pensioenleeftijd

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
De Posthoorn

Re: pensioenleeftijd

Ongelezen bericht door De Posthoorn »

Speedy123 schreef:
07 feb 2026 14:00
De Posthoorn schreef:
07 feb 2026 13:36
Oudere werknemers zijn vaak helemaal niet flexibel, geen zin in vernieuwingen en veranderingen enz. "Maar ik doe het al 30 jaar zo".
Dus niet geliefd bij werkgevers. Dus erg lastig om na je 60ste nog een baan te vinden. Al zou je heel graag aan de slag willen.

Waardoor er een probleem ontstaat waneer een oudere werkeloos wordt, niet makkelijk meer aan de slag komt terwijl die nog een behoorlijke periode richting het pensioen moet overbruggen.
Als je star vasthoudt aan je eigen, verouderde werkwijze zal je zeker problemen krijgen bij het vinden van een andere baan. Telt ook voor ouderen die moeite hebben met nieuwe software programma's. Het is gewoon noodzakelijk niet stil te blijven staan, maar je te blijven ontwikkelen ook al werk je ergens 30 jaar.

Wat ik ook merk is dat de WW uitkering vaak veel hoger is dan het (start)salaris bij een nieuwe baan. Dus blijven velen liever in de WW.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

witte angora schreef:
07 feb 2026 13:16
Uiteraard is de oudere werknemer niet zo populair. Stel dat hij ziek wordt en uitvalt, terwijl hij/zij net een paar maanden in dienst is. Mag je als ondernemer al die tijd het loon doorbetalen en noem maar op als de WIA ook nog in beeld komt.

Dan kan je beter een 30minner in dienst nemen, daar is het risico een stuk kleiner.
De Posthoorn schreef:
07 feb 2026 13:36
Oudere werknemers zijn vaak helemaal niet flexibel, geen zin in vernieuwingen en veranderingen enz. "Maar ik doe het al 30 jaar zo".
De Posthoorn schreef:
07 feb 2026 14:52
Als je star vasthoudt aan je eigen, verouderde werkwijze zal je zeker problemen krijgen bij het vinden van een andere baan. Telt ook voor ouderen die moeite hebben met nieuwe software programma's. Het is gewoon noodzakelijk niet stil te blijven staan, maar je te blijven ontwikkelen ook al werk je ergens 30 jaar.

Wat ik ook merk is dat de WW uitkering vaak veel hoger is dan het (start)salaris bij een nieuwe baan. Dus blijven velen liever in de WW.
Door dit soort incorrecte aannames over oudere werknemers komen ze dus moeilijk aan een baan.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

De Posthoorn schreef:
07 feb 2026 14:52
Telt ook voor ouderen die moeite hebben met nieuwe software programma's. Het is gewoon noodzakelijk niet stil te blijven staan, maar je te blijven ontwikkelen ook al werk je ergens 30 jaar.

Kortom, ouderen leren maar moeilijk nieuwe vaardigheden, dus heb je er als werkgever niet zoveel aan.

Het is ook hun eigen schuld, hadden ze de afgelopen 30 jaar maar door moeten leren en niet stil moeten blijven staan.

En dan willen ze ook nog eens meer verdienen dan ze aan uitkering krijgen, de schooiers. Wat een mentaliteit zeg.

Maar goed dat Rob Jetten ze keihard gaat aanpakken, WW verkorten naar een jaar en de pensioenleeftijd eventjes flink opschroeven. Dat zal ze leren. Eten ze maar lekker hun spaargeld op of verkopen ze maar hun huis. En daarna hop naar het legers de heils, tussen de andere daklozen slapen.

Het is hard maar ze hebben het er zelf naar gemaakt, is het niet?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
07 feb 2026 16:11
Door dit soort incorrecte aannames over oudere werknemers komen ze dus moeilijk aan een baan.
Waarom zijn die "aannames" dan incorrect ? Ik lees hier niet veel meer dan een aanname van Kuklos.

Feit is dat het ziekteverzuim bij ouderen hoger is:
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/85998NED

kuklos

16again schreef:
07 feb 2026 17:08
kuklos schreef:
Waarom zijn die "aannames" dan incorrect ? Ik lees hier niet veel meer dan een aanname van Kuklos.
Doch de aannames die zijn gedaan over ouderen door de anderen die zijn uiteraard wel correct, daar stel je natuurlijk geen vragen bij. :roll: :roll: :roll:

De Posthoorn

kuklos schreef:
Van mij zijn het zeker geen aannames. Heb er mee te maken gehad op de werkvloer en ook in eigen kring. En vanuit eigen kring hoor ik dan ook weer dezelfde ervaringen over andere oudere werknemers.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

16again schreef:
07 feb 2026 17:08
kuklos schreef:

Feit is dat het ziekteverzuim bij ouderen hoger is:
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/85998NED

Hoger ziekteverzuim als % idd.
Ouderdom komt met gebreken, zit ook wel wat logica in.
Zelf zit ik in grotendeels mannenomgeving.
Kijk ik naar " jouw tabel mannen"
De oudere man is het minste vaak ziek gemeld van alle leeftijdsgroepen; maar diegene die zich ziek meldt is dan langdurig en haalt gemiddelde omhoog.

kuklos

De Posthoorn schreef:
07 feb 2026 18:05
kuklos schreef:
Van mij zijn het zeker geen aannames. Heb er mee te maken gehad op de werkvloer en ook in eigen kring. En vanuit eigen kring hoor ik dan ook weer dezelfde ervaringen over andere oudere werknemers.
En ik heb exact het tegenovergestelde qua ervaringen.

16again

kuklos schreef:
07 feb 2026 18:44
En dat is waarom ik naar de CBS cijfers grijp. Die zijn de optelsom van al jullie ervaringen.

De Posthoorn

kuklos schreef:
De Posthoorn schreef:
kuklos schreef:
Dat kan, maar dat maakt mijn ervaringen niet minder waar. Ik heb ook nergens geschreven dat alle ouderen zo zijn.

jonis

16again schreef:
07 feb 2026 20:45
kuklos schreef:
En dat is waarom ik naar de CBS cijfers grijp. Die zijn de optelsom van al jullie ervaringen.
Alleen geef je het aan dat het een feit is dat ziekteverzuim bij oudere werknemer hoger is, terwijl als je verder gaat kijken blijkt de oudere werknemer gewoon het minste ziektemeldingen te doen en het meest aanwezig te zijn.
Het is juist dat die oudere die zich dan wel ziek meldt, dat vaker en langdurig doet en dit vertaalt zich in 'n hoger %.
Als ik bij mijn werkgever (groot) kijk, dan is oudere werknemer betrouwbaar, altijd aanwezig, maar de zieken daaronder langdurig tot ernstig of complex, genoeg mensen afscheid van genomen.
De jongeren daarbij onbetrouwbaar, komen bijv gewoon niet opdagen en gewoon snel paar dagen ziek.

kuklos

De Posthoorn schreef:
07 feb 2026 21:26
kuklos schreef:
De Posthoorn schreef:

Dat kan, maar dat maakt mijn ervaringen niet minder waar. Ik heb ook nergens geschreven dat alle ouderen zo zijn.
Het maakt jouw uitspraak dat ouderen niet mee willen qua veranderingen en techniek wel minder waar.

16again

jonis schreef:
07 feb 2026 21:36
Alleen geef je het aan dat het een feit is dat ziekteverzuim bij oudere werknemer hoger is, terwijl als je verder gaat kijken blijkt de oudere werknemer gewoon het minste ziektemeldingen te doen en het meest aanwezig te zijn.
Hoe kunnen ouderen nu het meest aanwezig zijn? Volgens CBS heeft de leeftijdscategorie 55-65 meer verzuimdagen dan jongeren.

Het lijkt wel of je verzuimdagen bij jongeren (al dan niet bewust) zwaarder telt

jonis

16again schreef:
07 feb 2026 22:16
jonis schreef:
07 feb 2026 21:36
Hoe kunnen ouderen nu het meest aanwezig zijn? Volgens CBS heeft de leeftijdscategorie 55-65 meer verzuimdagen dan jongeren.

Het lijkt wel of je verzuimdagen bij jongeren (al dan niet bewust) zwaarder telt
Misschien moet je eens naar het aandeel van de mensen kijken dat verzuimt; dat is bij ouderen juist gewoon het laagst.
Jij telt dagen/uren/centen maar het gaat ook om totaal mensen; de ouderen zijn juist minder ziek; maar diegene die ziek zijn tellen zwaarder ivm langdurig en/of vaker.

16again

jonis schreef:
07 feb 2026 22:35
Misschien moet je eens naar het aandeel van de mensen kijken dat verzuimt; dat is bij ouderen juist gewoon het laagst.
Jij telt dagen/uren/centen maar het gaat ook om totaal mensen; de ouderen zijn juist minder ziek; maar diegene die ziek zijn tellen zwaarder ivm langdurig en/of vaker.
Uit de CBS tabel is inderdaad ook op te maken dat jongeren zich vaker voor korte tijd ziek melden.
Waarbij je de vraag kan stellen of dat echt zo nodig is, of dat er gewoon een roes uitgeslapen moet worden.

Maar desondanks is het belangrijkste cijfer in de data het gemiddeld aantal werkdagen verzuimd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Het gaat vooral om wat het kost om iemand in dienst te nemen. En dan is het aantal ziektedagen dus van belang. En ouderen hebben nu eenmaal de neiging sneller langdurig uit te vallen, of helemaal niet meer terug te komen. Dat zijn alleen nog de cijfertjes; ouderen zijn nu eenmaal niet meer de meest vlotten in het team.

Daarbij: als je een klein bedrijf hebt, horeca bijvoorbeeld. Zie jij het zitten dat in een team van zo'n 6 of 7 jongeren er één oudere van 65 bij komt? Waarbij een 28-jarige hem/haar moet vertellen wat hij moet doen, of hoe hij de wc's moet schoonmaken?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Groot voordeel van “die ouderen” is dat ze geen aanspraak meer maken op zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof en dergelijke.

Ik zie naast de groep die geestelijk eigenlijk al lang gepensioneerd is ook een grote groep ouderen die juist vanwege hun ervaring en senioriteit een grote meerwaarde voor de werkgever en collega’s zijn.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, Moneyman. Maar dat moet een werkgever kunnen 'zien'. Ik heb er hier ook een aantal jaren voor nodig gehad om mijn meerwaarde te bewijzen. Nu kan ik doen - soms in overleg - wat mij het beste lijkt, en dat blijkt inderdaad een groot voordeel voor de winkel op te leveren.

Als je bij je sollicitatie al op moet boksen tegen vooroordelen, dan is dat best lastig.

jonis

16again schreef:
07 feb 2026 23:48
jonis schreef:
07 feb 2026 22:35
Uit de CBS tabel is inderdaad ook op te maken dat jongeren zich vaker voor korte tijd ziek melden.
Waarbij je de vraag kan stellen of dat echt zo nodig is, of dat er gewoon een roes uitgeslapen moet worden.

Maar desondanks is het belangrijkste cijfer in de data het gemiddeld aantal werkdagen verzuimd.
Kijk je nu gewoon echt niet naar;
"Aandeel werknemers die hebben verzuimd"
Dus een fitte 50-er voor je neus met bakken ervaring laten lopen omdat die niet fitte met kunstknie het cijfer gemiddeld omhooghaalt.
Kortzichtig?

Zombiemaster

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Het CBS gaat er vanuit dat we (d.w.z. de 65-jarigen) over 40 jaar gemiddeld 5 jaar ouder worden dan nu. En dat betekent dan (2070) dat met de voorgestelde snelheid dat de AOW-leeftijd 1 a 1,5 jaar later ligt dan volgens de huidige systematiek. Het CBS heeft gewoon met een constante factor de statistiek ge-extrapoleerd.
Maar dat zou wel eens tegen kunnen vallen. Door het tekort aan personeel, de onbetaalbaarheid van de resterende zorg en enorme import van cultureel niet verwante volken, zou de gemiddelde leeftijd wel eens kunnen gaan dalen in dat traject van 40 jaar.

Plaats reactie