All-you-can-drink bij de Efteling: hollebollegijs-bevordering

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Plaats reactie
Consumenneke

All-you-can-drink bij de Efteling: hollebollegijs-bevordering

Bericht door Consumenneke »

Voedselwaakhond Foodwatch maakt bezwaar tegen een Efteling-promotie waarbij bezoekers een beker kunnen kopen voor 17 euro die recht geeft op een dag gratis frisdrank. Elke 45 minuten weer een beker vol, te tappen bij drie D'n Dorstlesser tappunten (beeld van de Efteling) op het park.

"De Efteling ondertekende in 2020 de Ambitie van Gezond Uit en beloofde daarmee actief bij te dragen aan een gezondere omgeving voor kinderen", stelt Foodwatch. "Van die belofte is in het beleid rond D'n Dorstlesser weinig terug te zien. Sterker nog: het park moedigt onbeperkte suikerconsumptie juist aan, en bouwt tegelijk aan merkbinding met Coca-Cola op jonge leeftijd, iets wat kinderen hun hele leven met zich meedragen.

Afbeelding

De Efteling baalt van de aanhoudende kritiek en zegt in het Brabants Dagblad dat mensen ook suikervrij fris en water kunnen tappen. „We staan altijd open voor gesprekken en inzichten vanuit verschillende invalshoeken. We maken bewuste keuzes, zoals in dit geval het aanbieden van opties in ons assortiment.”

Deze aanbiedingen lijken onderdeel van een Europese campagne van Coca-Cola. Ook Bobbejaanland (België), Slagharen (Nederland), Movie Park (Duitsland) en Europa-Park (Duitsland) werken met vergelijkbare systemen en promoties.

Afbeelding

Holle Bolle Gijs kon schrokken, grote brokken.
Een koe en een kalf, een heel paard en een half.
Een os en een saola. Twaalf bekers cola.
Een schuit vol schapen
en nog kon Holle Bolle Gijs van de honger niet slapen.

Zou jij zo'n beker kopen voor je kinderen? Of jezelf? En dan de hele dag water drinken?

BL2

Re: All-you-can-drink bij de Efteling: hollebollegijs-bevordering

Bericht door BL2 »

Ja prima toch, en erg handig. Scheelt gezeul met flessen.
Goed drinken is erg verstandig.

Kokka1

Bericht door Kokka1 »

ik denk dat iedereen lekker zelf moet weten of ze dit willen of niet. Er wordt uiteraard weer een hoop heisa over gemaakt, want je kan veel suiker drinken dus slecht. Foei Efteling.
waar ik niemand over hoor, je kan 1 keer in de 45 minuten je beker vullen. uiteraard om doorgeven van je beker te voorkomen. maar er zijn ook nog maar eens 3 punten waar dat kan in de hele Efteling, daar moet je dan dus speciaal heen als je dorst hebt. Ik kan me zo voorstellen dat het daar dan heeeeel druk is en je net als bij de attracties lang in de rij staat om je beker te kunnen vullen. Het zou me verbazen als aan het eind van het dagje Efteling je daadwerkelijk "winst" heb als je zo'n beker hebt gekocht. De Efteling doet natuurlijk nooit iets uit de goedheid van hun hart. het gaat om geld verdienen. aan de andere kant kunnen veel Nederlanders niet meer helder denken als er termen zoals "onbeperkt bijvullen" en "all you can drink" worden gebruikt, dus het zal wel een groot succes worden ( voor de efteling dan)

BL2

Bericht door BL2 »

Kokka1 schreef:
25 jul 2026 08:20
.... De Efteling doet natuurlijk nooit iets uit de goedheid van hun hart. het gaat om geld verdienen. ......
Net als elke andere commercieel bedrijf, niets mis mee. Geen geld verdienen is een wat moeilijk bedrijfsmodel.....

J. Deltoer

Bericht door J. Deltoer »

Jammer dat het alleen voor frisdrank is en niet voor trappistenbier of de betere schotse whisky's

De Posthoorn

Bericht door De Posthoorn »

BL2 schreef:
25 jul 2026 09:41
Kokka1 schreef:
25 jul 2026 08:20
.... De Efteling doet natuurlijk nooit iets uit de goedheid van hun hart. het gaat om geld verdienen. ......
Net als elke andere commercieel bedrijf, niets mis mee. Geen geld verdienen is een wat moeilijk bedrijfsmodel.....
@Kokka schrijft ook nergens dat met geld verdienen iets mis is...

BL2

Bericht door BL2 »

Hij schrijft het niet, maar brengt het wel zo.....

Moneyman

Bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
25 jul 2026 10:31
Hij schrijft het niet, maar brengt het wel zo.....
Ik lees eerder dat er iets mis is met “deze manier van geld verdienen” dan met “geld verdienen”. Belangrijk nuanceverschil.

Ik vind de hele heisa over deze beker nogal overtrokken en vaak ook niet gehinderd door kennis. Ook alle groepjes die er bovenop duiken… Alsof er alleen maar onbeperkt suikerhoudende dranken worden verstrekt… dat is evident niet het geval. Je kunt ook caloriearm of suikervrije dranken kiezen. En er zijn watertappunten waar onbeperkt gratis water kan worden getapt.

Het gaat ‘m bij de Dorstlesser niet per sé om veel drinken, maar ook om net kunnen mixen van je eigen smaken. Denk je het er niet uit ter halen of vind je het hele idee niks? Gewoon je Dopper vullen met water dan, zou ik zeggen.

Lekker gekozen topictitel, overigens :lol:

Plaats reactie