Na een jaar, waarvan 6 maanden werkloos nog steeds geen baan gevonden. Advies?
-
Papegaaiduiker
Na een jaar, waarvan 6 maanden werkloos nog steeds geen baan gevonden. Advies?
Dag forumleden,
Gedurende vorig jaar juli was ik tijdens het werkzame leven op zoek gegaan naar een andere baan door een giftige werksfeer en een beperkte mogelijkheid om door te kunnen groeien. In de laatste 3 maanden van het contract werd ik ziek en trok het niet meer bij mijn voormalige werkgever. Helaas had ik geen andere werkgever gevonden om daar te kunnen werken. Ik ben ziek uit dienst gegaan, ben vrijwilligerswerk gaan doen via een sociaal makelaar om rustig na te denken wat ik graag zou willen doen en ik wou niet thuiszitten om niks te doen. Met het UWV werd er afgesproken dat ik een werkfittraject zou volgen, om weer het werken op te pakken. Dit heeft voor mijn gevoel best lang geduurd (wat eerst april-mei zou zijn, werd juni en ook juli. Dat is nog steeds lopende. Ik bleef ondertussen wel solliciteren om het ritme weer op te pakken. Helaas na 45 sollicitaties, heb ik maar 7 gesprekken gehad waarvan geen enkel gesprek tot een baan leidde. Dit heeft mij doen besluiten om te stoppen met solliciteren, totdat ik met het reïntegratiebureau aan de slag ga. De afgelopen tijd heeft mij best wel veel stress en verdriet opgeleverd, het onmachtige gevoel dat de moeite wat je hebt gedaan om een baan te krijgen, voor niets is geweest.
Wat kan ik nog doen om dit gevoel kwijt te raken (afleiding zoeken helpt weleens, maar toch word ik er vaak mee geconfronteerd) en is er iemand die ervaring heeft met het werkfittraject, zodat ik me kan voorbereiden op wat er komen gaat?
Papegaaiduiker
P.S. Volgens het UWV is mijn beroep een kansrijk beroep, hoewel ik er totaal niets van merk. Uiteindelijk verlies ik het vaak van iemand die meer werkervaring heeft.
Gedurende vorig jaar juli was ik tijdens het werkzame leven op zoek gegaan naar een andere baan door een giftige werksfeer en een beperkte mogelijkheid om door te kunnen groeien. In de laatste 3 maanden van het contract werd ik ziek en trok het niet meer bij mijn voormalige werkgever. Helaas had ik geen andere werkgever gevonden om daar te kunnen werken. Ik ben ziek uit dienst gegaan, ben vrijwilligerswerk gaan doen via een sociaal makelaar om rustig na te denken wat ik graag zou willen doen en ik wou niet thuiszitten om niks te doen. Met het UWV werd er afgesproken dat ik een werkfittraject zou volgen, om weer het werken op te pakken. Dit heeft voor mijn gevoel best lang geduurd (wat eerst april-mei zou zijn, werd juni en ook juli. Dat is nog steeds lopende. Ik bleef ondertussen wel solliciteren om het ritme weer op te pakken. Helaas na 45 sollicitaties, heb ik maar 7 gesprekken gehad waarvan geen enkel gesprek tot een baan leidde. Dit heeft mij doen besluiten om te stoppen met solliciteren, totdat ik met het reïntegratiebureau aan de slag ga. De afgelopen tijd heeft mij best wel veel stress en verdriet opgeleverd, het onmachtige gevoel dat de moeite wat je hebt gedaan om een baan te krijgen, voor niets is geweest.
Wat kan ik nog doen om dit gevoel kwijt te raken (afleiding zoeken helpt weleens, maar toch word ik er vaak mee geconfronteerd) en is er iemand die ervaring heeft met het werkfittraject, zodat ik me kan voorbereiden op wat er komen gaat?
Papegaaiduiker
P.S. Volgens het UWV is mijn beroep een kansrijk beroep, hoewel ik er totaal niets van merk. Uiteindelijk verlies ik het vaak van iemand die meer werkervaring heeft.
-
peter17111962
Re: Na een jaar, waarvan 6 maanden werkloos nog steeds geen baan gevonden. Advies?
Denk eens na over orderpicker bij een productie bedrijf. Dan krijg je van de planning lijstjes van wat er uit het magazijn gehaald moet worden en naar de productie vloer moet worden gebracht. Heb de laatste jaren dat ik werkte dat ook gedaan. Mijn lichamelijke conditie ging met grote sprongen omhoog.
-
Papegaaiduiker
Re: Na een jaar, waarvan 6 maanden werkloos nog steeds geen baan gevonden. Advies?
Dag Peter,peter17111962 schreef: ↑28 jun 2026 07:21Denk eens na over orderpicker bij een productie bedrijf. Dan krijg je van de planning lijstjes van wat er uit het magazijn gehaald moet worden en naar de productie vloer moet worden gebracht. Heb de laatste jaren dat ik werkte dat ook gedaan. Mijn lichamelijke conditie ging met grote sprongen omhoog.
Ik probeer de productiekant wat meer te vermijden omdat ik merk dat ik niet op kan bloeien in zo'n omgeving. Ik ben meer iemand die in het sociaal domein meer tot haar recht komt. Helaas is deze sector vrij populair en vis je al gauw achter het net.
-
sergio1963
In de zorg zitten we te springen om mensen, ook voor in de voeding, schoonmaak of welzijn
Aygulf
vindt dit leuk
Als je in een dergelijke situatie zit, moet je niet te kieskeurig zijn, want het is een feit dat je vanuit een baan gemakkelijker een nieuwe vindt dan wanneer je thuis zit.
U had er volgens mij al eerdere vragen over gesteld maar terzijde.
Zoals ik uw verhaal lees ervaart u werkloosheid als een soort mislukt zijn en dat maakt dat u bij elk traject of afwijzing de mist in gaat.
Hoe moeilijk het ook is, het begint bij accepteren van het werkloos zijn en besef ook dat u niet de enige bent die werkloos is.
Indien mogelijk spreek met de consulent een time out af om tot u zelf te komen en de negatieve spiraal waarin u nu verkeert te doorbreken.
Toen ik in zo'n situatie belandde heeft een time out geholpen om weer een passende baan te vinden.
Zoals ik uw verhaal lees ervaart u werkloosheid als een soort mislukt zijn en dat maakt dat u bij elk traject of afwijzing de mist in gaat.
Hoe moeilijk het ook is, het begint bij accepteren van het werkloos zijn en besef ook dat u niet de enige bent die werkloos is.
Indien mogelijk spreek met de consulent een time out af om tot u zelf te komen en de negatieve spiraal waarin u nu verkeert te doorbreken.
Toen ik in zo'n situatie belandde heeft een time out geholpen om weer een passende baan te vinden.
Moneyman
vindt dit leuk
-
witte angora
Geen idee waar ik aan moet denken, maar hier (vlakbij Utrecht dus) is het redelijk moeilijk aan WMO-gerelateerd personeel te komen. Van schoonmaak tot ambulante begeleiding. Misschien toch eens proberen je comfort-zone wat te vergroten?Papegaaiduiker schreef: ↑28 jun 2026 09:46Ik ben meer iemand die in het sociaal domein meer tot haar recht komt. Helaas is deze sector vrij populair en vis je al gauw achter het net.
bupaul
vindt dit leuk
-
Morgan le Fay
Zoek eens wat in de niet commerciele sector. Bibliotheek, dagbesteding oid. Is een andere ingang maar daar zie je wat er wel of niet kan. Je kan wel iets willen maar als dat niet werkt zal je positie vanaf een andere ingang moeten bezien.
-
Papegaaiduiker
Dag Sira,
Normaal gesproken zou je er gelijk in hebben, helaas heb ik het tegenovergestelde ervaren. In de tijd dat ik een baan had, was het ook moeilijk om een andere baan te vinden. Hoe erg ook ik mijn best deed, ik kwam er gewoon niet tussen. Door te weinig werkervaring (2 jaar), werd ik alsmaar afgewezen.
-
Papegaaiduiker
Dag WA,witte angora schreef: ↑28 jun 2026 11:59Geen idee waar ik aan moet denken, maar hier (vlakbij Utrecht dus) is het redelijk moeilijk aan WMO-gerelateerd personeel te komen. Van schoonmaak tot ambulante begeleiding. Misschien toch eens proberen je comfort-zone wat te vergroten?Papegaaiduiker schreef: ↑28 jun 2026 09:46Ik ben meer iemand die in het sociaal domein meer tot haar recht komt. Helaas is deze sector vrij populair en vis je al gauw achter het net.
Het sociaal domein is inderdaad een vrij breed begrip, ik had zelf in gedachte om bij de gemeente of andere (semi-)overheidsinstelling te gaan werken. Ik heb met iemand van de gemeente zelf een gesprek gehad, maar kennelijk vereist dat een diploma in de richting van social work/juridisch o.i.d. Met een diploma hbo Chemie kom je er niet tussen. Ik hoop dat het reïntegratiebureau dan mij kan helpen om ergens in dat veld terecht te komen, via een werkervaringsplaats.
-
Papegaaiduiker
Dag Ron,Ron5300 schreef: ↑28 jun 2026 11:52U had er volgens mij al eerdere vragen over gesteld maar terzijde.
U heeft gelijk dat ik werkloosheid ervaar als een mislukking. Voor mij voelt dat dus alsof ik stilsta terwijl mijn omgeving verder beweegt. Daarnaast voel ik de angst dat het gat in mijn cv groter wordt, terwijl juist probeer om deze op te vullen met vrijwilligerswerk. Naast de labskills, probeer ik ook te mijn communicatieve vaardigheden te ontwikkelen, gezien ik dit als feedback heb gehad in mijn vorige baan. Inmiddels heb ik daar wel sprongen in gemaakt, maar de labskills zijn een beetje blijven liggen doordat ik deze niet thuis kan ontwikkelen.
Door dit laatste, word ik dus vaak afgewezen door te weinig werkervaring. Ik heb voor nu de time out ingelast qua solliciteren, want het maakte mij enorm down. Ik hoop dat het reïntegratiebureau dan mij kan helpen om een geschikte werkervaringsplaats te vinden bijv. in het ziekenhuis of op de universiteit. Daar kom ik het meest tot mijn recht.
-
witte angora
Het zijn inderdaad twee wel heel verschillende disciplines. Dat wordt ofwel een omscholing (en dat gaat waarschijnlijk meerdere jaren kosten) ofwel binnen de Chemie zien of er aanknopingspunten die de richting opgaan van wat je zou willen.Papegaaiduiker schreef: ↑28 jun 2026 13:20kennelijk vereist dat een diploma in de richting van social work/juridisch o.i.d. Met een diploma hbo Chemie kom je er niet tussen.
Ik denk dat je eerst in kaart moet brengen wat op dit moment binnen jouw huidige mogelijkheden haalbaar is voor je verder gaat solliciteren.
Wellicht helpt het als je niet functie- of domeingericht zoekt, maar interesse- en competentiegericht. Dat levert soms verrassend andere mogelijkheden op.
Ron5300
, witte angora
, Papegaaiduiker
en sergio1963
vinden dit leuk
-
Papegaaiduiker
Als ik het goed heb, zal het in het werkfittraject ook terugkomen middels een onderzoek. Helaas moet ik nog wachten tot het bureau een GO heeft gekregen van het UWV, zodat ik dan kan starten.
Je zult in ieder geval een anderen weg in moeten slaan.
Als het na anderhalf jaar nog niet gelukt is om een passende baan te vinden, zal het in het komende anderhalf jaar waarschijnlijk ook niet lukken.
Is het een optie om als zelfstandige binnen je sector aan de slag te gaan?
Als het na anderhalf jaar nog niet gelukt is om een passende baan te vinden, zal het in het komende anderhalf jaar waarschijnlijk ook niet lukken.
Is het een optie om als zelfstandige binnen je sector aan de slag te gaan?
@Papegaaiduiker, in je vorige [url=werk-ontslag-f65/op-zoek-naar-een-nieuw ... 04885.html[/url]topic was je nog bezig met een functie als analist en gaf je ook aan erg junior te zijn qua werkervaring in het gebied, maar nu heb je besloten dat het sociaal domein meer bij je past. Doch als ik het goed begrijp met nul werkervaring.
Waar het precies misgaat is moeilijk te beoordelen voor ons. Maar vanuit werkgeversprespectief zie ik wisselingen in wat je zoekt qua functie en dan is het iets waar werkgevers huiverig voor worden.
Wat is de feedback die je krijgt bij afwijzingen, zowel afwijzing na enkel cv/brief en na gesprek?
Waar het precies misgaat is moeilijk te beoordelen voor ons. Maar vanuit werkgeversprespectief zie ik wisselingen in wat je zoekt qua functie en dan is het iets waar werkgevers huiverig voor worden.
Wat is de feedback die je krijgt bij afwijzingen, zowel afwijzing na enkel cv/brief en na gesprek?
-
Papegaaiduiker
Dag Kuklos, een sociaal domein is mogelijk door bijv. in een (semi-) overheidsinstantie te werken, zoals het RIVM, ziekenhuizen en universiteiten. Helaas lukt het niet om daar in te komen door de oververzadiging van de arbeidsmarkt (hoewel het UWV chemisch analist bestempelt als 'kansrijk beroep'?).
Andere velden heb ik bekeken en dat bleek dus niets voor mij te zijn, hopelijk komt de reïntegratiecoach met een optie om naar te kijken.
En vwb je vraag: 9/10x noemen ze dat ik te weinig werkervaring heb. Ik blijf wel continu doorvragen, maar dit is hun antwoord. Ik heb nota bene een sollicitatielijst bijgehouden om een trend te kunnen ontdekken waar het aan ligt en dit is wat eruit is gekomen. Hoe kan men werkervaring opdoen als geen enkel bedrijf waarop ik solliciteer, mij die kans biedt? Het lijkt meer een kip-ei verhaal...
Andere velden heb ik bekeken en dat bleek dus niets voor mij te zijn, hopelijk komt de reïntegratiecoach met een optie om naar te kijken.
En vwb je vraag: 9/10x noemen ze dat ik te weinig werkervaring heb. Ik blijf wel continu doorvragen, maar dit is hun antwoord. Ik heb nota bene een sollicitatielijst bijgehouden om een trend te kunnen ontdekken waar het aan ligt en dit is wat eruit is gekomen. Hoe kan men werkervaring opdoen als geen enkel bedrijf waarop ik solliciteer, mij die kans biedt? Het lijkt meer een kip-ei verhaal...
Ik hoop echt dat het je lukt weer een baan te vinden. Mijn man is dit ook overkomen. Heel veel gesolliciteerd(drie mappen vol), bijna geen uitnodigingen en altijd afgewezen. Hij is uitermate depressief geworden en ook met solliciteren gestopt. Hij heeft 5 re-integratie bureaus versleten en niemand kon hem helpen: Hij was een moeilijk geval. Moet er nog even bij vertellen dat hij aardig wat lichamelijke afwijkingen heeft, waardoor hij niet veel kan doen. Dat was 25 jaar geleden. Hij zit nog steeds thuis, zonder werk of inkomen. Ik ben de kostwinner en dat is geen vetpot. Wij hebben allerlei toeslagen en aanvullingen, die we om te leven echt nodig hebben. Ik hoop echt dat je snel weer werk vind. Hoe langer je er uit beng, deste moeilijker het wordt. Volg eventueel wat cursussen om beter beslagen op het ijs te komen. Veel succes.
Papegaaiduiker
vindt dit leuk
-
Morgan le Fay
Probeer niet in die modus te blijven hangen want daarmee maak je het voor jezelf alleen maar lastiger om een andere weg in te slaan. Sta open voor andere mogelijkheden.Papegaaiduiker schreef: ↑28 jun 2026 19:39Dag Kuklos, een sociaal domein is mogelijk door bijv. in een (semi-) overheidsinstantie te werken, zoals het RIVM, ziekenhuizen en universiteiten. Helaas lukt het niet om daar in te komen door de oververzadiging van de arbeidsmarkt (hoewel het UWV chemisch analist bestempelt als 'kansrijk beroep'?).
Ron5300
en Papegaaiduiker
vinden dit leuk
Wie weet is een BBL leerwerk traject iets voor u want dan doet u behalve een vakopleiding ook werkervaring op.
U bent nu werk aan het zoeken binnen uw comfortzone maar zo te lezen wil u ook niet meer terug in de chemische sector waarvoor een HBO opleiding heeft gevolgd.
U bent nu werk aan het zoeken binnen uw comfortzone maar zo te lezen wil u ook niet meer terug in de chemische sector waarvoor een HBO opleiding heeft gevolgd.