De supermarkt houd 'maar 31 cent over aan €100 boodschappen'
De supermarkt houd 'maar 31 cent over aan €100 boodschappen'
Ook nu lees ik een artikel van Radar dat uitlegt hoe zielig (dat is mijn of meer de strekking m.i.) de supermarkten zijn omdat ze slechts 31cent zouden verdienen aan 100e aan boodschappen.
Ik moet zeggen dat ik steeds vaker teleurgesteld wordt door dit soort halfbakken nieuws.
Het artikel omschrijft notabene waar de rest naar toe gaat (alle personeel, hoofdkantoor en management kosten etc zijn er al af, de afschrijving van de nieuwe winkel ook). Maar het laat na om daar dus betere uitleg en duiding aan te geven en valt vervolgens in de fuik door een conclusie te trekken dat ze er dus maar 31cent aan overhouden. Volgens deze beredenering verdien ik 200euro in de maand, niet de 7000 die op mijn loonstrook staat, want de rest zijn kosten, afschrijvingen en investeringen... Ja zo kan ik t ook, weet niet of de belastingdienst er ook zo over denkt?
We hoeven echt geen medelijden te hebben met bedrijven als ahold en Jumbo als ze letterlijk niet weten wat ze met hun geld aan moeten en maar in tassen in de vriezer gaan stoppen.
Dit is een partijtje spindoctor journalistiek van de bovenste plank
Ik moet zeggen dat ik steeds vaker teleurgesteld wordt door dit soort halfbakken nieuws.
Het artikel omschrijft notabene waar de rest naar toe gaat (alle personeel, hoofdkantoor en management kosten etc zijn er al af, de afschrijving van de nieuwe winkel ook). Maar het laat na om daar dus betere uitleg en duiding aan te geven en valt vervolgens in de fuik door een conclusie te trekken dat ze er dus maar 31cent aan overhouden. Volgens deze beredenering verdien ik 200euro in de maand, niet de 7000 die op mijn loonstrook staat, want de rest zijn kosten, afschrijvingen en investeringen... Ja zo kan ik t ook, weet niet of de belastingdienst er ook zo over denkt?
We hoeven echt geen medelijden te hebben met bedrijven als ahold en Jumbo als ze letterlijk niet weten wat ze met hun geld aan moeten en maar in tassen in de vriezer gaan stoppen.
Dit is een partijtje spindoctor journalistiek van de bovenste plank
sergio1963
en DeZevendeHenk
vinden dit leuk
Re: De supermarkt houd 'maar 31 cent over aan €100 boodschappen'
Het artikel is beter onderbouwd dan uw reactie daarop. Het gaat hier niet om "verdienen op" het gaat hier om pure winst. Dus inderdaad. Het geld dat overblijft nadat ALLE kosten er af zijn, dus de kosten voor al het personeel, afschrijving, reservering, belastingen, huisvesting, energie, overheadkosten. Alles.
Het artikel is ook niet bedoeld om medelijden te kweken, het artikel is bedoeld om te informeren, niet meer en niet minder. Dat u er van alles in leest ligt denk ik maar aan u dan aan de intentie van het artikel.
Het artikel is ook niet bedoeld om medelijden te kweken, het artikel is bedoeld om te informeren, niet meer en niet minder. Dat u er van alles in leest ligt denk ik maar aan u dan aan de intentie van het artikel.
sergio1963
, wikop
, Thijs124
, kuklos
, Speedy123
, Aygulf
, Nijogeth
, Annemieke67
, scharrelschipper
, Fredkees
en witte angora
vinden dit leuk
-
witte angora
Volgens mij heb ik in het artikel (ging over de Jumbo trouwens, niet AH) gelezen dat alle kosten er al van af zijn, en dat de 31 cent pure winst is voor de eigenaar. Als het een op de beurs genoteerd bedrijf is, is dat dus voor de aandeelhouders. En veel is het niet, nee.
Typisch AI gegenereerd artikel, staat ook geen naam van de betrokken redacteur bij welke het geschreven heeft.
-
Arizonakid
Als er 7000 euro op je loonstrook staat, en je houdt maar 200 euro vrij besteedbaar over, doe je het niet goed.
wikop
vindt dit leuk
-
Consumenneke
Op Facebook staat sinds vrijdag: Volgens Jumbo's jaarverslag maakt de supermartketen slechts 31 cent winst per 100 euro. Wat gebeurt er met de andere 99 euro en 69 cent?
Op de site van Radar staat sinds vrijdag: Jumbo verdient 31 cent aan winkelkar van 100 euro: waar blijft de rest van het geld?
In AD van 26 februari staat: Jumbo verdiende 31 cent aan boodschappenkar van 100 euro: ‘Winstgevendheid onder druk’
Een jaar eerder bleef er 26 cent winst over van 100 euro omzet, merkt het AD op, dus eigenlijk is de winst toegenomen. Ik geef 11inan gelijk dat dit pr-praat is. Op een omzet van 10,64 miljard is het toch nog 33 miljoen winst over 2025. Een jaar eerder was dat 28 miljoen.
clickbait-kopregel
In het financieel nieuws worden meestal de totaalcijfers genoemd. De keuze van Jumbo om het deze keer anders te presenteren was bewust. Jumbo maakt harde keuzes, wijzigt koers. Daarvoor is sympathie nodig, medeleven, medelijden zelfs.
Dat een supermarkt ook geld uitgeeft aan inkoop, huur en personeel is een waarheid als een koe. De toegevoegde waarde van het Radar-verhaal onder deze clickbait-kopregel is dan ook beperkt. Als we gaan uitleggen wat de kostenstructuur is van al onze leveranciers en hoe weinig er overblijft van 100 euro omzet, dan zijn we nog wel even zoet.
En let ook op dit lijstje in het Radarverhaal:
- Supermarkten maken slechts een fractie winst op een volle boodschappenkar.
Hoge kosten voor inkoop, personeel, btw, distributie en energie beslaan het overgrote deel van de omzet.
Een Amerikaanse professor over hetzelfde vraagstuk:
Overigens is 0,3% wel een stuk lager dan de 1-3% waar ze in de USA over praten.There are three rates of return to pay attention to: There’s a profit percentage that’s a return on those sales — 1% in the example above. Then there’s a return on the asset (3%) and the return on equity (15%). <> “Sure, we’re only making 1% profit, but it’s worth our while to be in this business because we make it up in volume,” Peter Zaleski said.
Je laatste zin is wat mij betreft één op één van toepassing op de alinea erboven. Al is "journalistiek" dan wel weer teveel gezegd.
Een netto-winst van 0,3% is gewoon veel en veel te laag, dat zou iedere econoom je kunnen vertellen.
Dat is de winst marge, per 100 euro omzet maakt Jumbo slechts 31 cent winst. Belachelijk laag.
U bent zeer creatief maar het netto loon minus de kosten die u maakt om te werken is uw netto opbrengst uit de u geleverde arbeid.11inan schreef: ↑11 apr 2026 11:53Ik moet zeggen dat ik steeds vaker teleurgesteld wordt door dit soort halfbakken nieuws.
Het artikel omschrijft notabene waar de rest naar toe gaat (alle personeel, hoofdkantoor en management kosten etc zijn er al af, de afschrijving van de nieuwe winkel ook). Maar het laat na om daar dus betere uitleg en duiding aan te geven en valt vervolgens in de fuik door een conclusie te trekken dat ze er dus maar 31cent aan overhouden. Volgens deze beredenering verdien ik 200euro in de maand, niet de 7000 die op mijn loonstrook staat, want de rest zijn kosten, afschrijvingen en investeringen... Ja zo kan ik t ook, weet niet of de belastingdienst er ook zo over denkt?![]()
Als uw winst marge op de door uw geleverde arbeid 0,3 procent zou zijn, dan zou uw werkgever u 210 euro per maand uitbetalen. Dat zou dan uw maandelijkse netto loon zijn.
Dat u uw winst uitgeeft aan allerlei persoonlijke zaken maakt de winst niet lager. Zo denkt de fiscus er ook over, u mag uw vaste lasten, boodschappen en andere maandelijkse uitgaven uiteraard niet aftrekken van de loonbelasting.
Dat geld ook voor de eigenaren van Jumbo, de familie van Eerd. Uiteraard mogen zij de eigen levensonderhoudskosten niet door Jumbo laten betalen. Dat zou de fiscus zien als loon in nature en daarover moet dan loonbelasting betaald worden.
Beste mensen,
Een genoemde rendement van 0,31% hoeft niet slecht te zijn. Het gaat immers niet om het rendement per jaar op een investering. Het gaat hier om de roulatiesnelheid van de verkoop van artikelen met een totale verkoopprijs van € 100,00 per winkelwagen. Als ik gemiddeld elke week voor € 100,00 boodschappen bij Jumbo zou kopen, dan is dat € 5.200,00 per jaar. De omzetsnelheid van de verkoopwaarde in de boodschappenwagen is dan 52 keer € 100,00 per jaar. Dat levert Jumbo dus 52 x € 0,31 per jaar pure winst op, of wel een rendement van netto € 16,12 op € 100,00 investering na aftrek van alle kosten. Veel bedrijven halen dat niet.
Een genoemde rendement van 0,31% hoeft niet slecht te zijn. Het gaat immers niet om het rendement per jaar op een investering. Het gaat hier om de roulatiesnelheid van de verkoop van artikelen met een totale verkoopprijs van € 100,00 per winkelwagen. Als ik gemiddeld elke week voor € 100,00 boodschappen bij Jumbo zou kopen, dan is dat € 5.200,00 per jaar. De omzetsnelheid van de verkoopwaarde in de boodschappenwagen is dan 52 keer € 100,00 per jaar. Dat levert Jumbo dus 52 x € 0,31 per jaar pure winst op, of wel een rendement van netto € 16,12 op € 100,00 investering na aftrek van alle kosten. Veel bedrijven halen dat niet.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
witte angora
Maar die roulatiesnelheid zal echt niet een week zijn. Veel artikelen liggen veel en veel langer in het magazijn en het schap. Plus de tijd dat alles getransporteerd wordt. Reken gemiddeld een maand, dan is de winst 12 x 0,31 = 3,74 per 100 euro. Nog steeds niet geweldig.Migjorn4 schreef: ↑13 apr 2026 13:35Beste mensen,
Aygulf
vindt dit leuk
Ga nog even terug naar de rekenmachine. De winst is €0,31 per €100.Migjorn4 schreef: ↑13 apr 2026 13:35Een genoemde rendement van 0,31% hoeft niet slecht te zijn. Het gaat immers niet om het rendement per jaar op een investering. Het gaat hier om de roulatiesnelheid van de verkoop van artikelen met een totale verkoopprijs van € 100,00 per winkelwagen. Als ik gemiddeld elke week voor € 100,00 boodschappen bij Jumbo zou kopen, dan is dat € 5.200,00 per jaar. De omzetsnelheid van de verkoopwaarde in de boodschappenwagen is dan 52 keer € 100,00 per jaar. Dat levert Jumbo dus 52 x € 0,31 per jaar pure winst op, of wel een rendement van netto € 16,12 op € 100,00 investering na aftrek van alle kosten. Veel bedrijven halen dat niet.
Jij telt nu de winsten over een heel jaar op, maar rekent met de omzet van één keer een winkelwagen, zo werkt het niet.
Nijogeth
vindt dit leuk
-
Consumenneke
Supermarkten zijn volledig toegespitst op omloopsnelheid. Jumbo is door Van Eerd opgezet op basis van EDLP (net als Walmart) en dat betekent dat voor elk product is nagerekend hoe de schaptijd verminderd kan worden.witte angora schreef: ↑13 apr 2026 13:46Maar die roulatiesnelheid zal echt niet een week zijn. Veel artikelen liggen veel en veel langer in het magazijn en het schap.
Afhankelijk van de omloopsnelheid wordt die winst elke dag/week/maand gemaakt. Laat het nu eens twee keer per week zijn, honderd keer per jaar. Dat is 31 euro op 100 euro investering. Geen gek rendement. Ook het rekenvoorbeeld van Migjorn illustreerde dit al, zie ik nu.
Niet te vergelijken, echt totale nonsens.
Als aandeelhouders hebben de boers en zussen van Eerd niets te klagen. Van hun vakantiegeld hebben ze ook de HEMA overgenomen.
Jij bent nummer twee die het heeft over een investering van €100.Consumenneke schreef: ↑13 apr 2026 14:10Afhankelijk van de omloopsnelheid wordt die winst elke dag/week/maand gemaakt. Laat het nu eens twee keer per week zijn, honderd keer per jaar. Dat is 31 euro op 100 euro investering. Geen gek rendement. Ook het rekenvoorbeeld van Migjorn illustreerde dit al, zie ik nu.
Waar halen jullie het bedrag van €100 als investering vandaan?
-
Consumenneke
Zegt het begrip Eigen Vermogen je iets?
Stel ik heet Fritske en mijn vader heeft 50 euro voor mij in de winkel geïnvesteerd als eigen vermogen. De bank doet er nog eens 50 euro bij, dat is vreemd vermogen. Opgeteld 100 euro.
Daar koop ik mee in en betaal ik mijn kosten. Wat ik inkoop wordt elke week gekocht. Ik heb dus 52x100 omzet gemaakt. Dat is 5200 euri. Op elke 100 euro maak ik 31 cent winst, keer 52 is dus 16,77 euro.
Bijna 17% op 100 euro investering en zelfs 34% op mijn eigen vermogen.
Fritske verdiende in 2023 tussen de 10 en 15 miljoen per jaar als CEO (dat zit dus in de kosten) en mocht met de andere aandeelhouders 40 miljoen aan dividend verdelen.
Met Fritske hoeven we heus geen medelijden te hebben.
-
witte angora
Die omloop/roulatiesnelheid is sowieso niet eens van toepassing. De winst van 31 cent per 100 euro is berekend over de totale omzet van het hele jaar. Dit staat er in het artikel:
De supermarkt had een totale omzet van 10,6 miljard euro. Hun winst daarentegen steeg naar 33 miljoen. Omgerekend maakte de Jumbo in 2025 dus zo’n 31 cent winst per 100 euro aan boodschappen.
Bron: https://radar.avrotros.nl/artikel/jumbo ... geld-62556
kuklos
vindt dit leuk
De omzet bepaald de winst en dat is bij de Jumbo in dit geval niet anders.
Alle overheadkosten worden uit de omzet betaald en wat er netto overblijft is de winst uit de onderneming.
Die overheadkosten drukken de winstmarge en zouden bedrijfseconomisch veel lager kunnen worden maar dan zal een reorganisatie onvermijdelijk worden.
De Jumbo genereert uit een jaaromzet van 10,6 miljard euro 33 miljoen euro netto winst en dat is op zich een goed resultaat.
Een lokale groente winkel heeft minder omzet maar ook veel lagere overheadkosten en haalt de winst uit de inkoop en verkoop van de producten om aan het einde van het jaar tenminste op break even te komen en alles daarboven is de netto winst.
Alle overheadkosten worden uit de omzet betaald en wat er netto overblijft is de winst uit de onderneming.
Die overheadkosten drukken de winstmarge en zouden bedrijfseconomisch veel lager kunnen worden maar dan zal een reorganisatie onvermijdelijk worden.
De Jumbo genereert uit een jaaromzet van 10,6 miljard euro 33 miljoen euro netto winst en dat is op zich een goed resultaat.
Een lokale groente winkel heeft minder omzet maar ook veel lagere overheadkosten en haalt de winst uit de inkoop en verkoop van de producten om aan het einde van het jaar tenminste op break even te komen en alles daarboven is de netto winst.
-
Consumenneke
Omzet min kosten is...
Lieve hemel.witte angora schreef: ↑13 apr 2026 14:30Die omloop/roulatiesnelheid is sowieso niet eens van toepassing.
Zal ik het even voorrekenen in de autohandel. Dat komt dichter bij huis, denk ik.
U heeft 10.000 euro spaargeld. Elke maand koopt u daar een andere auto mee die dezelfde maand verkocht wordt met 500 euro winst.
Dat is 5% per maand.
Over een heel jaar is dat twaalf keer 500 euro, ofwel 6000 euro.
Dat is 5% over de omzet, maar 60% over uw investering.
Niet gek toch?
Van 10.000 gaat u binnen een jaar naar 16.000 en toch klagen over de lage winstmarge?
Waarom nou altijd weer die denigrerende manier van reageren?
Leuk voorbeeld voor in een theorieboek, maar dat was de vraag niet.Consumenneke schreef: ↑13 apr 2026 14:25Stel ik heet Fritske en mijn vader heeft 50 euro voor mij in de winkel geïnvesteerd als eigen vermogen. De bank doet er nog eens 50 euro bij, dat is vreemd vermogen. Opgeteld 100 euro.
Daar koop ik mee in en betaal ik mijn kosten. Wat ik inkoop wordt elke week gekocht. Ik heb dus 52x100 omzet gemaakt. Dat is 5200 euri. Op elke 100 euro maak ik 31 cent winst, keer 52 is dus 16,77 euro.
Bijna 17% op 100 euro investering en zelfs 34% op mijn eigen vermogen.
De vraag was en is, waar hier in deze casus van Jumbo, die €100 als investering vandaan komt.
Totaal niet van belang in de discussie en ook niet als reactie op mijn comment.Consumenneke schreef: ↑13 apr 2026 14:25Fritske verdiende in 2023 tussen de 10 en 15 miljoen per jaar als CEO (dat zit dus in de kosten) en mocht met de andere aandeelhouders 40 miljoen aan dividend verdelen.
Met Fritske hoeven we heus geen medelijden te hebben.![]()
Normaal gesproken klopt dat.
Maar als we de belastingadviseur aan het woord laten, dan is het juist de bedoeling om helemaal geen winst te maken ! En dat wordt gedaan door geld heen en weer te schuiven tussen bedrijfsonderdelen.
En beetje multinational heeft wel wat onderdelen op bijvoorbeeld de Bahamas, waar de winst onbelast is.