Per 31 maart stopt Siemens met de Camera Functie in mijn koelkast.
-
stijnvogel
Per 31 maart stopt Siemens met de Camera Functie in mijn koelkast.
Ik krijg op 2 maart de onderstaande mail van Siemens dat ze de camerafunctie in mijn koelkast gaan stopzetten. Heb deze koelkast gekocht mede omdat ik de camerafunctie handig vond. Hier heb ik ook een hoop geld voor moeten betalen. Kan Siemens dit nu zo maar doen? Ik heb inmiddels (op 11 mrt) wel een formeel bezwaar ingediend bij Siemens maar daar heb ik nog geen antwoord op gekregen. Heeft iemand toevallig hier ook ervaring mee?
Mail van Siemens:
Stopzetting van de koelkastcamerafunctie
We schrijven u om u te informeren dat wij, vanwege technologische veranderingen en het geringe gebruik, de koelkastcamerafunctie zullen stopzetten en de bijbehorende functies uit de mobiele app zullen verwijderen.
Deze wijziging gaat in op 31 maart 2026. Na deze datum kunt u geen toegang meer krijgen tot, of gebruikmaken van, de camera in de koelkast. Wij betreuren eventueel ongemak dat dit kan veroorzaken.
U hoeft geen actie te ondernemen. Alle andere koelkastfuncties blijven zoals gebruikelijk werken.
Mail van Siemens:
Stopzetting van de koelkastcamerafunctie
We schrijven u om u te informeren dat wij, vanwege technologische veranderingen en het geringe gebruik, de koelkastcamerafunctie zullen stopzetten en de bijbehorende functies uit de mobiele app zullen verwijderen.
Deze wijziging gaat in op 31 maart 2026. Na deze datum kunt u geen toegang meer krijgen tot, of gebruikmaken van, de camera in de koelkast. Wij betreuren eventueel ongemak dat dit kan veroorzaken.
U hoeft geen actie te ondernemen. Alle andere koelkastfuncties blijven zoals gebruikelijk werken.
Re: Per 31 maart stopt Siemens met de Camera Functie in mijn koelkast.
De eerste vraag is, waar heeft u uw koelkast gekocht? Die partij is uw aanspreekpunt.
-
stijnvogel
Kreeg de e-mail van Siemens dus heb ik daar een formeel bezwaar ingediend. Keuken waar de koelkast onderdeel van uitmaakt is gekocht bij Tulp.
Wanneer is deze koelkast geleverd?
-
stijnvogel
Geleverd in juli 2019
-
Morgan le Fay
Type koelkast wordt al een tijd niet meer geleverd. Dit soort extra's =camerafunctie is leuk/fijn maar functionaliteit is blijkbaar beperkt, verder technologie gaat tegenwoordig ook rap en zijn bepaalde gadgets snel achterhaald.
bupaul
vindt dit leuk
Stond er in de verkoopovereenkomst dat deze dienst altijd zou blijven bestaan?
-
stijnvogel
Gaat er volgens mij niet om of de koelkast niet meer geleverd wordt. De camerafunctie was een expliciet aangeboden en gepromoot onderdeel van het product en heeft mede de hoge aankoopprijs gerechtvaardigd. Heb een bezwaar ingediend bij Siemens op grond van non-conformiteit.
In koopovereenkomsten staat volgens mij nooit zoiets als dat de dienst altijd zou blijven bestaan.
In koopovereenkomsten staat volgens mij nooit zoiets als dat de dienst altijd zou blijven bestaan.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
NeoDutchio
Alles heeft een levensduur. Deze app is in 2015 gemaakt en na 11 jaar is het niet zo vreemd dat het weer ten einde komt. Net zo goed dat de koelkast ook niet oneindig in de keuken blijft staan.
bupaul
vindt dit leuk
Voor u was de camera in de koelkast een essentiële product eigenschap, u heeft specifiek voor deze Siemens koelkast gekozen omdat er een camera in zat. Zonder de bijbehorende app functioneert de camera niet langer, immers u kunt de beelden niet meer bekijken.stijnvogel schreef: ↑13 mar 2026 13:58Kreeg de e-mail van Siemens dus heb ik daar een formeel bezwaar ingediend. Keuken waar de koelkast onderdeel van uitmaakt is gekocht bij Tulp.
Het wegnemen van deze eigenschap maakt de koelkast mijn inziens non-conform, indien de te verwachtte levensduur van de koelkast nog niet bereikt is. U kunt de verkoper Tulp daar op aanspreken, deze zal het probleem dan moeten oplossen of indien dat niet mogelijk is, de koelkast terug moeten nemen en u uw aankoop bedrag terug moeten betalen.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
stijnvogel
Ga ook Tulp aanspreken dank je.
Consumenneke
vindt dit leuk
Daar vallen twee belangrijke dingen op aan te merken:Speedy123 schreef: ↑13 mar 2026 15:20Voor u was de camera in de koelkast een essentiële product eigenschap, u heeft specifiek voor deze Siemens koelkast gekozen omdat er een camera in zat. Zonder de bijbehorende app functioneert de camera niet langer, immers u kunt de beelden niet meer bekijken.
Het wegnemen van deze eigenschap maakt de koelkast mijn inziens non-conform, indien de te verwachtte levensduur van de koelkast nog niet bereikt is.
1) dat die "essentiële product eigenschap" alleen maar relevant is als dat ook voor de verkoper kenbaar (en dus onderdeel van de overeenkomst) is geweest. En TS zal dat moeten bewijzen. Tenzij dat ergens op papier staat, is dat een onmogelijk opgave.
2) de verwachtte levensduur van een koelkast met dit soort snufjes is niet zo lang. Inherent aan snufjes is immers dat ze snel verouderen en outdated raken. Deze is inmiddels ook al 6 jaar oud en misschien al wel veel langer op de markt. Bovendien geldt ook hier: alleen het overschreiden van de normale levensduur maakt een product niet automatisch nonconform, en al helemaal niet als de hoofdfunctie (koelen) gewoon functioneert.
Ik zou er geen geld en energie in steken eerlijk gezegd.
bupaul
vindt dit leuk
-
De Posthoorn
Apparaten, en steeds vaker ook bijvoorbeeld auto's, worden steeds meer afspeelapparaten voor software. Het kan dan gebeuren dat een fabrikant enige tijd nadat het apparaat niet meer wordt geproduceerd, of failliet gaat, geen software meer levert. Net zoiets als een platenspeler hebben, die het op zich nog steeds goed doet, maar je kunt geen grammofoonplaten meer kopen.
Overigens vraag ik mij af waarom iemand een camera in de koelkast wil hebben. Om op reis vanuit Kuala Lumpur te zien wat er nog in de koelkast staat? Thuis kun je gewoon de deur even openmaken. Dan zie je de inhoud ook.
Overigens vraag ik mij af waarom iemand een camera in de koelkast wil hebben. Om op reis vanuit Kuala Lumpur te zien wat er nog in de koelkast staat? Thuis kun je gewoon de deur even openmaken. Dan zie je de inhoud ook.
bupaul
vindt dit leuk
Ik snap, iets off-topic, absoluut niet de functie of meerwaarde van een camera in een koelkast. Mijn eerste gedachte was, wat is dit nu weer, een koelkast welke de keuken in de gaten houd...?
Maar schijnbaar kan je dan vanuit de tuin zien of er nog bier koud staat ? Wie verzint er zo iets.....
Maar schijnbaar kan je dan vanuit de tuin zien of er nog bier koud staat ? Wie verzint er zo iets.....
Dar is het uiteraard niet voor bedoeld. Het is bedoeld om tijdens het bezoekje aan de supermarkt even te controleren of de melk, de eieren en dergelijke al op zijn of niet.BL2 schreef: ↑13 mar 2026 17:22Ik snap, iets off-topic, absoluut niet de functie of meerwaarde van een camera in een koelkast. Mijn eerste gedachte was, wat is dit nu weer, een koelkast welke de keuken in de gaten houd...?
Samsung voegt ze momenteel ook toe aan haar koelkasten. Met AI functionaliteit zodat de koelkast je laat weten wat erin staat als je boodschappen aan het doen bent. Kan je dus even checken of je nog wat nodig hebt.
BL2
vindt dit leuk
-
Morgan le Fay
Maar even een snuggere vraag. Doet de koelkast verder wat ie moet doen?
Zoals al eerder geschreven je kan ook een behoefte/markt creeeren: iets met consumeeren.
Zoals al eerder geschreven je kan ook een behoefte/markt creeeren: iets met consumeeren.
Als je een Tesla koopt en je betaald 6000 euro extra voor FSD, doet de auto dan nog verder wat ie moet doen als Tesla FSD zes jaar later uitzet?Morgan le Fay schreef: ↑13 mar 2026 17:28Maar even een snuggere vraag. Doet de koelkast verder wat ie moet doen?
Consumenneke
vindt dit leuk
-
stijnvogel
Wilde alleen maar weten of er ook andere mensen waren die dit bericht van Siemens hebben gekregen.
De een vindt de functie nuttig en sommige maken er een grapje van. Ik gebruik de camera's om te zien wat er nog in mijn koelkast ligt. Voor mij handig om te zien wat ik moet kopen maar daar kun je ook anders over denken. Neemt niet weg dat ik een vrij hoge meerprijs voor de camera's heb betaald en vind dat je niet zo maar deze functie uit kunt zetten.
De een vindt de functie nuttig en sommige maken er een grapje van. Ik gebruik de camera's om te zien wat er nog in mijn koelkast ligt. Voor mij handig om te zien wat ik moet kopen maar daar kun je ook anders over denken. Neemt niet weg dat ik een vrij hoge meerprijs voor de camera's heb betaald en vind dat je niet zo maar deze functie uit kunt zetten.