Garantie op gps antenne van auto
-
Gertstinissen
Garantie op gps antenne van auto
Goede dag
Ik heb een Dacia sandero stepway van 2022 gekocht nu is binnen 12 maanden de gps antenne stuk waardoor mijn sos soms niet meer werkt .de garage zegd dat de antenne buiten de garantie valt is dat zo?
Ik heb een Dacia sandero stepway van 2022 gekocht nu is binnen 12 maanden de gps antenne stuk waardoor mijn sos soms niet meer werkt .de garage zegd dat de antenne buiten de garantie valt is dat zo?
Re: Garantie op gps antenne van auto
Waarom zou dat buiten de garantie vallen? de garage moet dat gewoon fixen.
-
NeoDutchio
Wat is de oorzaak van het defect?
Is de auto bij een merkdealer gekocht? Die zou namelijk moeten weten dat problemen met de SOS knop regelmatig voorkomt. Bij meer merken overigens.
Is de auto bij een merkdealer gekocht? Die zou namelijk moeten weten dat problemen met de SOS knop regelmatig voorkomt. Bij meer merken overigens.
Zit de antenne aan de binnenkant of buitenkant van de auto? Normaal zit een gps antenne aan de binnenkant maar Dacia doet wel meer dingen iets anders om de prijs laag te houden. Vandaar mijn vraag.
-
Gertstinissen
De auto is.bij een merkdealer gekocht ,en de antenne zit ergens in de auto ik denk onder het dashboard
-
taxikemperman
U heeft navigatie ingebouwd mee geleverd?
Doet deze het goed?
Dan lijkt het me sterk dat het de GOS is
Doet deze het goed?
Dan lijkt het me sterk dat het de GOS is
-
Gertstinissen
Het gaat om de gps antenne voor het sos systeem vanaf 2018 verplicht in nieuwe autos
-
Arizonakid
Dacia geeft 3 jaar of 100.000 km garantie, dus een auto uit 2022 is in 2026 sowieso uit de garantie.
Het gaat niet om fabrieksgarantie, maar om wettelijke garantie. De antenne is binnen 12 maanden kapot gegaan.Arizonakid schreef: ↑08 feb 2026 21:16Dacia geeft 3 jaar of 100.000 km garantie, dus een auto uit 2022 is in 2026 sowieso uit de garantie.
-
NeoDutchio
De antenne zat in een tweedehands auto. Van een tweedehands auto moet je andere verwachtingen hebben dan van een nieuwe.
De oorzaak van het defect word niet genoemd. Ook de reden waarop de verkoper het afwijst word niet genoemd. Dat is wel de basis om op verder te kunnen borduren.
De oorzaak van het defect word niet genoemd. Ook de reden waarop de verkoper het afwijst word niet genoemd. Dat is wel de basis om op verder te kunnen borduren.
-
Ik_weet_niet_alles
U weet inmiddels toch ook dat ook voor een tweedehands auto de corfomiteitsbeginsel geldt. Binnen 12 maanden defect is non conform.NeoDutchio schreef: ↑08 feb 2026 23:06De antenne zat in een tweedehands auto. Van een tweedehands auto moet je andere verwachtingen hebben dan van een nieuwe.
-
NeoDutchio
Dat is iets te stellig om zo te zeggen. Zaken die normaal zijn voor leeftijd, kilometerstand en aanschafprijs kan je lastig scharen onder non-conform.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑09 feb 2026 00:21U weet inmiddels toch ook dat ook voor een tweedehands auto de corfomiteitsbeginsel geldt. Binnen 12 maanden defect is non conform.NeoDutchio schreef: ↑08 feb 2026 23:06De antenne zat in een tweedehands auto. Van een tweedehands auto moet je andere verwachtingen hebben dan van een nieuwe.
Maar dat is theoretische bijzaak in dit geval,
Waarom wijst de verkoper de garantie af en wat is de oorzaak?
Is een GPS antenne dan onderhevig aan slijtage?NeoDutchio schreef: ↑09 feb 2026 07:48Dat is iets te stellig om zo te zeggen. Zaken die normaal zijn voor leeftijd, kilometerstand en aanschafprijs kan je lastig scharen onder non-conform.
Klopt. Maar dat is relevant voor slijtage-onderdelen, en nauwelijks voor een GPS-antenne.NeoDutchio schreef: ↑08 feb 2026 23:06De antenne zat in een tweedehands auto. Van een tweedehands auto moet je andere verwachtingen hebben dan van een nieuwe.
De auto zit nog binnen de 1e 12 maanden, dus de bewijslast ligt bij de verkoper. Tenzij die steekhoudende argumenten heeft, waar niets van is gebleken, is dit gewoon een probleem wat de verkoper op moet lossen.
-
NeoDutchio
Ik heb geen glazen bol, u wel? TS hult zich in stilzwijgen en zegt niets. Of er wel of geen steekhoudende argumenten zijn is niet kenbaar gemaakt.Moneyman schreef: ↑09 feb 2026 08:37Klopt. Maar dat is relevant voor slijtage-onderdelen, en nauwelijks voor een GPS-antenne.NeoDutchio schreef: ↑08 feb 2026 23:06De antenne zat in een tweedehands auto. Van een tweedehands auto moet je andere verwachtingen hebben dan van een nieuwe.
De auto zit nog binnen de 1e 12 maanden, dus de bewijslast ligt bij de verkoper. Tenzij die steekhoudende argumenten heeft, waar niets van is gebleken, is dit gewoon een probleem wat de verkoper op moet lossen.
Pardon, stilzwijgen??NeoDutchio schreef: ↑09 feb 2026 10:41Ik heb geen glazen bol, u wel? TS hult zich in stilzwijgen en zegt niets. Of er wel of geen steekhoudende argumenten zijn is niet kenbaar gemaakt.Moneyman schreef: ↑09 feb 2026 08:37Klopt. Maar dat is relevant voor slijtage-onderdelen, en nauwelijks voor een GPS-antenne.NeoDutchio schreef: ↑08 feb 2026 23:06De antenne zat in een tweedehands auto. Van een tweedehands auto moet je andere verwachtingen hebben dan van een nieuwe.
-
NeoDutchio
Moet TS daar een antwoord op hebben of denk je dat dat eigenlijk aan de garage is? Als er bij mij iets stuk gaat aan de auto, dan moet je mij ook niet vragen naar de oorzaak, zeker niet bij iets onzichtbaars als een GPS antenne.NeoDutchio schreef: ↑09 feb 2026 12:03Er komt geen antwoord op de vraag wat de oorzaak is en waarom het afgewezen word.
Waarom het afgewezen wordt?
En dat allemaal op dezelfde dag en dan beweer jij dat TS zich in stilzwijgen hult?de garage zegd dat de antenne buiten de garantie valt
-
Ik_weet_niet_alles
Het gaat er ook niet om waarom de garantie afgewezen wordt maar wat de garage wel of niet kan bewijzen. De garage kan wel van alles verzinnen om de garantie af te wijzen maar dat wordt niet ondersteund door de wet, bewijzen wel.NeoDutchio schreef: ↑09 feb 2026 12:03Er komt geen antwoord op de vraag wat de oorzaak is en waarom het afgewezen word.
Als de garage niet kan bewijzen dat de oorzaak te wijten is aan de klant is het gewoon non-conform en dus moet de garage het probleem oplossen. Veel moeilijker is het niet..
-
NeoDutchio
Moet TS daar een antwoord op hebben of denk je dat dat eigenlijk aan de garage is? Als er bij mij iets stuk gaat aan de auto, dan moet je mij ook niet vragen naar de oorzaak, zeker niet bij iets onzichtbaars als een GPS antenne. [/quote]
TS stelt ons hier een vraag. En om die vraag te kunnen beantwoorden is toch wel wat meer informatie nodig. En die informatie zou, normaal gesproken, TS van de garage gehad hebben. Dan weet je ook pas of het terecht of onterecht afgewezen is.
Staat daar waarom het niet onder garantie zou vallen? De garage zegt geen garantie en wij moeten raden of dat terecht of onterecht is?
Ik snap dat de vaste denkwijze is dat de verkopende partij altijd en automatisch fout is, maar zonder te weten wat er aan de hand is en wat het weerwoord van de garage is geweest kan je er geen uitspraken over doen.
Problemen met de GPS antenne kan veel oorzaken hebben. En ja, gedeeltelijk valt dat onder de verkoper, maar lang niet alles.
Weersinvloeden, wasstraat en slijtage kan je een verkoper niet verantwoordelijk voor houden.
Ook slijten elektronische componenten, kan je niets aan veranderen.
Er zit een batterij in, is die al een keer vervangen, of moet die nog vervangen worden? Hoort onder onderhoud. Deze batterij gaat 3 tot 5 jaar mee.
Heeft de auto in extreme kou of hitte gestaan?
Is er aan het dak of hemeltje van de auto gewerkt? Zowel in de tijd voor aanschaf (risico verkoper) of na aanschaf (risico koper)
Hoe zit het met de afdichtingsrubbers, zijn die onderhouden?
Werkt het systeem op 4G of 5G en niet op 2G of 3G wat afgeschaft is?
Hoe zit het met de accu van de auto, is die nog goed genoeg? Bij te weinig stroom geeft het problemen.
Is garantie terecht of onterecht afgewezen? Tja, dat ligt aan de oorzaak. Dus TS, heeft de garage aangegeven waardoor het niet meer werkt en waarom het niet onder garantie zou vallen?