Gedupeerd door Coolblue / Hoppenbrouwers

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Brabant1991

Gedupeerd door Coolblue / Hoppenbrouwers

Bericht door Brabant1991 »

In juli 2025 akkoord gegeven voor een warmtepomp. De installatie en service ging goed door Coolblue. Al snel kreeg ik mails met een code, mocht ik via die code vrienden of familie ook een warmtepomp kunnen laten installeren zouden zowel ik als de ander 100 euro cashback krijgen van Coolblue.

In september hebben twee bekenden via deze link een warmtepomp bij coolblue gekocht. Maanden gingen voorbij en na vele telefoontjes kwam de aap uit de mouw. In de eerste telefoontjes werd gezegd dat het nog verwerkt moest worden, vervolgens werd gezegd dat ze waarschijnlijk niet de goede link gebruikt hadden (feitelijk onjuist, ik zat er naast toen ze de aanvraag gedaan hadden). Daarna bleef ik aan het lijntje worden gehouden. Enkele maanden later werd gezegd, helaas we kunnen niks meer voor je doen want Hoppenbrouwers heeft ons overgenomen. Bel Hoppenbrouwers maar op, dit gedaan en ook dit had geen zin.

Tot ik juni 2026 (1 jaar later) een mail kreeg dat ze nog mijn bankrekening nodig hadden om de 100 euro over te maken, dit meteen gedaan maar dit was maar voor 1 van de 2 klanten die ik heb verwezen, de andere was niet bekend. Nu weer 6 weken verder nog steeds niks ontvangen. Dan maar weer bellen, "onze klantenservice is nu gesloten, wij zijn geopend maandag tot en met vrijdag van 10:00 tot 11:00. Wauw service ver te zoeken. Al met al een hopeloze zaak geworden. Zowel ik als de bekende van mij hebben 1 jaar na data nog niks ontvangen en Coolblue heef toch maar mooi twee klanten erbij gekregen die eigelijk naar Quatt wilden gaan maar door mijn ervaring zijn geswitch naar Coolblue. Achteraf een grote fout.
Laatst gewijzigd door Radar op 20 jul 2026 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: We gebruiken het woord opgelicht niet

Polvo176

Re: Gedupeerd door Coolblue / Hoppenbrouwers

Bericht door Polvo176 »

Cool blue is Cool blue ook niet meer, sinds twee jaar heeft een investeringsfonds een meerderheidsbelang.
Deze fondsen zijn vooral gericht op zo snel mogelijk en zo veel mogelijk winst te maken.
De verkoop van een energie en installatie tak is daar gewoon een uitvloeisel van.
Een ander punt is de ontmanteling van de klanten service, die kost alleen geld, gaat ook altijd op bij investeringsfondsen.
Cool blue was meestal wel wat duurder, maar daar kreeg je als klant ook een goede service voor terug, ze gingen voor maximale klant tevredenheid.
Kopen via sponsor kliks leverde echt mooie bedragen op voor de sportclub, is nu veel minder.
Toen de sponsor kliks meerdere keren mislukten en we niks kregen ben ik niet meer gaan shoppen bij Cool Blue.
De artikelen zijn ook elders en vaak goedkoper te krijgen.

Consumenneke

Bericht door Consumenneke »

Sponsorkliks is een affiliateprogramma dat commissie betaalt aan sportclubs als hun leden/fans aankopen doen via affilatelinks. Coolblue is één van de deelnemende winkels, maar op de eigen site noemt Coolblue deze samenwerking niet meer. De liefde lijkt bekoeld.

J. Deltoer

Bericht door J. Deltoer »

Polvo176 schreef:
18 jul 2026 21:45
Cool blue is Cool blue ook niet meer, sinds twee jaar heeft een investeringsfonds een meerderheidsbelang.
Dat wist ik niet, bedankt voor uw mededeling. Coolblue kan meteen op de zwarte lijst.
Wat u verder toelicht is helemaal in de pas met wat dit soort bedrijven doen, winstmaximalisatie, klant en personeel als laatste. Hopelijk kunnen ze zich hier net als Hema van ontworstelen. Maar in ieder geval niet meer met mij als klant.

riddert

Bericht door riddert »

Enkele jaren geleden is er een boek geschreven door Stefan Vermeulen verschenen over de ontsnapping aan de investeringsfondsen van de Hema.

Interessant om te lezen wat er met bedrijven gebeurt als ze overgenomen worden door zo'n investeringsfonds.

Consumenneke

riddert schreef:
19 jul 2026 10:10
Interessant om te lezen wat er met bedrijven gebeurt als ze overgenomen worden door zo'n investeringsfonds.
Wat vaak gebeurt (dat begreep ik nooit goed) is dat de verkoper ermee accoord gaat dat het over te nemen bedrijf het bedrag financiert dat de koper betaalt. Dus A neemt neemt bedrijf X over van B. B krijgt betaald door een bedrag dat X leent. In de volgende jaren heeft X zo'n enorme schuld dat het amper rendabel te maken is.

Is ook met de grote uitgevers gebeurd.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Ik wist evenmin dat CoolBlue overgenomen is door een investeerder. Meestal belooft dat weinig goeds voor de klant… en juist bij een bedrijf als CB, die van klantgerichtheid en service zijn USP heeft gemaakt, is dat nogal een risico.
Brabant1991 schreef:
18 jul 2026 20:08
Al met al een hopeloze zaak geworden, kan het niet anders noemen als oplichting.
Het is natuurlijk ronduit slecht om zo met gemaakte afspraken om te gaan. Maar dat maakt het nog geen oplichting, het blijft wanprestatie. Mocht je hier nog actie op willen ondernemen, is dit een relevant verschil.
Brabant1991 schreef:
Zowel ik als de bekende van mij hebben 1 jaar na data nog niks ontvangen en Coolblue heef toch maar mooi twee klanten erbij gekregen die eigelijk naar Quatt wilden gaan maar door mijn ervaring zijn geswitch naar Coolblue. Achteraf een grote fout.
Nou… da’s wel een beetje overdreven :lol: Ik mag toch hopen dat men geen aankoopkeuze voor een warmtepomp af laat hangen van een luizige 100 euro… en die beslissing zou een grote fout zijn als de warmtepompen niet bevallen. Daarvan lees ik niets.

Tip: maak het niet groter en erger dan het is, des te makkelijker kom je er overheen.

Morgan le Fay

Bericht door Morgan le Fay »

riddert schreef:
19 jul 2026 10:10
Enkele jaren geleden is er een boek geschreven door Stefan Vermeulen verschenen over de ontsnapping aan de investeringsfondsen van de Hema.

Hema is toendertijd in stukjes gehakt en elk stukje helemaal leeggezogen ten koste van personeel en filialen.
Nieuw functieschalen =veel lager salaris, vergoeding reiskosten op de schop. Ouder personeel eruit werken .

Ron5300

Bericht door Ron5300 »

Hoe de bedrijfsstructuur van Coolblue in elkaar steekt is niet aan de orde omdat de Ts klaagt over een actie die Coolblue destijds aanbood.

De Ts voelt zich opgelicht omdat er twee nieuwe klanten zijn aangebracht en maar van één aangebrachte klant 100 euro weliswaar met een forse vertraging heeft ontvangen, is dat wel oplichting of heeft de Ts de voorwaarden niet goed doorgenomen want en dat is een aanname de code zou éénmalig geldig kunnen zijn.

Consumenneke

Ron5300 schreef:
19 jul 2026 12:49
Hoe de bedrijfsstructuur van Coolblue in elkaar steekt is niet aan de orde omdat de Ts klaagt over een actie die Coolblue destijds aanbood.
Goed lezen!
Brabant1991 schreef:
Enkele maanden later werd gezegd, helaas we kunnen niks meer voor je doen want Hoppenbrouwers heeft ons overgenomen. Bel Hoppenbrouwers maar op, dit gedaan en ook dit had geen zin.

Ron5300

Bericht door Ron5300 »

Heb ik ook gedaan maar Hoppenbrouwers heeft Coolblue niet overgenomen, Hoppenbrouwers heeft de installatie tak van Coolblue overgenomen.
U gaat onterecht uit van wat de Ts schrijft en neemt dat voor waarheid aan.
https://tweakers.net/nieuws/245282/cool ... uwers.html

Consumenneke

Ron5300 schreef:
19 jul 2026 13:47
U gaat onterecht uit van wat de Ts schrijft en neemt dat voor waarheid aan.
Over waar en onwaar heb ik geen mening. Ik wijs u op de oorspronkelijke vraag, waar dingen in staan die volgens u niet aan de orde zijn.
Ron5300 schreef:
19 jul 2026 12:49
Die zijn dus wel aan de orde. Goed lezen! :wink:

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Er lopen 2 dingen door elkaar.

1) Hoppenbrouwer heeft de installatietak van CoolBlue volledig overgenomen;
2) De investeerder HAL heeft een meerderheidsbelang in CoolBlue genomen.

Het zijn dus twee aparte gebeurtenissen, die beide van invloed kunnen zijn op de casus van TS.

De overname door Hoppenbrouwer omdat de afhandeling van de actie blijkbaar ook mee overgegaan is, en de investering door HAL omdat daardoor wellicht meer focus op winstmaximalisatie is ontstaan.

Consumenneke

Moneyman schreef:
19 jul 2026 14:25
Zelfs drie dingen, als we Polvo176 meetellen:

3) CoolBlue doet wel/niet mee aan het affiliateprogramma van Sponsorkliks

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
19 jul 2026 14:42
Moneyman schreef:
Zelfs drie dingen, als we Polvo176 meetellen:

3) CoolBlue doet wel/niet mee aan het affiliateprogramma van Sponsorkliks
Sponsorkliks heeft niets met dit topic te maken en heeft sowieso niets te maken met (wijzigingen in) de bedrijfsstructuur. Twee dingen dus.

Laten we het nou eens niet onnodig onoverzichtelijk maken.

kuklos

Bericht door kuklos »

Dus HAL Investments is nu grootaandeelhouder bij Coolblue. HAL Investments heeft nu 56,4% van Coolblue in handen. Niks mis mee, zo kunnen ze extra kapitaal verkrijgen voor verdere uitbreiding.
HAL Investments is ook geen traditionele Amerikaanse Private Equity partij die middels het trekken aan wat financiële hefbomen voor snelle winst gaat. Ze gaan voor langere termijn en groei en hebben dat al eens gedaan met (ik dacht) Pearle Opticiens.

Consumenneke

Moneyman schreef:
19 jul 2026 17:37
Laten we het nou eens niet onnodig onoverzichtelijk maken.
Ron5300 kan wel eens gelijk hebben dat al deze zaken er niets mee te maken hebben.
Maar wat er dan wel mee te maken heeft: daar zijn we nog niet uit.
Brabant1991 schreef:
Al snel kreeg ik mails met een code, mocht ik via die code vrienden of familie ook een warmtepomp kunnen laten installeren zouden zowel ik als de ander 100 euro cashback krijgen van Coolblue.
Mijn ervaring met zulke ingewikkelde deals is dat je elke stap moet vastleggen, inclusief de kleine lettertjes. Soms is het een derde partij die het klantenbestand van Coolblue gebruikt, soms is het overijverige productmanager die extra inkomsten probeert te verdienen met nieuwe activiteiten... maar als het mis gaat proberen ze de schade te beperken.

Ik heb weleens simkaarten gekocht bij AH met het idee dat als er iets fout zou gaan AH het netjes zou oplossen. Nimmer-nooit-niet. Er verdampte tegoed en toen ze uiteindelijk stopten was alle tegoed weg en werkte de nummerbehoud niet goed.

Lesje geleerd: pas op bij non-core diensten!

Polvo176

Bericht door Polvo176 »

Moneyman schreef:

Het zijn dus twee aparte gebeurtenissen, die beide van invloed kunnen zijn op de casus van TS.

De overname door Hoppenbrouwer omdat de afhandeling van de actie blijkbaar ook mee overgegaan is, en de investering door HAL omdat daardoor wellicht meer focus op winstmaximalisatie is ontstaan.
Klopt, maar de volgorde is andersom.
HAL heeft een meerderheidsbelang in Cool Blue genomen (augustus 2024) en het daarmee feitelijk voor het zeggen.
Daarna is de energie en installatie tak verkocht aan Hoppenbouwer. (maart 2026)

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Polvo176 schreef:
19 jul 2026 19:21
Klopt, maar de volgorde is andersom.
Alleen als je de chronologische volgorde hanteert. Als je je baseert op het topic, zoals ik doe, is de volgorde zoals ik beschreef. De overname door Hoppenbrouwer speelt immers een feitelijke rol, de investeerder een theoretische,

Brabant1991

Bericht door Brabant1991 »

Helaas blijkt dat fora als deze en een review op trustpilot direct werken. 20 juli om 16:00 is het eerste bedrag overgemaakt. Via trustpilot heeft coolblue direct meer informatie gevraagd en betaling deel 1 a 100 euro direct overgemaakt.
De code is overigens meerdere keren te gebruiken.
Blijft teleurstellend dat 1 jaar lang mailen en bellen niet werkt maar een slechte review wel.

Plaats reactie