Enige tijd geleden ben ik in het buitenland beroofd van een kleine koffer.
Aangifte gedaan, uitgebreide beschrijving van het gebeurde (snel gejat door tuig, bij een tramhalte), reisbescheiden overlegd en claim ingediend bij de verzekeraar. Leek verder goed te gaan.
Helaas. Ik moest van al mijn spullen aangeven 1) wanneer gekocht, + 2) aantoonbare waarde.
Voor de goede orde: de koffer bevatte dus juist géén dure artikelen als een laptop, telefoon, merk(zonne-)bril o.i.d. - die stop ik in mijn rugzakje dat ik op mijn buik draag en zullen dus nooit gestolen zal worden. Ik ben juist uiterst voorzichtig met waardevolle spullen.
Maar dus wel het een en ander aan (outdoor-)kleding en normale 'huishoudelijke' spulletjes kwijt, misschien niet het duurste-van-het-duurste was, maar om alles inclusief koffer te vervangen kwam ik toch aan een schadepost van ongeveer € 200- € 300.
Claim afgewezen omdat ik de waarde dus niet kon onderbouwen. Ik moest van alle kleding e.a. expliciet een aankoopbon overleggen met datum en waarde. Bewaren jullie altijd al je bonnetjes van de spullen die je ooit wil meenemen op vakantie?
Meer dan 10 jaar braaf klant geweest maar kennelijk voor noppes...
Mijn vragen:
1) is dit 'normaal'? Gaat dit altijd zo, of zijn er ook verzekeraars die gewoon een forfatair bedrag uitkeren of een percentage (met afschrijving dus) van de geschatte waarde?
2) Indien ja, dan kan ik die verzekering dus beter opzeggen en vervangen door een module voor zorg in het buitenland bij mijn ziektekostenverzekering, want dat lijkt me dus het enig zinvolle?
Alvast bedankt voor de reacties!