De nieuwe Energiewet en voortijdige opzegging contract.
-
De Posthoorn
De nieuwe Energiewet en voortijdige opzegging contract.
Mijn verstand zit op dit moment barstens vol met robotstofzuigers, dus ik ben niet bepaald helder meer. Vandaar dat ik hier even check of ik het wel goed begrijp. En misschien hebben andere voorbijgangers ook wat aan mijn vraag.
Ik had nog een vast contract tot juni 2026, die heb ik op 7-1-2026 opgezegd. Daar hangt dus een opzegboete aan.
Nu krijg ik net een mailtje van Essent dat per 1-1-2026 de nieuwe Energiewet ingaat waarin o.a. staat:
Als je de nieuwe voorwaarden niet accepteert, kun je je contract tot en met 11 maart 2026 zonder opzegvergoeding opzeggen. Je kunt er ook voor kiezen om de voorwaarden van het vaste contract dat je nu hebt te houden tot het einde van dit contract. Kies je hierna geen nieuw contract, dan blijven wij jou natuurlijk energie leveren. Je krijgt dan automatisch een variabel contract met de voorwaarden en variabele tarieven die dan gelden.
Dan begrijp ik het toch goed dat ik geen opzegvergoeding hoef te betalen, door nu aan te geven dat ik de nieuwe voorwaarden niet accepteer? Of kan dit niet meer omdat ik al heb opgezegd?
Ik had nog een vast contract tot juni 2026, die heb ik op 7-1-2026 opgezegd. Daar hangt dus een opzegboete aan.
Nu krijg ik net een mailtje van Essent dat per 1-1-2026 de nieuwe Energiewet ingaat waarin o.a. staat:
Als je de nieuwe voorwaarden niet accepteert, kun je je contract tot en met 11 maart 2026 zonder opzegvergoeding opzeggen. Je kunt er ook voor kiezen om de voorwaarden van het vaste contract dat je nu hebt te houden tot het einde van dit contract. Kies je hierna geen nieuw contract, dan blijven wij jou natuurlijk energie leveren. Je krijgt dan automatisch een variabel contract met de voorwaarden en variabele tarieven die dan gelden.
Dan begrijp ik het toch goed dat ik geen opzegvergoeding hoef te betalen, door nu aan te geven dat ik de nieuwe voorwaarden niet accepteer? Of kan dit niet meer omdat ik al heb opgezegd?
-
Ik_weet_niet_alles
Re: De nieuwe Energiewet en voortijdige opzegging contract.
Als Essent eenzijdig de voorwaarden wijzigt is er een bepaalde periode geen opzegvergoeding van toepassing. Het maakt dan niet uit dat je al op 7-1-2026 hebt opgezegd, De nieuwe voorwaarden beginnen per 1-1-2026 en de opzegtermijn zonder vergoeding eindigt op 11-3-2016. In mijn ogen betaal je dus geen opzegvergoeding.
-
witte angora
Je hebt opgezegd nadat de wijzigingen in je contract zijn ingegaan. Dat je blijkbaar nog niet van die wijzigingen op de hoogte was, ach...
Maar weet je? Laat het gewoon op je afkomen. De opzegging heb je toch al gedaan. Heb je een reden moeten geven? Zoniet, en er wordt naar gevraagd, dan kan je nog altijd met dit argument op de proppen komen. Maar verder, laat je gewoon verrassen door de komende eindnota...
Edit: heb je ook een berekening laten maken van de hoogte van de opzegboete? Ik kreeg die mogelijkheid vorig jaar namelijk wel, er werd ook direct na opzeggen gecommuniceerd dat er een opzegboete aan zat te komen.
Maar weet je? Laat het gewoon op je afkomen. De opzegging heb je toch al gedaan. Heb je een reden moeten geven? Zoniet, en er wordt naar gevraagd, dan kan je nog altijd met dit argument op de proppen komen. Maar verder, laat je gewoon verrassen door de komende eindnota...
Edit: heb je ook een berekening laten maken van de hoogte van de opzegboete? Ik kreeg die mogelijkheid vorig jaar namelijk wel, er werd ook direct na opzeggen gecommuniceerd dat er een opzegboete aan zat te komen.
-
De Posthoorn
Dat laatste denk ik dus ook. Maar het is niet specifiek een wijziging van de voorwaarden door Essent, het telt voor alle energieleveranciers.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑26 jan 2026 22:00Als Essent eenzijdig de voorwaarden wijzigt is er een bepaalde periode geen opzegvergoeding van toepassing. Het maakt dan niet uit dat je al op 7-1-2026 hebt opgezegd, De nieuwe voorwaarden beginnen per 1-1-2026 en de opzegtermijn zonder vergoeding eindigt op 11-3-2016. In mijn ogen betaal je dus geen opzegvergoeding.
-
De Posthoorn
Ik kon op de Essent site mijn opzegboete berekenen. Dat is rond de 70,- euro. Het exacte bedrag hangt natuurlijk af van mijn eindverbruik.witte angora schreef: ↑26 jan 2026 22:05Je hebt opgezegd nadat de wijzigingen in je contract zijn ingegaan. Dat je blijkbaar nog niet van die wijzigingen op de hoogte was, ach...
Ik denk trouwens dat ik het niet zomaar op mij af kan laten komen. Als ik die opzegboete wil voorkomen (toch mooi meegenomen) zal ik vermoedelijk actief de nieuwe voorwaarden moeten weigeren.
-
J. Deltoer
Waarom heeft u het vaste contract wat liep tot juni 2026 opgezegd per 7-1-26?
En u bent klaarblijkelijk niet overgestapt. Dus u neemt nog steeds energie van Essent af.
En u bent klaarblijkelijk niet overgestapt. Dus u neemt nog steeds energie van Essent af.
-
De Posthoorn
Nee, ik heb opgezegd op 7-1-26 per 7-2-26. Dus binnenkort de overstap.J. Deltoer schreef: ↑26 jan 2026 22:44Waarom heeft u het vaste contract wat liep tot juni 2026 opgezegd per 7-1-26?
-
Ik_weet_niet_alles
Dat TS niet op de hoogte was van de nieuwe voorwaarden is TS uiteraard niet aan te rekenen. Essent heeft gewoon de informatie te laat verstrekt en de gevolgen daarvan zijn hun rekening.witte angora schreef: ↑26 jan 2026 22:05Je hebt opgezegd nadat de wijzigingen in je contract zijn ingegaan. Dat je blijkbaar nog niet van die wijzigingen op de hoogte was, ach...
-
De Posthoorn
Klopt, ik kreeg de mail pas gisteren, ver na 1-1 dus.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑27 jan 2026 11:57Dat TS niet op de hoogte was van de nieuwe voorwaarden is TS uiteraard niet aan te rekenen. Essent heeft gewoon de informatie te laat verstrekt en de gevolgen daarvan zijn hun rekening.
-
NeoDutchio
De energiewet staat los van de algemene voorwaarden van de energiemaatschappijen. Een aanpassing in de wet is nooit een reden om kosteloos op te zeggen.
U hebt tijdig een aankondiging gehad dat per 11 maart de algemene voorwaarden zullen gaan veranderen. Vanaf het moment van het ontvangen van de mail tot 11 maart kunt u om die reden kosteloos opzeggen. U hebt al eerder opgezegd, en valt het dus buiten deze periode.
Vergelijk het met het kopen van bananen. Als u op donderdag bananen koopt kan het zijn dat ze de maandag er op in de actie zijn. Dat wil niet zeggen dat u met terugwerkende kracht ook die prijs betaald.
U hebt tijdig een aankondiging gehad dat per 11 maart de algemene voorwaarden zullen gaan veranderen. Vanaf het moment van het ontvangen van de mail tot 11 maart kunt u om die reden kosteloos opzeggen. U hebt al eerder opgezegd, en valt het dus buiten deze periode.
Vergelijk het met het kopen van bananen. Als u op donderdag bananen koopt kan het zijn dat ze de maandag er op in de actie zijn. Dat wil niet zeggen dat u met terugwerkende kracht ook die prijs betaald.
-
De Posthoorn
Dat ben ik niet met je eens, het is niet tijdig vlg mij. De wijzigingen gaan in per 1/1. Ik heb opgezegd op 7/1. De mail had op 1/1 verzonden moeten zijn. Nou, eigenlijk zelfs voor 1/1.NeoDutchio schreef: ↑27 jan 2026 12:57De energiewet staat los van de algemene voorwaarden van de energiemaatschappijen. Een aanpassing in de wet is nooit een reden om kosteloos op te zeggen.
Dat is niet juist. Essent is bezig om haar voorwaarden aan te passen voor bepaalde contracten om deze in lijn te brengen met de nieuwe energie wet.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑27 jan 2026 11:57Dat TS niet op de hoogte was van de nieuwe voorwaarden is TS uiteraard niet aan te rekenen. Essent heeft gewoon de informatie te laat verstrekt en de gevolgen daarvan zijn hun rekening.
Per klant gaat dat in een ander tempo, als de voorwaarden voor een klant überhaupt gaan wijzigen. De klant krijgt persoonlijk bericht als voor hem en wanneer voor hem de voorwaarden wijzigen. De wijziging datum van de contractvoorwaarden is dan leidend, dus per wanneer de nieuwe voorwaarden ingaan.
Posthoorn heeft al opgezegd. Als de nieuwe voorwaarden ingaan nadat het contract van Posthoorn reeds beëindigd is, is dat geen geldige reden om alsnog kosteloos op te mogen zeggen.
-
NeoDutchio
Nee, de wet ging in op 1 januari. De algemene voorwaarden veranderen per 11 maart aanstaande. De wet en de algemene voorwaarden zijn verschillende zaken. Op basis van de wet kan niet opgezegd worden, wel op basis van de nieuwe algemene voorwaarden.De Posthoorn schreef: ↑27 jan 2026 13:35Dat ben ik niet met je eens, het is niet tijdig vlg mij. De wijzigingen gaan in per 1/1. Ik heb opgezegd op 7/1. De mail had op 1/1 verzonden moeten zijn. Nou, eigenlijk zelfs voor 1/1.NeoDutchio schreef: ↑27 jan 2026 12:57De energiewet staat los van de algemene voorwaarden van de energiemaatschappijen. Een aanpassing in de wet is nooit een reden om kosteloos op te zeggen.