Erfgenaam notaris kosten.

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
squareware

Erfgenaam notaris kosten.

Ongelezen bericht door squareware »

Beste iedereen, even een hele korte vraag.

Ik blijk erfgenaam te zijn, van iemand uit een familie welke ik niet ken of weet van heb, via via via, via via.. uiteindelijk komt men bij mij. Persoon is in 2020 overleden

Er zijn meer erfgenamen en de afdeling onbeheerde Nalatenschappen van het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening is bij de nalatenschap betrokken en deze heeft volmacht gegeven aan het notaris kantoor om de erfenis af te handellen, waarvoor ik dus ook benaderd ben.

Het kantoor heeft 18 uur werkzaamheden verricht á 260,- per uur. Ongeveer 4500,- aannkosten

Zoals ik begreep;
De inboedel is nog niet bekend of mag pas bekend worden als alle erfgenamen bekend zijn. Er is wel een bankrekening waar 20k op staat, maar daar gaan misschien nog wel schulden van af.

Ik ben van plan om benefecair te aanvaarden omdat het anders door gaat naar mijn kinderen en ik dus eigenlijk twee keer kosten kan betalen om dat af weer te moeten handellen.

Maar stel; dat de erfenis niet toerijkend genoeg is om deze notaris kosten te dekken, kan ik die kosten dan weigeren?

Hoe denken julllie hier over?

Moneyman

Re: Erfgenaam notaris kosten.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als je benificair hebt aanvaard dan krijg je alleen iets als er een opbrengst is. Kosten zijn nooit voor jou als er geen opbrengst is.

Dat is nu juist het hele idee van benificair aanvaarden.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Uit het niets een bericht dat u erfgenaam bent van iemand die u niet kent van een notariskantoor ontvangt roept zeker de nodige vragen op.

Als de notaris de opdracht heeft gekregen om eventuele erfgenamen te gaan zoeken en aan te schrijven worden de gemaakte kosten en de hoogte van de erfenis niet genoemd want dat gebeurd pas als u zich bij het notariskantoor vervoegt en middels legitimatie bewijst dat u tot de erfgenamen behoort.

Als u eerst de notaris moet betalen om voor de erfenis in aanmerking te komen wordt u opgelicht.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Heeft u het notariskantoor al eens opgezocht op het internet, en rechtstreeks via de daar gevonden gegevens gebeld ?
Tevens zou ik het adres eens controleren.....

squareware

Ja, notaris kantoor is legitiem en hebben ook een hele "stamboom" achtig iets gestuurd waar mensen opstonden waarvan ik ook de erfgenaam was.
Mijn Moeder is gelijktijdig met mij ook benaderd, dus 99,9% lijkt alles te kloppen.

Nee ik hoef nog niets te betalen, alleen aangeven of ik beneficair aanvaard of verwerp, met legalisatie van de handtekening. de genoemde kosten en verdere kosten worden verdeeld over alle erfgenamen.
Moneyman schreef:
23 apr 2026 13:50
Als je benificair hebt aanvaard dan krijg je alleen iets als er een opbrengst is. Kosten zijn nooit voor jou als er geen opbrengst is.

Dat geld inderdaad voor schulden uit de erfenis, maar geld dit ook voor de notaris kosten?

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Ron5300 schreef:
23 apr 2026 14:12
Uit het niets een bericht dat u erfgenaam bent van iemand die u niet kent van een notariskantoor ontvangt roept zeker de nodige vragen op.
Zo gek is dat toch niet? Ik heb ook wel eens een erfenis gehad van een achternicht van mijn moeder die ik ook helemaal niet kende.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

In dit geval de erfenis beneficiair aanvaarden want dat geeft u de mogelijkheid om in een later stadium de erfenis alsnog te verwerpen.
De kosten die de notaris heeft gemaakt worden achteraf van de erfenis in mindering gebracht en wat er daarna overblijft aan de erven uitbetaald.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

squareware schreef:
23 apr 2026 12:52
Maar stel; dat de erfenis niet toerijkend genoeg is om deze notaris kosten te dekken, kan ik die kosten dan weigeren?
De kosten van de notaris worden uit de nalatenschap betaald. Maak je maar geen zorgen, een notaris zorgt er heus wel voor dat eerst zijn eigen kosten worden betaald, daarna pas de rest van de kosten. En wat er over blijft, dat is voor jullie.

Hoeveel er per persoon overblijft hangt natuurlijk af van het aantal erfgenamen dat aanvaard heeft. Kan een dikke vis zijn, kan ook enkel de staart van het visje zijn.

Dat de omvang niet op voorhand wordt verteld is logisch; dat komt alleen de daadwerkelijke erfgenamen toe, degenen die het (beneficiar) aanvaard hebben.

Moneyman

squareware schreef:
23 apr 2026 14:45
Moneyman schreef:
23 apr 2026 13:50

Dat geld inderdaad voor schulden uit de erfenis, maar geld dit ook voor de notaris kosten?
Ja, want notariskosten zijn (preferente) boedelschulden. Die moeten dus uit de boedel (= de opbrengst) betaald worden.

squareware

Dank jullie wel voor de antwoorden. Voor nu weet ik genoeg, ik laat het weten wanneer de afwikkeling klaar is om het topic compleet te maken.

Ik ga er vanuit dat het tientjes werk word van wat er uiteindelijk overblijft, maar wie weet, ik heb dus echt geen idee.
Behalve wat de erflaatster op de bankrekening heeft staan, is mij door de notaris verteld (wat ik zo lees best ongebruikelijk is?). Het laatst gewoonde adres is een verzorgingstehuis, dus van spullen zou ook geen spraken zijn schat ik zo in, de beste madam, is al een tijdje geleden gestorven, verwacht dus ook niet veel achterstallige rekeningen, tenzij het verzorgings tehuis nog een huur heeft voor opslag.

Polvo176

Ongelezen bericht door Polvo176 »

20K is veel te weinig om er iets van over te houden, als die notaris al sinds 2020 bezig is erfgenamen te zoeken dan is er al 50k opstap.
Ik zou nog eerder geneigd zijn de hele erfenis te weigeren, maar als je (volwassen) kinderen hebt worden die er mee opgezadeld.
Beneficiair is waarschijnlijk de beste oplossing.
Ik was erfgenaam (samen met een aantal anderen) van iemand die 25K op de bank had staan en daar was alles duidelijk en hoefde niks uitgezocht te worden.
De kosten liepen desondanks op tot 15K.

Moneyman

Polvo176 schreef:
23 apr 2026 21:46
20K is veel te weinig om er iets van over te houden, als die notaris al sinds 2020 bezig is erfgenamen te zoeken dan is er al 50k opstap.
Welnee.
squareware schreef:
Het kantoor heeft 18 uur werkzaamheden verricht á 260,- per uur. Ongeveer 4500,- aannkosten

Polvo176

Ongelezen bericht door Polvo176 »

Moneyman schreef:
23 apr 2026 22:15
Polvo176 schreef:
Welnee.
squareware schreef:
Ik heb het gelezen, maar toch even mijn praktijk ervaring er bij gezet, kun je nooit zeggen dat je het niet wist.

witte angora

Polvo176 schreef:
Wij waren in totaal 31.000 kwijt om twee nalatenschappen af te handelen. Dat het zoveel is geworden kwam vooral door het onderlinge geruzie, waarbij een nota van 15% van dit bedrag al voor rekening van een van de twee overledenen kwam. Dankzij zijn geruzie en gedram, waardoor er bij zijn overlijden nog niks geregeld was, maar er dus wel flink kosten zijn gemaakt. Dan kostte onze notaris ook nog eens, afhankelijk wie er aan de gang ging, tussen de 300 en 350 euro per uur.

Dus 50k opstap om alleen al de erfgenamen te zoeken lijkt me wel heel erg hoog, om eerlijk te zijn.

squareware

Ik had een ander beroep moeten doen, iets in de notaris-wereld. Wat een tarieven zeg.

Maar ook bij de gemeente 2x legalisatie handtekening á 29,80, voor 2 handtekeningen eb wat stempels. Bij elkaar nog geen 5 minuten werk.

Moneyman

Polvo176 schreef:
23 apr 2026 22:36
Moneyman schreef:
23 apr 2026 22:15
Polvo176 schreef:
Welnee.
squareware schreef:
Ik heb het gelezen, maar toch even mijn praktijk ervaring er bij gezet, kun je nooit zeggen dat je het niet wist.
In deze casus slaat het werkelijk nergens op om over 50K te gaan praten. Tot nu toe is ‘t een standaard zaakje. En er is geen enkele reden in het topic te vinden die een verwachting voor hoge kosten rechtvaardigen. Een paar duizend euro, that’s it.

witte angora

squareware schreef:
23 apr 2026 23:27
Ik had een ander beroep moeten doen, iets in de notaris-wereld. Wat een tarieven zeg.
Ach, advocaten werken ook niet voor niets, zullen we maar zeggen. :?

DvdVK

Ongelezen bericht door DvdVK »

Mijn partner heeft toevallig een vergelijkbare kwestie gehad.
Hij kende de overledene (overleden in 2018) wel maar had al jaren geen contact.
Benodigde papieren (o.m. benificaire aanvaarding) op laten maken door een notaris in 2020 en netjes tijdig ingezonden.
Toevallig is het twee weken geleden definitief gesloten (=na ruim 6 jaar).
De erfenis ging grotendeels op aan de notariskosten en de kosten van de vereffenaar.
Wat het hem wel opleverde was een stamboom van moeders zijde met schokkende gegevens.
Indien u benificair aanvaardt, bedenk dat het kan lang duren alvorens het afgewikkeld is.
De wachttijden bij de Rechtbank (zoals bij mijn partner) zijn lang, heel lang.
En pas aan het eind krijgt u een opsomming van de 'lusten en lasten'.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

Uiteindelijk staat en valt alles met :
Hoeveel erfenis, hoeveel erfgenamen, moeilijkheden verdelen/verdelers en in rekening gebrachte kosten.
Een onbekend overlijden tante in verzorgingstehuis was bij ons gewoon een formele afhandeling met slechts "wat kosten" voor verrichte arbeid.
Waarom zou dat bijv 6 jaar duren?
Na 1ste brief was dit gewoon snel volledig afgehandeld (2-3 maanden)

squareware

DvdVK schreef:
27 apr 2026 22:10
Mijn partner heeft toevallig een vergelijkbare kwestie gehad.
Hij kende de overledene (overleden in 2018) wel maar had al jaren geen contact.
Benodigde papieren (o.m. benificaire aanvaarding) op laten maken door een notaris in 2020 en netjes tijdig ingezonden.
Toevallig is het twee weken geleden definitief gesloten (=na ruim 6 jaar).
De erfenis ging grotendeels op aan de notariskosten en de kosten van de vereffenaar.
Wat het hem wel opleverde was een stamboom van moeders zijde met schokkende gegevens.
Indien u benificair aanvaardt, bedenk dat het kan lang duren alvorens het afgewikkeld is.
De wachttijden bij de Rechtbank (zoals bij mijn partner) zijn lang, heel lang.
En pas aan het eind krijgt u een opsomming van de 'lusten en lasten'.
Mja, dat geloof ik wel. Ik heb eigenlijk geen andere keus dan het beneficair te aanvaarden, bij verwerpen het word doorgeschoven naar mijn kinderen en ik er dus nog meer werk aan heb.
Het gaat mij er om dat ik geen hele hoge kosten wil hebben, geld steek ik liever in 'leuke' zaken. Wat er overblijft is leuk maar geen streven. Notaris kan er nog wel een miljoen uur tijd er in stoppen, dat de nabestaanden kunnen betalen, gelukkig isndit slechts beperkt tot de waarde van de erfenis.

Plaats reactie