Krimpflatie bij Lidl

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Ridder te voet

Krimpflatie bij Lidl

Bericht door Ridder te voet »

Vandaag kocht ik 2 dozen Bon Gelatie Almond ijs bij Lidl. Thuisgekomen zag ik bij het in de vriezer leggen van het ijs een klein rood balkje met de tekst "New Serving Size". Toen ik de inhoudsmaten opzocht bleek dat de nieuwe verpakking 120 ml minder ijs bevatte dan de oude verpakking. Een verschil van16,75%. De oude verpakking heeft een inhoud van 720 ml/504 gram. De nieuwe verpakking heeft een inhoud van 600 ml/450 gram. Komt er kortweg op neer dat de consument simpelweg 1 ijsje van het oude gewicht minder krijgt. Omdat de dozen exact dezelfde afmetingen hebben, er ook precies hetzelfde uitzien en het rode balkje niet opvalt als je boodschappen doet, komt op mij over als je reinste oplichterij.

riddert

Re: Krimpflatie bij Lidl

Bericht door riddert »

Het is voor uw eigen bestwil. Want zeg nu eens eerlijk, die ijsjes, bent u die nu werkelijk nodig?

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Oplichterij… als ze het zelfs expliciet met een rode balk aangeven…? Als je het thuis kunt zien, kan je het ook in de winkel zien.
Ik vind ‘t duidelijk zat.

Afbeelding

Hun website loopt blijkbaar nog wel achter overigens.

J. Deltoer

Bericht door J. Deltoer »

Het is inderdaad oplichterij. Je zet erop New service size. In het Engels is het al onduidelijk, maar waarom zet je niet eerlijk, gewoon in het Nederlands: nu ruim 10% minder voor dezelfde prijs.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
25 jul 2026 18:55
In het Engels is het al onduidelijk, maar waarom zet je niet eerlijk, gewoon in het Nederlands: nu ruim 10% minder voor dezelfde prijs.
Misschien omdat een Nederlandse tekst op een Engelstalige doos pas écht gek zou zijn…? In het Engels is het overigens volstrekt duidelijk.

Gelukkig staat naast decoreer waarschuwing ook nog gewoon het juiste gewicht duidelijk op de van de doos. Hetviscdus eerder een kwestie van niet kijken dan van oplichting.

J. Deltoer

Moneyman schreef:
25 jul 2026 19:01
J. Deltoer schreef:
25 jul 2026 18:55
In het Engels is het al onduidelijk, maar waarom zet je niet eerlijk, gewoon in het Nederlands: nu ruim 10% minder voor dezelfde prijs.
Misschien omdat een Nederlandse tekst op een Engelstalige doos pas écht gek zou zijn…? In het Engels is het overigens volstrekt duidelijk.
Dan wordt het tijd dat winkels weer verplicht verpakkingen aanbieden met nederlandse tekst zoals vroeger.

Ga lekker in Engeland hip doen met je Engelse teksten.

BL2

Bericht door BL2 »

Die ijsjes waren eerst ook veel te groot.
Alleen al voor de gezondheid is het al beter dat ze nu iets kleiner zijn.
Bijkomend voordeel, de prijs kon hetzelfde blijven.

16again

Bericht door 16again »

Moneyman schreef:
Gelukkig staat naast decoreer waarschuwing ook nog gewoon het juiste gewicht duidelijk op de van de doos. Hetviscdus eerder een kwestie van niet kijken dan van oplichting.
De klacht is niet dat het gewicht niet te zien is. De klacht is dat onvoldoende duidelijk wordt gemaakt dat de inhoud is veranderd.
Hierdoor wordt de consument die gewoontegetrouw de identiek ogende verpakking in zijn boodschappenmandje misleid.

witte angora

Bericht door witte angora »

Dus volgende keer moeten er tv-spotjes en radio-commercials verschijnen om duidelijk te maken dat de ijsjes kleiner zijn geworden?

Helaas krijgt niet iedereen dat soort spotjes en commercials mee, dus de klachten zullen blijven. Het alternatief was natuurlijk de ijsjes duurder maken, want de grondstoffen en alles worden ook duurder. De fabrikant moet toch iets, of niet dan? En als de prijs stijgt, hoe moet dat dan zo duidelijk gecommuniceerd worden dat iedereen het begrijpt?

wikop

Bericht door wikop »

Ze kosten toch ook geen bal?

Kokka1

Bericht door Kokka1 »

J. Deltoer schreef:
25 jul 2026 20:16
Ga lekker in Engeland hip doen met je Engelse teksten.
in Engeland zou Nederlands juist hip zijn.. Engels is daar normaal

J. Deltoer

witte angora schreef:
26 jul 2026 08:23
En als de prijs stijgt, hoe moet dat dan zo duidelijk gecommuniceerd worden dat iedereen het begrijpt?
Wat ik al zei. Een aanduiding op de verpakking: nu 10% minder.
Op dus dezelfde manier als dat ze vroeger aankondigden met grote letters: nu xx% meer.

En niet met een of andere vage tekst in een andere taal.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

16again schreef:
26 jul 2026 07:26
De klacht is niet dat het gewicht niet te zien is. De klacht is dat onvoldoende duidelijk wordt gemaakt dat de inhoud is veranderd.
Hierdoor wordt de consument die gewoontegetrouw de identiek ogende verpakking in zijn boodschappenmandje misleid.
Misleiding is wel een heel groot woord in deze kwestie. Voor misleiding is het wel noodzakelijk dat de consument de ijsjes niet gekocht had indien de consument wel begrepen had dat ze tegenwoordig iets kleiner geworden zijn en daardoor per stuk 4 cent duurder uitvallen.

Ik betwijfel eerlijk gezegd of mensen deze spotgoedkope ijsjes hadden laten liggen als ze dat inderdaad beseft hadden.

Kokka1

Bericht door Kokka1 »

Zou het ook een nieuw recept zijn? de oude ijsjes waren 1.43 gram per ml ijs. de nieuwe zijn nog maar 1.33 gram per ml ijs.
zal ze eens kopen, je zou denken dat van de nieuwe verpakking de ijsjes luchtiger zouden zijn.

16again

Bericht door 16again »

witte angora schreef:
Dus volgende keer moeten er tv-spotjes en radio-commercials verschijnen om duidelijk te maken dat de ijsjes kleiner zijn geworden?
Nee, het product eerst enkele maanden uit de schappen halen is voldoende:
https://nos.nl/artikel/2614230-milka-sc ... se-rechter

witte angora

Bericht door witte angora »

16again schreef:
26 jul 2026 09:17
witte angora schreef:
Dat zou met name in de zomer een commerciële ramp zijn, vermoed ik zo.

Aygulf

Bericht door Aygulf »

Het lijkt wel of iedere verandering omgeroepen moet worden, er mega borden geplaatst moeten worden, rode lampjes knipperen, tv spots, grote rode letters op het artikel enz. Natuurlijk is dat overdreven maar als de prijs iets hoger was geworden was het beslist ook weer "oplichting"! Klant kan zelf ook iets alerter zijn en niet gedachteloos alles in de kar kieperen. En dan heb je het een keertje niet in de gaten en zie je het thuis alsnog, so what.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

16again schreef:
26 jul 2026 07:26
Moneyman schreef:
Ik schrijf toch ook nergens dat het alleen om het gewijzigde gewicht zou gaan? Ik schrijf expliciet dat er én een duidelijke rode waarschuwing op de doos staat, én een duidelijke gewichtsvermelding.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

16again schreef:
26 jul 2026 09:17
witte angora schreef:
In tegenstelling tot de totaal niet veranderde verpakking bij Milka, waar de rechter iets van vond, is hier de verpakking juist wel opvallend aangepast.

Het product maanden uit de schappen halen is dus nergens voor nodig (en ik vind dat ook in het geval van Milka al een onzinnige “oplossing”, maar dat terzijde).

16again

Bericht door 16again »

Moneyman schreef:
26 jul 2026 11:11
In tegenstelling tot de totaal niet veranderde verpakking bij Milka, waar de rechter iets van vond, is hier de verpakking juist wel opvallend aangepast.
Enkel de vermelding "new serving size" lijkt me toch een verhullende manier om aan te geven dat de inhoud gewoon minder is geworden. Verpakking is verder identiek.
Moneyman schreef:
26 jul 2026 11:11
Het product maanden uit de schappen halen is dus nergens voor nodig (en ik vind dat ook in het geval van Milka al een onzinnige “oplossing”, maar dat terzijde).
Het product hoeft niet helemaal uit de schappen te verdwijnen.
Zolang het maar als nieuwe productlijn in een vernieuwde verpakking wordt geintroduceerd.
Zoals Ritter wel deed volgens eerdere NOS link.

Plaats reactie