Tank jij weleens over de grens?

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Ron5300

Re: Tank jij weleens over de grens?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Met +/_ 240 kilo aan gewicht achterin een doorsnee auto zakken de achterveren veel verder in waardoor de achterkant van de auto lager bij het wegdek komt.
Gevolg is dat de voorkant van de auto hoger boven het wegdek komt en dat is zelfs voor een leek goed te zien.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik woon vlakbij de grens, dus het is voor mij veel voordeliger om daar te tanken. Maar ik heb geen zin om voor 15 euro voordeel speciaal daarheen te rijden. Het is er altijd topdrukte, een hoop gedoe en stress, mensen met jerrycans (best link eigenlijk), auto's op de toegangswegen, en voor je het weet onenigheid. Hier is het lekker rustig tanken.
Nijogeth schreef:
13 mar 2026 08:04
De grap is dat België meer accijnzen binnen haalt, door minder accijns per liter te rekenen. Duitsland, Nederland,
Wat je nou nooit hoort van onze politici, als je de accijns nou eens fors zou verlagen en dat de prijzen het niveau van onze buurlanden wordt, dan haal je net zoveel accijnsgeld binnen doordat nu niet meer massaal in het buitenland getankt wordt. Ik begreep dat 25% van de mensen niet meer in Nederland tankt. Daarnaast, al die buitenlanders die hier komen hebben ook niet meer de noodzaak om voordat ze Nederland in rijden de tank vol te gooien.
Dat zouden ze eens een keer uit moeten rekenen.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

J. Deltoer schreef:
13 mar 2026 13:26
Ik woon vlakbij de grens, dus het is voor mij veel voordeliger om daar te tanken. Maar ik heb geen zin om voor 15 euro voordeel speciaal daarheen te rijden. Het is er altijd topdrukte, een hoop gedoe en stress, mensen met jerrycans (best link eigenlijk), auto's op de toegangswegen, en voor je het weet onenigheid. Hier is het lekker rustig
Ligt er maar net aan waar je woont, bij mij zie ik alleen grensbewoners zonder jerrycans, de rest van land komt niet hier over grens tanken. Woont men 10km van mijn grens af, rijdt men naar de andere (nog goedkopere) buren; die "moeite" ga ik ook niet nemen (55L x 40ct - 4x1,60L), dan liever naast de deur.

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

J. Deltoer schreef:
Wat je nou nooit hoort van onze politici, als je de accijns nou eens fors zou verlagen en dat de prijzen het niveau van onze buurlanden wordt, dan haal je net zoveel accijnsgeld binnen doordat nu niet meer massaal in het buitenland getankt wordt. Ik begreep dat 25% van de mensen niet meer in Nederland tankt. Daarnaast, al die buitenlanders die hier komen hebben ook niet meer de noodzaak om voordat ze Nederland in rijden de tank vol te gooien.
Kort door de bocht. Nu is accijns ca 84 cent per liter. Als ze het 67 cent maken en er wordt 25% meer getankt dan blijft het totaal bedrag gelijk. Is dat genoeg?

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

PGros schreef:
13 mar 2026 14:00
J. Deltoer schreef:
Kort door de bocht. Nu is accijns ca 84 cent per liter. Als ze het 67 cent maken en er wordt 25% meer getankt dan blijft het totaal bedrag gelijk. Is dat genoeg?
Nee, J.Deltoer heeft volledig gelijk.

Als de prijzen hier gelijk zijn aan het buitenland zullen de buitenlandse bezoekers en de uit het buitenland terugkerende Nederlanders niet meer voor de Nederlandse grens hun tank volgooien, maar gewoon in Nederland. Idem voor iedereen die naar het buitenland gaat. Hoe druk is het wel niet in Luxemburg bij de pompen, met Nederlanders?

Bovendien wordt een drempel om hier te komen weggenomen. Het zal dus ook beter voor het toerisme zijn.

Daarnaast blijft meer winst in Nederland, dus meer vpb. Loonbelasting voor werk bij pompen en toeleveranciers in de keten blijft dan ook meer in Nederland.

Plus de aanvullende aankopen bij pompstations die inkomsten genereren.

Uitgerekend heb ik het niet, maar de implicaties zijn veel en veel breder dan alleen wat meer mensen die komen tanken.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Helemaal juist, en ook nog beter voor het milieu doordat die onnodige kilometers niet meer gemaakt worden.

GerdeV

Ongelezen bericht door GerdeV »

Zou voor mij prima mogelijk zijn maar ik kies er bewust voor om in Nederland te tanken en boodschappen te doen.

Quisquid

Ongelezen bericht door Quisquid »

Ik tank vaak in België en weet ook waar daar de goedkoopste tankstations staan. Telkens 60 à 65 liter. Drie weken terug Euro95 voor € 1.454 per liter. Dat zal nu, verwacht ik, iets duurder zijn door de oorlog in het Midden-Oosten, maar dat geldt daar niet alleen. Vergelijk niet met de duurste Nederlandse prijzen of "adviesprijzen", maar ook met de goedkoopste. Dan is het nóg een fors verschil.
Als je weet welke boodschappen daar goedkoper zijn (en welke niet), dan kun je tegelijk ook daar nog een voordeeltje mee behalen. 1½ liter cola (huismerk) voor 59 cent bijvoorbeeld. Maar ook diverse andere producten.
Op tabak bespaar je het meest door niet te roken. Dat is nog gezonder ook!
Benzine hamsteren (jerrycans) doe ik niet. Nou ja, ik heb een 5-literkannetje voor speciale benzine voor tuingereedschap, maar die komt niet van het tankstation,

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
... mensen met jerrycans (best link eigenlijk)...
Volledig eens. Je mag wettelijk maximaal 240 liter :!: meenemen in jerrycans, die per stuk maximaal 60 liter mogen bevatten. Een auto met 240 liter in z'n kofferbak is daadwerkelijk een rijdende bom.

Echt te bizar voor woorden dat dat mag, als je het mij vraagt.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Helemaal mee eens. Overigens lijkt het me wel leuk om iemand een 60 liter jerrycan in zijn auto te zien schudden.

Overigens zijn de verschillen hier in Nederland ook gigantisch. Bij mij in het dorp is de 98 ergens tussen de 2.55 en 2.72 (laatste is de Shell). Een dorpje verderop is de Total met 2.33 bijna 40 cent goedkoper dan de Shell. En dan hebben we het nog niet over de snelwegen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier was het vanmorgen nog 2,11 euro... De 95 dan.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

rdik schreef:
13 mar 2026 11:09
...Daarnaast haal ik er ook mijn rookwaar, want dat prijsverschil is echt enorm: tien pakjes shag kosten in Nederland ongeveer 245 euro, terwijl ik in Duitsland rond de 100 euro kwijt ben. Dat tikt dus flink aan.
Daarom is onmiddellijk stoppen met roken zo verstandig, het scheelt je veel geld en je betaald je pensioenpremie niet voor niets.
We hebben het allemaal over luchtvervuiling, ooit wel eens bedacht wat je inademt bij 10 (!) pakjes shag ?

BL2

Moneyman schreef:
13 mar 2026 16:35
....60 liter mogen bevatten. Een auto met 240 liter in z'n kofferbak is daadwerkelijk een rijdende bom.
Echt te bizar voor woorden dat dat mag, als je het mij vraagt....
Ach, vorige week stapte ik en vele honderden nog in het vliegtuig voor een vlucht van bijna 11 uurtjes. Volgens de gegevens was er bij opstijgen rond de 240.000 liter kerosine aan boord. Niemand dacht aan een vliegende bom.....
En ook dit mag gewoon.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

BL2 schreef:
14 mar 2026 10:47
Moneyman schreef:
....60 liter mogen bevatten. Een auto met 240 liter in z'n kofferbak is daadwerkelijk een rijdende bom.
Ach, vorige week stapte ik en vele honderden nog in het vliegtuig voor een vlucht van bijna 11 uurtjes. Volgens de gegevens was er bij opstijgen rond de 240.000 liter kerosine aan boord. Niemand dacht aan een vliegende bom.....
En ook dit mag gewoon.
Dat zeg je alleen maar; er hoeft maar weinig te gebeuren en dan begint het gegil al; men weet allemaal dat einde nabij dan is.....meegemaakt....

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
14 mar 2026 10:47
Moneyman schreef:
En ook dit mag gewoon.
Serieus…?? :lol:

BL2

Moneyman schreef:
14 mar 2026 13:42
Jazeker, waarom twijfel je ?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:
14 mar 2026 16:46
Moneyman schreef:
14 mar 2026 13:42
Jazeker, waarom twijfel je ?
Weet jij het verschil niet tussen een plastic jerrycan en de tanks van een vliegtuig?

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Waarschijnlijk niet. Ik denk dat daarom sommige idioten al beginnen te gillen bij een klein beetje turbulentie.

BL2

witte angora schreef:
14 mar 2026 17:11
Weet jij het verschil niet tussen een plastic jerrycan en de tanks van een vliegtuig?
Ze knappen allebei bij een impact......

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

BL2 schreef:
14 mar 2026 17:40
witte angora schreef:
14 mar 2026 17:11
Ze knappen allebei bij een impact......
En ze mogen beiden niet achterin de auto de grens over genomen worden.
En ja, een vliegtuig is een vliegende bom.. voorbeelden uit het verleden genoeg.

Plaats reactie