Ben jij bereikbaar voor je werk op vakantie?
-
sergio1963
Re: Ben jij bereikbaar voor je werk op vakantie?
Ik werk ook in de zorg, maar in mijn vakantie mij niet bellen.
Zit zo wie zo niet in app groepjes van het werk.
Zit zo wie zo niet in app groepjes van het werk.
BL2
vindt dit leuk
Individueel moet iedereen vooral aangeven wat je zelf wil en doet. In zijn algemeenheid vatten deze drie reacties goed samen wat er speelt:
-
Undutchable
Ik mag mijn zakelijke telefoon en laptop niet meenemen op vakantie.
Als ik dat wil moet ik een motivatie indienen waarom dat nodig is en dan moet mijn baas toestemming geven.
Als ik dat wil moet ik een motivatie indienen waarom dat nodig is en dan moet mijn baas toestemming geven.
Mijn telefoon heeft dual-sim. Tijdens mijn vakantie gaat er een out of office melding op mijn mail. Maar op mijn telefoon komt wel mail binnen. Belletjes negeer ik meestal. Ik draag zoveel mogelijk over, maar sommige projecten zijn dusdanig complex dat zonder je volledig in te lezen een overdracht niet voldoende is. Zodoende kan ik op afstand en alleen wanneer het mij uitkomt, wel ingrijpen. Ik ben dan van mening dat als ik dat niet doe, ik na mijn vakantie bij terugkomst puim mag gaan ruimen, waarbij soms 1 belletje of mailtje een heleboel problemen kan schelen.
En zo is het maar net. Toevallig net terug van vakantie, had afgelopen weekend officieel nog vakantie maar er waren calamiteiten op het werk, zodanig dat er een serieuze klant impact zou zijn op de maandag. Dan is het alle hens aan dek, dan wordt ook ik gebeld en gevraagd of ik bij kan springen, al heb ik vakantie.
Dat is nu eenmaal gerelateerd aan het werken in de IT bij een financiële dienstverlener. Je hebt dan geen 9 tot 5 baan. Bij grote problemen spring je bij, ook tijdens je vakantie.
Als je eigen baas bent met een eigen bedrijf kan ik die instelling nog begrijpen.
Ben je werknemer bij een bedrijf, dan zeker niet. Dan moet de werkgever gewoon voor opvang bij zgn "calamiteiten" zorgen. Vakantie is welverdiende vakantie, dan ben je er niet.
Wat doet de werkgever als je door een burn-out uitvalt, of je neemt ontslag ? Je bent echt niet onmisbaar, als je dat denkt, is het al ergens fout gegaan .....
Anderzijds kun je zelf ook eens onverwacht iets moeten regelen.BL2 schreef: ↑14 jul 2026 09:50Als je eigen baas bent met een eigen bedrijf kan ik die instelling nog begrijpen.
Ben je werknemer bij een bedrijf, dan zeker niet. Dan moet de werkgever gewoon voor opvang bij zgn "calamiteiten" zorgen. Vakantie is welverdiende vakantie, dan ben je er niet.
Wat doet de werkgever als je door een burn-out uitvalt, of je neemt ontslag ? Je bent echt niet onmisbaar, als je dat denkt, is het al ergens fout gegaan .....
Dan is het ook fijn dat de werkgever meewerkt.
Zo werkt het niet in de IT. Grote bedrijven hebben een hoop ge-outsourced naar leveranciers uit India. Die werknemers kosten de helft van wat ik kost. Mijn internationale manager kan voor het budget beslag van mij ook twee resources in India betalen.BL2 schreef: ↑14 jul 2026 09:50Als je eigen baas bent met een eigen bedrijf kan ik die instelling nog begrijpen.
Dan kan ik twee dingen doen, ik kan niet reageren wanneer er een grote calamiteit is want ik heb vakantie en mijn werkgever moet maar zorgen voor adequate vervangen. Of ik reageer wel, laat mijn manager zien dat ik echt een grote meerwaarde heb lokaal door een leidende rol te spelen in het oplossen van de calamiteit. Daarmee laat ik zien dat ik echt een meerwaarde heb, ondanks dat ik tweemaal zo duur ben.
Nee ik ben zeker niet onmisbaar maar in de huidige internationale wereld moet je wel degelijk regelmatig bewijzen dat je als dure resource uit Europa de extra kosten het waard bent.
Dus het is mijn eigen keuze, en ik kies er graag voor om bij te springen als het nodig is.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
StevieNL81
Dat herken ik wel ... Toen onze 3e lijner belde uit India om 0300 in de morgen en aangaf al 19 uur met ons probleem bezig te zijn maar van zn baas pas naar huis mocht als het was opgelost....Speedy123 schreef: ↑14 jul 2026 09:59Zo werkt het niet in de IT. Grote bedrijven hebben een hoop ge-outsourced naar leveranciers uit India. Die werknemers kosten de helft van wat ik kost. Mijn internationale manager kan voor het budget beslag van mij ook twee resources in India betalen.BL2 schreef: ↑14 jul 2026 09:50Als je eigen baas bent met een eigen bedrijf kan ik die instelling nog begrijpen.
Dan kan ik twee dingen doen, ik kan niet reageren wanneer er een grote calamiteit is want ik heb vakantie en mijn werkgever moet maar zorgen voor adequate vervangen. Of ik reageer wel, laat mijn manager zien dat ik echt een grote meerwaarde heb lokaal door een leidende rol te spelen in het oplossen van de calamiteit. Daarmee laat ik zien dat ik echt een meerwaarde heb, ondanks dat ik tweemaal zo duur ben.
Nee ik ben zeker niet onmisbaar maar in de huidige internationale wereld moet je wel degelijk regelmatig bewijzen dat je als dure resource uit Europa de extra kosten het waard bent.
Dus het is mijn eigen keuze, en ik kies er graag voor om bij te springen als het nodig is.
-
Francesco26
Ik heb twee telefoonnummers en ook twee telefoons. En het zakelijke nummer schakel ik uit tijdens vakanties. En als ik op vakantie ga laat ik die telefoon ook thuis.
Maar kan bij mij ook gemakkelijk, maar is ook afhankelijk van je baan en positie bij een werkgever zoals anderen ook al aangeven.
Maar kan bij mij ook gemakkelijk, maar is ook afhankelijk van je baan en positie bij een werkgever zoals anderen ook al aangeven.