Blijven we Calvé en Douwe Egberts kopen ?
Re: Blijven we Calvé en Douwe Egberts kopen ?
Ik ben al wat ouder maar Douwe Egberts was van oorsprong een koffie branderij en haalt de ruwe onbewerkte koffiebonen uit het buitenland om in Nederlandse fabrieken te branden en tot koffiebonen te verwerken.
Dat kan ook niet anders omdat er in Nederland geen koffiebonen kunnen groeien want het klimaat in Nederland is voor de teelt niet geschikt.
In zekere zin is koffie nooit een oer Nederlands product geweest maar Douwe Egberts heeft er middels reclames een oer Nederlands product van gemaakt.
Nu Douwe Egberts door een Amerikaanse investeerder over genomen wordt maakt nog niet dat de productie uit Nederland verdwijnt want dat is helemaal niet aan de orde.
Wellicht voor de Amerika tegenstanders een reden om geen Douwe Egberts koffie meer te kopen maar laat dan alle Amerikaanse bedrijven links liggen.
Dat kan ook niet anders omdat er in Nederland geen koffiebonen kunnen groeien want het klimaat in Nederland is voor de teelt niet geschikt.
In zekere zin is koffie nooit een oer Nederlands product geweest maar Douwe Egberts heeft er middels reclames een oer Nederlands product van gemaakt.
Nu Douwe Egberts door een Amerikaanse investeerder over genomen wordt maakt nog niet dat de productie uit Nederland verdwijnt want dat is helemaal niet aan de orde.
Wellicht voor de Amerika tegenstanders een reden om geen Douwe Egberts koffie meer te kopen maar laat dan alle Amerikaanse bedrijven links liggen.
Douwe Egberts:
1978: verkocht aan Sara Lee (US)
2012: jaartje zelfstandig
2013: jAB Holding Company (DE)
2015: Fusie met Mondelez international (US)
2020: JDE Peet
2026: Keurig Dr. Pepper
En Calve is sinds 2020 eigenlijk ook niet meer in Nederlandse handen.
Beetje raar dat het nu opeens een discussie wordt.
Veel reacties lijken van mensen te komen die al heel oud zijn en geen idee hebben wat er de laatste decennia allemaal gebeurd is....
1978: verkocht aan Sara Lee (US)
2012: jaartje zelfstandig
2013: jAB Holding Company (DE)
2015: Fusie met Mondelez international (US)
2020: JDE Peet
2026: Keurig Dr. Pepper
En Calve is sinds 2020 eigenlijk ook niet meer in Nederlandse handen.
Beetje raar dat het nu opeens een discussie wordt.
Veel reacties lijken van mensen te komen die al heel oud zijn en geen idee hebben wat er de laatste decennia allemaal gebeurd is....
squareware
, witte angora
, Speedy123
en Consumenneke
vinden dit leuk
-
Consumenneke
Nostalgische flauwekul. Douwe Egberts maakt al heel lang reclame in veel Europese landen onder eigen naam of andere namen.

Al die streek-sentimenten zijn gebaseerd op sprookjes. Zelfs de aardappel is van oorsprong niet Europees. Voordat Columbus de oceaan overzeilde aten we helemaal geen stampot. Wel soep met brood en bier!
Veel interessanter is dat koffie (ingevoerd uit het midden-oosten) aan de basis heeft gestaan van de verlichting, omdat die eeuwig beschonken Europeanen nu eindelijk eens een alcoholvrije drank gingen nuttigen. Dan zie je maar: alle wijsheid komt uit het Oosten!
Goeie ouwe tijd!Consumenneke schreef: ↑05 apr 2026 13:30Voordat Columbus de oceaan overzeilde aten we helemaal geen stampot. Wel soep met brood en bier!
Consumenneke
vindt dit leuk
Dan zul je toch echt iets moeten zoeken waar geen blackrock in zit, en geloof me, ze zitten in vele producten.
Geen idee wie je met "we" bedoelt. Daar hoor ik in ieder geval niet bij. En het lijkt me handiger om voortaan dit soort onzinvragen ofwel voor jezelf te houden, ofwel ze ergens anders te droppen
Consumenneke
vindt dit leuk
Dat jij het een onzinvraag vindt, maakt het geen onzinvraag. Genoeg serieuze reacties maken tegendeel dudielijk.
Hint: Als ik iets een onzintopic vind, open ik hem niet eens.
-
Consumenneke
Het is een vraag in de sfeer van Koop Hollandse Waar, Dan Helpen Wij Elkaar. Dat muffe sfeertje straalt ook af van die obligate we. Oranje Boven. De serieuze reacties wijzen er zonder uitzondering op dat de vraag gebaseerd is op een heel smal denkkader. Pinda's noch koffie zijn oer-hollands. Haring is dat wel.
Het lijkt een actueel thema, omdat verstandige mensen zich zorgen maken over de politieke situatie in de USA en onze afhankelijkheid van Amerikaanse informatietechnologie. Ook in energie zie je een beweging naar soevereine voorzieningen. Maar plannen voor soevereine pindaplantages heb ik nog niet gezien.
Ik koop al niets van DE en Calve. Dus nee
Consumenneke
vindt dit leuk
-
Bassie-adriaan
[size=150][/size]Ik koop zoveel mogelijk koffie en pindakaas bij Too Good To Go.
Een stuk goedkoper.
Ook calvé pindakaas potten gekocht.
Het maakt mij niet zoveel uit wat het merk is.
Een stuk goedkoper.
-
Consumenneke
Vind ik een lekker nuchtere oerhollandse reactie. Alle pindakaas komt uit dezelfde pers, alleen de Amerikaanse niet.Sira schreef: ↑05 apr 2026 09:59De Calvé pindakaas wordt in Doetinchem geproduceerd, zo ook de Albert Heijn pindakaas en alle andere bekende en minder bekende merken, in totaal ongeveer 75 merken en volgens receptuur van het betreffende merk. Voorheen heette de fabriek Imko Gelria en tegenwoordig is het in Duitse handen (Intersnack).

Skippy en Jif waren ook eens van Unilever, maar die zijn weer verkocht.
Amerikaanse bedrijven worden gemeden, ook als het hollands product is; ze eten het zelf maar op
ja….uitverkoop van Nederland
Het feit dat steeds meer typisch Nederlandse merken en producten door het buitenland worden opgekocht geeft het failliet van dit land aan. Door jaren neo-liberale politiek met geneuzel over marktwerking is er alleen een bovenlaag van de bevolking die in ruil voor meer eigen winst Nederland uitverkoopt….u kent ze…… de links-lullende en rechts-vullende elite…….
Het feit dat steeds meer typisch Nederlandse merken en producten door het buitenland worden opgekocht geeft het failliet van dit land aan. Door jaren neo-liberale politiek met geneuzel over marktwerking is er alleen een bovenlaag van de bevolking die in ruil voor meer eigen winst Nederland uitverkoopt….u kent ze…… de links-lullende en rechts-vullende elite…….
Zullen we weer ontopic gaan want er wordt weer van alles bijgehaald die niets met het oorspronkelijke topic van doen hebben.BL2 schreef: ↑04 apr 2026 19:45Blijven we Calvé en Douwe Egberts kopen ?
Blijven we Calvé en Douwe Egberts kopen nu deze bedrijven niet meer Nederlands is maar in Amerikaanse handen is gekomen ?
Want is het nog wel "Hollands" thuis komen met een boterham met Calve Pindakaas en 's avonds en bakkie DE koffie.
Of sloegen wij deze merken toch al over omdat toch wel als "duur" bekend stonden en kozen we toch al voor een supermarkteigenmerk ?
BL2
vindt dit leuk
-
J. Deltoer
Bij de Dirk in Schiedam kost een pondspak DE 8,99.Bassie-adriaan schreef: ↑06 apr 2026 11:58Ik koop zoveel mogelijk koffie en pindakaas bij Too Good To Go.
Een stuk goedkoper.
Misschien een aanrader voor wanneer het bij TGTG op is.
Bol heeft regelmatig aanbiedingen van DE koffie. Ik betaal dan voor 500 gr koffiebonen € 8,25 (bij afname van 4 zakken). Bij mijn supermarkt kost hetzelfde pak € 11,99. Het wordt door Bol zelf geleverd.J. Deltoer schreef: ↑06 apr 2026 20:03Bij de Dirk in Schiedam kost een pondspak DE 8,99.Bassie-adriaan schreef: ↑06 apr 2026 11:58Ik koop zoveel mogelijk koffie en pindakaas bij Too Good To Go.
Een stuk goedkoper.
Misschien een aanrader voor wanneer het bij TGTG op is.
Ik weet niet hoe bassie-adriaan dat doet, maar Too Good To Go is geen winkel waar je pindakaas of koffie kunt bestellen. Je "redt" levensmiddelen met een beperkte houdbaarheid van supermarkten, bakkers, restaurants, etc. die anders weggegooid worden. Voor een lage prijs ontvang je een pakket, maar de inhoud is een verrassing. Mijn buren hebben dat ook lang gedaan via de plaatselijke supermarkt en er zitten altijd levensmiddelen in die na het weekend niet meer verkocht kunnen worden, dus nooit koffie of pindakaas. Bij de bakker krijg je diverse soorten brood.
IK begin de dag altijd met een boterham met pindakaas. Maar nooit van Calve omdat ik die gewoon niet lekker vind. De huismerken smaken mij beter. En de koffiebonen van DE koop ik al jaren en blijf ik ook gewoon doen. Als ik bij alles wat ik koop, gebruik of die mij moet afvragen of er sporen van Amerikaans (of welk land dan ook) bij betrokken zijn dan heb je er een dagtaak aan. Leuk voor mensen die daar tijd voor hebben maar ik besteed mijn tijd liever aan andere zaken.
Onkruid71
vindt dit leuk
-
Consumenneke
Ik heb Douwe Egberts koffie gevonden bij Too Good To Go een kilo voor €7,50!Bassie-adriaan schreef: ↑06 apr 2026 11:58Ik koop zoveel mogelijk koffie en pindakaas bij Too Good To Go.
Een stuk goedkoper.
Automatenkoffie. Handig voor de gemiddelde consument.
Consumenneke
vindt dit leuk
En met de benzineprijzen voor de gemiddelde Nederlander alsnog duurder dan gewoon bij de Appie kopen.