Per 31 maart stopt Siemens met de Camera Functie in mijn koelkast.

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Moneyman

Re: Per 31 maart stopt Siemens met de Camera Functie in mijn koelkast.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maar blijft dat je feitelijk eerder hetzelfde schreef als ik, terwijl je dat nu weerlegt. De nieuwe wetgeving is ook helemaal niet van toepassing op de casus in dit topic. Nou ja, zal wel een spraakverwarring zijn.

Mijn advies om hier geen tijd en energie in te stoppen tegenover Siemens blijft overeind.

Moneyman

Speedy123 schreef:
16 mar 2026 19:52
Uiteindelijk is het gewoon heel eenvoudig, een klant heeft extra betaald voor bepaalde functionaliteit die de klant gedurende de gehele levensduur van het apparaat verwacht te kunnen gebruiken. De fabrikanten hebben geen beperkingen opgelegd aan die functionaliteit bij de verkoop, dus mag de klant er ook gewoon op vertrouwen dat het blijft werken.
De vraag is natuurlijk of dat -bij een 7 jaar oude koelkast- ook een gerechtvaardigd vertrouwen is. Wat heeft de verkoper en/of de fabrikant erover gezegd, wat is gebruikelijk voor een dergelijk product, wat mocht de consument aannemen, noem maar op.

Juist omdat dat diffuus was en er in de praktijk veel discussie over ontstond, is er een paar jaar geleden wetgeving op dit punt gekomen. Voor die tijd was het dus niet zo evident.

Ik_weet_niet_alles

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Moneyman schreef:
16 mar 2026 20:50
Speedy123 schreef:
16 mar 2026 19:52
Uiteindelijk is het gewoon heel eenvoudig, een klant heeft extra betaald voor bepaalde functionaliteit die de klant gedurende de gehele levensduur van het apparaat verwacht te kunnen gebruiken. De fabrikanten hebben geen beperkingen opgelegd aan die functionaliteit bij de verkoop, dus mag de klant er ook gewoon op vertrouwen dat het blijft werken.
De vraag is natuurlijk of dat -bij een 7 jaar oude koelkast- ook een gerechtvaardigd vertrouwen is. Wat heeft de verkoper en/of de fabrikant erover gezegd, wat is gebruikelijk voor een dergelijk product, wat mocht de consument aannemen, noem maar op.

Juist omdat dat diffuus was en er in de praktijk veel discussie over ontstond, is er een paar jaar geleden wetgeving op dit punt gekomen. Voor die tijd was het dus niet zo evident.
Het lijkt mij duidelijk wat de consument mocht aannemen, namelijk dat de camerafunctie werkt gedurende de levensduur van de koelkast. Er is immers voor betaald en geen gratis extra. Uiteraard hebben verkoper en fabrikant niet verteld dat zij de functie vóór de levensduur van de koelkast uitschakelen en/of beperken. Evenmin is er een voorbehoud gemaakt dat de functie van de camera afhankelijk is van het aantal koelkasten dat wordt verkocht.

Dat TS de deur van de koelkast kan openen voordat deze boodschappen gaat doen heeft niets te maken met het uitschakelen van de camera en deze topic. Dat wist TS ook voordat deze de koelkast kocht, dat wist ook de verkoper die de koelkast heeft verkocht en ook de fabrikant die deze voorziening heeft aangebracht.

Ik heb een diepvries waarbij ik de mogelijk heb om een extra voorziening te kopen waarmee ik de diepvries (temperatuur) via een app in de gaten kan houden. Dat kan ik ook zien als ik de deur van de diepvries open. Ik heb deze voorziening niet gekocht maar er zullen genoeg mensen zijn die deze voorziening wel gekocht hebben. Volgens uw standpunt mag de fabrikant deze voorziening dus gewoon uitschakelen wanneer het de fabrikant uitkomt omdat het in uw ogen maar een "gimmick" is.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De camerafunctie werkt ook nog, de app ondersteuning vervalt. De app Home Connect krijgt een paar andere functies en sommige functies die amper gebruikt werden, die vervallen.

Geen idee of er een mogelijkheid is waarbij de camera direct toegankelijk wordt gemaakt, zodat je deze alsnog kan gebruiken. Maar zo niet, dan is een vergoeding van een deel van de meerprijs meer dan redelijk. Ik neem aan dat de verkoper daarover zeker wel een vraag kan stellen aan de vertegenwoordiger van Siemens.

De vraag is ook hoe het zich gaat verhouden ten opzichte van de extra functies die TS erbij heeft gekregen door de jaren heen en er nog bij gaat krijgen in de app. En welke andere functies eerder al verdwenen. Dat is natuurlijk iets dat ook een rechter mee zal nemen mocht het zover komen.
Laatst gewijzigd door Nijogeth op 16 mar 2026 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Moneyman schreef:
16 mar 2026 20:50

Voor die tijd was het in zoverre evident dat niemand verwachtte dat zoiets zou kunnen gebeuren. Je koopt een product juist om bepaalde product eigenschappen en dan zet de leverancier die eigenschappen gewoon na een tijdje uit. Consumenten zijn gewoon totaal verbaasd dat een fabrikant zoiets in zijn hoofd haalt.

Dan krijg je te maken met rechtszaken waarbij rechters zich nog niet goed bewust ervan zijn wat er nu eigenlijk gebeurt. Stel je voor, de auto monteur schroeft gewoon de stoelverwarming uit de auto bij een onderhoudsbeurt. Stoelverwarming wordt niet langer ondersteunt. Dat is onvoorstelbaar, geen rechter zou het accepteren dat een garage zomaar een onderdeel uit de auto schroeft.

Maar digitaal een product eigenschap onklaar maken, de rechters snappen dat gewoon niet goed, weten niet hoe ze het moeten zien. Dus verduidelijkt de wetgever dat dit echt niet kan, dat fabrikanten niet zomaar reeds verkochte functionaliteit uit kunnen zetten.

De laatste jaren begint het ook zeer actueel te worden, digitaal aangeschafte muziek en films die je ineens niet langer kan beluisteren of bekijken, robot grasmaaiers die erineens stoppen, luidspreker fabrikanten die multi-room luidsprekers verkochten en na verloop van tijd gewoon de multi-room functie uitzette. Tot aan smart televisies die ineens niet langer smart waren. En nu dus een witgoed fabrikant die behoorlijk wat extra geld vraagt voor haar top model en dat model na een aantal jaar downgraded naar een gewoon model.

Nijogeth

Helemaal mee eens. Daarom vind ik dat het sowieso standaard moet worden dat hardware zonder internetverbinding moet kunnen functioneren en als er internet nodig is, een app niet de enige manier kan zijn en er altijd een end of life update moet komen die functionaliteit van de hardware waarborgt. Hetzelfde met software die niet per se een internetverbinding nodig heeft, zoals single player games.

Moneyman

Ik_weet_niet_alles schreef:
16 mar 2026 21:23
Volgens uw standpunt mag de fabrikant deze voorziening dus gewoon uitschakelen wanneer het de fabrikant uitkomt omdat het in uw ogen maar een "gimmick" is.
Ik zie dat je nog steeds niet leest of snapt wat ik daadwerkelijk schrijf. Jammer. Ik geef het op.
Nijogeth schreef:
16 mar 2026 21:36
Geen idee of er een mogelijkheid is waarbij de camera direct toegankelijk wordt gemaakt, zodat je deze alsnog kan gebruiken. Maar zo niet, dan is een vergoeding van een deel van de meerprijs meer dan redelijk. Ik neem aan dat de verkoper daarover zeker wel een vraag kan stellen aan de vertegenwoordiger van Siemens.
De camera toegankelijk maken lijkt me een mooie optie. Hoe makkelijk dat technisch wel of niet te regelen is, weet ik niet. Een schadevergoeding lijkt me een mooie tweede optie.

Speedy123

Moneyman schreef:
16 mar 2026 22:47
De camera toegankelijk maken lijkt me een mooie optie. Hoe makkelijk dat technisch wel of niet te regelen is, weet ik niet. Een schadevergoeding lijkt me een mooie tweede optie.
Technisch is het toegankelijk maken van de camera zeer eenvoudig. De camera is al in staat om een video stream of foto te versturen naar het Internet. Het enige wat dan nodig is, is een app op de telefoon om die stream of foto te ontvangen. Het probleem hier is dat Siemens de code uit haar app verwijderd om de video stream of foto te kunnen bekijken. Als ze die code gebruiken om een losse koelkast app uit te brengen, dan is het probleem opgelost.

Een schadevergoeding lijkt me eerlijk gezegd de beste oplossing. Siemens heeft niet voor niets de code uit haar app verwijderd om niet langer de koelkast beelden te kunnen bekijken, de kans dat ze dan alsnog deze code in een separate app gaan uitbrengen, lijkt me zeer klein. Dan hadden ze net zo goed de code gewoon in de algemene app kunnen laten zitten.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Speedy123 schreef:
17 mar 2026 11:05
Technisch is het toegankelijk maken van de camera zeer eenvoudig. De camera is al in staat om een video stream of foto te versturen naar het Internet. Het enige wat dan nodig is, is een app op de telefoon om die stream of foto te ontvangen.
De app op de telefoon babbelt niet rechtstreeks met je camera. Daar zit een cloud dienst tussen. En die gaat 31-3 uit.

Speedy123

16again schreef:
17 mar 2026 11:09
De app op de telefoon babbelt niet rechtstreeks met je camera. Daar zit een cloud dienst tussen. En die gaat 31-3 uit.
Dat is een keuze, er hoeft geen cloud dienst tussen te zitten. De koelkast heeft een server, die reageert op het verzoek om de camera beelden te sturen. Dat kan ook rechtstreeks naar een app op iemands telefoon. Om er wel of geen dienst van Siemens tussen te zetten, is een keuze van Siemens.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Nijogeth schreef:
De camerafunctie werkt ook nog, de app ondersteuning vervalt. De app Home Connect krijgt een paar andere functies en sommige functies die amper gebruikt werden, die vervallen.
U weet niet of de functies die vervallen amper gebruikt worden. U weet niet met welke motieven deze functies nu afgezet worden. De camera is niet verkocht als een gimmick maar als één van de features in een smart ecosysteem van huishoudapparaten van BSH in München.

Afbeelding

Een paar van onze oudere deelnemers herinneren zich vast mobieltjes voor en na de toevoeging van een camera. Is dat ook een gimmick die afgezet kan worden?
Laatst gewijzigd door Consumenneke op 17 mar 2026 12:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth

Dat weet ik wel, want dat is zo gecommuniceerd. En ook ik heb telefoons zonder camera gehad. En ja, dat was in de beginjaren ook een gimmick. Voor het nemen van goede foto's was het namelijk nutteloos. Daarvoor had ik een digitale camera.

Consumenneke

De camera die via de app Home Connect beelden doorstuurt naar je mobieltje zit ook in ovens, de zogenaamde iQ700 lijn. Zie ook de video. Deze ovens worden vandaag nog verkocht.

Afbeelding

Zo'n hoog iQ heeft hier maar één deelnemer! :shock:

Voor de hoorzitting heb ik een video toegevoegd waarin het management van BSH verklaart dat de camera geen gimmick is, maar onderdeel van een platform, een gateway naar connected applicances, een meer gepersonaliseerde ervaring en een manier om meer waarde van huishoudapparaten te krijgen.

Allemaal verkooppraat, dat weet ik ook wel. Maar dat biedt een mooi tegenwicht tegen juristenpraat waarin deze features afgedaan worden als overbodige foeferij. :wink:

Speedy123

Consumenneke schreef:
17 mar 2026 12:42
Voor de hoorzitting heb ik een video toegevoegd waarin het management van BSH verklaart dat de camera geen gimmick is, maar onderdeel van een platform, een gateway naar connected applicances, een meer gepersonaliseerde ervaring en een manier om meer waarde van huishoudapparaten te krijgen.

Allemaal verkooppraat, dat weet ik ook wel. Maar dat biedt een mooi tegenwicht tegen juristenpraat waarin deze features afgedaan worden als overbodige foeferij. :wink:
Precies. En zo wordt de dure iQ700 lijn gepositioneerd, met de ExtraKlasse als absoluut topmodel. Met allerlei dure extra's. Super handige functionaliteit maar stevig aan de prijs. Even checken of de pizza al bijna klaar is zonder dat je naar de keuken hoeft te lopen, even kijken tijdens het boodschappend doen of de melk niet op was. Een koelkast deur die zelf opengaat via een stemcommando zodat je de koelkast taart er met twee handen in kan schuiven. Allemaal via het handige Home Connect platform, waarvoor je dan wel een dikke premium betaald.

Een paar jaar later gaat de stekker uit de functionaliteit van het platform en houdt de klant apparaten over die praktisch gelijkwaardig zijn aan de echt heel veel goedkopere iQ300 lijn.

16again

Speedy123 schreef:
17 mar 2026 11:28
16again schreef:
17 mar 2026 11:09
Dat is een keuze, er hoeft geen cloud dienst tussen te zitten. De koelkast heeft een server, die reageert op het verzoek om de camera beelden te sturen. Dat kan ook rechtstreeks naar een app op iemands telefoon. Om er wel of geen dienst van Siemens tussen te zetten, is een keuze van Siemens.
En hoe verbindt de APP dan met je koelkast? Besef je dat je hier portforwards voor nodig zijn op je router.

Consumenneke

16again schreef:
17 mar 2026 13:53
En hoe verbindt de APP dan met je koelkast? Besef je dat je hier portforwards voor nodig zijn op je router.
Moet ik port forwarding als gebruiker zelf instellen, doet mijn keukeninstallateur dat of kan dat op afstand?

Wordt daarmee de standaard beveiliging tegen online binnendringers ook afgezet / omzeild?

Is denkbaar dat Siemens ontdekt heeft dat deze achterdeur misbruik kan veroorzaken en dat ze daarom deze functionaliteit afzetten?
While port forwarding can be an effective way to enable remote access to your devices, it also comes with significant security risks. By opening a port on your router, you're essentially creating a direct path from the internet to your private network. Without proper precautions, this can leave your devices vulnerable to cyberattacks.
Ik heb hier een camera hangen waarmee ik via de cloud overal ter wereld kan zien wat er in mijn huis gebeurt. Is dat wel kosher? :o

16again

Consumenneke schreef:
17 mar 2026 15:07
16again schreef:
17 mar 2026 13:53
Moet ik port forwarding als gebruiker zelf instellen, doet mijn keukeninstallateur dat of kan dat op afstand?
De essentie is dat het nu helemaal niet met een portforward werkt, maar met een cloud dienst (die uit gaat).
Zonder cloud dienst kan de bestaande software in koelkast en app niet met elkaar praten, de optie om port forward te gebruiken zal niet eens bestaan.

Speedy123

16again schreef:
17 mar 2026 15:35
De essentie is dat het nu helemaal niet met een portforward werkt, maar met een cloud dienst (die uit gaat).
Zonder cloud dienst kan de bestaande software in koelkast en app niet met elkaar praten, de optie om port forward te gebruiken zal niet eens bestaan.
Dat is de huidige situatie, een situatie waarvoor Siemens gekozen heeft.

Uiteraard hoeft die situatie niet zo te bestaan, de koelkast probeert nu verbinding te maken met de Siemens server. De Siemens server reageert op de verzoeken van de Siemens app wanneer de klant zijn koelkast inhoud wil bekijken.

Als Siemens niet langer een server wil hosten die de koelkast en de app met elkaar in contact brengt, dan kunnen ze ervoor kiezen deze verbinding rechtstreeks tussen de koelkast en de app tot stand te laten brengen.

Als iemands firewall nu geen uitgaande verbindingen toestaat, dan moet degene dat in de huidige situatie ook op zijn router aanpassen. Het is aan Siemens om haar klanten van de juiste instructies te voorzien om de door hun geleverde koelkast met de app te laten communiceren.

Port forwarden is overigens alleen noodzakelijk als iemand NAT gebruikt. Met IP6 is dat niet perse nodig.

Moneyman

Consumenneke schreef:
17 mar 2026 11:51
Nijogeth schreef:
U weet niet of de functies die vervallen amper gebruikt worden. U weet niet met welke motieven deze functies nu afgezet worden.
Als je het topic zou lezen, zou je het -net als Nijogeth- wél weten.
stijnvogel schreef:
13 mar 2026 13:46
Mail van Siemens:
Stopzetting van de koelkastcamerafunctie

We schrijven u om u te informeren dat wij, vanwege technologische veranderingen en het geringe gebruik, de koelkastcamerafunctie zullen stopzetten en de bijbehorende functies uit de mobiele app zullen verwijderen.

Moneyman

Consumenneke schreef:
De camera die via de app Home Connect beelden doorstuurt naar je mobieltje zit ook in ovens, de zogenaamde iQ700 lijn. Zie ook de video. Deze ovens worden vandaag nog verkocht.
Da's natuurlijk niet zo relevant, want het al dan niet bestaan van een camera in een oven zegt niets over het bestaan van een camera in de koelkast.

Ik kan me prima voorstellen dat er voor een camera in een oven een veel groter publiek te vinden is dan voor een camera in een koelkast.
Consumenneke schreef:
Je hebt weer mooie woorden gekozen voor stemmingmakerij. Ik heb alleen geen jurist in het topic gezien die de optie afdeed als "overbodige foeferij", dus dat bestaat slechts in jouw hoofd. Houdt het gewoon bij wat wél geschreven wordt, zou ik zeggen.

Gesloten