Kraanwater.
-
rostmodech
Kraanwater.
Ik woon in Bilthoven noord. Er zijn diverse buren die ofwel hun tuin besproeien op het heetst van de dag of waar de hele nacht de tuin besproeid wordt, zodra de temperatuur boven de 20 graden is (zelfs als er regen wordt verwacht). Het zou mij verbazen als ze daarvoor een waterput hebben laten slaan, dus wordt er drinkwater gebruikt. Als je daar vragen over stelt, dan kan je een grofgebekte reactie terugkrijgen.
-
Markjerutte
Re: Kraanwater.
"Als je daar vragen over stelt, .....". Ligt er natuurlijk wel een beetje aan op welke manier ?
Hoe dan ook, vroeger was ook Bilthoven nog een fatsoenlijke plaats met beschaafde inwoners....
Hoe dan ook, vroeger was ook Bilthoven nog een fatsoenlijke plaats met beschaafde inwoners....
Zolang er geen verbod op het sproeien van de tuin geldt, heb je eigenlijk niets te zeggen. En uiteraard betaalt de bewoner voor zijn waterverbruik.
kuklos
vindt dit leuk
-
Markjerutte
Als ze lekker doorsproeien komt het overtollige drinkwater wel weer in het grondwater terecht.... Niks mis mee.
wikop
vindt dit leuk
-
peter17111962
Of iemand zijn tuin sproeit met kraanwater of met grondwater of kraanwater is in veel gevallen zeer eenvoudig vast te stellen. Kraanwater en grondwater ruiken totaal anders. Ikzelf en met mij ook vele anderen kunnen gewoon door te ruiken aan die water nevel exact vast stellen of dat kraanwater of grondwater betreft. Dat heb ik vroeger geleerd om dat verschil te ruiken bij het oude huis van mijn ouders. die sproeiden toen ze nog leefden met grondwater.
Moneyman
en Consumenneke
vinden dit leuk
-
Markjerutte
Weet je zeker dat het geen rioolwater is ????? 
Consumenneke
en wikop
vinden dit leuk
-
juliomariner
Lekker zo'n nieuwsgierige bemoeizuchtige buur.
Ik proef, samen met je andere topics, eigenlijk vooral jaloezie. Als je de issues die je in je topics aankaart wilt adresseren, zou de lokale politiek een logischer plek zijn dan een consumentenforum, lijkt mij.
Voor inwoners geldt (voor zover ik het weet) geen verbod om kraanwater te gebruiken voor de tuin.
Voor bedrijven (bijvoorbeeld boeren) kan wel een verbod ingesteld worden om met slootwater of kraanwater de land te besproeien.
https://www.rijksoverheid.nl/vraag-en-a ... n-sproeien
Op de website van Vitens kan ik eventjes snel niks hierover vinden.
Ik vind het zonde dat het beste kraanwater ter wereld hiervoor gebruikt wordt, maar er valt niks tegen te doen.
1 troost, planten kunnen niet tegen als ze worden besproeid terwijl de zon schijnt.
Voor bedrijven (bijvoorbeeld boeren) kan wel een verbod ingesteld worden om met slootwater of kraanwater de land te besproeien.
https://www.rijksoverheid.nl/vraag-en-a ... n-sproeien
Op de website van Vitens kan ik eventjes snel niks hierover vinden.
Ik vind het zonde dat het beste kraanwater ter wereld hiervoor gebruikt wordt, maar er valt niks tegen te doen.
1 troost, planten kunnen niet tegen als ze worden besproeid terwijl de zon schijnt.
wikop
vindt dit leuk
-
Morgan le Fay
Weet je. Mijn buren hebben een zwembad van 0.50x2.50x6.00.
Hebben dit vorig weekend opgezet, was lek en dat wisten ze al, maar toch.
Resultaat een hele middag vol laten lopen volgende ochtend geconstateerd dat ie lek is en ....... inderdaad hek opgengezet en de straat put vol laten lopen.
Volgende dag een nieuwe gekocht en die is weer in gebruik.
Mijn planten doe ik s avonds sproeien inderdaad vanwege verdampen.
En aan het eind van de zomer heb ik nog steeds eten voor de hommels en bijen.
Hebben dit vorig weekend opgezet, was lek en dat wisten ze al, maar toch.
Resultaat een hele middag vol laten lopen volgende ochtend geconstateerd dat ie lek is en ....... inderdaad hek opgengezet en de straat put vol laten lopen.
Volgende dag een nieuwe gekocht en die is weer in gebruik.
Mijn planten doe ik s avonds sproeien inderdaad vanwege verdampen.
En aan het eind van de zomer heb ik nog steeds eten voor de hommels en bijen.
wikop
vindt dit leuk
-
Consumenneke
Wij verbrandden vroeger afval in een ton achter op het erf van de boerderij in Herkenbosch. Dat is nu verboden. Gemeentes controleren actief en als er rook gemeld wordt kan de stoker een boete krijgen.
Zou wel handig zijn voor zwembaden en ander drinkwatermisbruik.
Zou wel handig zijn voor zwembaden en ander drinkwatermisbruik.
Zaken zoals afval verbranden, open haard e.d. zijn meestal geregeld via de APV (Algemene Plaatselijke Verordening). Het kan verboden zijn maar er zijn plaatselijke verschillen over wat wel en niet mag.Consumenneke schreef: ↑12 jul 2026 14:14Wij verbrandden vroeger afval in een ton achter op het erf van de boerderij in Herkenbosch. Dat is nu verboden. Gemeentes controleren actief en als er rook gemeld wordt kan de stoker een boete krijgen.
Zou wel handig zijn voor zwembaden en ander drinkwatermisbruik.![]()
Een sproeiverbod of zwembad vullen verbod met kraanwater kennen we niet in Nederland. Het drinkwatermisbruik noemen is slechts een mening.
https://www.drinkwaterplatform.nl/sproe ... voorkomen/
Dus als mensen menen dat dit verbod er toch had moeten zijn en anderen op het drinkwatermisbruik aan gaan spreken, ja dan begrijp ik wel dat iemand geïrriteerd raakt en wat onaardiger reageert.
wikop
, juliomariner
en kuklos
vinden dit leuk
-
J. Deltoer
Drinkwatermisbruik dat klinkt nog erger dan drankmisbruik. Een mooi item om door onze doortastende regering olv R. Jetten (d66) op de agenda te zetten.
Consumenneke
en kuklos
vinden dit leuk
-
witte angora
Ik stel voor, om alles overzichtelijk te houdenm, het drinkwateradvies gelijk te trekken met het alcoholadvies. Maximaal één glas per week of zo.
Het onderwerp is wel actueel.
Zuinig omgaan met drinkwater
Voor de meeste Nederlanders zijn de gevolgen voorlopig beperkt, verwacht Van Waveren. Wel roept hij op zuinig met drinkwater om te gaan. "De kans is groot dat iedereen door de warmte meer water gebruikt. Op zich is er ruim voldoende drinkwater, maar als iedereen tegelijk de kraan opendraait, kan dat water niet tegelijk door het netwerk. En dan kan de druk lager worden. Als we daar verstandig mee omgaan, blijft de drinkwatervoorziening op orde."
-
Consumenneke
Het verbod op wapenbezit en de plicht tot het dragen van een bromfietshelm was aanvankelijk ook een mening.
Dat we kostbaar drinkwater gebruiken om de wc door te spoelen, vind ik krankzinnig.
Ik ben voor een verbod op het gebruik van drinkwater in zwembaden.
Waar de Ts zich aan wat de buren doen ergert hoeft die ergernis niet representatief voor heel Nederland te zijn.
Dat in de zomer het waterverbruik navenant toeneemt is niet nieuw en daarbij ben ik de mening toegedaan dat het merendeel wel weet dat de tuin sproeien op het heetst van de dag geen zin heeft.
Een verbod op het met kraanwater vullen van een zwembad waarom want die wordt éénmalig gevuld, blijft gedurende de zomerperiode staan en na het leeg laten lopen komt het water weer in de grond terecht.
Drinkwater voor het doorspoelen van het toilet gebruiken krankzinnig noemen kunt u wel vinden maar weet u ook hoe dat in bestaande woningen anders zou kunnen en zo ja hoe zou dat het hele jaar betaalbaar kunnen.
Dat in de zomer het waterverbruik navenant toeneemt is niet nieuw en daarbij ben ik de mening toegedaan dat het merendeel wel weet dat de tuin sproeien op het heetst van de dag geen zin heeft.
Een verbod op het met kraanwater vullen van een zwembad waarom want die wordt éénmalig gevuld, blijft gedurende de zomerperiode staan en na het leeg laten lopen komt het water weer in de grond terecht.
Drinkwater voor het doorspoelen van het toilet gebruiken krankzinnig noemen kunt u wel vinden maar weet u ook hoe dat in bestaande woningen anders zou kunnen en zo ja hoe zou dat het hele jaar betaalbaar kunnen.
Dat advies is al bijgesteld naar 0 glazen per week. Onze plaatselijke sufferdje vond dat een goed moment om uit te leggen dat ons dorp een alcoholprobleem heeft omdat 80% van de mensen teveel drinken.witte angora schreef: ↑13 jul 2026 12:24Ik stel voor, om alles overzichtelijk te houdenm, het drinkwateradvies gelijk te trekken met het alcoholadvies. Maximaal één glas per week of zo.
wikop
vindt dit leuk
Kostbaar nog wel. 1000 liter kraanwater kost me 1,58 euro. Is werkelijk spotgoedkoop. Stroomt zo gratis ons land binnen via de rivieren, even zuiveren en voilà, drinkwater in overvloed.Consumenneke schreef: ↑13 jul 2026 13:01Dat we kostbaar drinkwater gebruiken om de wc door te spoelen, vind ik krankzinnig.
Ik ben voor een verbod op het gebruik van drinkwater in zwembaden.![]()
Nederland heeft zelfs zitten sparen in het IJsselmeer. Zit boordevol zoet water momenteel.
Het is zelfs mogelijk om zeewater te zuiveren tot drinkwater, wordt het water wel iets duurder maar op Curacao leveren ze voor 4,25 euro ook gewoon 1000 liter gezuiverd zeewater.
Dus nee, water is in Nederland allesbehalve kostbaar. Het is echt spotgoedkoop.
Ik neem aan dat kostbaar bedoeld werd als in "beperkt beschikbaar", en dat is natuurlijk gewoon juist.Speedy123 schreef: ↑13 jul 2026 16:44Kostbaar nog wel. 1000 liter kraanwater kost me 1,58 euro. Is werkelijk spotgoedkoop.Consumenneke schreef: ↑13 jul 2026 13:01Dat we kostbaar drinkwater gebruiken om de wc door te spoelen, vind ik krankzinnig.
[...]
Dus nee, water is in Nederland allesbehalve kostbaar. Het is echt spotgoedkoop.
Consumenneke
vindt dit leuk