Overlijden

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
wvl1

Overlijden

Bericht door wvl1 »

Hellaas hebben we te maken gehad met een afscheid van een dierbare. Onze dierbare had haar draaiboek al gemaakt, hoe het afscheid eruit moest gaan zien. Haar wens hebben we zo goed mogelijk vervuld, echter komt er altijd is tussen.
We hebben een begrafenisondermer ingeroepen. Deze heeft weer hulp van een bedrijf uit wijk en aalburg.
Hierbij werden we geconfronteerd met buitensporige kosten. We hebben de dierbare zelf gewassen met water en zeep, als de organisatie het doet kost dit €400,-. Als dit met respect gaat okë, maar wassen met wetdoekjes van de aldi, is dit overdreven bedrag. Zo lag onze dierbare op bed opgebaard en op een koelplaat. Omdat we moesten beslissen om de dierbare in de kist te leggen, moest de plaat van bed naar onder de kist. Dit was een verplaatsing van 20 cm van de plaat. Kosten € 90,-. We hebben onze dierbare zelf in de kist gelegd, de organisatie heeft ook klein bedrag in rekening gebracht omdat er aanwijzingen zijn gegeven. Ook moest er een incissie gemaakt worden om gas uit de buik te laten. Handeling van 5 minuten, kosten € 115,-. Ik snap dat er kosten zijn, maar deze prijzen staan niet in verhouding met het werk. Inmiddels is duidelijk dat de hand die uitgereikt wordt bij levering koelplaat met de woorden " gecondoleerd" en bij het ophalen van de koelplaat met de woorden "sterkte". Gratis zijn, alle andere momenten dat de arm/hand beweegt je moet betalen. Dat deze branche je (te) hoge rekeningen geeft, op je zwakke/ verdrietige moment en het beste voor je dierbare wil. Deze branche zou zich moeten schamen en zeggen respect voor de overledene te hebben. Het is gewoon verdienmodel.

sergio1963

Re: Overlijden

Bericht door sergio1963 »

Ten eerste gecondoleerd.
Ook doodgaan kost geld.
Hiervoor zijn verzekeringen af te sluiten die deze kosten dekken.
Alle handelingen die u beschrijft, vallen onder zo’n verzekering.
Dus mijn vraag, was de overledene verzekerd?
En de kosten die u benoemd lijken mij vrij redelijk, niemand werkt voor niks .

NeoDutchio

Bericht door NeoDutchio »

Als eerste gecondoleerd met het verlies.
Zoals al gezegd, niemand werkt voor niets. Als een medewerker langs moet komen, dan kan dat zomaar een uur aan tijd kosten. Een auto is ook niet gratis. Dan is €90 echt geen groot bedrag.
De incisie an sich hoeft maar 5 minuten te duren, er is wel iemand voor opgeleid en die persoon moet ook naar de locatie komen.
Ik vind de bedragen niet onredelijk overkomen.

BL2

Bericht door BL2 »

wvl1 schreef:
15 feb 2026 06:04
Deze branche zou zich moeten schamen en zeggen respect voor de overledene te hebben. Het is gewoon verdienmodel.
Als eerste gecondoleerd. Een begrafenis/ crematie kost al gauw vele duizenden / tienduizend Euro, daar zijn dit soort relatief kleine bedragen onderdeel van.

Verder klopt het dat deze branche, net als alle andere bedrijven en instellingen een verdienmodel hebben. Anders zou het na één dag al over zijn met de bedrijfsvoering.
U en ik werken ook niet voor niets........

wikop

Bericht door wikop »

Plus alle vaste kosten die ook worden doorberekend,van auto tot gebouw,dit zijn toch echt normale bedragen

Trouwens,gecondoleerd nog

taxikemperman

Bericht door taxikemperman »

Als u vind dat de prijzen niet klippen cq niet afgesproken zijn dan kunt u dit voorleggen aan https://www.ombudsmanuitvaartwezen.nl/

witte angora

Bericht door witte angora »

Ook van mijn kant gecondoleerd.

Eigenlijk geef je te weinig informatie om er iets zinnigs over te zeggen, buiten wat voorgaand al geschreven is. Eerlijk gezegd krijg ik een beeld dat jullie, mede om kosten te besparen, zoveel mogelijk zelf hebben gedaan. Is op zich niet verkeerd. Maar als je alles aan de begrafenisondernemer had uitbesteed, was je dan zoveel duurder uit? Nu moest, als ik het zo bekijk, voor iedere handeling iemand op komen draven, c,q. moest diegene wachten tot jullie klaar waren met de dingen die jullie zelf deden. Maar misschien heb ik niet goed begrepen wat precies het geval was.

Mayonnaise

Bericht door Mayonnaise »

Gecondoleerd en sterkte.
De kosten lijken me opgeklopt te worden. Misschien een idee om het juridisch loket te raadplegen.

16again

Bericht door 16again »

sergio1963 schreef:
15 feb 2026 06:31
Ook doodgaan kost geld.
Hiervoor zijn verzekeringen af te sluiten die deze kosten dekken.
Wellicht is dat mede het probleem van opgedreven prijzen. Die op haar beurt weer de premies opdrijven.

Het is ook vaak geen moment om lekker te shoppen, daar staat het hoofd niet naar.

Andere forumleden roepen in koor dat dit "normale" bedragen zijn, een verklaring waarom de prijzen al jaren harder stijgen dan de inflatie ontbreekt. Kom vooral met de gestegen gasprijs op de proppen, dat maakt echt een wereld van verschil voor die 60 kuub.
https://eenvandaag.avrotros.nl/artikele ... hen-109265
https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenl ... kken-ervan

kuklos

Bericht door kuklos »

16again schreef:
15 feb 2026 11:16
Het is ook vaak geen moment om lekker te shoppen, daar staat het hoofd niet naar.
Daarom moet je dit ook vooraf doen.
16again schreef:
Andere forumleden roepen in koor dat dit "normale" bedragen zijn,
Normaal in de zin dat dit in de branche gebruikelijk is.
16again schreef:
een verklaring waarom de prijzen al jaren harder stijgen dan de inflatie ontbreekt.
Waarom zouden de forumleden zo'n verklaring moeten geven alvorens ze mogen antwoorden?

jonis

Bericht door jonis »

Tsja, bij de appie krijg je de hele cake voor 2,50 en een plakje aan de koffietafel kost met een kop?
Is dat een eerlijk vergelijk of iets om je druk over te maken terwijl overledene in principe daar voor dient te zorgen; gemiddeld laat die ook al genoeg na; dat plakje cake voor de anderen kan er wel vanaf....bij mij.

Consumenneke

Bericht door Consumenneke »

kuklos schreef:
15 feb 2026 12:23
16again schreef:
Daarom moet je dit ook vooraf doen.
Leg eens uit hoe.

Dit soort vragen zijn een kluif voor KI!
Hier zijn de belangrijkste manieren om te voorkomen dat de kosten van een begrafenis te hoog worden:

1. Kies voor een sobere of 'stille' begrafenis
  • Algemeen graf: Een begrafenis in een algemeen graf is aanzienlijk goedkoper dan een eigen (particulier) graf, omdat de grafrechten worden gedeeld en de kosten voor het delven lager zijn.
    Stille of directe begrafenis: Kies voor een begrafenis zonder plechtigheid en zonder dat er nabestaanden aanwezig zijn. Dit scheelt enorm in de kosten voor locatiehuur, personeel en catering.
    Kies een eenvoudige kist: De prijzen voor doodskisten variëren sterk. Een basismodel, bijvoorbeeld gemaakt van duurzaam en goedkoper materiaal, kan honderden tot duizenden euro's besparen.
2. Beperk de uitvaartdiensten en gasten
  • Geen of kleine uitvaartceremonie: Een grote condoleance en uitgebreide plechtigheid in een aula verhogen de kosten. Een afscheid in kleine kring (bijvoorbeeld alleen met directe familie) is goedkoper.
    Locatiekeuze: Een uitvaartcentrum is vaak duurder dan een uitvaart thuis of een andere creatieve, gratis locatie.
    Zelf doen: Uitvaartondernemers zijn niet verplicht. Veel zaken, zoals het vervoer (met eigen auto indien toegestaan) of de verzorging, kun je zelf regelen.
3. Bespaar op de 'extra' kosten
  • Bloemen: Vraag gasten om één bloem mee te nemen in plaats van dure bloemstukken te bestellen.
    Rouwkaarten en advertenties: Verstuur digitale uitnodigingen via e-mail of social media in plaats van gedrukte kaarten via de post.
    Catering: Beperk de catering tot koffie en thee, of verzorg de catering zelf in plaats van via de uitvaartlocatie.
4. Voorbereiding en vergelijken
  • Vergelijk uitvaartondernemers: De prijzen voor exact dezelfde diensten kunnen per uitvaartondernemer enorm verschillen. Vraag offertes op bij meerdere partijen.
    Uitvaartverzekering of sparen: Controleer of er een uitvaartverzekering is. Als u zelf spaart, zet het geld dan op een speciale rekening of uitvaartdeposito.
    Ken de erfenisregels: Als erfgenaam ben je niet automatisch verantwoordelijk voor de kosten als je de erfenis verwerpt. De gemeente kan in extreme gevallen de kosten op zich nemen, maar de rekening kan alsnog bij directe familie terechtkomen.
Door bewust te kiezen voor een eenvoudige, waardige uitvaart, kunnen de kosten vaak onder de € 5.000 blijven, of zelfs nog lager bij een sobere begrafenis in een algemeen graf.

rwolters

Bericht door rwolters »

Gecondoleerd. Maar ik zie ook geen extreme tarieven eerlijk gezegd. Vraag eens aan je werkgever wat jouw werkzaamheden kosten. Veel mensen hebben geen idee over wat werk echt kost.

Ron5300

Bericht door Ron5300 »

Ki bedoelt u daarmee kunstmatige intelligentie want als dat het geval is betreft het algemene kunstmatig gegenereerde informatie.

Een uitvaart naar wens van de overledene brengt andere kosten met zich mee dan een standaard uitvaart en is ook aan strikte regels verbonden.

Ts heeft de wensen van de overledene gerespecteerd en dat siert de Ts zeer zeker maar Ts is verbaasd over de extra bijkomende kosten die in rekening zijn gebracht.

De vraag van Ts is daarmee een specifieke vraag en uw antwoord voegt niets toe aan die vraag.

Consumenneke

Ron5300 schreef:
15 feb 2026 14:31
De vraag van Ts is daarmee een specifieke vraag en uw antwoord voegt niets toe aan die vraag.
Het is voor mensen die zoeken op begrafeniskosten wel een zeer nuttige bijdrage; ik ontvang nu al vele dankberichten. 8)
Laatst gewijzigd door Radar op 16 feb 2026 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonlijke benaming

Consumenneke

Ron5300 schreef:
15 feb 2026 14:31
Een uitvaart naar wens van de overledene brengt andere kosten met zich mee dan een standaard uitvaart en is ook aan strikte regels verbonden.
Aan welke strikte regels is een uitvaart naar wens verbonden en hoe wijken die af van een standaard uitvaart?

Graag met bronvermelding. :wink:

16again

Bericht door 16again »

kuklos schreef:
15 feb 2026 12:23
16again schreef:
een verklaring waarom de prijzen al jaren harder stijgen dan de inflatie ontbreekt.
Waarom zouden de forumleden zo'n verklaring moeten geven alvorens ze mogen antwoorden?
Natuurlijk mogen ze antwoorden.
Maar bedenk dat dan wel een antwoord is zonder onderbouwing.
Waar ik wel met onderbouwing lever kom dat de uitvaartprijzen sneller stijgen dan de inflatie.

Cro

Bericht door Cro »

16again schreef:
15 feb 2026 18:15

Waar ik wel met onderbouwing lever kom dat de uitvaartprijzen sneller stijgen dan de inflatie.
Ik denk dat de vraag eerder moet zijn of dit überhaupt belangrijk is. Immers inflatie is de gemiddelde prijsstijging van goederen en diensten in de markt. Er zullen dus altijd zaken minder hard stijgen en andere zaken harder om tot dit gemiddelde te komen.

Nijogeth

Bericht door Nijogeth »

Waarschijnlijk het feit dat de salarissen gigantisch hoog moeten liggen om voldoende mensen te krijgen?

16again

Bericht door 16again »

Cro schreef:
15 feb 2026 19:28
Ik denk dat de vraag eerder moet zijn of dit überhaupt belangrijk is. Immers inflatie is de gemiddelde prijsstijging van goederen en diensten in de markt. Er zullen dus altijd zaken minder hard stijgen en andere zaken harder om tot dit gemiddelde te komen.
Integendeel. Juist bij prijzen die aanmerkelijk meer of minder stijgen dan de inflatie is het interessant om te kijken wat daar aan de hand is.

En als ik op google rondkijk wordt mijn vermoeden bevestigd, dat er flink wat lucht in de prijzen zit:
" Waar een gemiddelde uitvaart tegenwoordig 10.000 euro kost doen wij exact dezelfde uitvaart voor 50 procent goedkoper."

https://www.quotenet.nl/financien/a6805 ... quote-500/

Plaats reactie