Doorlopende reisverzekering stelt absurde eisen

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Karin1963

Doorlopende reisverzekering stelt absurde eisen

Ongelezen bericht door Karin1963 »

Beste mensen,

Enige tijd geleden ben ik in het buitenland beroofd van een kleine koffer.
Aangifte gedaan, uitgebreide beschrijving van het gebeurde (snel gejat door tuig, bij een tramhalte), reisbescheiden overlegd en claim ingediend bij de verzekeraar. Leek verder goed te gaan.

Helaas. Ik moest van al mijn spullen aangeven 1) wanneer gekocht, + 2) aantoonbare waarde.
Voor de goede orde: de koffer bevatte dus juist géén dure artikelen als een laptop, telefoon, merk(zonne-)bril o.i.d. - die stop ik in mijn rugzakje dat ik op mijn buik draag en zullen dus nooit gestolen zal worden. Ik ben juist uiterst voorzichtig met waardevolle spullen.

Maar dus wel het een en ander aan (outdoor-)kleding en normale 'huishoudelijke' spulletjes kwijt, misschien niet het duurste-van-het-duurste was, maar om alles inclusief koffer te vervangen kwam ik toch aan een schadepost van ongeveer € 200- € 300.

Claim afgewezen omdat ik de waarde dus niet kon onderbouwen. Ik moest van alle kleding e.a. expliciet een aankoopbon overleggen met datum en waarde. Bewaren jullie altijd al je bonnetjes van de spullen die je ooit wil meenemen op vakantie? :?
Meer dan 10 jaar braaf klant geweest maar kennelijk voor noppes...

Mijn vragen:
1) is dit 'normaal'? Gaat dit altijd zo, of zijn er ook verzekeraars die gewoon een forfatair bedrag uitkeren of een percentage (met afschrijving dus) van de geschatte waarde?
2) Indien ja, dan kan ik die verzekering dus beter opzeggen en vervangen door een module voor zorg in het buitenland bij mijn ziektekostenverzekering, want dat lijkt me dus het enig zinvolle?

Alvast bedankt voor de reacties!

Morgan le Fay

Re: Doorlopende reisverzekering stelt absurde eisen

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Vanwege het standaard belazeren van de verzekeraars omtrent waarde gestolen goederen wordt er dit rigide regime op na gehouden.
Enig advies is als je met vakantie gaat. Ouwe meuk meenemen.
Ziektekosten zou ik er gewoon inhouden evenals repatriering.
Succes.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Juist door geen speciale dingen te claimen konden oplichters misbruik maken van verzekeringen. Verzekeraars zijn door schade en schande wijs geworden. Helaas ook hier weer dat de goeden onder de kwaden moeten lijden. Maar het beleid is veroorzaakt door "collega-consumenten".

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U wilt niet weten hoeveel telefoons, dure zonnebrillen en laptops elk jaar 'verdwijnen' op vakantie. Een verzekeraar is dus voorzichter geworden. Ook al claimt u niets bijzonders, regels gelden voor alle klanten. En, zoals al gezegd, de goede lijden onder de kwaden.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt. Een aantal jaren geleden werden er meer zonnebrillen als gestolen opgegeven als er verkocht waren. De verzekeraars zijn ook geen gekke Henkie. Zo'n verzekering is leuk voor echt waardevolle spullen, en daarvan bewaar je de bon toch wel, als het goed is. Maar niet voor het goedkopere spul, dat heeft geen nut.

KR1275

Ongelezen bericht door KR1275 »

Er zijn genoeg verzekeraars die kijken naar je schadeverleden, hoe lang je verzekerd bent, de buurt waar je woont, je schademeldingen in het algemeen, kredietwaardigheid e.d. en doen dan niet zo moeilijk bij een eerste schade. Verzekeraars worden achterdochtig als je spullen claimt die niet echt bij je passen (dure spullen, terwijl je in een achterstandswijk woont) of net verzekerd bent en direct al een schade hebt. Een koffer met wat kleding claimen, terwijl je polis al 10 jaar loopt en dan moeilijk doen dat je van je kleding geen bonnetjes hebt, vind ik ook erg overdreven. Dat heeft niks met 'bang zijn voor fraude' te maken. Als een verzekeraar denkt dat elke klant een potentieel oplichter is, kan ze de tent beter sluiten. Heb je iets gezegd of gemeld, waarbij de schadebehandelaar zijn wantrouwen is aangewakkerd? Of is het volgens de voorwaarden afgeschreven (kleding van een paar jaar oud)? Zo niet, start dan bij de verzekeraar een officiële klachtprocedure. Elke verzekeraar heeft een klachtenafdeling.

Karin1963

Beste mensen, dank voor jullie reacties!

Dat er - zeker in het verleden - erg veel werd gefraudeerd met reisverzekeringen is mij uiteraard bekend.
'Foutje Bedankt', en zo.
Daar hoor ik echter niet bij.

Sterker nog, ik heb in mijn inmiddels best lange leven (behalve bij de zorgverzekeraar) nog nooit iets geclaimd.
Ik ben zuinig op mijn spullen, woon niet in een achterbuurt en ben geen 'tokkie'.
Het ging inderdaad om een doodgewoon koffertje met kleding en wat huishoudelijke spulletjes.
Hoe dan ook, ik heb die doorlopende reisverzekering vandaag maar even opgezegd, met als reden: casht je premie, maar verder overbodig want keert kennelijk nooit uit als je er een beroep op doet. Oók niet als 'brave burger'.

Mijn zorgverzekeraar blijkt een prima alternatief aan te bieden voor het extra verzekeren van medische kosten in het buitenland. Dàt lijkt me dus wel zinvol, en dus ga ik die maar afsluiten. Voor wat betreft mijn reisbescheiden heb ik mijn lesje geleerd. 8)

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

Karin1963 schreef:
12 dec 2025 14:28
Beste mensen, dank voor jullie reacties!

Dat er - zeker in het verleden - erg veel werd gefraudeerd met reisverzekeringen is mij uiteraard bekend.
'Foutje Bedankt', en zo.
Daar hoor ik echter niet bij.

Sterker nog, ik heb in mijn inmiddels best lange leven (behalve bij de zorgverzekeraar) nog nooit iets geclaimd.
Ik ben zuinig op mijn spullen, woon niet in een achterbuurt en ben geen 'tokkie'.
Het ging inderdaad om een doodgewoon koffertje met kleding en wat huishoudelijke spulletjes.
Hoe dan ook, ik heb die doorlopende reisverzekering vandaag maar even opgezegd, met als reden: casht je premie, maar verder overbodig want keert kennelijk nooit uit als je er een beroep op doet. Oók niet als 'brave burger'.

Mijn zorgverzekeraar blijkt een prima alternatief aan te bieden voor het extra verzekeren van medische kosten in het buitenland. Dàt lijkt me dus wel zinvol, en dus ga ik die maar afsluiten. Voor wat betreft mijn reisbescheiden heb ik mijn lesje geleerd. 8)
Ik snap niet zo goed waarom jij een dekking voor MEDISCHE kosten als een goed alternatief ziet. Die verzekering doet niets voor dit soort gevallen.

En ik snap dat jij wel eerlijk bent, ik ben dat ook. Maar je moet het niet persoonlijk opnemen want het is een regel die ze hebben vanwege de mensen die minder eerlijk zijn. En je gaat dit dus ook bij andere verzekeraars krijgen.

Dat gezegd te hebben, bankafschriften voldoen ook niet als bewijs? Die kan je als het goed is gewoon opvragen.

Karin1963

In mijn voormalige reisverzekering zat ook een aanvulling medische kosten in het buitenland, voor als je per ongeluk in een privékliniek zou terechtkomen waar de kosten hoger zijn dan het gemiddelde in NL (wat dus juist niet vergoed wordt door je NL ziektekostenverzekering). Aangezien ik nogal vaak in het buitenland vertoef en niet meer de jongste ben (hoewel gelukkig kerngezond) vind ik deze aanvulling wel zinvol. Dus nu alsnog bijverzekerd via mijn zorgverzekering.

En verder: ik voel me niet aangevallen hoor, geen probleem! :wink:
Bankafschriften gaan in mijn geval niet helpen: ik koop mijn 'gewone spullen' namelijk nog in de winkel, en betaal in de regel contant...

Polvo176

Ongelezen bericht door Polvo176 »

Ooit is mijn paspoort gestolen tijdens een vakantie en omdat we 500 km moesten reizen naar de ambassade met overnachtingen waren de kosten veel hoger dan alleen een paspoort, totaal ruim 700 euro.
Kreeg alles binnen een paar dagen op mijn rekening gestort zonder overleg van bonnetjes.
Wel moest ik die twee jaar bewaren voor het geval ze het toch nog wilden controleren.
Maar nooit weer wat van gehoord.
Kleine dingetjes declareer ik niet, op elke vakantie gebeurt wel wat, moet je gewoon incalculeren.

Karin1963

Polvo176 schreef:
14 dec 2025 13:04
Ooit is mijn paspoort gestolen tijdens een vakantie en omdat we 500 km moesten reizen naar de ambassade met overnachtingen waren de kosten veel hoger dan alleen een paspoort, totaal ruim 700 euro.
Kreeg alles binnen een paar dagen op mijn rekening gestort zonder overleg van bonnetjes.
Wel moest ik die twee jaar bewaren voor het geval ze het toch nog wilden controleren.
Maar nooit weer wat van gehoord.
Kleine dingetjes declareer ik niet, op elke vakantie gebeurt wel wat, moet je gewoon incalculeren.
Kijk, zó kan het dus ook. Welke verzekeraar was dat, als ik dat vragen mag?

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

Karin1963 schreef:
12 dec 2025 17:14
In mijn voormalige reisverzekering zat ook een aanvulling medische kosten in het buitenland, voor als je per ongeluk in een privékliniek zou terechtkomen waar de kosten hoger zijn dan het gemiddelde in NL (wat dus juist niet vergoed wordt door je NL ziektekostenverzekering). Aangezien ik nogal vaak in het buitenland vertoef en niet meer de jongste ben (hoewel gelukkig kerngezond) vind ik deze aanvulling wel zinvol. Dus nu alsnog bijverzekerd via mijn zorgverzekering.

En verder: ik voel me niet aangevallen hoor, geen probleem! :wink:
Bankafschriften gaan in mijn geval niet helpen: ik koop mijn 'gewone spullen' namelijk nog in de winkel, en betaal in de regel contant...
Okay, maar je hele topic gaat over diefstal en een reisverzekering. Dus je gaat je daar dus niet meer voor verzekeren? Ik weet niet of dat nou zo slim is.

Polvo176

Ongelezen bericht door Polvo176 »

Karin1963 schreef:
14 dec 2025 14:22

Kijk, zó kan het dus ook. Welke verzekeraar was dat, als ik dat vragen mag?
Dat was destijds bij Aegon, maar die verzekering werd later in een totaalpakket geschoven.
Daar had ik geen behoefte aan, ik had die verzekeringen al.
Aegon heeft zich inmiddels helemaal uit Nederland terug getrokken.

Karin1963

@Methusalah: Ja, een verzekering behouden die ondanks alle aantoonbare voorzichtigheid en een heel redelijke claim bij diefstal NIET uitkeert lijkt mij geldverspilling. Dus die is opgezegd en ik heb inmiddels niet meer de illusie dat de concullega's veel beter zijn...

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Karin1963 schreef:
15 dec 2025 08:40
@Methusalah: Ja, een verzekering behouden die ondanks alle aantoonbare voorzichtigheid en een heel redelijke claim bij diefstal NIET uitkeert lijkt mij geldverspilling. Dus die is opgezegd en ik heb inmiddels niet meer de illusie dat de concullega's veel beter zijn...
Het is een 'sport' geworden om na een vakantie een claim in te dienen. Toen de dure zonnebrillen, telefoons, laptops ed zonder bewijs niet meer geaccepteerd werden is het accent verschoven naar goedkopere producten in de hoop dat het minder op zou vallen en onder het motto 'beter iets dan niets;'.
Maar als meer mensen die dit doen valt het de verzekeraars natuurlijk wel op. Vandaar dat deze eisen gesteld worden. Vooral zuur als je al die jaren niets geclaimd hebt en dan geconfronteerd wordt met dit soort eisen bij een claim. De conclusie dat het geldverspilling is is dan ook volkomen logisch. Maar mocht je toch nog met duurdere zaken op pad gaan en verzekerd zijn bewaar dan de bonnen want met een onderbouwde claim kun je wel degelijk je geld terug krijgen.

Plaats reactie