De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Het verdwijnen van de salderingsregeling maakt een thuisbatterij niet automatisch interessant.
Op dit moment zijn de volgende lessen te trekken:
1. De markt probeert een capaciteit van 15 kWh te verkopen, maar wat je nodig hebt is hooguit iets van 5 kWh. Kijk eens naar je verbruik op een gemiddelde dag in april en oktober, en vermenigvuldig dat met 1,5.
2. Zie een thuisbatterij als hobby; deze verdiend zichzelf in de meeste gevallen amper terug. Als de prijs rond de € 600 ligt dan is het voor mij wel rendabel.
Als je off grid wil gaan, dan heb je natuurlijk batterijen nodig.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Op de Nederlandse markt is de vraag op dit moment hoog. Deze vraag zal in de toekomst dalen. Dat werkt door in de prijs.
Buitenlands consumenten in de Duitse en Franse markt kunnen een thuisbatterij voor een aanzien lager bedrag aanschaffen dan dat de Nederlandse consument kan op dit moment. Dit laat zien dat er best mogelijk is dat de prijs hier goedkoper wordt. Daarnaast is de verwachting dat het aanbod in de komende jaren zal toenemen. Dat werkt door in de prijs.
De Nederlandse batterij boeren zijn niet allemaal in Duitsland of Frankrijk actief. Als zij batterijen daar tegen een Nederlandse prijs willen slijten, dan zullen ze er relatief weinig verkopen.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Het tegendeel is wel waar. De salderingsregeling is op te vatten als een super batterij. Niet alleen dag/nacht oplevering/verbruik worden tegen elkaar weggestreept, maar zelfs het stroomverbruik 's winters kun je weg strepen tegen de opbrengst in de zomer.
J. Deltoer
vindt dit leuk
-
J. Deltoer
- Berichten: 3431
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
En dat je niets krijgt voor je teruglevering en moet betalen voor levering buiten de zonneuren is tot daaraan toe. Maar dat dan ook nog een keer de volle mep energiebelasting daarover komt is zuur. Terwijl aan mijn paneelloze buren, waar mijn teruglevering naar toe gaat, ook weer de volle mep energiebelasting geheven wordt.
Ik hoor hier op 100 km afstand Rob Jetten balken van het lachen.
Ik hoor hier op 100 km afstand Rob Jetten balken van het lachen.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Hoe maakt het wegvallen van de salderingsregeling een thuisbatterij interessant als je deze zichzelf niet terugverdiend?
-
HenkStruik
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 02 apr 2012 11:56
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
De woning die we in 2020 kochten, had 12 zonnepanelen. Dat zorgde in het eerste jaar voor een teruggave van zo'n €900. Dat werd snel minder. En toen brak het draadje van het saldering zwaard van Damocles. Eerst moest iedereen aan de zonnepanelen en nu... Maar dat is een andere discussie.
De omvormer is er een uit China waar heel moeilijk een app voor te vinden was. Zo kwam ik uit bij HomeWizard. Eerst een overstap naar Zonneplan met dynamisch contract. Wat volgt is een P1 meter en KwH meter. De hele energievoorziening kwam via de apps van Zonneplan (financieel) en HomeWizard (energie) duidelijk in beeld.
Laatste stap was de aanschaf van de plugin thuis accu.
Het was even zoeken naar de juiste instellingen (bedankt Gemini). De accu 'weet' wanneer te laden en ontladen. Ben heel blij met deze constructie. Nu afwachten wat dit alles in de winter gaat betekenen.
De omvormer is er een uit China waar heel moeilijk een app voor te vinden was. Zo kwam ik uit bij HomeWizard. Eerst een overstap naar Zonneplan met dynamisch contract. Wat volgt is een P1 meter en KwH meter. De hele energievoorziening kwam via de apps van Zonneplan (financieel) en HomeWizard (energie) duidelijk in beeld.
Laatste stap was de aanschaf van de plugin thuis accu.
Het was even zoeken naar de juiste instellingen (bedankt Gemini). De accu 'weet' wanneer te laden en ontladen. Ben heel blij met deze constructie. Nu afwachten wat dit alles in de winter gaat betekenen.
Polvo176
vindt dit leuk
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Met de hedendaagse prijzen van kleine batterijen verdien je die makkelijk terug.
Je moet alleen niet meer capaciteit kopen dan je zelf nodig hebt.
5 à 6 kWh is meestal genoeg en met opladen op zonne energie kun je van maart t/m oktober bijna geheel zelfvoorzienend zijn.
Je haalt dan alleen nog wat energie van het net op piekmomenten die de batterij niet kan leveren.
Ik praat uit ervaring, ik moest vorig jaar elke maand nog 18kWh afrekenen.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Da's wel heel makkelijk gezegd. Het onderzoek van Berenschot geeft een veel genuanceerder (en minder positief) beeld.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Dat onderzoek is meer dan een jaar oud en is allang achterhaald, het was bij publicatie al voor een deel achterhaald.Moneyman schreef: ↑24 jun 2026 10:44Da's wel heel makkelijk gezegd. Het onderzoek van Berenschot geeft een veel genuanceerder (en minder positief) beeld.
In batterij land is sindsdien een aardverschuiving gaande.
Wel even bij blijven hoor.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Interessant is sowieso iets anders dan lonend. Met een quote uit de Berenschot link:
Uit onderzoek blijkt dat het afschaffen van de salderingsregeling een belangrijke aanleiding is voor consumenten om zich te verdiepen in thuisbatterijen en deze al dan niet aan te schaffen.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Wat is er achterhaald dan? Het is wel fijn als je dit soort statements concreet maakt met argumenten/ onderbouwing.Polvo176 schreef: ↑24 jun 2026 11:13Dat onderzoek is meer dan een jaar oud en is allang achterhaald, het was bij publicatie al voor een deel achterhaald.Moneyman schreef: ↑24 jun 2026 10:44Da's wel heel makkelijk gezegd. Het onderzoek van Berenschot geeft een veel genuanceerder (en minder positief) beeld.
In batterij land is sindsdien een aardverschuiving gaande.
Wel even bij blijven hoor.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Het grote nadeel van het soort onderzoeken als Berenschot dat ze vaste reken modellen gebruiken die maar zelden toe te passen zijn in individuele situaties.
Daarnaast verouderen de uitgangspunten ook nog heel snel, zeker in batterij land, maar blijven een eigen leven leiden alsof de conclusies voor iedereen zouden gelden.
Voor elk soort onderzoek geldt: de gemiddelden waar vanuit wordt gegaan geldt maar voor 30% van de mensen.
Ik heb zelf de rekenmachine er bij gepakt met de data van afgelopen jaren, met die methode kun je pas zien wat wel of niet lonend is voor jou situatie.
Algemene kreten als een batterij kan nooit uit, of een batterij is altijd lonend, kun je dus helemaal niks mee en kunnen zo in de prullenbak.
Commentaren op nieuws artikelen over energie druipen van dit soort kreten, mensen roepen maar wat van horen en zeggen.
Daarnaast verouderen de uitgangspunten ook nog heel snel, zeker in batterij land, maar blijven een eigen leven leiden alsof de conclusies voor iedereen zouden gelden.
Voor elk soort onderzoek geldt: de gemiddelden waar vanuit wordt gegaan geldt maar voor 30% van de mensen.
Ik heb zelf de rekenmachine er bij gepakt met de data van afgelopen jaren, met die methode kun je pas zien wat wel of niet lonend is voor jou situatie.
Algemene kreten als een batterij kan nooit uit, of een batterij is altijd lonend, kun je dus helemaal niks mee en kunnen zo in de prullenbak.
Commentaren op nieuws artikelen over energie druipen van dit soort kreten, mensen roepen maar wat van horen en zeggen.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Alleen al de berekening op basis van de toenmalige prijzen slaat eigenlijk het hele fundament onder het onderzoek weg.
De prijzen zijn in een jaar bijna gehalveerd.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Volgens mij komen er in het onderzoek heel veel verschillende situaties en berekeningen terug. Dat die maar zelden van toepassing zouden zijn is me wat te makkelijk gesteld.
Klopt helemaal. Gelukkig zie je die niet terug in het onderzoek.
Dat de prijzen gedaald zijn maakt het onderzoek natuurlijk niet nutteloos. Je moet hooguit corrigeren voor actuele prijseffecten.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Maar dat interessant om me in te verdiepen, niet interessant om rendabel aan te schaffen.16again schreef: ↑24 jun 2026 12:00Interessant is sowieso iets anders dan lonend. Met een quote uit de Berenschot link:Uit onderzoek blijkt dat het afschaffen van de salderingsregeling een belangrijke aanleiding is voor consumenten om zich te verdiepen in thuisbatterijen en deze al dan niet aan te schaffen.
In april zit ik 2,9 kWh gemiddeld. Doe dat keer 1,5 en dan kom je uit op 4,35 kWh.Polvo176 schreef: ↑24 jun 2026 10:40Met de hedendaagse prijzen van kleine batterijen verdien je die makkelijk terug.
Je moet alleen niet meer capaciteit kopen dan je zelf nodig hebt.
5 à 6 kWh is meestal genoeg en met opladen op zonne energie kun je van maart t/m oktober bijna geheel zelfvoorzienend zijn.
Je haalt dan alleen nog wat energie van het net op piekmomenten die de batterij niet kan leveren.
Ik praat uit ervaring, ik moest vorig jaar elke maand nog 18kWh afrekenen.
In de zomermaanden is krijg je de batterij niet leeg. In de wintermaanden krijg je de batterij niet vol. De batterij doet zijn werk vooral in de herfst en de lente.
In deze maanden voed ik van het net c.a. 90 kWh in. Elektriciteit kost momenteel iets van € 0,26. Dat geeft een besparing van € 140 in deze zes maanden. Ik verwacht in Juni uit te komen op 53 kWh of € 13,78.
Een thuisbatterij van home wizard kost € 1200. De terugverdientijd is dan 8,5 jaar. Maar dan kan de batterij stuk gaat tussendoor of de prijs van elektriciteit dalen. Als dat gebeurt dan neemt de terugverdientijd flink toe. Als de terugverdientijd vijf jaar is, dan een thuisbatterij interessant. Als de garantie zeven jaar dekt dan is zeven jaar als terugverdientijd ook aanvaardbaar.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Als je in de lente en herfst maanden de batterij niet leeg krijgt, dan is er toch wel iets vreemds aan de hand, dan heb je veel te veel panelen liggen voor jouw eigen gebruik. Er even vanuit gaande dat er overdag gewerkt wordt en de opbrengst na 18.00 zienderogen slinkt, dan wordt het meeste stroomverbruik nog altijd vanuit het net gehaald.
Voor mensen die overdag werken, in de avond elektrisch koken, de was doen en al dat soort zaken, eventueel een elektrische auto in de avond/nacht aan huis kunnen opladen, daarvoor zou een accu een uitkomst zijn. Misschien zelfs op zonnige winterdagen.
In de zomer is het misschien overkill omdat dan bij het meeste stroomverbruik alsnog de zon schijnt.
Voor mensen die overdag werken, in de avond elektrisch koken, de was doen en al dat soort zaken, eventueel een elektrische auto in de avond/nacht aan huis kunnen opladen, daarvoor zou een accu een uitkomst zijn. Misschien zelfs op zonnige winterdagen.
In de zomer is het misschien overkill omdat dan bij het meeste stroomverbruik alsnog de zon schijnt.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
De batterij hoeft toch niet leeg zomers? Met batterij wordt vrijwel alle electra die je zomers gebruikt gratis.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Mijn punt is dat er in de zomer veel elektriciteit direct van de zonnepanelen wordt gebruikt. Een batterij heeft zijn nut als er momenten zijn waarop de panelen elektriciteit leveren en momenten waarom ze dat niet niet doen. Als de panelen van 7 tot 21 uur elektriciteit leveren dan is het nut van een batterij minder dan wanneer de panelen van 8 tot 20 uur elektriciteit leveren.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
's zomers kunnen de panelen van 7 tot 21 stroom leveren. Maar door bewolking doen ze dat soms niet. En dan doet de accu zijn werk.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
De momenten dat er 's-zomers tussen 07.00-21.00 door mijn zonnepanelen géén stroom wordt geleverd heb ik in al die jaren nog niet langs zien komen...
