Onderhoud Warmtepomp
-
StevieNL81
Onderhoud Warmtepomp
Vandaag een bijzonder ervaring gehad met Energiewacht.
Na recentelijk te zijn verhuisd wilde ik een onderhoudscontract afsluiten voor de bestaande warmtepomp. De woning is uit 2015 en in 2020 is de warmtepomp geplaatst. Ik heb contact opgenomen met Energiewacht en een onderhoudscontract afgesloten.
Bij het doorlopen van de stappen vragen ze eea over merk en type van je CV en Warmtepomp. Verder noemen ze geen bijzondere voorwaarden.
Helaas bleek vandaag bij de eerste inspectie dat de buitenunit van de warmtepomp te dicht bij de dakrand staat. Volgens de monteur betreft dit 90% van de gevallen waarbij hij komt voor inspectie van een warmtepomp die niet door Energiewacht is geplaatst. De unit staat in principe op de goede plek en dergelijke, maar volgens hun voorschriften moet er minimaal 1 meter zitten tussen de warmtepomp en dakrand. Vanaf de zijkant gerekend is dat in mijn geval slechts 70 cm. Toen hij kwam aanlopen wist hij al direct dat dit een slecht nieuws gesprek zou zijn.
Nu kan ik me er prima in vinden dat zij regels hebben rondom het veilig werken. Maar los van dat ze nu het contract ontbinden (logisch), moet ik voorrijkosten gaan betalen voor zijn inspectie. De monteur gaf ook aan dat zij al tijden aangeven dat de afstand tot de dakrand gewoon moet zijn opgenomen in de uit te vragen items maar ja ....
Inderdaad ... volgens hun AV mogen ze voorrijkosten in rekening brengen als de inspectie niet succesvol is. Maar door enkel te verwijzen naar dat het 'veilig' moet zijn en niet nader specificeren wat veilig dan betekent kan ik dit moeilijk weten.
Tijdens de inspectie controleert de servicemonteur of het gekozen abonnement
ook daadwerkelijk bij het toestel past en of alle werkzaamheden aan het toestel
veilig en volgens de geldende wet- en regelgeving uitgevoerd kunnen worden.
De monteur beoordeelt of het toestel, de verbonden apparatuur en installatie,
inclusief afgiftesysteem en leidingen, in goede staat van onderhoud verkeren en
goed functioneren. Het toestel en de installatie dient door de installateur te zijn
aangesloten overeenkomstig de voorwaarden NEN 1010, NEN 1078 (voor hybride),
F-gassencertificaat en BRL 6000-21 voor grondgebonden warmtepomp.
https://www.energiewacht.nl/content/dam ... tepomp.pdf
Is het terecht dat ze in dit geval voorrijkosten rekenen?
Na recentelijk te zijn verhuisd wilde ik een onderhoudscontract afsluiten voor de bestaande warmtepomp. De woning is uit 2015 en in 2020 is de warmtepomp geplaatst. Ik heb contact opgenomen met Energiewacht en een onderhoudscontract afgesloten.
Bij het doorlopen van de stappen vragen ze eea over merk en type van je CV en Warmtepomp. Verder noemen ze geen bijzondere voorwaarden.
Helaas bleek vandaag bij de eerste inspectie dat de buitenunit van de warmtepomp te dicht bij de dakrand staat. Volgens de monteur betreft dit 90% van de gevallen waarbij hij komt voor inspectie van een warmtepomp die niet door Energiewacht is geplaatst. De unit staat in principe op de goede plek en dergelijke, maar volgens hun voorschriften moet er minimaal 1 meter zitten tussen de warmtepomp en dakrand. Vanaf de zijkant gerekend is dat in mijn geval slechts 70 cm. Toen hij kwam aanlopen wist hij al direct dat dit een slecht nieuws gesprek zou zijn.
Nu kan ik me er prima in vinden dat zij regels hebben rondom het veilig werken. Maar los van dat ze nu het contract ontbinden (logisch), moet ik voorrijkosten gaan betalen voor zijn inspectie. De monteur gaf ook aan dat zij al tijden aangeven dat de afstand tot de dakrand gewoon moet zijn opgenomen in de uit te vragen items maar ja ....
Inderdaad ... volgens hun AV mogen ze voorrijkosten in rekening brengen als de inspectie niet succesvol is. Maar door enkel te verwijzen naar dat het 'veilig' moet zijn en niet nader specificeren wat veilig dan betekent kan ik dit moeilijk weten.
Tijdens de inspectie controleert de servicemonteur of het gekozen abonnement
ook daadwerkelijk bij het toestel past en of alle werkzaamheden aan het toestel
veilig en volgens de geldende wet- en regelgeving uitgevoerd kunnen worden.
De monteur beoordeelt of het toestel, de verbonden apparatuur en installatie,
inclusief afgiftesysteem en leidingen, in goede staat van onderhoud verkeren en
goed functioneren. Het toestel en de installatie dient door de installateur te zijn
aangesloten overeenkomstig de voorwaarden NEN 1010, NEN 1078 (voor hybride),
F-gassencertificaat en BRL 6000-21 voor grondgebonden warmtepomp.
https://www.energiewacht.nl/content/dam ... tepomp.pdf
Is het terecht dat ze in dit geval voorrijkosten rekenen?
Re: Onderhoud Warmtepomp
Het lijkt me terecht want het staat in de voorwaarden waar u akkoord mee gegaan bent.
Google AI stelt:
Google AI stelt:
De eis dat een buitenunit van een airco of warmtepomp minimaal 1 meter vrije ruimte aan de bovenkant nodig heeft (wanneer deze onder een overkapping of balkon staat), komt primair van de fabrikanten van de apparatuur en gecertificeerde installateurs
de belangrijkste redenen voor deze richtlijn:
Voorkomen van "Short-cycling": Als de uitgeblazen lucht (die koud is bij verwarmen of warm bij koelen) tegen een plafond botst, stroomt deze direct terug naar de aanzuigzijde. De unit denkt dan dat de doeltemperatuur al bereikt is en slaat af, wat zorgt voor een slecht rendement en extra slijtage.
Luchtstroom (Debiet): Een unit moet grote hoeveelheden lucht kunnen verplaatsen. Beperkte ruimte aan de bovenkant zorgt voor weerstand, waardoor de ventilator harder moet werken en meer geluid produceert.
Onderhoud en Service: Monteurs moeten bij de bovenpanelen en interne onderdelen kunnen voor reparaties of de jaarlijkse schoonmaakbeurt.
Laatst gewijzigd door Speedy123 op 12 mar 2026 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
StevieNL81
haha ja dat had ik gelezen maar het gaat dus om de reden.
Inmiddels ben ik ook al wijzer waar ik zelf dan de boot in ben gegaan. Ik ben naar de onderhoudspagina gegaan waarbij een button staat 'Direct afsluiten'. https://www.energiewacht.nl/warmtepompen/onderhoud
Als je daarop klik schiet je voorbij alle informatie waarbij ze oa een link hebben naar de eerste onderhoudsbeurt en wat je daarvan kan verwachten en dáár staat dan weer dat de monteur 2 meter van de dakrand moet kunnen werken.
Aangezien de monteur zegt constant deze gesprekken met klanten te hebben ben ik in ieder geval niet de enige die het dus nooit heeft gelezen.
Inmiddels ben ik ook al wijzer waar ik zelf dan de boot in ben gegaan. Ik ben naar de onderhoudspagina gegaan waarbij een button staat 'Direct afsluiten'. https://www.energiewacht.nl/warmtepompen/onderhoud
Als je daarop klik schiet je voorbij alle informatie waarbij ze oa een link hebben naar de eerste onderhoudsbeurt en wat je daarvan kan verwachten en dáár staat dan weer dat de monteur 2 meter van de dakrand moet kunnen werken.
Aangezien de monteur zegt constant deze gesprekken met klanten te hebben ben ik in ieder geval niet de enige die het dus nooit heeft gelezen.
Volgens mij staat het juist niet in de voorwaarden, er wordt enkel verwezen naar normen NEN 1010, NEN 1078 (voor hybride), F-gassencertificaat en BRL 6000-21.
Voor de gemiddelde consument zou ik die niet als algemeen bekend veronderstellen. Sterker, normen als NEN1010 kun je niet eens zelf downloaden. En mogelijk is daardoor dat beding uit de voorwaarden vernietigbaar.
Ik ben van mening dat de meest belangrijke gevallen (zoals hier benodigde ruimte) expliciet vermeld dienen te worden in de voorwaarden.
Geen idee of je deze pagina verplicht ziet bij afsluiten van contract
https://www.energiewacht.nl/onderhoud/e ... rvicebeurt
Overigens gaat die pagina vooral over veiligheid , afstand tot dakrand/overkapping wordt niet genoemd
Wat heeft ruimte boven een warmtepomp onder een overkapping of balkon met de vraag van TS te maken?Speedy123 schreef: ↑12 mar 2026 13:51Het lijkt me terecht want het staat in de voorwaarden waar u akkoord mee gegaan bent.
Google AI stelt:De eis dat een buitenunit van een airco of warmtepomp minimaal 1 meter vrije ruimte aan de bovenkant nodig heeft (wanneer deze onder een overkapping of balkon staat), komt primair van de fabrikanten van de apparatuur en gecertificeerde installateurs
de belangrijkste redenen voor deze richtlijn:
Voorkomen van "Short-cycling": Als de uitgeblazen lucht (die koud is bij verwarmen of warm bij koelen) tegen een plafond botst, stroomt deze direct terug naar de aanzuigzijde. De unit denkt dan dat de doeltemperatuur al bereikt is en slaat af, wat zorgt voor een slecht rendement en extra slijtage.
Luchtstroom (Debiet): Een unit moet grote hoeveelheden lucht kunnen verplaatsen. Beperkte ruimte aan de bovenkant zorgt voor weerstand, waardoor de ventilator harder moet werken en meer geluid produceert.
Onderhoud en Service: Monteurs moeten bij de bovenpanelen en interne onderdelen kunnen voor reparaties of de jaarlijkse schoonmaakbeurt.