Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
rrustema
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 aug 2020 15:46

Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?

Ongelezen bericht door rrustema »

Actueel gezien de hoge temperaturen in Europa.

Aangezien de benzine-auto voor het grootste deel verantwoordelijk is voor de CO2-uitstoot waar je in een huishouden rechtstreeks invloed op hebt vraag ik me af waar je een auto kan laten vernietigen.

Ik wil dus niet dat het (oude) ding gebruikt wordt om andere auto's op de weg te houden met onderdelen. Ook moet het ding niet naar Afrika verscheept worden om daar nog vele jaren door te pruttelen dankzij goedkope arbeid.

Als ik op het web zoek vind ik alleen maar sloperijen die een tweede leven en hergebruik van de auto (in onderdelen) beloven. Dat wil ik juist niet omdat het een oude vieze auto is.

Het staal en dergelijke kan wel hergebruikt worden, maar dan als grondstof.

riddert
Berichten: 2420
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?

Ongelezen bericht door riddert »

Zet dat ding in je tuin voor de komende 40 jaar.

witte angora
Berichten: 30752
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?

Ongelezen bericht door witte angora »

Koop een slijptol en ga een paar uurtjes aan de gang.

J. Deltoer
Berichten: 3426
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

witte angora schreef:
22 jun 2026 10:36
Koop een slijptol en ga een paar uurtjes aan de gang.
Een slijptol gebruikt stroom, mogelijk opgewekt door kolencentrales, of nog vreselijker, gascentrales. Beter hamer en sikkel gebruiken.

Ron5300
Berichten: 1115
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Bij autosloperijen die zelf over een schredder beschikken zou het mogelijk wel kunnen maar dan wel tegen de kosten die er voor staan.

U mag uw auto niet zelf slopen https://www.rdw.nl/slopen/auto-kampeera ... bus-slopen maar u mag wel met bijvoorbeeld een moker de auto zodanig bewerken dat die niet meer voor de export geschikt is.

peter17111962
Berichten: 788
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Koop een boormachine en boor gaten in alle belangrijke onderdelen en breng hem dan naar de sloop.

BL2
Berichten: 5656
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?

Ongelezen bericht door BL2 »

Het was al niet zo slim om destijds zo'n vervuilende ding te kopen. Waarom heb je toen al niet aan het milieu gedacht ?

kuklos
Berichten: 10094
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?

Ongelezen bericht door kuklos »

rrustema schreef:
22 jun 2026 09:48
Aangezien de benzine-auto voor het grootste deel verantwoordelijk is voor de CO2-uitstoot waar je in een huishouden rechtstreeks invloed op hebt vraag ik me af waar je een auto kan laten vernietigen.

Ik wil dus niet dat het (oude) ding gebruikt wordt om andere auto's op de weg te houden met onderdelen. Ook moet het ding niet naar Afrika verscheept worden om daar nog vele jaren door te pruttelen dankzij goedkope arbeid.
In Afrika willen ze ook rijden en geld voor nieuwe auto's hebeben velen niet, dus rijden ze door in oude auto's.
25% van de CO2 uitstoot van een auto komt bij de productievrij. Een auto langer door laten rijden is dus wel degelijk een verstandige optie.

PGros
Berichten: 1380
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?

Ongelezen bericht door PGros »

J. Deltoer schreef:
22 jun 2026 10:54
witte angora schreef:
22 jun 2026 10:36
Koop een slijptol en ga een paar uurtjes aan de gang.
Een slijptol gebruikt stroom, mogelijk opgewekt door kolencentrales, of nog vreselijker, gascentrales. Beter hamer en sikkel gebruiken.
En hiermee is het punt gemaakt dat je helemaal geen moeite moet doen. Gebruik je namelijk een hamer en sikkel (lukt dat?) dan ben je fysiek zwaarder bezig en langer en moet je meer eten. Het maken van dat eten kost ook veel co2 uitstoot. Tevens ga je meer zweten en moet je weer extra douchen en zo blijf je dus bezig met vervuilen.....

wim62
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2026 13:17

Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?

Ongelezen bericht door wim62 »

Graaf een gat in je tuin en leg hem daar in , en plaats er een bordje bij met de tekst "Eeuwige rustplaats van mijn trouwe vierwieler" .

Nijogeth
Berichten: 10222
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De snelste optie om het wagenpark te vergroenen is om armere mensen die geen geld hebben om hun oude benzineauto te vervangen subsidie te geven om een moderne benzineauto, hybride auto of elektrische auto te kopen. Het is leuk om een paar duizend euro subsidie te geven en andere voordelen aan mensen die het geld hebben om een nieuwe elektrische auto te kopen, maar die groep reed over het algemeen al in een vrij schone moderne auto. Die stap van de overheid heb ik dus nooit begrepen.

Dus TS, hoe modern is de auto. Misschien maak je een arm gezin wel heel blij met een modernere, schonere auto.

witte angora
Berichten: 30752
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar hoeveel milleuwinst denk je eigenlijk te maken door geen enkel onderdeel nog bruikbaar te laten zijn?

rrustema
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 aug 2020 15:46

Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?

Ongelezen bericht door rrustema »

Ron5300 schreef:
22 jun 2026 11:07
Bij autosloperijen die zelf over een schredder beschikken zou het mogelijk wel kunnen maar dan wel tegen de kosten die er voor staan.
Dan zou je dus moeten kunnen bedingen dat je getuige mag zijn dat je auto de shredder in gaat. Kent iemand toevallig zo'n sloperij waar zoiets mogelijk is? Ik heb wel eens gezien dat auto's van criminelen die aangepast zijn met verborgen ruimtes dit lot ondergaan. Maar of dit een reguliere optie is vraag ik me af. Vast heel ongebruikelijk (en duur?).
Ron5300 schreef:
22 jun 2026 11:07
U mag uw auto niet zelf slopen https://www.rdw.nl/slopen/auto-kampeera ... bus-slopen maar u mag wel met bijvoorbeeld een moker de auto zodanig bewerken dat die niet meer voor de export geschikt is.
Goeie suggestie, maar wel heel arbeidsintensief. Er zitten veel onderdelen in.

Teundevos
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 apr 2026 23:51

Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?

Ongelezen bericht door Teundevos »

wim62 schreef:
22 jun 2026 11:29
Graaf een gat in je tuin en leg hem daar in , en plaats er een bordje bij met de tekst "Eeuwige rustplaats van mijn trouwe vierwieler" .
Als de TS een huurhuis heeft, vraag ik mij af of de WBV er toestemming voor geeft.

rrustema
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 aug 2020 15:46

Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?

Ongelezen bericht door rrustema »

witte angora schreef:
22 jun 2026 12:00
Maar hoeveel milleuwinst denk je eigenlijk te maken door geen enkel onderdeel nog bruikbaar te laten zijn?
De milieuwinst zit 'm er ook in dat het aanbod van onderdelen voor oude auto's opdroogt waardoor de prijs van onderdelen en reparaties stijgt. Oude auto's komen daarmee buiten het bereik van degenen die aan de onderkant van de markt zitten (jongeren die hun eerste auto aanschaffen bijvoorbeeld). Die stellen dan de aanschaf van een auto uit. Minder autobezit levert veel milieuwinst op omdat je als bezitter wel goed gebruik moet maken voor dat ding waar je elke maand van het jaar veel vaste maandelijkse kosten voor betaalt.

Als je een auto huurt, leent of een taxi neemt dan ga je veel rationeler om met autogebruik. Dan fiets je veel meer en is het ov al snel financieel aantrekkelijk (als dat bovenop je maandelijkse autolasten komt minder).

riddert
Berichten: 2420
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?

Ongelezen bericht door riddert »

Ik vind het nogal egoïstisch van u, rustema.

Dat uzelf wat goeds voor het milieu wilt doen is prijzenswaardig, maar om daar gelijktijdig andere mensen een bepaalde richting op willen duwen staat me tegen.

kuklos
Berichten: 10094
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?

Ongelezen bericht door kuklos »

@rrustema, nogmaals, 25% van de CO2 uitstoot komt door de productie van een auto. Huurauto en taxi zijn auto's die in relatief korte tijd vervangen worden door weer nieuwe auto's, waardoor er weer 25% van de CO2 uitstoot plaatsvindt.

J. Deltoer
Berichten: 3426
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Maar is wel heel modern van meneer Rustema. Je eigen ideeën opleggen aan anderen. Hip ook trouwens.
PGros schreef:
22 jun 2026 11:29
Gebruik je namelijk een hamer en sikkel (lukt dat?)
Nee, dat is in de geschiedenis vaker geprobeerd, en is nooit gelukt.

witte angora
Berichten: 30752
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?

Ongelezen bericht door witte angora »

rrustema schreef:
22 jun 2026 12:14
Oude auto's komen daarmee buiten het bereik van degenen die aan de onderkant van de markt zitten (jongeren die hun eerste auto aanschaffen bijvoorbeeld). Die stellen dan de aanschaf van een auto uit.
Welnee, die spelen gewoon een keertje vaker voor bankmedewerker.

Jongeren zitten tegenwoordig veel beter in de slappe was dan toen wij jong waren, neem dat maar van mij aan. Hoe denk je anders dat 10-jarigen al op fatbikes kunnen rijden? Die rijden heus niet in oude barrels, daar voelen ze zich te goed voor.

En degenen die er in rijden, neem jij nou maar van mij aan dat ze heel goed weten hoe ze die wrakken met een minimum aan kosten op de weg moeten houden. Daar hebben ze jouw barrel echt niet voor nodig.

Ron5300
Berichten: 1115
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Zo arbeidsintensief is het bewerken met een moker nu ook weer niet want met een paar gerichte mokerslagen en gezichtsbescherming is de auto echt rijp voor de sloop.
Zo voorkomt u in ieder geval dat de auto voor de export weggaat en als u een sloperij die zelf een schredder heeft bereid kan vinden om in uw bijzijn de auto vernietigen blijven er geen bruikbare onderdelen meer over.

Edoch uw initiatief is een druppel op de gloeiende plaat omdat er dagelijks auto's gesloopt worden en de goede onderdelen weer verkocht kunnen worden en dat maakt dan ook weer dat de autofabrikanten minder nieuwe onderdelen hoeven te produceren.

Plaats reactie