Dit is mijn eerste topic op dit forum, dus corrigeer mij gerust als dit op een verkeerde plek staat
Op 18 augustus heb ik een vliegticket met KLM geboekt van Schiphol naar Londen op die op 24 september plaats zou vinden. De vertrektijd was 08:35, de aankomsttijd 09:00. Op 22 september heeft KLM deze vlucht geannuleerd met het volgende bericht:
Het spijt ons dat uw vlucht is geannuleerd vanwege een staking van een deel van het KLM-grondpersoneel. We begrijpen dat dit een grote impact heeft op uw reisplannen. Wij boeken u om en informeren u zo snel mogelijk.
De vlucht is vervolgens omgeboekt door KLM naar de eerstvolgende mogelijkheid: Dezelfde dag, vertrek om 13:25, aankomst om 13:50.
Conform de Verordening (EG) nr. 261/2004 van het Europees Parlement zou ik daarbij recht hebben op een compensatie van €250:
c) hebben de betrokken passagiers recht op de in artikel 7 bedoelde compensatie door de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert, tenzij
i) de annulering hun tenminste twee weken voor de geplande vertrektijd wordt meegedeeld, of
ii) de annulering hun tussen twee weken en zeven dagen voor de geplande vertrektijd wordt meegedeeld en hun een andere vlucht naar hun bestemming wordt aangeboden die niet eerder dan twee uur voor de geplande vertrektijd vertrekt en hen minder dan vier uur later dan de geplande aankomsttijd op de eindbestemming brengt, of
iii) de annulering hun minder dan zeven dagen voor de geplande vertrektijd wordt meegedeeld en hun een andere vlucht naar hun bestemming wordt aangeboden die niet eerder dan één uur voor de geplande vertrektijd vertrekt en hen minder dan twee uur later dan de geplande aankomsttijd op de eindbestemming brengt.
Artikel 7
Recht op compensatie
1. Wanneer naar dit artikel wordt verwezen, krijgen de passagiers compensatie ten belope van:
a) 250 EUR voor alle vluchten tot en met 1500 km;
Het gaat hier immers om een staking van het eigen grondpersoneel en dat valt dus niet onder de overmacht/uitsluitingen.
Op 30 september heb ik een claim ingediend bij KLM via hun website. Begin november heb ik met KLM gebeld, omdat er nog geen reactie op de claim gekomen was. Zij gaven aan dat alle informatie correct ontvangen was, dat ik niets meer hoefde te doen, maar dat het in verband met de drukte en vele stakingen langer dan de normale 6 weken kon duren. Ze gaven een schatting van een wachttijd 7-8 weken na het indienen van de claim.
Op 14 december heb ik KLM een sommatie gestuurd om de claim te behandelen. Daarop is geen reactie gekomen. Op 22 december heb ik per WhatsApp een bericht naar KLM gestuurd, maar op een bot die zegt: "U staat nu in de wachtrij en een van onze service agenten zal uw verzoek behandelen. Houd er rekening mee dat dit even kan duren." na heb ik ook daar geen enkele reactie ontvangen.
Inmiddels zijn we 3 maanden verder. In de EU-verordering wordt helaas geen "redelijke termijn" gesteld aan de behandeling van een claim. Ik lees op sommige plekken dat KLM een claim enkel in behandeling neemt wanneer er juridische druk wordt uitgeoefend en niet reageert wanneer je als consument zelf een claim indient. Zijn er meerdere mensen met deze ervaring? En wat zijn handige vervolgstappen om te nemen? Naar een claimbureau gaan is een optie, maar eigenlijk vind ik het vrij flauw dat er een percentage afgestaan moet worden aan een claimbureau voor een volledig correct ingediende claim (aldus de KLM medewerker zelf).