pensioenleeftijd

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
marnix

pensioenleeftijd

Ongelezen bericht door marnix »

Vast een domme vraag,
Voor wie gaat de eventuele verhoging van pensioenleeftijd gelden?
ik ben van 1963, en dan is de pens.leeftijd 67jaar en drie maanden, blijft dat hetzelfde?

rwolters

Re: pensioenleeftijd

Ongelezen bericht door rwolters »

Offtopic: Eigenlijk zou het AOW leeftijd moeten heten. Je iunt immers eerder of later met pensioen als je dat zou willen (en geld genoeg hebt om eerder te stoppen).

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Voor zover bekend veranderd er voor u nog niets maar voor mensen die in of na 1984 geboren zijn wordt de AOW leeftijd met een jaar verhoogd.

Let wel de aanstaande minderheidsregering heeft het plan in het regeerakkoord opgenomen maar het lijkt er op dat de oppositie er in meerderheid tegen is.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Iedereen van na Juli 1965 heeft straks later recht op AOW. Begint met 3 maanden en loopt zo op tot een aantal jaar.
Als je nu een twintiger of dertiger bent, zou je trouwens slim genoeg moeten zijn om ruim voor je 60ste te kunnen stoppen met werken.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Arizonakid schreef:
04 feb 2026 15:00
Iedereen van na Juli 1965 heeft straks later recht op AOW. Begint met 3 maanden en loopt zo op tot een aantal jaar.
Als je nu een twintiger of dertiger bent, zou je trouwens slim genoeg moeten zijn om ruim voor je 60ste te kunnen stoppen met werken.
Dat klopt maar die verhoging van de AOW leeftijd behoort nog tot de oude regeling.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ron5300 schreef:
04 feb 2026 14:46
Voor zover bekend veranderd er voor u nog niets maar voor mensen die in of na 1984 geboren zijn wordt de AOW leeftijd met een jaar verhoogd.

Let wel de aanstaande minderheidsregering heeft het plan in het regeerakkoord opgenomen maar het lijkt er op dat de oppositie er in meerderheid tegen is.
Een motie van Klaver/Wilders om dit plan tegen te gaan is verworpen.
Dus alle jongeren die op d66 hebben gestemd: Werk ze!

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ach ja, zo te zien zal ik voorlopig de komende jaren niet werken, misschien moet ik maar vervroegd met de AOW gaan.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

marnix schreef:
04 feb 2026 13:58
Vast een domme vraag,
ik ben van 1963, en dan is de pens.leeftijd 67jaar en drie maanden, blijft dat hetzelfde?
Het is sowieso is het maar afwachten of de gemiddelde leeftijd wel gaat stijgen. Tot nu blijft die achter op de voorspellingen.

https://longreads.cbs.nl/nederland-in-c ... nederland/

De Posthoorn

Ongelezen bericht door De Posthoorn »

J. Deltoer schreef:
04 feb 2026 16:22
Ron5300 schreef:

Dat was vlg mij omdat de motie te vroeg werd ingediend.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Ron5300 schreef:

De jongere generatie wordt dus van alle kant genaaid. Dure huizen (en als je al kunt kopen veel minder voordelen dan wat alle jong-gepensioneerden van nu hebben gehad), meer bij gaan dragen aan de goudomrande pensioenen van ouderen, langer werken. Ik ben gelukkig bijna 60 dus heb er geen last meer van, maar je zult maar iets jonger zijn.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

De Posthoorn schreef:
04 feb 2026 17:55
J. Deltoer schreef:
04 feb 2026 16:22
Ron5300 schreef:

Dat was vlg mij omdat de motie te vroeg werd ingediend.
Dat was omdat de groep Markuszower zich bij d66 wilde inlikken. Anders was het aangenomen.

xflorisx

Ongelezen bericht door xflorisx »

marnix schreef:
Vast een domme vraag,
Jouw AOW leeftijd ligt vast omdat je binnen 5 jaar met pensioen gaat. Inderdaad 67 jaar en 3 maanden.
Mensen die enkele jaren jonger zijn hoeven zich ook nog niet veel zorgen te maken. Met verhoogt de AOW leeftijd pas als de levensverwachting langer wordt. En die verwachting dat we veel langer gaan leven is niet zo hoog.
Dat nieuwe plannetje van de regering gaat echt maar heel weinig geld opleveren.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Arizonakid schreef:
04 feb 2026 15:00
Hoe zie je dat eigenlijk voor je? Ik heb mijn schaapjes aardig op het droge en heb al lang plannen om voor die tijd weg te zijn (die hebben natuurlijk weer een klap gekregen, omdat de AOW nu weer minder wordt). Maar je moet wel heel veel extra geld inleggen om 10+ jaar te overbruggen. Dat betekent dat de gemiddelde persoon van die leeftijd amper nog kan leven, om maar met zijn 60e met pensioen te kunnen.

Wat mij betreft is dat aardig de omgekeerde wereld. Je moet juist als je jong bent en nog alles kan doen het meeste eruit halen. Dadelijk ben je 50 en is het klaar, heb je het allemaal voor niets gedaan.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Speedy123 schreef:
04 feb 2026 17:18
Het is sowieso is het maar afwachten of de gemiddelde leeftijd wel gaat stijgen. Tot nu blijft die achter op de voorspellingen.

Ook als de gemiddelde levensverwachting niet stijgt, of zelfs daalt, is de AOW onbetaalbaar.
Immers, wat begon als omslagstelsel wordt nu voor de helft uit belastinggeld betaald.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

marnix schreef:
Vast een domme vraag,
Even zoeken op internet levert het volgende op
De AOW-leeftijd staat in ieder geval vast voor mensen die geboren zijn vóór 1 oktober 1964. Voor deze groep is de definitieve datum bekend tot en met het jaar 2031.
Dus voor U blijft de AOW leeftijd 67 jaar en 3 maanden.

Speedy123

rwolters schreef:
04 feb 2026 18:40
De jongere generatie wordt dus van alle kant genaaid. Dure huizen (en als je al kunt kopen veel minder voordelen dan wat alle jong-gepensioneerden van nu hebben gehad), meer bij gaan dragen aan de goudomrande pensioenen van ouderen, langer werken. Ik ben gelukkig bijna 60 dus heb er geen last meer van, maar je zult maar iets jonger zijn.
Dat is niet correct. In het oude pensioen stelsel bouwde je als jonge werknemer minder pensioen op per jaar vergeleken met een oudere werknemer. Een deel van de inleg ging dus naar oudere werknemers.

In het nieuw pensioenstelsel is dit niet langer het geval, een ieder betaald alleen voor zijn eigen pensioen opbouw.

Degene die genaaid worden zijn de mensen die tientallen jaren premie betaald hebben aan een collectief pensioen en nu overgezet worden naar het nieuwe stelsel. Zij hebben al die jaren een verlaagde opbouw gehad maar krijgen nu op latere leeftijd niet de beloofde verhoogde opbouw.

Voor jongeren is het nieuwe stelsel juist beter.

Speedy123

16again schreef:
04 feb 2026 20:19
Speedy123 schreef:
04 feb 2026 17:18

Ook als de gemiddelde levensverwachting niet stijgt, of zelfs daalt, is de AOW onbetaalbaar.
Immers, wat begon als omslagstelsel wordt nu voor de helft uit belastinggeld betaald.
Dat is wat je krijgt als de betaalde premies niet belegd worden maar door de overheid gebruikt worden om te investeren in de samenleving. AOW is geen cadeautje, je betaald je hele werkzame leven maandelijkse premie via de premie volksverzekeringen.

Plaats reactie