Probleem met huur cv-ketel bij Eneco – maanden zonder warmte, toch betalen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Bodhboompje

Probleem met huur cv-ketel bij Eneco – maanden zonder warmte, toch betalen

Ongelezen bericht door Bodhboompje »

Ik wil mijn ervaring delen met Eneco, omdat ik benieuwd ben of meer mensen dit herkennen.

Ik huur een cv-ketel via Eneco (contract loopt tot 2027). De ketel had al langere tijd storingen en is in mei 2025 door een monteur van Eneco afgekeurd. Enkele maanden later is de ketel volledig uitgevallen (storingscode) en sindsdien buiten gebruik.

Dat betekent: geen verwarming en geen warm water.

Ondanks meerdere meldingen en verzoeken tot oplossing, gebeurt er niets. De huur (€46 per maand) wordt gewoon doorberekend, terwijl de ketel niet functioneert.

Wat het extra vreemd maakt:
Eneco wil de ketel alleen vervangen als wij een nieuw contract afsluiten. Dat betekent dus andere voorwaarden, terwijl wij al een lopende overeenkomst hebben voor 144 maanden.

Daarnaast vragen ze zelfs hoe wij momenteel verwarmen en willen ze bewijs van gasverbruik (!), terwijl hun eigen ketel niet werkt.

De situatie duurt inmiddels al maanden en we hebben inmiddels een ingebrekestelling moeten sturen. Nog steeds geen oplossing.

Kort samengevat:
– Ketel afgekeurd en later volledig uitgevallen
– Geen verwarming / warm water
– Huur loopt door
– Eneco wil alleen vervangen bij nieuw contract
– Geen concrete oplossing

Ik vraag me af:
• Hebben meer mensen dit meegemaakt met Eneco?
• Mogen zij vervanging echt afhankelijk maken van een nieuw contract?
• Hoe zijn anderen hiermee omgegaan?

Alle tips of ervaringen zijn welkom.

jonis

Re: Probleem met huur cv-ketel bij Eneco – maanden zonder warmte, toch betalen

Ongelezen bericht door jonis »

Je post leest vooral waarom je niet moet huren.
Als je 12 jaar geleden gekocht had, was met met 10,- p.m. aankoop misschien wel klaar; daar kwam alleen dan nog wat onderhoud bij.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

De vraag "wel of niet huren" staat volledig los van het topicprobleem. Er kunnen ook goede redenen zijn om wél te huren.

De situatie die TS schetst, lijkt me een gevalletje wanprestatie. Want als het gehuurde niet werkt, is het onredelijk daar wel voor te moeten betalen. En ook de eis om een nieuw, duurder contract af te sluiten oogt op het eerste gezicht onredelijk.

Ben benieuwd of er in de algemene voorwaarden of het contract iets staat over deze situatie. Wat is daar bepaald over de gevolgen van een defect aan het gehuurde?

Bodhboompje

De voorwaarden stellen vrij expliciet dat wanneer een apparaat technisch versleten is of niet meer aan de wet voldoet Eneco onder meer kan kiezen voor:

– voortzetting van het bestaande contract met hetzelfde huurbedrag en dezelfde voorwaarden, en
– vervanging van het apparaat door een gelijkwaardig apparaat zonder extra kosten voor de huurder.

Ook lijkt nergens opgenomen dat vervanging afhankelijk mag worden gesteld van het aangaan van een nieuwe overeenkomst. Daarin volgt dat Eneco bij technische slijtage de overeenkomst kan beëindigen, dan wel onderhoud kan uitvoeren door vervanging van (onderdelen van) het apparaat, waarbij het vervangende apparaat onderdeel blijft uitmaken van het bestaande gehuurde.

Daarbij lijkt me ook van belang dat Eneco, ondanks hun vaststelling in mei 2025 dat de cv-ketel technisch versleten was en later volledig buiten gebruik is geraakt, het huurcontract niet heeft beëindigd en de maandelijkse huurbetalingen tot op heden heeft laten doorlopen.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

Moneyman schreef:
16 mar 2026 13:23
De vraag "wel of niet huren" staat volledig los van het topicprobleem. Er kunnen ook goede redenen zijn om wél te huren.
Ts zegt;
Alle tips of ervaringen zijn welkom.
Wanprestatie of niet; goed moment om ook eens een huurcontract te heroverwegen ipv 144 x 46,- (of meer en stijgend) voort te zetten.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Bodhboompje schreef:
16 mar 2026 13:56
Daarbij lijkt me ook van belang dat Eneco, ondanks hun vaststelling in mei 2025 dat de cv-ketel technisch versleten was en later volledig buiten gebruik is geraakt, het huurcontract niet heeft beëindigd en de maandelijkse huurbetalingen tot op heden heeft laten doorlopen.
Mijn gevoel zegt dat er hier sprake is van een misverstand. Heeft u Eneco expliciet in kennis gesteld dat het apparaat als sinds mei 2025 defect is en dat ze onterecht doorgaan met het afschrijven van de huur terwijl ze het apparaat niet willen repareren dan wel vervangen?

Bodhboompje

Ja, dat hebben we meerdere keren gedaan. De ketel is in mei 2025 door een monteur van Eneco afgekeurd en later volledig uitgevallen. Sindsdien hebben we meerdere keren contact gehad met Eneco en gemeld dat de ketel niet meer werkt, terwijl de huur gewoon doorliep.

Ook hebben we gevraagd om vervanging of reparatie, maar daarbij gaf Eneco aan dat dit alleen kon als we een nieuw contract zouden afsluiten. Omdat we al een lopende overeenkomst hebben tot 2027, zijn we daar niet mee akkoord gegaan.

Inmiddels hebben we Eneco ook formeel in gebreke gesteld en loopt de zaak via rechtsbijstand, omdat we een hele winter zonder verwarming en warm water hebben gezeten terwijl de huur gewoon werd geïnd.

Het lijkt dus helaas geen misverstand, maar een situatie waar we al maanden over in discussie zijn met Eneco.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Effe iets off-topic, hoe heeft u al die tijd uw woning verwarmd in de afgelopen, soms toch koude, winter. Hoe heeft u van de douche gebruik gemaakt ?

Ik had die 46,- euro al na een maand gestorneerd de ketel verwijderd en zelf een nieuwe (eigen) ketel opgehangen....

rvjapio2

Ongelezen bericht door rvjapio2 »

Pure wanprestatie lijkt me. Zet uw verhaal ook op trustpilot en geef ze het minimum van 1 ster.. Ik hoorde gisteren dat sommige bedrijven dan binnen een dag in beweging komen.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Bodhboompje schreef:
17 mar 2026 00:27
Inmiddels hebben we Eneco ook formeel in gebreke gesteld en loopt de zaak via rechtsbijstand, omdat we een hele winter zonder verwarming en warm water hebben gezeten terwijl de huur gewoon werd geïnd.

Het lijkt dus helaas geen misverstand, maar een situatie waar we al maanden over in discussie zijn met Eneco.
Dan klinkt het als een absurde situatie. Een verhuurder van een CV ketel is verantwoordelijk voor het goed functioneren van het verhuurde. Als het niet langer werkt dient de verhuurder het verhuurde te repareren dan wel te vervangen. Wilt de verhuurder dat niet, dan dient de ketel teruggenomen te worden en de huurovereenkomst beëindigd te worden.

Mijn inschatting is dat uw rechtsbijstand dit zeer eenvoudig gaat winnen. Veel meer hoeft u ook niet te ondernemen momenteel. Dit komt goed.

Bodhboompje

Het is inderdaad een hele vreemde situatie die al jaren speelt.

We huren de ketel nu 10 jaar. Sinds 2021 vertoont de ketel regelmatig problemen en hebben we meerdere keren om onderhoud gevraagd. Dat bleek lastig, omdat onderhoud volgens Eneco alleen werd gedaan als er een bepaalde termijn (2 jaar) was verstreken. Als de ketel eerder om onderhoud vroeg, werd dat soms geweigerd. In totaal is er in ongeveer 10 jaar tijd maar drie keer onderhoud uitgevoerd.

Daarnaast hebben we meegemaakt dat storingen niet echt werden opgelost. Zo is er een keer alleen vet aangebracht omdat de ketel tikkende geluiden maakte, en zijn de meldingen uitgezet terwijl later bleek dat het expansievat defect was. Dat gaf ons al langer het gevoel dat het onderhoud niet goed werd uitgevoerd.

In mei 2025 is de ketel door een monteur van Eneco afgekeurd omdat hij van binnen lekte en volgens de monteur brandgevaarlijk was. Daarna bleek het erg moeilijk om contact te krijgen over hoe het verder moest. We kregen geen duidelijke oplossing terwijl het apparaat volgens hun eigen monteur niet meer veilig was.

Vervolgens probeerde Eneco ons contract voor bepaalde tijd om te zetten naar een contract voor onbepaalde tijd. Toen wij daar niet mee akkoord gingen, werd eerst zelfs nog gezegd dat ze niet wisten dat de ketel was afgekeurd. Pas daarna kregen we een bericht waarin ze het bestaande contract en de afkeuring wel erkenden, maar aangaven dat ze onder dat contract niets meer konden doen. Ze weigeren het afkeuringsrapport te overleggen.

Volgens Eneco kan vervanging alleen als we een nieuw contract afsluiten. Omdat wij een lopende overeenkomst hebben tot 2027, hebben we dat geweigerd.

Inmiddels zitten we met een ketel die niet eens meer aangaat, terwijl er wel gewoon €46 per maand huur wordt afgeschreven.

Het is een gestoorde situatie dat een apparaat door hun eigen monteur wordt afgekeurd en je daarna toch moet blijven betalen terwijl er geen oplossing komt.

Bodhboompje

We hebben gelukkig twee inverter airco’s, een boven en eentje beneden, waar we onze woning mee konden verwarmen, alleen warm water is een probleem. We komen een eind met twee waterkokers, en hebben zo’n campingdouche met elektrische pomp, maar het is natuurlijk gewoon te gek voor woorden dit.

Als we hem nu weg laten halen, en zelf een andere ketel kopen, dan kunnen we eerst nog eens honderden euro’s verwijderingskosten aftikken bij Eneco, en dan gaan ze ons natuurlijk aan het contract houden, dus dat is ook geen optie.

Daarom hebben we onze rechtsbijstand vorig jaar ingeschakeld, maar dan krijg je een jurist waarbij het weer maanden duurt voor er überhaupt een sommatie richting Eneco uit is. Het is om wanhopig van te worden.

Plaats reactie