Billink houdt zich niet aan de wetten en regels

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
VandijkEmma

Billink houdt zich niet aan de wetten en regels

Ongelezen bericht door VandijkEmma »

Hallo Allemaal,

Ik ben benieuwd of meer mensen ervaring hebben met een geschil bij een webshop waarbij betaald is via Billink (achteraf betalen).

In mijn situatie ontstond er een probleem rondom levering. Ondanks contact met de webshop en schriftelijke communicatie hierover, bleef Billink bij het standpunt, dat zij geen partij zijn. Zij zijn er alleen voor de administratieve afhandeling van een rekening. Daardoor werd kopersbescherming niet toegepast. Bewijs dat ik heb aangeleverd, werd inhoudelijk niet meegenomen in de beoordeling, wat voor veel stress bij mij zorgde.

Ik vraag mij af of anderen vergelijkbare ervaringen met Billink hebben, met name rondom;

- Kopersbescherming
- Doorverwijzing naar de webshop zonder inhoudelijke beoordeling

Het lijkt mij waardevol om ervaringen te delen en te kijken of dit breder speelt.

Alvast dank voor het delen.

Moneyman

Re: Billink houdt zich niet aan de wetten en regels

Ongelezen bericht door Moneyman »

Billink levert toch juist wel kopersbescherming? Wat is dan het argument waarom ze dat nu niet doen?

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Misschien heb je hier: viewtopic.php?p=3017648&hilit=klarna#p3017648
wat aan.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

VandijkEmma schreef:
12 feb 2026 13:55
Ondanks contact met de webshop en schriftelijke communicatie hierover, bleef Billink bij het standpunt, dat zij geen partij zijn. Zij zijn er alleen voor de administratieve afhandeling van een rekening
Mooi dat ze de rekening administratief willen afhandelen, maar in de eerste plaats dient die rekening wel terecht te zijn.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat is dat probleem rondom levering? Is er niet geleverd, is het verkeerd geleverd, is het defect geleverd? En inderdaad, waarom word de kopersbescherming geweigerd?

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

NeoDutchio schreef:
12 feb 2026 20:30
Wat is dat probleem rondom levering? Is er niet geleverd, is het verkeerd geleverd, is het defect geleverd? En inderdaad, waarom word de kopersbescherming geweigerd?
Citaat: Dat is niet zo moeilijk.
Veel vragenstellers geven minimale info of vergeten gemakshalve het belangrijkste te vermelden wat dan na lang zeuren en zagen de bron van de issue blijkt te zijn.

VandijkEmma

Ik heb in december bij een webshop een bestelling geplaatst en deze heb ik niet ontvangen. Hier heb ik ook een mail van ontvangen van de webshop. Mijn bestelling is niet meer leverbaar. Ik zou mijn geld terug ontvangen. Om die reden heb ik Billink gevraagd om mijn factuur on hold te zetten. Ook heb ik gevraagd om kopersbescherming. Ik heb meerdere keren telefonisch contact met Billink gehad. Zij begrijpen ook niet, waarom de rekening nog openstaat. De webshop moet het aanpassen. Mijn casus loopt al sinds begin december. Billink blijft zich verschuilen achter de webshop, ondanks mijn bewijzen. Op online reviews zie ik, dat er meerdere mensen zijn, die hetzelfde mee hebben gemaakt als ik. Vandaar mijn oproep.

Bernard2035

Ongelezen bericht door Bernard2035 »

Ook bij mij thuis hebben wij een soortgelijke ervaring met Billink. Door een fout, hebben wij een onterechte factuur gekregen van Billink. Daarna volgenden aanmaningen. De rekening werd steeds hoger.

Ondanks bewijzen bleef Billink zich opstellen alsof zij geen partij waren. Ze gaven aan niets voor ons te kunnen doen. Zij zijn alleen een betaalplatform. Ondanks beloften van kopersbescherming. We hebben zo vaak contact met hen opgenomen.

Wij hebben bezwaar gemaakt, een officiële klacht ingediend, gevraagd de rekening on hold te zetten.

Uiteindelijk hebben wij gelijk gekregen van rechter. Je zou denken, dat het dan klaar is, maar voor Billink niet. Ze stuurden daarna weer een herinnering. Deze negeren wij. Ze hebben wel lef. In onze ogen een zeer onbetrouwbare partij.

Het heeft ons zoveel stress opgeleverd en nog steeds. Wij dachten, wij kennen de webshop niet, dus we betalen achteraf met Billink. Dat is veilig, net als bij Klarna. Wij kwamen van een koude kermis thuis. Voor ons nooit meer!

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

VandijkEmma schreef:
12 feb 2026 22:04
Ik heb in december bij een webshop een bestelling geplaatst en deze heb ik niet ontvangen. Hier heb ik ook een mail van ontvangen van de webshop. Mijn bestelling is niet meer leverbaar. Ik zou mijn geld terug ontvangen. Om die reden heb ik Billink gevraagd om mijn factuur on hold te zetten.
U hebt niets ontvangen, maar wel een factuur. U hebt nog niets betaald, maar krijgt wel het geld terug. En omdat u het geld terug krijgt wilt u de factuur in hold zetten.
Dat zijn nogal tegenstrijdigheden.

Billink geeft aan pas een factuur te sturen als de bestelling verzonden of ontvangen is. Dat is de taak van de verkoper om dat door te geven. Daar gaat al iets mis.

VandijkEmma schreef:
12 feb 2026 22:04
Zij begrijpen ook niet, waarom de rekening nog openstaat. De webshop moet het aanpassen. (…) Billink blijft zich verschuilen achter de webshop, ondanks mijn bewijzen.
Heeft u de webshop dan al eens benaderd met het het verhaal dat de factuur blijft hangen bij Billink? Niet lullig naar u toe, maar naar consumenten/ontvangers/bestellers word niet snel geluisterd. Er zijn ook een hoop mensen met kwaad in de zin die met allerlei verhalen komen om maar niet te hoeven betalen. Om die reden moet de webshop het doorgeven.
Dus mocht u de webshop hier nog niet over gesproken hebben, snel doen. Dan nog eenmaal aan Billink doorgeven dat de bal bij de webshop ligt en dat u geen verdere last wil ondervinden hiervan.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

NeoDutchio schreef:
13 feb 2026 08:07
Heeft u de webshop dan al eens benaderd met het het verhaal dat de factuur blijft hangen bij Billink? Niet lullig naar u toe, maar naar consumenten/ontvangers/bestellers word niet snel geluisterd. Er zijn ook een hoop mensen met kwaad in de zin die met allerlei verhalen komen om maar niet te hoeven betalen. Om die reden moet de webshop het doorgeven.
Dus mocht u de webshop hier nog niet over gesproken hebben, snel doen. Dan nog eenmaal aan Billink doorgeven dat de bal bij de webshop ligt en dat u geen verdere last wil ondervinden hiervan.
Een zeer aparte redenatie. Billink stelt 'Aankoopbescherming te leveren'.
Of je nu achteraf, direct of met een aanbetaling via Billink betaalt: je ontvangt altijd eerst je product en betaalt pas als je tevreden bent. Mocht er iets misgaan, dan staan wij voor je klaar.
Nu heeft Emma haar bestelling niet ontvangen en neemt contact op met Billink. Billink heeft nu ineens het standpunt: "niets voor haar te kunnen doen. Wij zijn alleen een betaalplatform. U moet het regelen met de webshop en die moet het aan ons doorgeven.".

Kortom, die hele 'Aankoopbescherming' is een wassen neus.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
13 feb 2026 09:44
Kortom, die hele 'Aankoopbescherming' is een wassen neus.
Dat was ook mijn afdronk inderdaad...

VandijkEmma

Uiteraard heb ik de webshop ook meerdere malen benaderd. Ik heb ook mijn rechtsbijstand benader, maar die bieden pas hulp bij een bedrag van 250,-. Ik ben ook bij het juridisch loket geweest en zij stellen mij ook in het gelijk. Billink hoort zijn verantwoordelijk te nemen en de rekening aan te passen. Ik heb gewoon recht op kopersbescherming. Ook daar regent het klachten van Buy now, pay later bedrijven, als Billink en Klarna. Ik verdien net 56 euro te veel voor hun gratis bijstand.

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Billink heeft de betaling nog niet gerealiseerd richting de webshop. D.w.z. het is on hold gezet, de goeie eerste stap. De webshop is nu aan zet.
Billink heeft aangegeven "we kunnen niets voor u doen, u moet het regelen met de webshop, die moet het aan ons doorgeven" dat ze het geld pas terugsturen als de webshop dat aangeeft.
Tot die tijd blijft het on hold staan, tenzij u akkoord geeft voor uitbetaling aan de webshop?
De formulering "niets" is onhandig, Billink heeft wel iets gedaan, namelijk de uitbetaling aan de webshop on hold gezet.

VandijkEmma

Billink heeft mijn factuur niet on hold gezet.

Speedy123

HandigeHarrie schreef:
13 feb 2026 11:26
Tot die tijd blijft het on hold staan, tenzij u akkoord geeft voor uitbetaling aan de webshop?
De formulering "niets" is onhandig, Billink heeft wel iets gedaan, namelijk de uitbetaling aan de webshop on hold gezet.
Op het Internet zijn er een hoop malafide verkopers. Kleinere webshops hebben daar veel last van, klanten durven daar niet te kopen, want ze weten niet of die webshops wel te vertrouwen zijn.

Billink heeft daar een oplossing voor. Ze bieden kopersbescherming aan. De klant hoeft niet te betalen als er niet geleverd wordt. Zo wordt de klant overgehaald om toch te kopen bij de onbekende webshop.

Totdat het mis gaat en er niet geleverd wordt. Nu heeft de klant ineens een groot probleem want hoe krijgt die nu zijn geld terug als de (malafide) webshop niet mee wil werken?

Billink vraagt de webshop niet om een bewijs van levering binnen een redelijke termijn te overhandigen, niets van dat alles. Billink legt de bal bij de koper neer, probeert u maar de webshop ervan te overtuigen dat ze ons moeten laten weten dat u u geld terug kunt krijgen. Notabene meer dan twee tot drie maanden later dan er geleverd had moeten worden.

Kortom, de klant heeft maar weinig aan die zogenaamde kopersbescherming. De klant mag het zelf uitzoeken met de (malafide) webshop.

HandigeHarrie

VandijkEmma schreef:
13 feb 2026 11:41
Billink heeft mijn factuur niet on hold gezet.
Ah, dat stond niet in je bericht van 12 feb 22.04 uur.
In dit bericht staat verder dat "Billink ook niet begrijpt dat de rekening nog openstaat".
Daaruit had ik begrepen dat het geld nog bij hen gestald was.
Laatst gewijzigd door HandigeHarrie op 13 feb 2026 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

VandijkEmma

Dit is de reactie van Billink op mijn review:

Hoi Emma,

Het is natuurlijk ontzettend vervelend als je in een situatie terechtkomt waarin je geen product hebt ontvangen en ondertussen wél wordt geconfronteerd met een openstaande rekening en aanmaningskosten. Dat geeft veel frustratie en onzekerheid. Dat begrijpen we heel goed.

Op basis van alleen de naam Emma van Dijk kunnen wij helaas niet achterhalen om welke bestelling of welk dossier het gaat. Met de informatie die nu is gedeeld, kunnen we inhoudelijk niets zeggen over dit specifieke geval. We nodigen je daarom graag uit om contact met ons op te nemen via [email protected], onder vermelding van je ordernummer en de betreffende webshop. Dan kunnen we je dossier erbij pakken en de situatie zorgvuldig bekijken.

Billink biedt kopersbescherming aan zodat wij kunnen ingrijpen wanneer een webshop aantoonbaar een fout maakt of wanneer consumentenrechten niet correct worden toegepast. Tegelijk betekent kopersbescherming niet dat een klant automatisch in alle gevallen gelijk krijgt of dat een webshop het geschil zonder inhoudelijke beoordeling moet oplossen. We kijken altijd naar de feiten en de onderbouwing van beide kanten voordat we een beslissing nemen.

Daarnaast vinden we het jammer dat, voordat wij de gelegenheid hebben gehad om dit samen inhoudelijk te bekijken en mogelijk op te lossen, het issue zonder volledige context ook op een ander forum wordt geplaatst. We begrijpen dat emoties kunnen oplopen, maar we gaan graag eerst met je in gesprek om helderheid te krijgen over de situatie.

We komen daarom graag met je in contact om dit verder uit te zoeken. Zodra we je gegevens hebben, kunnen we gericht met je meekijken en waar nodig passende stappen zetten.

Groet,
Team Billink

HandigeHarrie

Dan lijkt het mij eenvoudig om Billink duidelijkheid te geven: je gaf aan dat je bewijs hebt, een mail van de webshop dat het niet leverbaar is. Deze mail, met ordernummer etc. aan Billink doorgeven.
Volgens Billink heb je alleen je naam genoemd, (en tijdens je telefoontjes / mails geweigerd om het ondernummer te geven? Foei!!).
Laatst gewijzigd door HandigeHarrie op 13 feb 2026 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Bernard2035

Ongelezen bericht door Bernard2035 »

Eenzelfde reactie gaven ze ook bij ons.

Heb je al een melding en advies gevraagd bij de AFM? Iedere melding is er 1. Zij kunnen optreden tegen Billink.

Speedy123

HandigeHarrie schreef:
13 feb 2026 11:58
Dan lijkt het mij eenvoudig om Billink duidelijkheid te geven: je gaf aan dat je bewijs hebt, een mail van de webshop dat het niet leverbaar is. Deze mail, met ordernummer etc. aan Billink doorgeven.
Dat heeft Emma al gedaan:
Bewijs dat ik heb aangeleverd, werd inhoudelijk niet meegenomen in de beoordeling
Billink wacht op toestemming van de webshop om de incasso procedure te stoppen. Waarschijnlijk ontvangt de webshop dan een factuur voor de reeds gemaakte incasso kosten.

De webshop wil daar kennelijk niet aan meewerken. Mijn inschatting is dat ze de kosten van de onterechte incasso procedure niet aan Billink willen betalen. Maar goed, dat is slechts mijn mening.

Zo wordt het probleem dus op het bordje van Emma gelegd, ondanks de 'kopersbescherming'.

Plaats reactie