De energiewet staat los van de algemene voorwaarden van de energiemaatschappijen. Een aanpassing in de wet is nooit een reden om kosteloos op te zeggen.
U hebt tijdig een aankondiging gehad dat per 11 maart de algemene voorwaarden zullen gaan veranderen. Vanaf het moment van het ontvangen van de mail tot 11 maart kunt u om die reden kosteloos opzeggen. U hebt al eerder opgezegd, en valt het dus buiten deze periode.
Vergelijk het met het kopen van bananen. Als u op donderdag bananen koopt kan het zijn dat ze de maandag er op in de actie zijn. Dat wil niet zeggen dat u met terugwerkende kracht ook die prijs betaald.
Als de Algemene Voorwaarden alleen worden aangepast aan de wet is er inderdaad geen reden om kosteloos op te zeggen. Als de Algemene Voorwaarden ook op andere punten worden aangepast, wat niet in de wet is geregeld, is er wel een reden om kosteloos op te zeggen. Vaak zie je dat de Algemene Voorwaarden ook op andere vlakken wordt aangepast en om problemen te voorkomen wordt alsnog een opzegperiode toegepast.
Essent heeft per 1-1-2026 de Algemene Voorwaarden aangepast en geldt dus de opzegtermijn vanaf 1-1-2026 tenzij Essent aan kan tonen dat ze de Algemene Voorwaarden alleen hebben aangepast aan de wettelijke regels.
Nee, de wet ging in op 1 januari. De algemene voorwaarden veranderen per 11 maart aanstaande.
De AV zijn m.i. 1/1 al veranderd, om aan te sluiten op de nieuwe wet.
11 maart is enkel de afloopdatum voor kosteloze opzegging.
Nee, de AV worden pas in maart aangepast. En zoals het hoort word dat meer dan een maand van te voren aangegeven. De aanleiding is de wet, maar dat staat los van alles.
Ook ik kreeg op 20 januari netjes de mail dat per 12 maart de nieuwe AV in gaat. Dat wil zeggen dat ik tussen 20 januari en 11 maart de tijd heb om kosteloos op te zeggen.
Nee, per 1/1/26, maar pas ontvangen op 26/1/26. Dus als zij op tijd de mail hadden verstuurd, had ik zelfs al binnen 5 dagen kunnen overstappen zonder boete.
Productvoorwaarden Essent ZekerheidsGarantie (levering) 1 januari 2026
Laatst gewijzigd door De Posthoorn op 27 jan 2026 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Essent heeft per 1-1-2026 de Algemene Voorwaarden aangepast en geldt dus de opzegtermijn vanaf 1-1-2026 tenzij Essent aan kan tonen dat ze de Algemene Voorwaarden alleen hebben aangepast aan de wettelijke regels.
Nieuwe klanten hebben inderdaad vanaf 1 januari de nieuwe voorwaarden ontvangen. Voor bestaande klanten gaat dit pas in op 12 maart: https://www.essent.nl/klantenservice/co ... oorwaarden.
Oftewel, vanaf het ontvangen van de mail (medio half januari) tot en met 11 maart hebben bestaande klanten de mogelijkheid om kosteloos op te zeggen. Daarna gaat voor hun pas de nieuwe algemene voorwaarden in.
Ik snap niet dat veel forumleden zo blijven hangen op die 1 januari. Die datum geldt bij geen enkel nutsbedrijf voor bestaande klanten. De nieuwe algemene voorwaarden gaan in per 12 maart 2026.
Nieuwe klanten hebben inderdaad vanaf 1 januari de nieuwe voorwaarden ontvangen. Voor bestaande klanten gaat dit pas in op 12 maart: https://www.essent.nl/klantenservice/co ... oorwaarden.
Oftewel, vanaf het ontvangen van de mail (medio half januari) tot en met 11 maart hebben bestaande klanten de mogelijkheid om kosteloos op te zeggen. Daarna gaat voor hun pas de nieuwe algemene voorwaarden in.
Ik snap niet dat veel forumleden zo blijven hangen op die 1 januari. Die datum geldt bij geen enkel nutsbedrijf voor bestaande klanten. De nieuwe algemene voorwaarden gaan in per 12 maart 2026.
Nog maar een keer NEE dan! Jij blijft hangen, niet ik of de anderen.
Nee, per 1/1/26, maar pas ontvangen op 26/1/26. Dus als zij op tijd de mail hadden verstuurd, had ik zelfs al binnen 5 dagen kunnen overstappen zonder boete.
Productvoorwaarden Essent ZekerheidsGarantie (levering) 1 januari 2026
Vanaf 12 maart 2026 gaan onze nieuwe voorwaarden in.
Let op: Ben je vanaf 1 januari klant geworden? Dan ben je bij aanmelding al akkoord gegaan met de nieuwe voorwaarden. Je profiteert hier dus al van en hoeft niets te doen. Ben je nog geen klant? Dan gelden de nieuwe voorwaarden zodra je een contract afsluit.
U hebt op 26 januari het bericht ontvangen dat per 12 maart 2026 de algemene voorwaarden zullen gaan veranderen.
Ja, de energiewet is op 1 januari ingegaan, maar dat staat hier los was. Ja, nieuwe klanten krijgen automatisch sinds 1 januari de nieuwe voorwaarden, maar dat staat hier los van. Bestaande klanten krijgen vanaf 12 maart de nieuwe voorwaarden tenzij er bezwaar gemaakt word.
Nog maar een keer NEE dan! Jij blijft hangen, niet ik of de anderen.
Doet u mij dan een plezier, kopieer de mail die u ontvangen heeft, haal daar de nutteloze zaken uit en post die eens hier. Het zou mij zeer verbazen als u een andere mail heeft gekregen als Bromsax en dat er bij u een andere inhoud in de mail staat als dat wat er online staat.
Als voorbeeld hier het belangrijkste uit het bericht van Energie Direct:
Je hoeft niets te doen. Als we uiterlijk 11 maart 2026 niets van je horen, gaan we ervan uit dat je de nieuwe voorwaarden accepteert. Ze gaan dan op 12 maart 2026 automatisch voor je in.
Accepteren van de voorwaarden
Je hoeft niets te doen. Als we uiterlijk 11 maart 2026 niets van je horen, gaan we ervan uit dat je de nieuwe voorwaarden accepteert. Ze gaan dan op 12 maart 2026 automatisch voor je in.
Bromsax heeft correct gekopieerd uit de mail van Essent.
Let ook op de opmerking "Accepteer je de nieuwe voorwaarden niet, geef dan hier aan dat je het er niet mee eens bent".
Deze zin staat ook in de mail van Essent en bevat een link dat je kunt aangeven dat je het niet eens bent met de nieuwe voorwaarden. Ik weet niet of je dat al gedaan hebt, het kan nodig zijn als je later wilt beweren dat je je contract hebt opgezegd om redenen van het niet eens zijn met de nieuwe voorwaarden.
Oftewel, vanaf het ontvangen van de mail (medio half januari) tot en met 11 maart hebben bestaande klanten de mogelijkheid om kosteloos op te zeggen.
Dus 7-jan , de datum waarop TS de opzegging heeft ingediend was eigenlijk te vroeg om kosteloos op te zeggen.
Mogelijke escape:
TS dient na ontvangen van bericht 26-1 direct aan de leverancier te melden dat hij de nieuwe voorwaarden niet accepteert.
Daarmee is TS eerder dan 7-feb, pas op die dag wordt de boete berekend.
Mogelijke escape:
TS dient na ontvangen van bericht 26-1 direct aan de leverancier te melden dat hij de nieuwe voorwaarden niet accepteert.
Er is al opgezegd, maar het is het proberen waard.
Het mooie is, en dat plaatst deze discussie meteen in perspectief, dat TS eerdaags vanzelf het antwoord zal krijgen.
Dat klinkt als passief afwachten.
Maar misschien kan TS door actief argumenten aan te dragen richting leverancier dat antwoord een gunstige kant opsturen.
Mogelijke escape:
Er is al opgezegd, maar het is het proberen waard.
Kijk eens op de site van Essent naar de Algemene Voorwaarden. Daar staat toch heel duidelijk de datum 1-1-2026.
Of de Algemene Voorwaarden zijn 1-1-2026 ingegaan en geldt vanaf die datum de opzegging of de Algemene Voorwaarden gaan op 11 maart in en kan vanaf deze datum worden opgezegd omdat deze voorwaarden nu nog niet bekend zijn en gelden nog de oude Algemene Voorwaarden en voldoet Essent dus niet aan de nieuwe energiewet.
Kijk eens op de site van Essent naar de Algemene Voorwaarden. Daar staat toch heel duidelijk de datum 1-1-2026.
Of de Algemene Voorwaarden zijn 1-1-2026 ingegaan en geldt vanaf die datum de opzegging of de Algemene Voorwaarden gaan op 11 maart in en kan vanaf deze datum worden opgezegd omdat deze voorwaarden nu nog niet bekend zijn en gelden nog de oude Algemene Voorwaarden en voldoet Essent dus niet aan de nieuwe energiewet.
Precies! En dat had ik ook al eerder als reactie gegeven. En er staat ook niet dat die datum alleen voor nieuwe klanten geldt. Dat er in de mail andere data wordt genoemd, doet er vlg mij niet toe.