Per 31 maart stopt Siemens met de Camera Functie in mijn koelkast.
-
Consumenneke
Re: Per 31 maart stopt Siemens met de Camera Functie in mijn koelkast.
De verklaring van Siemen die Stijnvogel citeerde heb ik natuurlijk ook gelezen.
Mijn vermoeden (gebaseerd op vele jaren kennis en ervaring) is dat er weleens een heel andere reden kan zijn waarom met name de camerafunctie wegvalt. Misschien spelen er wel privacy issues?
Feind kuhlt/kocht mit!
Koelkastkoekeloeren!
Ik ben eigenlijk benieuwd of er meer boze Siemensklanten zijn.
Om in stijl te reageren: Als je denkt dat leveranciers altijd eerlijk vertellen waarom een bepaalde dienst wegvalt, dan heb je een lacune in je kennis en ervaring.
Mijn vermoeden (gebaseerd op vele jaren kennis en ervaring) is dat er weleens een heel andere reden kan zijn waarom met name de camerafunctie wegvalt. Misschien spelen er wel privacy issues?
Feind kuhlt/kocht mit!
Gimmick = foefje. Snufje kan ook. Zullen we de aandacht op-topic houden en al die afleidende slimmigheidjes even laten voor wat ze zijn.
Dan kan ik me prima voorstellen dat het laten bestaan van de koelkastkijkfunctie een kleine moeite is. Of zelfs helemaal geen moeite.
U bent meer van de technologie, zo te zien. Ik roep als leek: het hele Home Connect platform blijft gewoon bestaan, alle toegevoegde waarde en features die mogelijk worden door AI en andere tovertrucs gaan niet uit. De camera in de koelkasten en ovens (en wellicht zelfs in wasmachines) blijft gewoon zitten. Voor zover ik het begrepen heb, vervalt slechts de mogelijkheid om te koekeloeren op de mobieltje of het bier wel koud staat. Dat vindt Stijn die daar een paar jaar geleden veel geld voor betaald heeft een probleem.
Koelkastkoekeloeren!
Ik ben eigenlijk benieuwd of er meer boze Siemensklanten zijn.
Laatst gewijzigd door Consumenneke op 17 mar 2026 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is nu helemaal geen keuze meer: Die keuze is gemaakt in de design fase, misschien al 10 jaar terug.
Natuurlijk is die keuze er nu nog altijd. Siemens werkt de door haar geleverde apparatuur regelmatig bij.
Een software-update klinkt misschien niet direct spannend, maar het effect is vaak groter dan je denkt. Denk aan nieuwe functies, betere connectiviteit, verbeterde prestaties of simpelweg een soepeler gebruik van je oven, vaatwasser of koelkast! Bosch en Siemens zorgen er met regelmatige updates voor dat je apparaten meegroeien met de nieuwste ontwikkelingen. Dat allemaal via je eigen wifi-netwerk!
Consumenneke
vindt dit leuk
Ah, als je stelling is dat Siemens liegt in de gegeven verklaring dat er te weinig gebruikers zijn, dan wordt het wel moeizaam discussiëren. Ik hecht meer waarde aan een verklaring van Siemens dan aan een statement van een forumlid. Dat er mogelijk ook andere onderliggende motieven zijn, wil niet zeggen dat de gegeven motieven onjuist zijn.Consumenneke schreef: ↑17 mar 2026 16:40Om in stijl te reageren: Als je denkt dat leveranciers altijd eerlijk vertellen waarom een bepaalde dienst wegvalt, dan heb je een lacune in je kennis en ervaring.
Tsja, als je er voor kiest om een andere betekenis te geven aan mijn woorden dan ik er daadwerkelijk aan geef, dan wordt het inderdaad een zinloze discussie. Practise what you preach.Consumenneke schreef: ↑17 mar 2026 16:40Gimmick = foefje. Snufje kan ook. Zullen we de aandacht op-topic houden en al die afleidende slimmigheidjes even laten voor wat ze zijn.
Dan kan ik me prima voorstellen dat het laten bestaan van de koelkastkijkfunctie een kleine moeite is. Of zelfs helemaal geen moeite.[/quote]
Het is heel simpel. Iedere functie kost geld om te maken en te onderhouden. Dat voor meerdere separate apparaten doen, kost simpelweg meer geld.
Er is een reden waarom er voor een (cloud)server gekozen wordt met een vaste positie op het internet.Speedy123 schreef: ↑17 mar 2026 16:48Natuurlijk is die keuze er nu nog altijd. Siemens werkt de door haar geleverde apparatuur regelmatig bij.
Een software-update klinkt misschien niet direct spannend, maar het effect is vaak groter dan je denkt. Denk aan nieuwe functies, betere connectiviteit, verbeterde prestaties of simpelweg een soepeler gebruik van je oven, vaatwasser of koelkast! Bosch en Siemens zorgen er met regelmatige updates voor dat je apparaten meegroeien met de nieuwste ontwikkelingen. Dat allemaal via je eigen wifi-netwerk!
Ad hoc verbindingen via thuiswifi tussen app en apparaat zie je zelden tot nooit tenzij er ook een bluetooth-verbinding is, maar die bouw je niet met een update in...
-
StevieNL81
Misschien spelen er wel privacy issues?
Waarom blijft de oven camera dan wel werken?
Consumenneke
vindt dit leuk
Vaste positie zal wel meevallen, men kiest gewoon voor DNS. Maar het is inderdaad vaak eenvoudiger om er een service ertussen te zetten. Al hebben de meeste mensen tegenwoordig wel een vast IP adres dus zo complex is het nu ook weer niet om de koekast te koppelen met de telefoon zonder service ertussen.angel1978 schreef: ↑17 mar 2026 17:34Er is een reden waarom er voor een (cloud)server gekozen wordt met een vaste positie op het internet.
Ad hoc verbindingen via thuiswifi tussen app en apparaat zie je zelden tot nooit tenzij er ook een bluetooth-verbinding is, maar die bouw je niet met een update in...
Het probleem is alleen dat Siemens wil stoppen met haar camera services. Siemens heeft nu eenmaal gekozen om de luxe koelkasten met camera tot drie keer duurder te maken dan hun eenvoudiger koelkasten, waardoor ze vooraf al het geld voor de luxe opties reeds geind hebben. Nu hebben ze alleen nog kosten eraan, ze moeten de service jarenlang nog in de lucht houden terwijl ze de extra winst op de luxe koelkasten al vele jaren leden gepakt hebben.
Dat wil Siemens niet meer, dus willen ze hun services uitzetten. Dat scheelt ze in de kosten. Terwijl ze de winst wel graag willen houden.
Dit is ook de reden dat steeds meer bedrijven niet langer alle winst vooraf pakken, Nu kiest men er steeds vaker voor een abonnementsvorm waarbij de afnemers gewoon maandelijks betalen. Dan heb je ook geen behoefte om tussentijds de services uit te zetten, immers je blijft er omzet mee genereren.
Vandaar Tesla niet langer FSD verkoopt voor 7500 euro maar het aanbiedt als maandelijks abonnement. Dan blijf je er jaarlijks geld mee verdienen i.p.v. eenmalig een dikke winst.
Die extra/ dikke winst zal wel meevallen, als die dingen nauwelijks verkocht zijn.
-
Consumenneke
Wat denk je?StevieNL81 schreef: ↑17 mar 2026 18:10Misschien spelen er wel privacy issues?
Zou het aanbieden van ovenbeelden goedkoper zijn dan koelkastbeelden?
Is pizza minder privacygevoelig?
Blijft de ovencam wel bestaan?
Ik heb een veiligheidscam die via wifi verbonden is met de cloud. Daarmee kan ik 24/7 zien wat er gebeurt in mijn woonboot. En het kost me al jaren niets.
Verkoopt de Siemens iQ700 serie echt nauwelijks? Volgens mij doen ze het best wel goed, mensen met een luxe keuken willen juist graag de luxe apparatuur van Siemens erin.
Google AI denkt er anders over dan u:
De Siemens iQ700-serie verkoopt uitstekend en staat in de markt bekend als een hoogwaardige, premium productlijn. De apparaten, variërend van wasmachines en drogers tot ovens, worden vaak geprezen om hun innovatieve technologie, energiezuinigheid en luxe uitstraling.
Hier zijn de belangrijkste punten over de verkoop en populariteit van de iQ700-serie:
Hoge klantbeoordelingen: De producten scoren zeer goed in reviews. Een voorbeeld is een Siemens iQ700 wasdroger die een 9,0 uit 10 krijgt op basis van 57 beoordelingen.
Premium positionering: De iQ700-serie wordt vaak gezien als de betere keuze (net onder de studioLine of iQ800), gericht op gebruikers die op zoek zijn naar geavanceerde functies zoals intelligentDosing bij wasmachines en studioLine design bij ovens.
Innovatieve functies: De verkoop wordt gedreven door de geavanceerde functies, zoals de automatische vlekkenverwijdering (Antiflecken-systeem) en de mogelijkheid tot bediening via de Home Connect app.
Populaire categorieën: De iQ700 ovens en wasmachines zijn zeer populair in het "hogere" segment, waarbij men kiest voor duurzaamheid en comfort
Consumenneke
vindt dit leuk
Het gaat niet om “de IQ700-serie”, het gaat om de koelkast van TS waarvan we niet weten welk type het is. Wat we wel weten, is dat er weinig gebruikers (en dus waarschijnlijk weinig kopers) zijn van het type koelkast van TS.
Wederom is Google AI het niet met u eens. Zo werden o.a. de Siemens KG39NHXEP en KG36NHI32 met camera's verkocht.
de Siemens KG39NHXEP is een veel verkochte en populaire vrijstaande koel-vriescombinatie in het hogere middensegment.
de Siemens KG36NHI32 is een bekend en populair model geweest, met name vanwege de innovatieve functies die het bood toen het op de markt kwam. Het wordt vaak genoemd als een "slimme" koelkast
Consumenneke
vindt dit leuk
Er kunnen heel veel koelkasten verkocht zijn, maar het overgrote deel heeft ontdekt dat de camera voor hun toch niet opleverde wat ze verwachtten. Al die mensen hebben ondertussen al een nieuwe GSM en hebben de app voor kijken niet meer geïnstalleerd. Dus er zijn nog weinig gebruikers over die de service gebruiken. Maar als veel mensen zelf besluiten niet meer te kijken mag je het dan als bedrijf uitzetten voor de rest?
Het gaat niet om mij, maar om Siemens. Ik verzin het niet...
Om Google AI als waarheid te beschouwen gaat me om een heleboel redenen te ver, maar dat terzijde.
Ook dat lijkt me een aanname, ik weet het niet (en jij ook niet)PGros schreef: ↑18 mar 2026 08:46Er kunnen heel veel koelkasten verkocht zijn, maar het overgrote deel heeft ontdekt dat de camera voor hun toch niet opleverde wat ze verwachtten. Al die mensen hebben ondertussen al een nieuwe GSM en hebben de app voor kijken niet meer geïnstalleerd. Dus er zijn nog weinig gebruikers over die de service gebruiken. Maar als veel mensen zelf besluiten niet meer te kijken mag je het dan als bedrijf uitzetten voor de rest?
Ik zou als ik Siemens was gewoon het "knijp-piep-systeem" hanteren: gewoon de gebruikers die klagen (of wellicht degenen waarbij uit de appdata blijkt dat ze de camera actief gebruiken) een symbolische schadevergoeding aanbieden.
Los van de vraag of dat ook verplicht is, was het in ieder geval sympathieker en dus beter voor de merkbeleving geweest.
-
Consumenneke
Is er een bron voor uw verhaal of is het vooral levendige fantasie?PGros schreef: ↑18 mar 2026 08:46Er kunnen heel veel koelkasten verkocht zijn, maar het overgrote deel heeft ontdekt dat de camera voor hun toch niet opleverde wat ze verwachtten. Al die mensen hebben ondertussen al een nieuwe GSM en hebben de app voor kijken niet meer geïnstalleerd. Dus er zijn nog weinig gebruikers over die de service gebruiken. Maar als veel mensen zelf besluiten niet meer te kijken mag je het dan als bedrijf uitzetten voor de rest?
Zoals ik het begrijp (Google is your friend) is er geen aparte app voor de camera, maar is het één van de functies in de app Home Connect. Bij Google Play zie ik 88,1K reviews, dat zegt iets over de populariteit van de app.
Lees die reviews, dan zie je dat er recentelijk veel klachten zijn van mensen die koffie-apparaten, wasmachines, ovens en vaatwasmachines aansturen vanuit de app.
Na de laatste update moet ik continu inloggen. Waardeloos. Update . Waarom moeten alle klanten contact opnemen met het servicecenter? Het is toch duidelijk dat dit probleem is ontstaan na de laatste update? Breng gewoon een fix uit ipv iedereen een standaard antwoord te geven
Ik ben wel tevreden over de Home Connect app. Er zitten (voor mij in ieder geval) handige functies in en ik heb geen last van storingen.
Je moet de app zien als een startpunt, waarbij je vervolgens doorklikt naar de specifieke "sub-app" van het bewuste apparaat. Siemens zal dus niet de hele app uitschakelen, maar wel de sub-app.
Je moet de app zien als een startpunt, waarbij je vervolgens doorklikt naar de specifieke "sub-app" van het bewuste apparaat. Siemens zal dus niet de hele app uitschakelen, maar wel de sub-app.
-
Consumenneke
U bent een bofferd! Leg eens uit: wanneer wordt een gimmick een handige functie?
In de door mij gelinkte video legt een manager van BSH uit dat ze deze functionaliteit toevoegen om huishoudapparatuur te future-proofen, net zoals telefoons en televisies en autos en bromfietsen steeds meer slimme functies krijgen om gebruiksgemak te bevorderen. Een aantal van deze features worden zelfs belangrijker dan de oorspronkelijke functie. Zo is de telefoon gemobiliseerd en is het mobieltje een multifunctionele handcomputer geworden waarin bellen ondergeschikt is aan alle functies die in apps verwerkt zijn.
Is door Apple bedacht. Slim toch.
U mag de camera (of eigenlijk het koelkastkoekeloeren) best een sub-app of een sub-feature noemen.
In mijn geval: het feit dat mijn vaatwasser in mijn home energy system is opgenomen en automatisch gaat draaien als de zon voldoende stroom levert, is een simpel voorbeeld van een handige functie. Die is daadwerkelijk nuttig en levert geld op.Consumenneke schreef: ↑18 mar 2026 12:00U bent een bofferd! Leg eens uit: wanneer wordt een gimmick een handige functie?
GelukkigConsumenneke schreef: ↑18 mar 2026 12:00U mag de camera (of eigenlijk het koelkastkoekeloeren) best een sub-app of een sub-feature noemen.
-
stijnvogel
Een korte update. Ik heb een e-mail naar Siemens gestuurd met daarin het verzoek de camera functie te continueren of mij compensatie te geven. Ze hebben mij een aanbod gedaan van €300,-- retour. Ik heb dit bod geaccepteerd. Ben er niet 100% tevreden mee maar had ook geen zin om verder te corresponderen. Had, denk ik, ook niet veel zin. Al met al toch een beetje gecompenseerd.
alfatrion
en CheckeredFlag
vinden dit leuk