Webshops krijgen een OEPS-KNOP: wat vind jij daarvan?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Plaats reactie
Consumenneke

Webshops krijgen een OEPS-KNOP: wat vind jij daarvan?

Bericht door Consumenneke »

Online verkopers moeten vanaf 19 juni 2026 in hun webshops en apps een ‘herroepingsknop’ aanbieden, meldt de ACM. Met deze oepsknop kunnen klanten makkelijk hun online aankoop ongedaan maken binnen de wettelijke bedenktijd van veertien dagen.
Bedrijven mogen zelf bepalen hoe de herroepingsknop eruitziet. Er zijn wel eisen:
▶️ De knop moet gemakkelijk vindbaar zijn.
▶️De knop moet direct duidelijk maken waarvoor die is, bijvoorbeeld ‘mijn aankoop ongedaan maken’.
▶️De functie moet tijdens de volledige bedenktijd beschikbaar blijven
▶️Klanten hoeven alleen de gegevens in te vullen die noodzakelijk zijn om de herroeping te verwerken.
▶️Inloggen mag als optie worden aangeboden, maar het aanmaken van een account mag niet verplicht zijn.
▶️De klant moet direct een bevestiging ontvangen van de ontbinding.
De wettelijke bedenktijd geldt niet alleen bij verkoop via internet, maar ook per telefoon of postorder (koop op afstand) of als er producten of diensten van minimaal 50 euro aan de deur, op straat of via speciale dagtochten (verkoop buiten de winkelruimte) verkocht worden.

Wanneer op deze manier verkocht wordt, geldt de bedenktijd ook voor:
  • Abonnementen op producten of diensten, zoals tijdschriften of de glazenwasser.
    Afgeprijsde artikelen en showroomartikelen.
    Tweedehands producten.
    Producten of diensten die u verkoopt op een online veilingsite.
    Producten in verschillende standaardmaten, zoals kleding of gordijnen.
    Producten gemaakt volgens voorbeelden die u als keuze aanbiedt, zoals sieraden.
    Afgepaste hoeveelheden, zoals een bepaald aantal knoopjes in een zakje.
    Producten die samengesteld zijn op verzoek van de consument, zoals computers of vitaminepillen.
Bij tweedehands producten vraag ik me af of deze regels alleen gelden voor professionele verkopers of ook voor particulieren...

NeoDutchio

Re: Webshops krijgen een OEPS-KNOP: wat vind jij daarvan?

Bericht door NeoDutchio »

Zal het enig verschil gaan maken? Malafide dropshippers blijven gewoon doorgaan.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Ben benieuwd hoe dat eruit moet gaan zien al je naar die gecombineerde eisen kijkt. Inloggen mag niet verplicht zijn, maar de knop moet gedurende de bedenktijd in beeld blijven. Er zal dan toch een koppeling moeten zijn tussen de klantgegevens/ aankoopgegevens en de bedenktijd.

Teundevos

Bericht door Teundevos »

NeoDutchio schreef:
14 jun 2026 16:34
Zal het enig verschil gaan maken? Malafide dropshippers blijven gewoon doorgaan.
Zolang er mensen intrappen wel.

ANiempje

Bericht door ANiempje »

Letterlijke tekst van de richtlijn:
Artikel 11 bis

Uitoefening van het herroepingsrecht bij via een online-interface gesloten overeenkomsten op afstand

Bij via een online-interface gesloten overeenkomsten op afstand zorgt de handelaar ervoor dat de consument de overeenkomst ook kan herroepen door gebruik te maken van een herroepingsfunctie.
De herroepingsfunctie wordt op een gemakkelijk leesbare manier aangeduid met de woorden “hier de overeenkomst herroepen” of een ondubbelzinnige overeenkomstige formulering. De herroepingsfunctie moet gedurende de herroepingstermijn te allen tijde beschikbaar zijn. De herroepingsfunctie moet duidelijk zichtbaar op de online-interface worden weergegeven en gemakkelijk toegankelijk zijn voor de consument.

De herroepingsfunctie moet de consument in staat stellen een online-herroepingsverklaring te verzenden, waarmee de handelaar in kennis wordt gesteld van het besluit van de consument om de overeenkomst te herroepen. Die online-herroepingsverklaring stelt de consument in staat gemakkelijk de volgende informatie te verstrekken of te bevestigen:
a) naam van de consument;

b) de gegevens ter identificatie van de overeenkomst die de consument wenst te herroepen;

c) nadere gegevens over de elektronische middelen waarmee de bevestiging van de herroeping naar de consument zal worden verstuurd.

Zodra de consument de online-herroepingsverklaring overeenkomstig lid 2 heeft ingevuld, stelt de handelaar de consument middels een bevestigingsfunctie in staat deze bij hem in te dienen.
Die bevestigingsfunctie wordt op een goed leesbare manier aangeduid, en alleen met de woorden “herroeping bevestigen” of met een andere ondubbelzinnige overeenkomstige formulering.

Zodra de consument de bevestigingsfunctie activeert, stuurt de handelaar de consument op een duurzame gegevensdrager onverwijld een ontvangstbevestiging van die herroeping; die bevestiging bevat informatie over de inhoud daarvan en de datum en het tijdstip van indiening.

De consument wordt geacht het herroepingsrecht binnen de geldende herroepingstermijn te hebben uitgeoefend indien hij vóór het verstrijken van die termijn de in dit artikel bedoelde online-herroepingsverklaring heeft ingediend.”.
Alleen naam en ordernummer zijn nodig — en de bijna verplichte woordkeuze hier de overeenkomst herroepen en herroeping bevestigen. De richtlijn zegt nadrukkelijk niet dat je het moet inbouwen in een gebruikersaccount of online orderoverzicht. Een knop naar een formulier waar deze gegevens ingevuld kunnen worden is (momenteel) voldoende.

Maar het blijft natuurlijk kul. Bij een goede webwinkel kan je altijd al annuleren via email/telefoon/chat en slechte webwinkels gaan ook niet hierop reageren.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

ANiempje schreef:
15 jun 2026 09:48
Maar het blijft natuurlijk kul. Bij een goede webwinkel kan je altijd al annuleren via email/telefoon/chat en slechte webwinkels gaan ook niet hierop reageren.
Exact dit. Het voelt als symptoomwetgeving. Zet gewoon in op handhaving van de al geldende regels, daar sorteer je meer effect mee. Een nieuwe regel die alleen maar bevestigt wat we al lang weten voegt niets toe - en is niets meer dan een papieren tijger als er geen handhaving plaats vindt.

Consumenneke

Wie zou handhaving moeten doen? Webwachters, net zoals er waterpolitie is? Ik ben er wel voor.

Afbeelding

Ben benieuwd hoe de annuleerknop werkt bij in-app shopping via bv Instagram.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
15 jun 2026 10:28
Wie zou handhaving moeten doen? Webwachters, net zoals er waterpolitie is? Ik ben er wel voor.
Wat dacht je van simpelweg de instantie die we speciaal voor dit belang al lang in het leven hebben geroepen en die hier ook al over publiceert?
Consumenneke schreef:
15 jun 2026 10:28
Ben benieuwd hoe de annuleerknop werkt bij in-app shopping via bv Instagram.
Gewoon analoog aan hoe je dat nu al doet.

Consumenneke

Goede opmerking.

Waarom organiseren we niet alle politie zo? Geen blauw meer op straat: gewoon één groot kantoor met toezichthouders die brieven versturen. Een Autoriteit Boeventoezicht!

Cro

Bericht door Cro »

Het idee voor zo'n knop vind ik op zich niet verkeerd. Maar zoals het geïmplementeerd zou moeten worden zoals hier benoemd heb ik dan wel weer sterke twijfels bij.

wikop

Bericht door wikop »

Het idee op zich vind ik prima
Alleen vinted?Marktplaats of hoe ze ook heten
Dropshippers?
Een voordeeltje,als er geen knop is weet je in elk geval al zeker dat dit dropshippers ziin denk ik
Of het daar gaat werken??
En laten we ons nu niks wijs maken,bij de betrouwbare webshops is dit al niet nodig
Zelfs bij temu niet,want buiten dat het daar wat langer duurt voor je je geld terug hebt,lossen die het ook altijd op

Consumenneke

Je kan kritiek hebben op handhaving (heb ik ook), maar een duidelijk wettelijk kader is wel gewenst.

wikop

Bericht door wikop »

Helemaal met je eens,daarom vind ik het juist dubbel
Want mensen willen graag geleven dat ergens iets gratis of zo goed als gratis is
Ik drukte me verkeerd uit
Omdat mensen dit willen blijven geloven,en dus bestellen en betalen blijven,zal dit niet gaan werken voor een groot deel van de mensen
Tenzij de overheid social media zo ver krijgt dat daar bij elke advertentie die knop staat

De Posthoorn

Bericht door De Posthoorn »

wikop schreef:
15 jun 2026 11:38
Het idee op zich vind ik prima
Alleen vinted?Marktplaats of hoe ze ook heten
Dropshippers?
Een voordeeltje,als er geen knop is weet je in elk geval al zeker dat dit dropshippers ziin denk ik
Of het daar gaat werken??
En laten we ons nu niks wijs maken,bij de betrouwbare webshops is dit al niet nodig
Zelfs bij temu niet,want buiten dat het daar wat langer duurt voor je je geld terug hebt,lossen die het ook altijd op
En al is er wel zo'n knop, daarmee staat je geld nog niet op je rekening. Je hebt alleen met die knop geannuleerd, meer niet.

Bij Temu staat mijn tegoed meteen bij inlevering pakketpunt al in mijn account, prima geregeld zelfs zonder zo'n knop en zelfs zonder de ACM die meestal pas na jaren onderzoek eens wat gaat doen.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
15 jun 2026 10:50
Goede opmerking.

Waarom organiseren we niet alle politie zo? Geen blauw meer op straat: gewoon één groot kantoor met toezichthouders die brieven versturen. Een Autoriteit Boeventoezicht!
Ik zou door dit soort opmerkingen bijna denken dat je je eigen topic weer om zeep wilt helpen.
Consumenneke schreef:
15 jun 2026 11:40
Je kan kritiek hebben op handhaving (heb ik ook), maar een duidelijk wettelijk kader is wel gewenst.
Welk wettelijk kader zoek je nog wat er niet al lang is?

J. Deltoer

Bericht door J. Deltoer »

Moneyman schreef:
15 jun 2026 10:24
Zet gewoon in op handhaving
:lol: :lol: :lol: :lol:
Nederland?
:lol: :lol: :lol: :lol:

Plaats reactie