Essent betaaldag
-
PeterRozenveld
Essent betaaldag
Waarom heet Essent problemen om het op dezelfde betaaldag te incasseren. Dan de 18de dan de 21 ste dan de 28 ste.
Zo raak je echt je financieel overzicht kwijt. En kom niet met smoesjes aan het is een Zondag , dan wordt er ook Elektra en Gas verbruikt geproduceerd. Winkels zijn tegenwoordig ook op Zondag open. Wordt tijd dat de wet hier paal en perk aan stelt : Salaris en alle vaste lasten op de 21 ste !
Zo raak je echt je financieel overzicht kwijt. En kom niet met smoesjes aan het is een Zondag , dan wordt er ook Elektra en Gas verbruikt geproduceerd. Winkels zijn tegenwoordig ook op Zondag open. Wordt tijd dat de wet hier paal en perk aan stelt : Salaris en alle vaste lasten op de 21 ste !
-
HandigeHarrie
Re: Essent betaaldag
Ik zou zeggen: op de 26e.PeterRozenveld schreef: ↑20 feb 2026 14:21Waarom heet Essent problemen om het op dezelfde betaaldag te incasseren. Dan de 18de dan de 21 ste dan de 28 ste.
Meer dan tien jaar geleden had ik al discussie met een bedrijf over de automatische afschrijving, die zij standaard net voor de salarisuitbetaling wilden doen; daarover belden zij mij zelfs op.
Ik kreeg de toelichting: "u kunt het benodigde bedrag van uw spaarrekening op uw betaalrekening overmaken zodat de automatische afschrijving lukt, en als u uw salaris heeft ontvangen, kunt u weer een bedrag overboeken naar uw spaarrekening" .....
Tja
Heel vreemd is die redenatie natuurlijk niet, je kan er ook voor zorgen dat je simpelweg correct budgetteert en wat salaris overhoud voor de momenten wanneer een incasso moment aan het einde van een 'salaris maand' valt, in plaats van net nadat het salaris gestort is.
Veel incasso momenten zijn immers in mijn ervaring verschillend omdat je diensten op verschillende momenten afsloten hebt. Soms aan het begin van de maand, dan weer ik het midden en dan weer aan het einde van de maand.
Veel incasso momenten zijn immers in mijn ervaring verschillend omdat je diensten op verschillende momenten afsloten hebt. Soms aan het begin van de maand, dan weer ik het midden en dan weer aan het einde van de maand.
Laatst gewijzigd door Cro op 20 feb 2026 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
wikop
vindt dit leuk
Het maakt toch helemaal niet uit op welke dag het wordt afgeboekt? Iedere maand , tussen 2 salarissen in, heb je vaste uitgaven.
wikop
vindt dit leuk
-
HandigeHarrie
Het maakt wel uit als je de (minimale) rente die een spaarrekening biedt, optimaal wilt benutten.
En het ging in mijn geval niet over een telefoonabonnement dat op een willekeurige datum in de maand was gestart, maar om een vast bedrag per maand dat enkele dagen voorafgaand aan de betreffende maand zou worden afgeschreven (en met ingangsdatum 1e van de maand).
Het bedrijf wilde graag een machtiging tot automatische afschrijving, dat was niet mijn behoefte maar ik vond het oké als ze het na de salarisdatum zouden afschrijven.
Dat wilden / deden zij niet, ik denk dat meer mensen om die reden de overschrijving in eigen hand hielden.
En het ging in mijn geval niet over een telefoonabonnement dat op een willekeurige datum in de maand was gestart, maar om een vast bedrag per maand dat enkele dagen voorafgaand aan de betreffende maand zou worden afgeschreven (en met ingangsdatum 1e van de maand).
Het bedrijf wilde graag een machtiging tot automatische afschrijving, dat was niet mijn behoefte maar ik vond het oké als ze het na de salarisdatum zouden afschrijven.
Dat wilden / deden zij niet, ik denk dat meer mensen om die reden de overschrijving in eigen hand hielden.
U kunt bij Essent een vaste incasso datum naar keuze instellen maar dat kan alleen als u van de automatische incasso gebruik maakt.
Waar u echter niet onderuit komt is dat in de weekenden het betalingsverkeer door geschoven wordt naar de volgende werkdag bijvoorbeeld dit weekend als de incassodatum zaterdag 21 februari is dan wordt het incassobedrag op maandagochtend 23 februari van uw rekening afgeschreven.
De meest handige incassodatum is twee dagen na ontvangst van uw salaris in te stellen want dan kunt er rekening mee houden.
Voor zover u het nog niet weet, u betaald een maandelijks terugkomend voorschotbedrag en dus niet voor wat u in die maand aan energie verbruikt hebt.
Waar u echter niet onderuit komt is dat in de weekenden het betalingsverkeer door geschoven wordt naar de volgende werkdag bijvoorbeeld dit weekend als de incassodatum zaterdag 21 februari is dan wordt het incassobedrag op maandagochtend 23 februari van uw rekening afgeschreven.
De meest handige incassodatum is twee dagen na ontvangst van uw salaris in te stellen want dan kunt er rekening mee houden.
Voor zover u het nog niet weet, u betaald een maandelijks terugkomend voorschotbedrag en dus niet voor wat u in die maand aan energie verbruikt hebt.
wikop
vindt dit leuk
-
NeoDutchio
In weekeinden en op feestdagen word nooit geïncasseerd. Er zal ook geen wet komen die gaat verplichten om dit alsnog in het weekend te doen.
wikop
vindt dit leuk
-
juliomariner
Je zou toch maar de 1 of 2 cent rente missen.
Ha fijn, een overheid die nog meer betuttelt.PeterRozenveld schreef: ↑20 feb 2026 14:21Wordt tijd dat de wet hier paal en perk aan stelt : Salaris en alle vaste lasten op de 21 ste !
Zullen we ook gelijk maar regelgeving gaan maken die bepaalt welke kleur de plantenbakken in de receptie mogen hebben?
wikop
vindt dit leuk
-
witte angora
Eerlijk gezegd heb ik dit soort dingen nooit... ik heb al mijn automatische incasso's, voor zover het kon, tussen de 25e en 28e gepland, en dat gaat altijd goed. Het is dat het verstandig is, maar ik hoef eigenlijk nooit naar mijn vaste lasten rekening te kijken.
wikop
vindt dit leuk
-
J. Deltoer
Je zou ook met je bank kunnen afspreken dat je 1000 euro in de min mag. Een dag in het rood staan zou je dan misschien wel 3 cent kunnen kosten.
wikop
vindt dit leuk
Open de app; druk op:
" betaaldatum aanpassen "
Wettelijk salaris op de 21ste ga ik niet goedvinden met 4weken periodes ipv maandloon.
" betaaldatum aanpassen "
Wettelijk salaris op de 21ste ga ik niet goedvinden met 4weken periodes ipv maandloon.
En als je hierdoor tijdelijk rood komt te staan, kost dat een veelvoud
In het weekend en op feestdagen vinden geen afschrijvingen plaats van bedrijven. Dan vindt de incasso de eerst volgende werkdag plaats. Mocht feestdagen en weekend aan elkaar gekoppeld zitten (zoals afgelopen december), dan wordt automatisch incasso later uitgevoerd.
Bij steeds meer bedrijven kunt u als consument kiezen wanneer het bedrag afgeschreven wordt. Maar dan nog steeds, weekenden en feestdagen wordt geen automatische incasso uitgevoerd.
Bij steeds meer bedrijven kunt u als consument kiezen wanneer het bedrag afgeschreven wordt. Maar dan nog steeds, weekenden en feestdagen wordt geen automatische incasso uitgevoerd.
wikop
vindt dit leuk
-
J. Deltoer
U vergeet te verwijzen naar het juridisch loket.
Ergens heeft ts wel gelijk,mijn zorverzekering werd eerst op de 31e afgehouden,en ondertussen al op de 21e
Niet dat het mij uitmaakt,maar als je op elke cent moet letten wel
Niet dat het mij uitmaakt,maar als je op elke cent moet letten wel
De ASN Bank stuurt voorafgaand aan elke automatische incasso een e-mail ("Incasso seintje").
Automatische incasso's worden altijd afgeboekt, zelfs als het saldo €0 is. Dat is vooral handig voor wie geen krediet krijgt (mensen met minimuminkomens). Zeker als je een energiecontract met welkomstkorting hebt: geen kans op "mislukte" incasso's meer.
Al met al vind ik het goed geregeld bij de ASN Bank.
Automatische incasso's worden altijd afgeboekt, zelfs als het saldo €0 is. Dat is vooral handig voor wie geen krediet krijgt (mensen met minimuminkomens). Zeker als je een energiecontract met welkomstkorting hebt: geen kans op "mislukte" incasso's meer.
Dit begrijp ik niet. Iemand die geen rood kan staan op zijn rekening omdat die dat niet afgesproken heeft met de bank, komt die dan alsnog rood te staan als er een automatische incasso wordt afgeboekt terwijl er geen saldo is?Lapsang schreef: ↑21 feb 2026 14:49Automatische incasso's worden altijd afgeboekt, zelfs als het saldo €0 is. Dat is vooral handig voor wie geen krediet krijgt (mensen met minimuminkomens). Zeker als je een energiecontract met welkomstkorting hebt: geen kans op "mislukte" incasso's meer.
Wat zijn dan de gevolgen? Wordt er boeterente in rekening gebracht? En als het saldo niet snel genoeg aangezuiverd kan worden naar positief, volgt dan een registratie bij het BKR? Wat doet ASN dan als er problemen zijn om de roodstand binnen bijvoorbeeld drie maanden aan te zuiveren?
Onjuist. Automatische incasso’s worden bij onvoldoende saldo gewoon gestorneerd.Lapsang schreef: ↑21 feb 2026 14:49Automatische incasso's worden altijd afgeboekt, zelfs als het saldo €0 is. Dat is vooral handig voor wie geen krediet krijgt (mensen met minimuminkomens). Zeker als je een energiecontract met welkomstkorting hebt: geen kans op "mislukte" incasso's meer.
met al vind ik het goed geregeld bij de ASN Bank.