All-you-can-drink bij de Efteling: hollebollegijs-bevordering

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Consumenneke

Re: All-you-can-drink bij de Efteling: hollebollegijs-bevordering

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
25 jul 2026 20:59
Ik waardeer uw eerlijkheid. Het is goed om te beseffen dat Foodwatch een organisatie met politieke agenda is. Dat hun boodschap over voeding dus ook regelmatig door hun politieke voorkeur gekleurd is.
Tut-tut, zo zeg ik het niet. Ik ken die industrie en ik ken de manieren waarop ze hun producten afzetten. U zult erkennen dat obesitas een zwaar probleem is, niet alleen voor mensen die met veel te veel overtollige kilo's achter de computer of voor de TV zitten. Maar ook voor de samenleving.

Te voorzien is dat de kosten van onze zorg verder stijgen terwijl onze levensverwachting gaat dalen door welvaartskwalen. Die worden deels veroorzaakt door fabrikanten die kost wat kost hun aandeelhouderswaarde oppeppen door de omzet en winst bevorderen met alle denkbare middelen. Coca-Cola is al dertig jaar heel succesvol met infrastructure fortification: overal verkrijgbaar zijn. En met ingrediënten die extra consumptie bevorderen.

Diabetes is niet links of rechts. Obesitas is niet links of rechts. BTW op snoep en groenten is niet links of rechts. Kritiek op de samenstelling, productie en marketing van levensmiddelen is niet links of rechts. Foodwatch is niet links of rechts.

Foodwatch heeft bij mijn weten geen andere agenda dan de politiek te duwen in de richting van een gezonder balans in het voedingsaanbod. Daar bewijzen fabrikanten en hun lobbyclubs NFLI en CBL alleen maar lippendienst aan. Na het paardenvleesschandaal verzetten zij zich tegen reorganisatie bij de Keuringsdienst van Waren (NVWA) en tegen strengere wetten, om te pleiten voor zelfregulering. We hebben een sterke politiek nodig om stevige keuzes te maken mbt de productie en verkoop van levensmiddelen. Maar de industrie is tegen bemoeienis.

De hele wereld doet een plas* en alles blijft zoals het was.
Speedy123 schreef:
01 okt 2025 16:34
Voeding heeft uiteraard wel degelijk met overgewicht te maken. Meer calorieën eten dan je lichaam nodig heeft leidt tot overgewicht. De vraag is dan, waarom eet je ineens teveel?
Kan het zijn dat de samenstelling van ons eten invloed heeft op die vraatzucht? Dat een zittend bestaan niet bijdraagt aan ons calorieverbruik?

Ik lees dat u een verklaring zoekt in veranderende hormonen naarmate we ouder worden, maar obesitas is niet van alle tijden. De meeste ouderen werden vroeger vooral mager. Hoewel luierende welgestelden op leeftijd wel vaker last hadden van overgewicht. Toch denk ik dat het protest van Foodwatch tegen deze tapvoorzieningen vooral dient om te voorkomen dat kinderen een dagje uit gaan associëren met onbeperkte frisdrank. Geef de jeugd een gezonde start.

Daar mag je ook als rechtse opa weleens bij stilstaan. :wink:

* diabetesgrapje

Consumenneke

Bedoeling was een foto toe te voegen van Ronaldo die flesjes cola verwijdert om de aandacht te vestigen op kostelijk maar niet kostbaar water. Blijkbaar heb ik mezelf geciteerd en mag ik dat niet corrigeren vanwege de forumsoftware. Het idee is duidelijk.
Consumenneke schreef:
26 jul 2026 11:29
Speedy123 schreef:
25 jul 2026 20:59
Ik waardeer uw eerlijkheid. Het is goed om te beseffen dat Foodwatch een organisatie met politieke agenda is. Dat hun boodschap over voeding dus ook regelmatig door hun politieke voorkeur gekleurd is.
Tut-tut, zo zeg ik het niet. Ik ken die industrie en ik ken de manieren waarop ze hun producten afzetten. U zult erkennen dat obesitas een zwaar probleem is, niet alleen voor mensen die met veel te veel overtollige kilo's achter de computer of voor de TV zitten. Maar ook voor de samenleving.

Te voorzien is dat de kosten van onze zorg verder stijgen terwijl onze levensverwachting gaat dalen door welvaartskwalen. Die worden deels veroorzaakt door fabrikanten die kost wat kost hun aandeelhouderswaarde oppeppen door de omzet en winst bevorderen met alle denkbare middelen. Coca-Cola is al dertig jaar heel succesvol met infrastructure fortification: overal verkrijgbaar zijn. En met ingrediënten die extra consumptie bevorderen.

Afbeelding

Diabetes is niet links of rechts. Obesitas is niet links of rechts. BTW op snoep en groenten is niet links of rechts. Kritiek op de samenstelling, productie en marketing van levensmiddelen is niet links of rechts. Foodwatch is niet links of rechts.

Foodwatch heeft bij mijn weten geen andere agenda dan de politiek te duwen in de richting van een gezonder balans in het voedingsaanbod. Daar bewijzen fabrikanten en hun lobbyclubs NFLI en CBL alleen maar lippendienst aan. Na het paardenvleesschandaal verzetten zij zich tegen reorganisatie bij de Keuringsdienst van Waren (NVWA) en tegen strengere wetten, om te pleiten voor zelfregulering. We hebben een sterke politiek nodig om stevige keuzes te maken mbt de productie en verkoop van levensmiddelen. Maar de industrie is tegen bemoeienis.

De hele wereld doet een plas* en alles blijft zoals het was.
Speedy123 schreef:
Voeding heeft uiteraard wel degelijk met overgewicht te maken. Meer calorieën eten dan je lichaam nodig heeft leidt tot overgewicht. De vraag is dan, waarom eet je ineens teveel?
Kan het zijn dat de samenstelling van ons eten invloed heeft op die vraatzucht? Dat een zittend bestaan niet bijdraagt aan ons calorieverbruik?

Ik lees dat u een verklaring zoekt in veranderende hormonen naarmate we ouder worden, maar obesitas is niet van alle tijden. De meeste ouderen werden vroeger vooral mager. Hoewel luierende welgestelden op leeftijd wel vaker last hadden van overgewicht. Toch denk ik dat het protest van Foodwatch tegen deze tapvoorzieningen vooral dient om te voorkomen dat kinderen een dagje uit gaan associëren met onbeperkte frisdrank. Geef de jeugd een gezonde start.

Daar mag je ook als rechtse opa weleens bij stilstaan. :wink:

* diabetesgrapje
Laatst gewijzigd door Consumenneke op 26 jul 2026 11:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
Toch denk ik dat het protest van Foodwatch tegen deze tapvoorzieningen vooral dient om te voorkomen dat kinderen een dagje uit gaan associëren met onbeperkte frisdrank.
Ja, want de jeugd wil écht naar Efteling vanwege die onbeperkte frisdrank… :lol:

We kunnen het forum volschrijven met hele verhalen over obesitas, maar vooralsnog zie ik geen enkele onderbouwing dat de keuze die de Efteling nu aanbiedt überhaupt tot (toename van) obesitas zal leiden.

PS je hele lap eigen tekst een kwartier later nogmaals quoten is ook wel een beetje overkill :wink:

Consumenneke

Moneyman schreef:
26 jul 2026 11:47
Ja, want de jeugd wil écht naar Efteling vanwege die onbeperkte frisdrank… :lol:
Mijn bejaarde ouders gaan graag mee naar IKEA vanwege de hotdog aan het einde van de wandeling.

U zal de uitdrukking associëren met vast wel kennen. :roll:

De Posthoorn

Ongelezen bericht door De Posthoorn »

Consumenneke schreef:
26 jul 2026 11:53
Moneyman schreef:
Mijn bejaarde ouders gaan graag mee naar IKEA vanwege de hotdog aan het einde van de wandeling.

Geloof je het zelf, je hoogbejaarde ouders van 90+?

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
Coca Cola brengt al haar bekende producten uit in een variant zonder suiker. Het heeft geen enkel zin om naar verouderd onderzoek te wijzen dat zich specifiek richt op een oude variant met veel suiker. Ook in die variant is het suiker allang behoorlijk teruggebracht. Ook is er allang een cola variant zonder cafeïne.

https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... o-caffeine

Ook de Efteling biedt gewoon cola zonder suiker en zonder cafeïne aan:
In de speciale Coca-Cola Freestyle-automaat D'n Dorstlesser creëer je uit meer dan 100 verschillende smaken zelf de lekkerste combinatie. Kies een hoofdsmaak, zoals Coca-Cola Zero of Sprite, en voeg daar een extra smaak, zoals citroen of kers, aan toe. Daarnaast zijn er speciale voorgeprogrammeerde mixen en kun je naar wens ijs toevoegen. De smaken zijn ook suikervrij, cafeïnevrij en caloriearm verkrijgbaar.
Consumenneke schreef:
Diabetes kan tal van verschillende oorzaken hebben. Mijn diabetes wordt veroorzaakt door een tekort van het hormoon Glucagon. Glucagon tekorten hebben te maken met de werking van de alvleesklier.
Consumenneke schreef:
Foodwatch heeft bij mijn weten geen andere agenda dan de politiek te duwen in de richting van een gezonder balans in het voedingsaanbod.
U gaf eerder al toe dat ze tegen multinationals zijn. De afkeer jegens Coca Cola druipt er werkelijk vanaf en valt niet te ontkennen.

Speedy123 schreef:
Consumenneke schreef:

Ik lees dat u een verklaring zoekt in veranderende hormonen naarmate we ouder worden, maar obesitas is niet van alle tijden. De meeste ouderen werden vroeger vooral mager. Hoewel luierende welgestelden op leeftijd wel vaker last hadden van overgewicht.
U mag er weleens bij stilstaan dat uw betweterigheid voor patiënten erg degenererend overkomt. Ik ken geen onderzoek dat een mindere werking van de alvleesklier in de aanmaak van het hormoon Glucagon veroorzaakt wordt door een voeding patroon.

Sinds ik wekelijks een injectie met imitatie Glucagon krijg, is mijn suiker helemaal uitstekend en is mijn gewicht inmiddels weer onder de 90 kilo.
Toch denk ik dat het protest van Foodwatch tegen deze tapvoorzieningen vooral dient om te voorkomen dat kinderen een dagje uit gaan associëren met onbeperkte frisdrank. Geef de jeugd een gezonde start.
Foodwatch wil gewoon aandacht hebben, niets meer, niets minder. Dan kunnen ze weer subsidies binnenharken. En soms slaan ze de plank compleet mis, zoals nu met de Efteling.

Want juist de Efteling biedt alle frisdranken ook aan zonder suiker en zelfs zonder caffiene. Net zoals water. En hebben ook nog een limitet op de afgifte gesteld. Foodwatch ziet het in aanraking komen van kinderen met Coca cola, een multinational, als groot probleem. Want dat strookt niet met hun opvatting dat bedrijven slecht zijn en zij heel goed zijn. Dat zij het veel beter weten dan de rest.

Een goede start voor de jeugd betekend ook dat je ze moet beschermen tegen de betweterigheid van NGO's. Dat het prima is om af en toe eens lekker uit de band te springen en niet alles keer op keer negatief benaderd hoeft te worden. Dus dat het prima is één keer per jaar naar de Efteling te gaan en daar een glaasje fris te drinken.

Moneyman

Consumenneke schreef:
26 jul 2026 11:53
Moneyman schreef:

Als dát je sterkste argument is… :lol: :lol: :roll:

Consumenneke

Speedy123 schreef:
26 jul 2026 17:44
U mag er weleens bij stilstaan dat uw betweterigheid voor patiënten erg degenererend overkomt.
Pfff. Zoals ik in uw topic met een pleidooi voor Ozempic al meldde, zie ik goede resultaten door een leefstijl afgestemd op de waarden die ik meet met een sensor. Dat is geen n=1 betweterigheid, want ik werk met een controle groepje. Onze n=7.

Van diabetes ga je meer plassen, maar dat is geen reden om van elk topic een pissing contest te maken. Het is niet mijn bedoeling om iemand te degenereren en ook niet om te denigreren.

Wie suggereert dat een organisatie vanwege kritiek op grote levensmiddelenproducenten die overconsumptie promoten radicaal links is, bekijkt de wereld door een gekleurde bril en ziet overal marxisten. Dat wereldbeeld heeft met dit topic eigenlijk niks te maken.

Speedy123

Consumenneke schreef:
26 jul 2026 19:13
Speedy123 schreef:
U mag er weleens bij stilstaan dat uw betweterigheid voor patiënten erg degenererend overkomt.
Pfff. Zoals ik in uw topic met een pleidooi voor Ozempic al meldde, zie ik goede resultaten door een leefstijl afgestemd op de waarden die ik meet met een sensor. Dat is geen n=1 betweterigheid, want ik werk met een controle groepje. Onze n=7.

Van diabetes ga je meer plassen, maar dat is geen reden om van elk topic een pissing contest te maken. Het is niet mijn bedoeling om iemand te degenereren en ook niet om te denigreren.
Wederom, u bent niet maatgevend voor de gehele populatie. Als u problemen heeft veroorzaakt door levensstijl, samen met uw groepje, so be it. Ik heb dat overduidelijk niet. Ik heb een te lage Glucacon spiegel. En sinds dat duidelijk is, is mijn suiker en mijn gewicht helemaal onder controle.

Dus kom niet bij mij aan met woorden zoals 'vraatzucht'.
Consumenneke schreef:
26 jul 2026 19:13
Wie suggereert dat een organisatie vanwege kritiek op grote levensmiddelenproducenten die overconsumptie promoten radicaal links is, bekijkt de wereld door een gekleurde bril en ziet overal marxisten. Dat wereldbeeld heeft met dit topic eigenlijk niks te maken.
Een dagje naar de Efteling in de zomer met je kinderen en daar een paar glaasjes fris drinken heeft werkelijk niets, maar dan ook echt helemaal niets met over-consumptie te maken.

Dat is de linkse karikatuur, de betweterigheid dat iedereen zich continue schuldig moet voelen over van alles.

Ik krijg er spontaan maagzuur van maar goed, ik zal niet suggereren dat Foodwatch stiekem door Bayer gesponsord wordt om mij meer Rennies te verkopen.

Consumenneke

Speedy123 schreef:
26 jul 2026 19:27
Dus kom niet bij mij aan met woorden zoals 'vraatzucht'.
U had het zelf al uitgelegd.
Speedy123 schreef:
Voeding heeft uiteraard wel degelijk met overgewicht te maken. Meer calorieën eten dan je lichaam nodig heeft leidt tot overgewicht. De vraag is dan, waarom eet je ineens teveel? Waarom geeft mijn lichaam mij geen verzadigd gevoel op het moment dat ik genoeg gegeten heb zoals het vroeger wel het geval was? Waarom is de beweging die ik wekelijks heb en vroeger voldoende was om op gewicht te blijven, niet langer voldoende?
U weet ook dat door de overheid bevorderde maatregelen ter preventie van obesitas gezond eten stimuleren, sporten en bewegen aantrekkelijker maken, streven naar een gezondere (eet)omgeving en betere zorg.

Uw pleidooi voor Ozempic richt zich op de zorg; de actie van Foodwatch tegen Coca-Cola taps in de Efteling is gericht op de eetomgeving. Ieder zijn ding.
Speedy123 schreef:
Foodwatch wil gewoon aandacht hebben, niets meer, niets minder. Dan kunnen ze weer subsidies binnenharken.
Dat is een kwaadaardige bewering zonder enige onderbouwing. U ziet overal complotten en linkse spoken door uw gekleurde bril. Kunnen we eens stoppen met deze misplaatste frames?
Foodwatch wil ervoor zorgen dat haar werk niet wordt beïnvloed door andere belangen dan die van consumenten. Daarom wijst Foodwatch principieel overheidsfinanciering af. Foodwatch wijst ook donaties van de voedingsindustrie en van grotere bedrijven in de voedingsmiddelenhandel af.
Foodwatch wordt gefinancierd door bezorgde ouders, consumenten zoals u en ik.

Speedy123

Foodwatch wil ervoor zorgen dat haar werk niet wordt beïnvloed door andere belangen dan die van consumenten. Daarom wijst Foodwatch principieel overheidsfinanciering af. Foodwatch wijst ook donaties van de voedingsindustrie en van grotere bedrijven in de voedingsmiddelenhandel af.

Foodwatch wordt gefinancierd door bezorgde ouders, consumenten zoals u en ik.
Natuurlijk worden ze vanuit de overheid gefinancierd. Daar hebben we immers ANBI voor. De stichting vraagt de ANBI status aan waarna de donateurs hun giften mogen aftrekken van hun belasting. Uiteraard heeft Foodwatch dat gedaan en hebben ze ANBI status gekregen.

U noemde zelf onlangs nog de rente aftrek voor woningbezitters een subsidie. Is de donatie aftrek dan ineens geen subsidie?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Speedy123 schreef:
26 jul 2026 20:45
Natuurlijk worden ze vanuit de overheid gefinancierd. Daar hebben we immers ANBI voor. De stichting vraagt de ANBI status aan waarna de donateurs hun giften mogen aftrekken van hun belasting. Uiteraard heeft Foodwatch dat gedaan en hebben ze ANBI status gekregen.
Dat is hooguit indirecte overheidsfinanciering, de overheid heeft er geen vinger in de pap.

Speedy123

Consumenneke schreef:
26 jul 2026 20:21
Dat is een kwaadaardige bewering zonder enige onderbouwing. U ziet overal complotten en linkse spoken door uw gekleurde bril. Kunnen we eens stoppen met deze misplaatste frames?
U bent degene die aan framing doet. Alleen al de titel van uw topic: All-you-can-drink bij de Efteling: hollebollegijs-bevordering

Klassiekere farming ken ik niet. U en Foodwatch proberen Coca cola te framen als een kwaadaardig bedrijf dat argeloze kindertjes die de Efteling bezoeken proberen overgewicht en suikerziekte te bezorgen door all-you-can-drink aan te bieden. Terwijl ze er een tijdslimiet op hebben gezet en ook gewoon suikervrije dranken en water aanbieden en exact dezelfde smaken en dat ook nog eens actief promoten.

En dat voor die ene keer per jaar dat de kinderen een dagje naar de Efteling gaan.

Gelukkig prikt Nederland er massaal doorheen. 91 procent van de AD lezer die reageerde op de poll vind het grote onzin. Ze trappen niet in o zo doorzichtige framing,

En als u dan van repliek gediend wordt, dan probeert u het om te draaien en de ander van framing te beschuldigen.

Het is een repeterend thema, keer op keer wordt het u verteld: "Practice what you preach",

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Speedy123 schreef:
26 jul 2026 19:27
Wederom, u bent niet maatgevend voor de gehele populatie. Als u problemen heeft veroorzaakt door levensstijl, samen met uw groepje, so be it. Ik heb dat overduidelijk niet. Ik heb een te lage Glucacon spiegel. En sinds dat duidelijk is, is mijn suiker en mijn gewicht helemaal onder controle.
De situatie van Speedy123 is ook niet maatgevend, overigens prima dat jij nu eea onder controle hebt.
Meer maatgevend vind ik berichten als deze, waar weldegelijk een oorzakelijk verband wordt gelegd tussen overgewicht en diabetes type 2.
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabe ... n-diabetes

Consumenneke

Speedy123 schreef:
Natuurlijk worden ze vanuit de overheid gefinancierd. Daar hebben we immers ANBI voor.
U dwaalt steeds verder af.

Afbeelding

Villa Pardoes is ook een ANBI. Is De Efteling nu ook een links complot?

Speedy123

16again schreef:
26 jul 2026 21:04
De situatie van Speedy123 is ook niet maatgevend, overigens prima dat jij nu eea onder controle hebt.
Meer maatgevend vind ik berichten als deze, waar weldegelijk een oorzakelijk verband wordt gelegd tussen overgewicht en diabetes type 2.
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabe ... n-diabetes
Nederland is helaas geen koploper in onderzoek naar Diabetes Type II. Dat heb ik dat als patiënt dat aan de lijven ondervonden afgelopen jaren.

Inmiddels begint internationaal het beeld te kantelen en een stuk genuanceerder te worden. De standaard aanpak van één behandelplan voor allemaal werkt niet, er zijn zoveel verschillende oorzaken van diabetes type II dat men eerst veel meer onderzoek moet doen naar de patiënt om te achterhalen wat de oorzaak is. Zo kan overgewicht wel degelijk het gevolg van een probleem zijn en niet de oorzaak.

https://www.diabetes.nl/nieuws/verschil ... mplicaties
Dit zouden we volgens mij beter kunnen uitzoeken bij het ontdekken van diabetes. Dus voordat we starten met de behandeling. Eerst goed uitzoeken wat de oorzaken van iemands diabetes zijn.
Het begint nu langzaam in Nederland in te dalen dat er diverse verschillende oorzaken zijn en dat deze per patiënt kunnen verschillen. En dat eerder en beter onderzoek kan voorkomen dat iemand als ik twee jaar lang naar lifestyle coach gesprekken moet en verkeerde medicatie moet slikken. En het ergste, dat ik twee jaar lang onnodig een veel te hoge suikerspiegel heb gehad. Want de schade als gevolg van een te hoge suiker, is permanent en kan zeer grote gevolgen hebben in de toekomst.

Speedy123

Consumenneke schreef:
26 jul 2026 21:09
Speedy123 schreef:
Natuurlijk worden ze vanuit de overheid gefinancierd. Daar hebben we immers ANBI voor.
U dwaalt steeds verder af.
...
Villa Pardoes is ook een ANBI. Is De Efteling nu ook een links complot?
En wie is hier nu aan het framen? Spiegetje, spiegeltje aan de wand...

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Recent was nog in het nieuws dat consumenten tegenwoordig meer en meer voor de zero of light variant kiezen. Men stelt zelfs dat de huidige generatie jongeren vrijwel alleen voor deze varianten kiest.

We hoeven dus helemaal geen "regulering" van frisdranken in de Efteling te hebben... Dat kan een ieder voor zich doen.

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... ~bc00d419/

Consumenneke

Speedy123 schreef:
26 jul 2026 20:59
Gelukkig prikt Nederland er massaal doorheen. 91 procent van de AD lezer die reageerde op de poll vind het grote onzin.
Dit was de vraag van het AD...
Zolang er ook water en suikervrije opties uit de tap komen, is een onbeperkte drankbeker in een pretpark geen probleem
  • Eens
    Oneens
    Ik vind dit lastig (laat reactie achter in de comments)
Dan is het resultaat bij voorbaat voorspelbaar. :lol:

Overigens zingen nu 23 gezondheidsfondsen in koor, allemaal ANBI's, waarschijnlijk ook gesubsidieerd en zeker gesponsord door de loterijen > linkser kan het bijna niet.
Artsen vragen Efteling te stoppen met frisdrankdeal: ‘Hoe meer suiker je drinkt, hoe meer je wil’

Artsen en gezondheidsorganisaties roepen de Efteling per direct op om te stoppen met het onbeperkt aanbieden van frisdrank. Voor 17 euro kunnen bezoekers de hele dag suikerhoudende dranken tappen. „Wat ons betreft is dat echt te gek voor woorden”, waarschuwt de Gezonde Generatie, een samenwerkingsverband van 23 gezondheidsfondsen, in gesprek met deze site.
Maar je kan er ook water drinken, dat stroomt via de Maas kostenloos ons land in. :shock:

Moneyman

Consumenneke schreef:
26 jul 2026 22:01
Overigens zingen nu 23 gezondheidsfondsen in koor, allemaal ANBI's, waarschijnlijk ook gesubsidieerd en zeker gesponsord door de loterijen > linkser kan het bijna niet.
Mooie framing weer :lol:

Er zingen geen 23 organisaties in koor, er zingt één organisatie een klein liedje.

Plaats reactie