Op zoek naar een nieuwe uitdaging - echter moedeloos aan het worden

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Papegaaiduiker

Op zoek naar een nieuwe uitdaging - echter moedeloos aan het worden

Ongelezen bericht door Papegaaiduiker »

Dag forumleden!

Het is weer een tijd geleden dat ik iets van mijzelf heb laten horen, maar het (werkende) leven gaat door.

Op dit moment zit ik met een probleem in mijn maag:

Ik heb de wens om te kunnen doorgroeien in geavanceerde analysetechnieken en ook zou ik een vaste waarde voor een team van analisten willen zijn. Echter kan ik met geen mogelijkheid deze wensen verwezenlijken. Ik ben al in gesprek gegaan met mijn huidig manager over wat ik zou willen op carrière gebied, omdat ik het gevoel heb dat ik op professioneel niveau mijn groei aan het stagneren is. Helaas kreeg ik het gevoel dat mijn manager mijn wensen niet serieus nam. Dit probleem heb ik met mijn jobcoach ook besproken en gaan we volgende week in gesprek met de manager om het nog eens te proberen.

Voor nu gaat het om de beperkte doorgroeimogelijkheden waarom ik weg zou willen. Vanuit het gesprek met de manager lijkt het erop dat hij mijn wensen bewust afhoudt, terwijl mijn collega's die na mij zijn gestart wel van alles en nogwat krijgen. Hierdoor voel ik me nutteloos als werknemer, omdat ik niet de kans krijg om een vaste waarde te zijn voor het team en ook frustreert het dat ik collega's niet kan helpen omdat ik niet getraind ben voor specifieke analyses. Dat heeft mij ertoe gezet om op zoek te gaan naar iets anders. Helaas heb ik nog steeds geen andere baan gevonden, terwijl ik ontzettend mijn best doe om een nieuwe uitdaging te vinden.

Wat ik nu heb gedaan om iets anders te vinden:

1. Gesolliciteerd bij een ander bedrijf (wel via LinkedIn):
Ik ben daar op gesprek geweest in augustus en een maand later, te weten gekomen na een sollicitatie dat ik niet aangenomen word, omdat andere kandidaten meer werkervaring hebben (t.o.v. met mijn tweejarige werkervaring, excl. school/stages). Het voelt natuurlijk heel zuur, maar ik begrijp wel dat bedrijven meer ervaren analisten willen aannemen (scheelt immers in het inwerktraject).

2. Met recruiters via LinkedIn/werkzoeken.nl contact gehad:
Deze zelfbenoemde 'consultants' heb ik gesprekken mee gevoerd, helaas heeft het geen enkele match opgeleverd. Er zat er zelfs eentje tussen die zogenaamd geïnteresseerd was aan het begin en vervolgens twee weken later mij aan het ghosten was. Ik heb die recruiter benaderd en ook op een nette manier aangegeven dat ik al aan het begin geen vertrouwen had (gezien eerdere ervaringen) dat er iets gevonden zou worden en ik het ook raar vond dat bedrijven zogenaamd om personeel stonden te springen, maar geen succes heb (ondanks mijn werkervaring). Natuurlijk geen reactie ontvangen.

3. Via LinkedIn/werkzoeken.nl/Google actief gaan zoeken:
Helaas heb ik niets kunnen vinden wat mij aanspreekt of ze zijn buiten mijn voorkeursafstand (\~50 km enkele reis) of ze vragen minimaal aantal jaren werkervaring in een specifieke analyse. En als ik wel wat vind wat mij interessant lijkt, word ik afgewezen met standaardreacties (niet genoeg ervaring/profiel sluit niet aan (wat onzin is, omdat hetgeen waarop ik solliciteer juist wel aansluit)/betere kandidaten/blablabla...

4. Gesolliciteerd op een bedrijfswebsite: ik ben op gesprek uitgenodigd, deze afgelopen maandag gehad en vandaag afgewezen omdat ik "niet goed in het profiel pas t.o.v. andere kandidaten", natuurlijk een mail gestuurd met de vraag waar het 'm in zit, want de reden is veel te algemeen geformuleerd en ik wil een duidelijk antwoord.

Ik begin een beetje de motivatie te verliezen om een andere baan te vinden en ik ga al met tegenzin naar mijn huidige werkgever. Heeft iemand advies wat ik nog verder kan doen?

Papegaaiduiker.

esphome

Re: Op zoek naar een nieuwe uitdaging - echter moedeloos aan het worden

Ongelezen bericht door esphome »

Ik adviseren, als je graag meer wilt weten waarom jij niet het profiel paste na jouw gesprek, dat je weer een gesprek zou willen om te weten wat jou beter zou laten passen in een toekomstige functie. In een gesprek kan je gemakkelijk verschillende aspecten aanstippen.

Door opnieuw contact te zoeken laat je ook zien dat je een doorzetter bent. Het kan wel zijn dat zij een geschikte kandidaat hebben gevonden, maar die kandidaat kan wel eens tegenvallen of snel door stromen.
Het gaat er niet hoofdzakelijk om dat jij nu bewijst, dat jij geschikter bent voor die functie maar dat je wil weten wat jij een volgende keer beter of anders kunt doen en waar jouw sterke en minder sterke punten zitten.

Papegaaiduiker

esphome schreef:
10 okt 2025 20:41
Ik adviseren, als je graag meer wilt weten waarom jij niet het profiel paste na jouw gesprek, dat je weer een gesprek zou willen om te weten wat jou beter zou laten passen in een toekomstige functie. In een gesprek kan je gemakkelijk verschillende aspecten aanstippen.

Door opnieuw contact te zoeken laat je ook zien dat je een doorzetter bent. Het kan wel zijn dat zij een geschikte kandidaat hebben gevonden, maar die kandidaat kan wel eens tegenvallen of snel door stromen.
Het gaat er niet hoofdzakelijk om dat jij nu bewijst, dat jij geschikter bent voor die functie maar dat je wil weten wat jij een volgende keer beter of anders kunt doen en waar jouw sterke en minder sterke punten zitten.
Ik begrijp wat je zegt, daar gaat het mij ook niet om. De algemene formulering van het bedrijf geeft mij niet veel informatie. Ik wil weten waarom ze deze reden geven, dan zou ik nog altijd kunnen kijken wat ik ermee kan doen. Dat is mijn streven als ik vraag naar een duidelijke reden: als je niet doorvraagt, kan je ook niets weten, denk ik dan.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Kan het niet zo zijn dat je op de verkeerde functies solliciteert? Dus te zware functies?

Jij zegt wel dat je prima aansluiting ziet, maar blijkbaar brengt jouw cv dat niet over en jij in de gesprekken ook niet.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Papegaaiduiker schreef:
10 okt 2025 20:47
esphome schreef:
10 okt 2025 20:41

Ik begrijp wat je zegt, daar gaat het mij ook niet om. De algemene formulering van het bedrijf geeft mij niet veel informatie. Ik wil weten waarom ze deze reden geven, dan zou ik nog altijd kunnen kijken wat ik ermee kan doen. Dat is mijn streven als ik vraag naar een duidelijke reden: als je niet doorvraagt, kan je ook niets weten, denk ik dan.
Bedrijven geven een algemene reden bij een afwijzing, omdat de echte reden problemen kan geven. Als voorbeeld; een bedrijf uit het noorden des lands wees sollicitant af omdat deze niet Gereformeerd was. Hebben ze de kandidaat ook vertelt, en er reuze problemen mee gekregen.

Is het voor jou een optie om op zzp basis je projectmatig te verhuren aan bedrijven in je vakgebied?

Papegaaiduiker

kuklos schreef:
10 okt 2025 20:50
Kan het niet zo zijn dat je op de verkeerde functies solliciteert? Dus te zware functies?

Jij zegt wel dat je prima aansluiting ziet, maar blijkbaar brengt jouw cv dat niet over en jij in de gesprekken ook niet.
Ik zou het eerlijk gezegd raar vinden als ik op mogelijk 'te zware functies' solliciteer, gezien de vacatures duidelijk vragen om sollicitanten met starters/minimale ervaring.
In mijn cv is die aansluiting prima te vinden hoor. Dat zie ik gewoon terug in het functieprofiel waarmee ik mijn cv vergelijk. Wellicht ben ik op gesprekken wat minder verbaal sterk, ik heb daar wat moeite mee en dat pas je niet zomaar aan.

Het gesprek van maandag had ik wel verwacht dat de gesprekspartners begrepen wat ik voor ogen had. Daarin bloeide ik helemaal op, merkte ik. Echter voelt het wel als een klap in het zelfvertrouwen als je dit verkeerd had ingeschat (hield wel rekening met mogelijke afwijzing).

Papegaaiduiker

@riddert

Hoe zie je dat precies voor je? Ik ben niet geheel ervaren in de technieken waarmee ik wil werken. Ik zou juist mij willen verdiepen in deze technieken en daarbij zou het prettig zijn als een bedrijf daadwerkelijk de tijd voor mij neemt om mij daarin te ondersteunen.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

@Papegaaiduiker, als jij alleen maar wil horen dat jij alles goed doet en het aan de bedrijven ligt, dan kan ik je verder niet helpen. Succes gewenst.

Papegaaiduiker

kuklos schreef:
10 okt 2025 21:06
@Papegaaiduiker, als jij alleen maar wil horen dat jij alles goed doet en het aan de bedrijven ligt, dan kan ik je verder niet helpen. Succes gewenst.
Lees mijn antwoord nog maar eens en vergelijk het eens met jouw recente antwoord. Misschien kom je bij zinnen dat je een aanname doet die totaal niet klopt. Maar inderdaad, ik denk niet dat je kan helpen nee als je zo'n antwoord geeft.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Je hebt dus bij 1 bedrijf een goed gevoel gehad en gedacht dat ze je begrepen. Dan zullen er vast meer bedrijven die dat hebben en dat zou je motivatie moeten zijn om de zoektocht voort te zetten. Mogelijk ben je niet de enige die is afgewezen en was de keuze dus uit meerdere personen, was je dus mogelijk de 2e keuze uit 10 personen. De volgende keer heb je misschien meer succes en ben je wel de eerste keuze.

Ik weet uit ervaring dat de kans groter is dat een vacature en het bedrijf niet goed bij je past, maar ook dat als je uiteindelijk doorzet je uiteindelijk de juiste vacature en vooral de juiste werkgever tegen gaat komen. En die komt echt wel voorbij, dat heeft alleen tijd nodig. Dat is geen kwestie van een paar maanden, maar kan prima langer duren. Zeker zolang je nog vanuit een baan zoekende bent, is dat een stuk relaxter zoeken en kun je wachten op die ene die perfect bij je past. Wees geduldig.

Papegaaiduiker

@Nijogeth

Dankjewel voor de opbeurende woorden, ik probeer hoop te houden. Helaas is niet zeker of mijn contract verlengd wordt (ik zou vast moeten krijgen, volgens de ketenregeling, maar ze zullen wel met een optie tot een jaar verlengen komen). Dat maakt het onzekerder. Ik geef toe dat ik in het verleden bij afwijzingen passief heb gereageerd, maar dat doe ik niet meer. Ik kan veel leren van andermans inzichten om bij een volgend gesprek het beter te doen.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Misschien een sollicitatietraining gaan doen om je zelf beter te kunnen verkopen? Of een expert je CV laten checken.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

U heeft bij de manager aangegeven zich in de materie te willen verdiepen en dat is zeker een pluspunt maar wat stelt u daar tegenover want het moet wel van twee kanten komen.

Om uw doorgroei kansen te verbeteren zou u een zelf betaalde studie op dat gebied kunnen volgen en uw in huidige functie deels toe kunnen passen.

In het volgende gesprek met de manager kunt u dat ook aangeven want enerzijds investeert u in u zelf en anderzijds heeft de werkgever er ook baat bij.

Wat u vooral niet moet doen is u zelf spiegelen aan andere medewerkers die volgens u wel alle kansen krijgen want het gaat om u niet om die anderen en beneemt uw plezier in uw werk.

Bij de sollicitaties die u tot nu toe heeft gedaan blijkt het gebrek aan kennis van de materie ook een reden voor afwijzing te zijn geweest en als ze u toch aangenomen hadden was u uiteindelijk weer tegen hetzelfde probleem aangelopen.

U hoeft er zeker niet moedeloos van te worden want met de juiste inzet kan het wat langer duren maar het doel wordt toch gehaald.

Papegaaiduiker

@Ron5300

Ik begrijp u volkomen wat u zegt, echter heb ik deze technieken op school ook gehad en ermee gewerkt. Toen ik solliciteerde bij mijn huidig bedrijf werd genoemd dat de geavanceerde technieken ook geleerd konden worden on the job. Dit heb ik langer geleden aangekaart bij mijn voormalig supervisor dat ik dit zou willen leren en doen (de training kreeg je dan van hun aangeboden), echter kreeg ik wisselende antwoorden waarom mij dit niet werd gegeven en dat ik deze technieken zogenaamd niet aan zou kunnen (onzin, op school heb ik er vaak mee te maken gehad).

Ik snap dat u zegt dat mijn collega's die het wel krijgen, geen maatstaf zijn voor mijn kennis en kunde, echter gaat het erom dat mijn wens om mij te kunnen verdiepen wordt ontnomen bij het huidige bedrijf en daardoor mijn plezier in een rap tempo afneemt.

Papegaaiduiker

rwolters schreef:
10 okt 2025 22:50
Misschien een sollicitatietraining gaan doen om je zelf beter te kunnen verkopen? Of een expert je CV laten checken.
Ik zal dit met mijn Jobcoach overleggen of het mogelijk is met deze antwoorden.

Bromsax
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bromsax »

Hallo Papegaaiduiker,

Hierbij een reactie van een Laboratoriummanager. Graag eerst een paar vragen om uw situatie beter te begrijpen.
Welk niveau hebt u gestudeerd, hoeveel ervaring hebt u op dat niveau, bent u bereid door te studeren of moet alles uit de praktijk komen, werkt u als analist in de chemie, pharma of in medisch?
In welke regio moet de nieuw baan zich bevinden (N,Z,W,O).
De antwoorden op deze vragen kunnen een duidelijker beeld geven over de hoeveelheid vacatures en de kansen op een baan.
Daarna kan ik wat gerichtere tips geven.

Papegaaiduiker

Bromsax schreef:
13 okt 2025 15:55
Hallo Papegaaiduiker,

Hierbij een reactie van een Laboratoriummanager. Graag eerst een paar vragen om uw situatie beter te begrijpen.
Welk niveau hebt u gestudeerd, hoeveel ervaring hebt u op dat niveau, bent u bereid door te studeren of moet alles uit de praktijk komen, werkt u als analist in de chemie, pharma of in medisch?
In welke regio moet de nieuw baan zich bevinden (N,Z,W,O).
De antwoorden op deze vragen kunnen een duidelijker beeld geven over de hoeveelheid vacatures en de kansen op een baan.
Daarna kan ik wat gerichtere tips geven.
Dag Bromsax,

Ik zal je een pb sturen om herkenning te voorkomen.

Bromsax
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bromsax »

Papegaaiduiker, je hebt een reactie van mij ontvangen.

In het algemeen: kies je zoekwoorden op LinkedIn, Indeed enz. zeer zorgvuldig. In dit geval zal het resultaat voor "Analist" vervuild worden met talloze resultaten voor financieel analist. Zelf heb ik indertijd gekozen voor "Laboratorium" dit gaf veel betere resultaten.
Ook zijn de zoekresultaten op LinkedIn veel beter dan op bijvoorbeeld Indeed. Bij Indeed wordt gezocht in de hele tekst gezocht en krijg je soms de lachwekkendste resultaten. Bijv. Betonwerker ???? Blijkt er in de tekst te staan dat hij/zij soms een monster naar het laboratorium moet sturen...... :lol:

Plaats reactie