Tank jij weleens over de grens?
-
J. Deltoer
Re: Tank jij weleens over de grens?
U hebt mijn uitleg gemist waarom ik dat wel doe?
Ik zie mensen voor wat voordeel deze toeren uithalen en net zo makkelijk in de lunchpauze 25 euro aftikken in de horeca. Of een koffietje voor 6,50.
-
witte angora
Voor die 6,50 had ik vanmiddag 2 koffie, en hield nog geld over, maar dat is een ander verhaal.
Maar inderdaad, om van hier uit naar het zuiden af te reizen, vervolgens in de file te staan bij het tankstation, en eind van de dag vol trots te zeggen dat het me uiteindelijk een paar euro heeft gescheeld - kan ik net zo goed een krantenwijk nemen. Ben ik sneller klaar en het scheelt best wel stress, met al die idioten op de weg, op het ogenblik.
Maar inderdaad, om van hier uit naar het zuiden af te reizen, vervolgens in de file te staan bij het tankstation, en eind van de dag vol trots te zeggen dat het me uiteindelijk een paar euro heeft gescheeld - kan ik net zo goed een krantenwijk nemen. Ben ik sneller klaar en het scheelt best wel stress, met al die idioten op de weg, op het ogenblik.
Ja wel eens en dan met name met vakantie en Nederland, Duitsland, Oostenrijk,
De laatste keer was in Duitsland en dat scheelde 33 cent normaal
De laatste keer was in Duitsland en dat scheelde 33 cent normaal
Ja, altijd in het buitenland. 3 km naar Duitsland, 25 km naar België en 130 kilometer naar Luxemburg.
Dus de keuze is reuze.
Dus de keuze is reuze.
Je woont in mijn regio.
Thijs124
vindt dit leuk
Als we in de buurt zijn (meestal omdat een paar dagen in eigen land op pad gaan) en we hebben tijd om boodschappen te doen in Duitsland (sommige dingen zijn daar nu eenmaal goedkoper) en mijn tank is redelijk leeg dan tanken we in Duitsland. Maar al met al komt dat dus niet zo heel veel voor.
Ik woon in Nijmegen en ben binnen 20 minuten in Duitsland. Wij doen daar al jaren boodschappen omdat veel daar goedkoper is (ze hebben niet alles wat hier te koop is dus wat er niet is kopen we hier bij de supermarkt in NL maar ook verse produkten zoals kaas, melk, eieren, fruit etc. koop ik bij boeren net buiten Nijmegen) en gooien dan de tank vol maar nemen dan ook sigaretten mee. Dit is zeker zuur voor mensen die niet zo dicht bij de grens wonen en snap de reacties van hen zeker. Verder voor benzine is het nog goedkoper volgens mij als je dicht bij de Belgische grens woont.
Wij hebben ook jaren in Duitsland getankt, namen extra mee en deden dan gelijk boodschappen en haalden drogisterij artikelen. Nu doen we het niet meer, want vanwege alle prijsverhogingen op allerlei fronten, rijden we zelden meer met de auto. Momenteel zit het laatste restje benzine in de tank die €1,72 per liter heeft gekost en nog een noodgevallen tankje met 5 liters. Van een hele tijd geleden dus.
Klopt helemaal. De overheid is daar inmiddels ook achter. Ze noemen het zelfs het accijnslek. De makkelijke manier om extra inkomsten te genereren was al die jaren even de accijnzen op benzine en tabak omhoog bijstellen. Maar dat werkt niet meer, de kritieke grens is bereikt dat Nederlandsers massaal de grens over gaan waardoor bij verhogingen de inkomsten juist dalen.Nijogeth schreef: ↑13 mar 2026 08:04De grap is dat België meer accijnzen binnen haalt, door minder accijns per liter te rekenen. Duitsland, Nederland, Frankrijk en sinds dit jaar ook Luxemburg komen graag de grens over om te tanken en sigaretten te halen. Vorig jaar heeft België al een record (6 miljard euro) aan accijnzen binnen gehaald, wat ongeveer gelijk is aan Nederland als je naar het aantal inwoners kijkt. Dit jaar verwacht men daar nog even dik overheen te gaan, want de accijnzen zijn juist met deze reden hetzelfde gebleven. Verhogen betekent namelijk minder tankers uit andere landen, dus aan het einde een lager resultaat.
Overigens is de benzine in Duitsland en België exact hetzelfde als in Nederland.
Maar goed, de overheid is creatief genoeg. Dus krijgen we nu de vrijheidsbijdrage en de WW verkorting.
Tank in Nederland, maar woon 1 km van de grens en ik zie de lange files bij de Duitse tankstations,
Leuk: bijna iedereen tankt E10, terwijl elke modernere auto zeker net zo goed op E5 (Euro 95) loopt.....maar dan wel tot 5% minder benzine verbruikt.
Leuk: bijna iedereen tankt E10, terwijl elke modernere auto zeker net zo goed op E5 (Euro 95) loopt.....maar dan wel tot 5% minder benzine verbruikt.
@geengast, E10 is euro 95.
Waaruit blijkt dat een auto op E5 5% minder benzine verbruikt?
Waaruit blijkt dat een auto op E5 5% minder benzine verbruikt?
Kom op zeg de regering van alles en nog wat in de schoenen schuiven is zo simpel en mist tevens een onderbouwing.
De benzine in de omliggende landen kan wel goedkoper zijn maar u weet niet wat die burgers aan bijvoorbeeld de vaste lasten en overige kosten betalen.
Saillant detail, Duitsers komen in Nederland boodschappen doen want vooral de eigen merk producten zijn in Nederland veel goedkoper dan in Duitsland, het gaat dan niet om centen maar om euro's besparing op de boodschappen.
Zij lopen in zekere zin tegen dezelfde problemen aan met die verstande dat zij er dagelijks mee te maken krijgen en Nederlanders die in Duitsland gaan tanken daarna weer naar Nederland gaan om de boodschappen te gaan doen.
De benzine in de omliggende landen kan wel goedkoper zijn maar u weet niet wat die burgers aan bijvoorbeeld de vaste lasten en overige kosten betalen.
Saillant detail, Duitsers komen in Nederland boodschappen doen want vooral de eigen merk producten zijn in Nederland veel goedkoper dan in Duitsland, het gaat dan niet om centen maar om euro's besparing op de boodschappen.
Zij lopen in zekere zin tegen dezelfde problemen aan met die verstande dat zij er dagelijks mee te maken krijgen en Nederlanders die in Duitsland gaan tanken daarna weer naar Nederland gaan om de boodschappen te gaan doen.
-
NeoDutchio
2% tot 5% verschil in verbruik. Zou je van het ergste uitgaan:
50 liter E5 €2,359 met 1.000km kost mij €0,11795 per kilometer
50 liter E10 €2,039 met 950km kost mij €0,1073 per kilometer.
Dan heb ik de prijzen op dit moment bij de goedkope pomp thuis in de buurt en een Duitse pomp vlak over de grens waar ik vaak dichtbij ben.
En ja, afgerond 1 cent per kilometer klinkt niet veel, maar ik rij minimaal 1.000km in de week. Toch een tientje in de week bespaard. Nogmaals, uitgaande van het maximale verschil.
@geengast en @NeoDutchio, waar is de bron voor die claim?
In ieder geval de ANWB geeft dat aan.
Verschil in verbruik
Ethanol heeft een lagere energiedichtheid dan pure benzine. Daarom bevat ook E10-benzine iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5-benzine. In de praktijk betekent dit dat je circa tweeënhalf tot vijf procent hoger verbruik zult hebben met E10-benzine.
-
witte angora
Grappig dat dit topic weer omhoog komt. Voor mij wordt in de toekomst het antwoord op de vraag anders. Het blijft nee, want ik kan straks op de fiets naar Duitsland. Binnen een half uur bij een grotere plaats met, volgens mij, de meest belangrijke supers. Het is ongeveer net zover als de dichtsbijzijnde Nederlandse plaats met een relatief redelijk winkelaanbod. Met de auto is het toch een stukkie om. Waarom benzine spenderen als het ook voor nop kan? Met de fiets is het nog gezonder ook.
Ik moet het tanken met beide auto's, dus ik pak sowieso 98 (e5). Maar ik ken een student met een kevertje dat ook altijd 98 tankt omdat dat goedkoper is op de lange termijn.Moneyman schreef: ↑19 mei 2026 16:06In ieder geval de ANWB geeft dat aan.Verschil in verbruik
Ethanol heeft een lagere energiedichtheid dan pure benzine. Daarom bevat ook E10-benzine iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5-benzine. In de praktijk betekent dit dat je circa tweeënhalf tot vijf procent hoger verbruik zult hebben met E10-benzine.