelkabel aansluiting voorzien is.
De normale gang is dat bij het leggen van de glasvezelkabel alle woningen van een glasvezel aansluiting worden voorzien maar dat mag alleen met toestemming van de bewoner en als die geen toestemming geeft dan wordt de glasvezelkabel niet tot aan de woning aangelegd.
Zo te lezen heeft u of de vorige bewoner destijds geen toestemming voor de aansluiting gegeven en als dat het geval is loopt de aansluiting zeker vertraging op want om de glasvezelkabel aan te sluiten zal de stoep in de straat voor een deel open moeten en dat mag alleen met toestemming van de gemeente.
Het echter wel zo dat als Odido na een postcodecheck heeft aangegeven dat er op uw adres glasvezel internet mogelijk is en u ook een abonnement heeft af kunnen sluiten u er onderuit kunt komen omdat op uw adres geen glasvezel aansluiting aanwezig is.
Ze wisten niet waar de hoofdkabel in de straat lag. Dat is erg vreemd. Ze kwamen langs (of zouden moeten langskomen) om de kabel richting het huis en in het huis te krijgen (dus twee handelingen in één keer). Ik heb destijds niet de kabel laten schieten richting het huis. Achteraf maar goed ook, want hij moet via een andere weg (Ziggo of KPN buis op de erfgrens) de woning in. Nu liggen er bij andere woningen losse sprietjes naast de voordeur die daar weer weg moeten (bij afname glasvezel).Ron5300 schreef: ↑11 dec 2025 13:11Dat eerder gemaakte afspraken niet nagekomen worden verdient geen hoofdprijs maar dat de monteurs die uiteindelijk wel gekomen zijn de kabel niet konden vinden is wel begrijpelijk omdat die kabel er niet bleek te zijn.
Dat maakt dat u de huidige problemen zelf veroorzaakt heeft want u wilde destijds niet dat de kabel tot in uw woning aangelegd werd en kon weten dat die kabel er niet lag.Ik heb destijds niet de kabel laten schieten richting het huis
Later besluit u toch een glasvezel internetabonnement af te sluiten, wist dat de kabel er niet lag, laat twee monteurs uw tuin overhoop halen die uiteraard de kabel niet konden vinden want die was er helemaal niet.
U verdient wat dat betreft ook geen hoofdprijs want als u had laten weten dat u destijds de glasvezelkabel inclusief aansluiting in uw woning geweigerd heeft hadden die monteurs uw tuin niet overhoop hoeven te halen.
Nu begrijp ik ook waarom het allemaal zo moeilijk gaat want Odido kan geen glasvezel internet leveren als er in de woning geen aansluiting aanwezig is.
Ik meen me te herinneren dat bij de eerste aanleg van de kabel gratis was maar als u later besluit om toch die glasvezel kabel in de woning laat brengen er aansluitkosten tegenover staan.
-
Morgan le Fay
Met andere woorden. Helaas Ts heeft zelf deze ellende verzoorzaakt door een aantal kabelzaken te weigeren.
Als er geen glasvezel ligt kan er ook niet iets aangegesloten worden.
Zou terug gaan naar de bekabelaar. Het hele verhaal uitleggen en ook het ontbrekende deel.
Geen wonder dat de monteurs niet verder konden.
O ja, dat wordt een duur grapje.
Zou terug gaan naar de bekabelaar. Het hele verhaal uitleggen en ook het ontbrekende deel.
-
Methusalah
Ik kan mijn verbazing niet uit zonder je een beetje te beledigen. Had je dit nou echt niet zelf kunnen bedenken. Dit is dus een probleem dat je zelf hebt gemaakt.MDGIV schreef: ↑11 dec 2025 14:43Ze wisten niet waar de hoofdkabel in de straat lag. Dat is erg vreemd. Ze kwamen langs (of zouden moeten langskomen) om de kabel richting het huis en in het huis te krijgen (dus twee handelingen in één keer). Ik heb destijds niet de kabel laten schieten richting het huis. Achteraf maar goed ook, want hij moet via een andere weg (Ziggo of KPN buis op de erfgrens) de woning in. Nu liggen er bij andere woningen losse sprietjes naast de voordeur die daar weer weg moeten (bij afname glasvezel).Ron5300 schreef: ↑11 dec 2025 13:11Dat eerder gemaakte afspraken niet nagekomen worden verdient geen hoofdprijs maar dat de monteurs die uiteindelijk wel gekomen zijn de kabel niet konden vinden is wel begrijpelijk omdat die kabel er niet bleek te zijn.
Dat zie ik dan anders. De leverancier behoort gewoon de opleverstatus van glasvezel te kunnen zien.
En als TS eerder aanleg heeft geweigerd, is een extra rekening nu terecht.
Maar het is TS niet aan te rekenen dat de leverancier als een kip zonder kop de kabel loopt te zoeken. En verstek laat gaan.
witte angora
vindt dit leuk
-
Morgan le Fay
Ik ga nu even niet de boel opstoken maar.
De monteurs spreken geen woord Nederlands of Engels.
Het zijn vaak Pakistani of een hoek verder.
Mijn meterkast ingericht (incluis stopcontact) zodat alles netjes ligt staat en hangt.
Komt daar zo'n meneer met een metertje kabel en een lange boor.
Het hele verhaal hangt maar daar is ook alles mee gezegd. Communicatie was niet mogelijk.
Of ja of nee.
Het zijn vaak Pakistani of een hoek verder.
Mijn meterkast ingericht (incluis stopcontact) zodat alles netjes ligt staat en hangt.
Komt daar zo'n meneer met een metertje kabel en een lange boor.
Het hele verhaal hangt maar daar is ook alles mee gezegd. Communicatie was niet mogelijk.
Of ja of nee.
Als Nederlanders hun kinderen niet een technische studie adviseren dan krijg je dat vanzelf.....Morgan le Fay schreef: ↑11 dec 2025 16:47Ik ga nu even niet de boel opstoken maar.
Deze begrijp ik niet.Morgan le Fay schreef: ↑11 dec 2025 15:59Met andere woorden. Helaas Ts heeft zelf deze ellende verzoorzaakt door een aantal kabelzaken te weigeren.
Omdat TS destijds niet de kabel van de straat tot zijn huis heeft laten doortrekken, is het herhaaldelijk niet op komen dagen van de monteurs op de afgesproken tijdstippen TS zijn eigen schuld?
Omdat TS destijds niet de kabel van de straat tot zijn huis heeft laten doortrekken, is het de schuld van TS dat ODF haar administratie niet op orde heeft en haar onderaannemer niet inlicht waar de kabel zich aan de straat kant bevind om doorgetrokken te worden naar de meterkast?
MDGIV
en witte angora
vinden dit leuk
Fijn dat hier tenminste één iemand is die het begrijpt. Waarvoor dank.Speedy123 schreef: ↑11 dec 2025 17:10Deze begrijp ik niet.Morgan le Fay schreef: ↑11 dec 2025 15:59Met andere woorden. Helaas Ts heeft zelf deze ellende verzoorzaakt door een aantal kabelzaken te weigeren.
Omdat TS destijds niet de kabel van de straat tot zijn huis heeft laten doortrekken, is het herhaaldelijk niet op komen dagen van de monteurs op de afgesproken tijdstippen TS zijn eigen schuld?
Omdat TS destijds niet de kabel van de straat tot zijn huis heeft laten doortrekken, is het de schuld van TS dat ODF haar administratie niet op orde heeft en haar onderaannemer niet inlicht waar de kabel zich aan de straat kant bevind om doorgetrokken te worden naar de meterkast?
Als ik destijds wel akkoord was gegaan dan hadden ze de kabel naar de voordeur geschoten. Echter moet de kabel via de Ziggo of KPN buis mijn woning in geplaatst worden (net als bij de overige huizen waar ODF dat gedaan heeft). Die buis ligt op de erfgrens voor de voortuin op gemeentegrond. De kabel had nu dus dan alsnog verwijderd en herplaatst moeten worden. Ofwel in het verleden wel of geen toestemming te hebben gegeven is hier totaal niet relevant.
Relevant is wel dat ze tot drie keer toe niet komen opdagen. Evenals ze die keer dat ze wel komen totaal onvoorbereid zijn. Ze wisten niet eens waar de hoofdkabel in de straat lag. Het waren overigens twee heren waarvan één gewoon Nederlands sprak. Je hoort vaker dat ze lukraak gaan graven en dat was bij mij ook het geval.
Ik ben nu gebeld door een projectleider van ODF en ik krijg (voorzichtig) de indruk dat ze er nu wel werk van gaan maken. Ik wacht het allemaal af.
Laatst gewijzigd door MDGIV op 11 dec 2025 18:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik kan je enkel adviseren om mijn verhaal nog eens goed te lezen. Je argumenten raken kant noch wal...Methusalah schreef: ↑11 dec 2025 16:06Ik kan mijn verbazing niet uit zonder je een beetje te beledigen. Had je dit nou echt niet zelf kunnen bedenken. Dit is dus een probleem dat je zelf hebt gemaakt.MDGIV schreef: ↑11 dec 2025 14:43Ze wisten niet waar de hoofdkabel in de straat lag. Dat is erg vreemd. Ze kwamen langs (of zouden moeten langskomen) om de kabel richting het huis en in het huis te krijgen (dus twee handelingen in één keer). Ik heb destijds niet de kabel laten schieten richting het huis. Achteraf maar goed ook, want hij moet via een andere weg (Ziggo of KPN buis op de erfgrens) de woning in. Nu liggen er bij andere woningen losse sprietjes naast de voordeur die daar weer weg moeten (bij afname glasvezel).Ron5300 schreef: ↑11 dec 2025 13:11Dat eerder gemaakte afspraken niet nagekomen worden verdient geen hoofdprijs maar dat de monteurs die uiteindelijk wel gekomen zijn de kabel niet konden vinden is wel begrijpelijk omdat die kabel er niet bleek te zijn.
Bij vooraf toestemming schieten ze enkel de kabel naar je voordeur. Een aansluitpunt realiseren doen ze pas bij aanvraag bij een abonnement. Tenminste zo is het hier in de straat verlopen. Ik zie hier in de straat bij meerdere woningen de sprietjes bij de voordeur (die daar dus verkeerd liggen!!). Deze buren nemen ook geen glasvezel af.
-
sergio1963
Bij ons werd in eerste instantie door ODF de kabel gelegd met een blauw sprietje nog op gemeente grond bij ieder huis.
Na mijn abonnement bij Odido, werd mij gevraagd waar de aansluiting naar binnen moest en werd dit later gedaan.
Hierna kwam er een bedrijf om de kabel in huis aan te leggen.
En toen nog een monteur om alles te installeren en werkend te krijgen.
Maar het blauwe sprietje zie ik nog op gemeente grond boven de grond steken bij huizen die niet meedoen.
Na mijn abonnement bij Odido, werd mij gevraagd waar de aansluiting naar binnen moest en werd dit later gedaan.
Maar het blauwe sprietje zie ik nog op gemeente grond boven de grond steken bij huizen die niet meedoen.
MDGIV
vindt dit leuk
Precies dat is ook de normale werkwijze. Hier komt volgende week een andere onderaannemer die hopelijk wel wat voorwerk doet. We gaan het meemakensergio1963 schreef: ↑11 dec 2025 20:16Bij ons werd in eerste instantie door ODF de kabel gelegd met een blauw sprietje nog op gemeente grond bij ieder huis.
Bram Bonnewel
vindt dit leuk