Zogenaamd gratis meedoen met Vrienden Lotterij

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
kuklos

Re: Zogenaamd gratis meedoen met Vrienden Lotterij

Ongelezen bericht door kuklos »

En hoe goed zijn die doelen van de Vriendenloterij. Daar zullen de meningen over verschillen. Zo wordt het Concertgebouw gesteund. Die Joodse evenementen cancellen.
Ze claimen 4.300 goede doelen te steunen, maar vermelden er slechts 59 op hun site. Welke worden niet vermeld en zijn omstreden?

Goede doelenloterijen moeten slechts 40% van hun opbrengst aan goede doelen geven.
zie hier.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt gelijk. Geen idee waarom ze dit dan aangegeven.

Misschien dat het wel kan via een MOI melding, als ze geen machtiging hebben.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

kuklos schreef:
12 dec 2025 15:12
En hoe goed zijn die doelen van de Vriendenloterij. Daar zullen de meningen over verschillen. Zo wordt het Concertgebouw gesteund. Die Joodse evenementen cancellen.
Ik steun met mijn belastingeld de nederlandse omtoep waaronder avrotros die Israel cancelt bij het songfestival. Ik heb daar niet om gevraagd. Ik heb liever dat ze kritisch zijn op mensen zoals groenlinkspvda 2e kamerlid Kati Piri die het hele bestaan van dat land wil cancellen. Maar dan is het stil.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
12 dec 2025 13:40
Ik vind het veel kwalijker wat bestuursleden van goede doelen krijgen, want dat is geld dat mensen aan dat goede doel willen geven en er zijn een aantal grote goede doelen, waarbij jaarlijks de eerste 500.000 of miljoen naar de paar bestuursleden gaat. En allemaal niet als voltijds baan, maar naast andere functies.
Geef eens een voorbeeld van een miljoen dat van een goed doel naar bestuursleden van dat goede doel gaan?
Helaas geven ze geen cijfers van vergoedingen voor raad van toezicht of bestuursleden (vaak meer dan de onbelaste vrijwilligersvergoeding van 2100 per jaar) en vaak alleen van 1 of 2 algemene directeuren. En dan zit je bij grote goede doelen al gauw aan anderhalve ton of meer.

Toevallig heb ik vanuit een vrijwilligersfunctie bij een goed doel (ik ga geen namen noemen, maar ik zou het geen groot goed doel, maar zeker ook geen klein goed doel noemen) mee mogen kijken in de financiële keuken. De bestuursleden kende ik stuk voor stuk (de meesten van de voetbalclub), aangezien die ook in verschillende andere besturen zaten hier in de regio en die zaten er echt niet voor een dubbeltje.

Over het algemeen (dat werd mij in die tijd verteld) wordt gerekend dat iedere euro 89 cent oplevert voor het doel zelf en 11 procent aan overhead, waarvan gemiddeld 1-2% op gaat aan directie, bestuur en raad van toezicht. Een goed doel dat 50 miljoen euro uitgeeft, zou dus al in de categorie die ik noemde kunnen zitten.

Echter moet wel gezegd worden dat op een bepaald moment de gemiddelde uitgaven aan dit soort kosten zakken, omdat men niet steeds een groter bestuur neemt, maar de kleinere taken aan betaald personeel gaat uitbesteden.

Wat-nou-weer

Ongelezen bericht door Wat-nou-weer »

Zit net even een stukje te lezen over inkomsten van deur-tot-deurverkopers van providers enz., staat ook een alinea in wat colporteurs van goede doelen krijgen.

Quote: Bij goede doelen is het niet anders. EenVandaag berekende drie jaar terug dat deurverkopers tot wel 120 euro per nieuwe donateur opstrijken. Wie er in trapt en vervolgens een tientje per maand doneert, steunt het eerste jaar alleen het wervingsbureau. Pas daarna gaat er geld naar het goede doel zelf.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, dat kan wel kloppen. Als je dus iets wil doneren altijd de tussenpersoon er tussenuit halen.

Een groot aantal goede doelen heeft vaak directe inkomstenbronnen vanuit loterijen of overheden (gemeentes, landelijke overheid) en die zijn over het algemeen de basis waarmee men kan werken. Een stichting als Alpe D'huzes werft helemaal niet met betaalde krachten, daar zijn het de deelnemers zelf die geld binnen halen en doneren gaat dan via een persoonlijke link op de website. Geen tussenpersoon meer nodig.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Wat-nou-weer schreef:
12 dec 2025 23:50
Zit net even een stukje te lezen over inkomsten van deur-tot-deurverkopers van providers enz., staat ook een alinea in wat colporteurs van goede doelen krijgen.
Heb je een link naar dat stukje?

Wat-nou-weer

Ongelezen bericht door Wat-nou-weer »

kuklos schreef:
13 dec 2025 09:31
Wat-nou-weer schreef:
12 dec 2025 23:50
Heb je een link naar dat stukje?
https://archive.ph/Mqyqh

Ik_weet_niet_alles

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Methusalah schreef:
11 dec 2025 12:05
witte angora schreef:
11 dec 2025 12:01
Kom nou... dat gebeurt al jarenlang zo: zo gauw je je daar aanmeldt zit je meteen aan een maandelijkse inleg vast, tenzij je die per direct opzegt. Maar dan moet je dat natuurlijk wel weten.
Je overdrijft gigantisch. Als het zo prevalent zou zijn dan was dat in het nieuws gekomen en niet in een enkele topic op een forum.

Dit is een onderbuik gevoel van je zonder enige onderbouwing.
WA overdrijft absoluut niet. Zij maar is onderstaande link uit 2010. https://www.bnnvara.nl/kassa/vraag-bean ... schrijving
De Postcodeloterij hoort bij dezelfde groep als de Vriendenloterij.

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik_weet_niet_alles schreef:
13 dec 2025 13:51
Methusalah schreef:
witte angora schreef:
11 dec 2025 12:01
Kom nou... dat gebeurt al jarenlang zo: zo gauw je je daar aanmeldt zit je meteen aan een maandelijkse inleg vast, tenzij je die per direct opzegt. Maar dan moet je dat natuurlijk wel weten.
Je overdrijft gigantisch. Als het zo prevalent zou zijn dan was dat in het nieuws gekomen en niet in een enkele topic op een forum.

WA overdrijft absoluut niet. Zij maar is onderstaande link uit 2010. https://www.bnnvara.nl/kassa/vraag-bean ... schrijving
Met gemiddeld 3 miljoen deelnemers zijn enkele voorbeelden nietszeggend. Waarom is het voor sommige mensen lastig om statistiek en verhoudingen te begrijpen? Ik hoef toch niet uit te leggen dat 1 op 10 iets heel anders is dan 1 op 1.000.000. Iedereen heeft dit toch op school geleerd?

Ik_weet_niet_alles

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Methusalah schreef:
13 dec 2025 14:31
Ik_weet_niet_alles schreef:
13 dec 2025 13:51
Methusalah schreef:

Met gemiddeld 3 miljoen deelnemers zijn enkele voorbeelden nietszeggend. Waarom is het voor sommige mensen lastig om statistiek en verhoudingen te begrijpen? Ik hoef toch niet uit te leggen dat 1 op 10 iets heel anders is dan 1 op 1.000.000. Iedereen heeft dit toch op school geleerd?
Statistiek heeft hier niets mee te maken. Het is gewoon een feit dat deze loterijen gratis loten aanbieden en dat doen ze niet omdat mensen zo aardig vinden. het is hun verdienmodel. Waarom zouden ze vragen om een bankrekeningnummer als de loten gratis zijn? Gewoon om na deze gratis periode de overeenkomst door te laten lopen en vullen daarom maar alvast de bankgegevens in. Dan kun je vooraf weten dat dit soms verkeerd moet gaan.
Statistiek is leuk maar u laat statistiek los op enkele voorbeelden maar vergeet die situatie waarin mensen het gewoon accepteren of er niets tegen doen. Die zie je niet terug in de statistiek.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Vergeet niet degenen die er allang niet meer in trappen. Het is iets dat al decennialang oud is. Het gross weet intussen wel hoe het gaat, en begint niet eens aan dat gratis lot. Ik in ieder geval niet.

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Volgens mij moet je ook het contract onder dat "gratis lot" z.s.m. opzeggen; de constructie is dat de Gulle Gever die eerste maand voor je vergoedt. Als je niet opzegt, gaat volgens mij na die eerste maand de incasso starten.
Mijn dochter kreeg dat cadeau ook, bij een museum waar ze als extraatje ook direct - een maand - met korting naar binnen mocht. Er werd bij gezegd dat ze zelf moest opzeggen als ze van het maandelijkse lot af wilde.

bupaul

Ongelezen bericht door bupaul »

Ik moet Witte Angora gelijk geven, ik heb dezelfde ervaring met een cadeaulot van de postcode loterij. Gelukkig kijk ik bijna iedere dag op mijn rekening een heb ik het ook direct gestopt en is mijn geld terug gestort. Op deze cadeaubon stond duidelijk dat het eenmalig was maar om deze te activeren moet je wel je gegevens invullen en ter verificatie ook je bank rekening voor als ik wel een abonnement zou willen. Dit was een aantal jaar geleden en misschien zie dat nu aangepast maat 2 jaar geelden werd bij bij open monumentendag ook verleid tot een eenmalig gratis lot van de Vriendenloterij met alle beloften van diende het echt eenmalig was. Nadat ik de bevestiging mail had gekregen bleek ik toch aan een abonnement vast te zitten maar deze kon ik direct annuleren en gelukkig had ik geen bankgegevens ingevuld.

Plaats reactie