Thuisbatterij rendement
Thuisbatterij rendement
Het verbaast mij dat ik haast nergens iets terug vind over het rendement, lees het conversieverlies van een thuisbatterij door het omzetten van gelijkstroom naar wisselstroom. (of ik heb niet goed gezocht).
Dat komt omdat ik zelf een 20 kWh thuisbatterij heb sinds april 2025 van Zonneplan. Ik gebruik alleen de zelfconsumptie modus en laad de batterij met stroom van eigen zonnepanelen. Dus handel niet met de batterij.
Als ik kijk naar hoeveel kWh de batterij is geladen en ontladen in 1 jaar, dan zie ik een conversieverlies van meer dan 20% van de stroom. Een verlies van 1/5 van mijn eigen opgewekte stroom. Dat is volgens Zonneplan normaal bij de zelfconsumptie modus. Had ik voor hun Powerplay (verhandeling op de onbalans markt) gekozen dan was het volgens hun chatbox rond de 8% verlies en volgens hun website 11,5% verlies.
Ik vind dit erg veel. Heb dus meer dan 500 kWh aan stroom verloren in het afgelopen jaar door het lage rendement van de batterij. Als ik een gemiddelde stroomprijs van 0,30 euro per kWh neem dan is dat dus meer dan 150 euro verlies in 1 jaar.
Bij de aanschaf van de batterij werd hier niets over vermeld en ik kan ook niks vinden in hun algemene voorwaarden.
Ben zeer benieuwd hoe het rendement (lees conversieverlies) van andere thuisbatterijen is of van mensen die ook een zonneplan batterij hebben?
Dat komt omdat ik zelf een 20 kWh thuisbatterij heb sinds april 2025 van Zonneplan. Ik gebruik alleen de zelfconsumptie modus en laad de batterij met stroom van eigen zonnepanelen. Dus handel niet met de batterij.
Als ik kijk naar hoeveel kWh de batterij is geladen en ontladen in 1 jaar, dan zie ik een conversieverlies van meer dan 20% van de stroom. Een verlies van 1/5 van mijn eigen opgewekte stroom. Dat is volgens Zonneplan normaal bij de zelfconsumptie modus. Had ik voor hun Powerplay (verhandeling op de onbalans markt) gekozen dan was het volgens hun chatbox rond de 8% verlies en volgens hun website 11,5% verlies.
Ik vind dit erg veel. Heb dus meer dan 500 kWh aan stroom verloren in het afgelopen jaar door het lage rendement van de batterij. Als ik een gemiddelde stroomprijs van 0,30 euro per kWh neem dan is dat dus meer dan 150 euro verlies in 1 jaar.
Bij de aanschaf van de batterij werd hier niets over vermeld en ik kan ook niks vinden in hun algemene voorwaarden.
Ben zeer benieuwd hoe het rendement (lees conversieverlies) van andere thuisbatterijen is of van mensen die ook een zonneplan batterij hebben?
Consumenneke
vindt dit leuk
-
NeoDutchio
Re: Thuisbatterij rendement
Ook bij mij zit het verlies rond de 20%. Dat klinkt veel, maar heeft ook voordelen. Straks na het salderen blijft een terugleverboete bestaan. Uit de accu haal ik voldoende om het uit te zingen, en doordat ik minder teruglever worden de terugleverkosten ook minder.
Bij mij tussen de 20% en 30% verlies. In de winter is het slechter dan in de zomer.
Als de accu aan staat maar helemaal niets doet (alleen standby) dan verbruikt hij al stroom. Hoe sneller hij laad en ontlaad hoe beter het rendement. Maar bijv 's nachts ontlaad hij maar langzaam omdat er niet veel aan staat. En laden gaat ook niet altijd met de maximale stroom.
Als de accu aan staat maar helemaal niets doet (alleen standby) dan verbruikt hij al stroom. Hoe sneller hij laad en ontlaad hoe beter het rendement. Maar bijv 's nachts ontlaad hij maar langzaam omdat er niet veel aan staat. En laden gaat ook niet altijd met de maximale stroom.
Als ik de batterij alleen voor eigen consumptie gebruik zit ik rond de 72%
Als ik hem met een vaste waarde van b.v. 800 watt laad en ontlaad haal ik 84%.
Punt is dat je een groot deel van de dag maar weinig stroom neemt.
Vooral 's nachts is het weinig.
Stel het huis verbruik is dan 100 Watt, de omvormer neemt zelf ook 100 watt om te functioneren, dan kom je al niet boven de 50%.
Vooral grote systemen met zware omvormers hebben een slecht rendement bij lage vermogens.
Als ik hem met een vaste waarde van b.v. 800 watt laad en ontlaad haal ik 84%.
Punt is dat je een groot deel van de dag maar weinig stroom neemt.
Vooral 's nachts is het weinig.
Stel het huis verbruik is dan 100 Watt, de omvormer neemt zelf ook 100 watt om te functioneren, dan kom je al niet boven de 50%.
Vooral grote systemen met zware omvormers hebben een slecht rendement bij lage vermogens.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
SairaDenters
Misschien helpt het te weten dat vrijwel al het energieverlies van de batterij wordt omgezet in warmte. De batterij verwarmt je huis een beetje, maar in de zomer of in de nacht heb je hier niet veel aan
Consumenneke
vindt dit leuk
Dat rendement is ook zo slecht omdat je het 2 keer hebt. Van het net 230 volt 50 Herz naar gelijkspanning en weer terug. Eigenlijk al de derde keer, wat vanaf de zonnepanelen is er ook al een omvormer gepasseerd.
Omzetten van wisselspanning naar gelijkspanning en weer naar wisselspanning is heel efficiënt met moderne vermogenselektronica. En zelfs met dat beetje verlies is het nog steeds efficiënter dan de energie weg te gooien (of niet op te wekken) omdat je het op dat moment niet kwijt kan.
Linksom of rechtsom: het is altijd nog veel en veel efficiënter dan het omzetten van fossiele brandstoffen naar elektriciteit.
Linksom of rechtsom: het is altijd nog veel en veel efficiënter dan het omzetten van fossiele brandstoffen naar elektriciteit.
Praktijkgegevens zijn dat de totale verliezen vaak meer dan 20 % zijn. Ook het eigen gebruik van de besturings-software van de accu gaat zwaar meetellen. Vaak wordt de stroom in de nachturen gebruikt. Dat is vaak sluipverbruik van 200 a 300 W. Zeer inefficiënt voor zo'n accu.rwolters schreef: ↑16 apr 2026 11:28Omzetten van wisselspanning naar gelijkspanning en weer naar wisselspanning is heel efficiënt met moderne vermogenselektronica. En zelfs met dat beetje verlies is het nog steeds efficiënter dan de energie weg te gooien (of niet op te wekken) omdat je het op dat moment niet kwijt kan.
Ander probleem zijn de wintermaanden. Niemand heeft dat veel opwek van panelen. Maar wel 20 % verlies. Dat zul je dus moeten inkopen op het net. Zeker na 1 jan 2027.
Inkopen moet je dan op de goedkoopste tijd doen. Dan komt die 20% tot 30% wel goed.
Goedkoopste uur was marktprijs van 5 cent vandaag. Met 30% erbij is dat 6,5 cent. En er zijn heel veel uren met een marktprijs boven de 6,5 cent.
Niet helemaal mee eens. Het ligt aan het beoogd gebruik. Gas heeft met moderne ketels een efficiëntie van 85-95% als je het puur gebruikt om te verwarmen. Als je puur gaat kijken naar het verlies vanuit het stopcontact, dan kan elektrisch verwarmen echter 100% efficiënt zijn. Zodra je de energie vanuit de zonnepanelen wil gebruiken, dan is direct gebruik de enige manier om efficiënter te zijn dan gas om te verwarmen. Voor alle andere zaken is het zeker efficiënter, behalve voor de Duitse Autobahn.
Dat geldt voor een straalkachel, die alle electrische energie in warmte omzet.
Bij een warmtepomp is het rendement veel hoger, tot boven de 300 a 400%.
Nooit geweten dat warmtepompen tegenwoordig zo efficiënt zijn. Mijn airco is dat in elk geval niet en dat is toch ook een warmtepomp. Maarja ik lees het nu ook. Dan blijft alleen de 200 per uur op de Autobahn staan 
Je bedoelt dat het deels goed komt. Dan vergeet je nog wel even de energiebelasting en BTW die je nog mag betalen.
In mijn situatie gaat in de wintermaanden meer dan 80 a 90 % direct gebruikt worden. Zeker door de warmtepomp. De accu zou bijna niet gebruikt worden, maar wel aanstaan met een eigen verbruik van ongeveer 20 a 30 W. Komt bovenop je verlies. Dat allemaal mag je dan tegen hoge winterprijzen inclusief energiebelasting en BTW gaan betalen. De afschrijving en degeneratie van je accu gaat ook nog gewoon door. Ik zou een eventuele accu in de wintermaanden goedkoper kunnen uitzetten. Ik koop er dus ook maar geen.
De meeste mensen willen NOM draaien om hun eigen stroom van de zonnepanelen te gaan gebruiken. Dat kunnen veel accu's vrij simpel. Van de meeste accusystemen is de software niet standaard zo goed dat ze ook kunnen handelen. Dat kunnen alleen de wat duurdere systemen en dat eist vaak nog veel programmeerkennis. Aan dat laatste mankeert er nogal wat aan bij mij. Gaan we niet doen.
Je hebt gelijk dat komt er voor die 30% bij. Dan kom je dus op 10,9 cent voordat je de 30% verlies terugverdient. Even gekeken en vandaag goedkoop 5 cent inkoop en dan zijn er 12 uren dat de marktprijs boven de 11 cent is. Dus volop uren om de dure stroom goedkoop te gebruiken.xflorisx schreef: ↑17 apr 2026 03:06Je bedoelt dat het deels goed komt. Dan vergeet je nog wel even de energiebelasting en BTW die je nog mag betalen.
Dus tussen 12.00 en 15.00 uur laden en dan weer nul op de meter verder.
Ik heb vanaf juli een nieuw contract bij Greenchoice. De eerste keer dat het normale tarief lager is dan het zg. daltarief. Wel begrijpelijk. Normaal 0,25176 Dal 0,26386. Mij zal het weinig uitmaken. Over ongeveer twee weken moet mijn thuisbatterij actief worden. Mijn verbruik zal dan vooral in december en januari worden zonder salderingsregeling.
Zestig jaar geleden 8 en 4 centen van de gulden. Zonder energiebelasting en btw.
Zestig jaar geleden 8 en 4 centen van de gulden. Zonder energiebelasting en btw.
Je rekent wel heel makkelijk naar je zelf toe.PGros schreef: ↑17 apr 2026 09:07
Je hebt gelijk dat komt er voor die 30% bij. Dan kom je dus op 10,9 cent voordat je de 30% verlies terugverdient. Even gekeken en vandaag goedkoop 5 cent inkoop en dan zijn er 12 uren dat de marktprijs boven de 11 cent is. Dus volop uren om de dure stroom goedkoop te gebruiken.
Het goedkoopste uur op 17-4 was 18,3 cent incl belastingen en dat was maar 1 uur.
Praktisch verliezen zijn 25% als je de energie op dure uren wilt gebruiken voor NOM.
Dan zit je al op 24,4 cent, tel daar de afschrijving per laadcyclus bij op, voor mij is dat 6 cent (zit tussen de 5 en 10 cent afhankelijk van wat je gekocht hebt)
Kom ik op 30,4 cent, die dag zaten er 4 uur net 1 cent boven, dat is wat ik er dan van overhoud.
Het loont alleen de moeite als je de batterij laad met stroom van de zonnepanelen.
Als je er stroom voor moet inkopen maak je vooral de minister van Financiën gelukkig. Dat is de grootste winnaar als er niet meer gesaldeerd wordt.
Ik zou de prijs per cycli hier niet in meenemen. Doe je dat wel denk je minder te kunnen maar dat is ook zoiets als zeggen dat als je helemaal niet laad de batterij nooit aan zijn einde komt. De ene dag win je veel en een ander dag verlies je wat. Maar de prijs voor de laadcyclus is in feite gewoon een terugrekening van wat het zou kosten als de batterij precies (bijv) 6000 cycli mee zou gaan. Maar dat is de gegarandeerde waarde en die zal zeker hoger zijn en dus de prijs per cycli lager.Polvo176 schreef: ↑19 apr 2026 21:54Je rekent wel heel makkelijk naar je zelf toe.PGros schreef: ↑17 apr 2026 09:07
Je hebt gelijk dat komt er voor die 30% bij. Dan kom je dus op 10,9 cent voordat je de 30% verlies terugverdient. Even gekeken en vandaag goedkoop 5 cent inkoop en dan zijn er 12 uren dat de marktprijs boven de 11 cent is. Dus volop uren om de dure stroom goedkoop te gebruiken.
Het goedkoopste uur op 17-4 was 18,3 cent incl belastingen en dat was maar 1 uur.
Praktisch verliezen zijn 25% als je de energie op dure uren wilt gebruiken voor NOM.
Dan zit je al op 24,4 cent, tel daar de afschrijving per laadcyclus bij op, voor mij is dat 6 cent (zit tussen de 5 en 10 cent afhankelijk van wat je gekocht hebt)
Kom ik op 30,4 cent, die dag zaten er 4 uur net 1 cent boven, dat is wat ik er dan van overhoud.
Het loont alleen de moeite als je de batterij laad met stroom van de zonnepanelen.
(Als een auto gemiddeld 1 op 15 rijdt ga je toch ook niet zeggen ik ga niet binnendoor rijden en met tegenwind want dan doet hij 1 op 11 en kost het me meer geld.)
Ten tweede moet je niet met de totaal prijs rekenen maar met de marktprijs. Als je de marktprijs + belasting + opslag + btw neemt dan ga je dat allemaal verhogen met de verliezen die je hebt. En lijk je dus nog meer te verliezen.
Ik heb 17/4 nog even met marktprijs en met totaal prijs nagerekend met 25% verlies en 6 cent voor een cycli. Dan kom ik bij de goedkoopste prijs laden op marktprijs op 19 hogere uren en bij de totaalprijs kom je dan op 12 hogere uren.
Het is natuurlijk altijd verstandig om per dag te kijken of het voordelig is te laden met goedkope stroom.
De prijs per cyclus niet meenemen is je kop in het zand steken over de werkelijke kosten.PGros schreef: ↑20 apr 2026 20:06
Ik zou de prijs per cycli hier niet in meenemen. Doe je dat wel denk je minder te kunnen maar dat is ook zoiets als zeggen dat als je helemaal niet laad de batterij nooit aan zijn einde komt. De ene dag win je veel en een ander dag verlies je wat. Maar de prijs voor de laadcyclus is in feite gewoon een terugrekening van wat het zou kosten als de batterij precies (bijv) 6000 cycli mee zou gaan. Maar dat is de gegarandeerde waarde en die zal zeker hoger zijn en dus de prijs per cycli lager.
(Als een auto gemiddeld 1 op 15 rijdt ga je toch ook niet zeggen ik ga niet binnendoor rijden en met tegenwind want dan doet hij 1 op 11 en kost het me meer geld.)
Ten tweede moet je niet met de totaal prijs rekenen maar met de marktprijs. Als je de marktprijs + belasting + opslag + btw neemt dan ga je dat allemaal verhogen met de verliezen die je hebt. En lijk je dus nog meer te verliezen.
Ik heb 17/4 nog even met marktprijs en met totaal prijs nagerekend met 25% verlies en 6 cent voor een cycli. Dan kom ik bij de goedkoopste prijs laden op marktprijs op 19 hogere uren en bij de totaalprijs kom je dan op 12 hogere uren.
Het is natuurlijk altijd verstandig om per dag te kijken of het voordelig is te laden met goedkope stroom.
Batterijen zijn niet gratis en het geld is wel uitgegeven.
Thijs124
vindt dit leuk