Knuffelen met pasgeboren biggetjes: leuk uitje of dierenleed?

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Plaats reactie
Radar
Site Admin

Knuffelen met pasgeboren biggetjes: leuk uitje of dierenleed?

Bericht door Radar »

Elke zaterdag in blokken van een uur mogen groepjes mensen bij Piggy's Palace in Bathmen je knuffelen met pasgeboren varkentjes. Op de site van het bedrijf staat dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en de Dierenbescherming dit ondersteunen. Maar toen wij onze verborgen camera-beelden van de biggetjes aan hen lieten zien, bleek daar niets van waar. Dzifa ging langs bij het boerenbedrijf om verhaal te halen, zie hier de reportage: https://radar.avrotros.nl/artikel/nvwa- ... topt-62901.

Is dit onschuldig vermaak, of is dierenwelzijn hier ondergeschikt aan de portemonnee? Wat vinden jullie hiervan?

Consumenneke

Re: Knuffelen met pasgeboren biggetjes: leuk uitje of dierenleed?

Bericht door Consumenneke »

Men maakt zich zorgen om mensen die ziekten doorgeven aan biggetjes. Maar andersom? Het risico op een nieuwe zoönose is niet denkbeeldig.
Nederland is het meest veedichte land van de wereld. Het houden van zoveel dieren zo dicht op elkaar vormt een groot risico op het ontstaan en het verspreiden van zoönosen. De 2 grote Europese uitbraken van zoönosen in de afgelopen twintig jaar vonden allebei plaats in Nederland. De vogelgriepuitbraak in 2003. De Q-koortsepidemie tussen 2007 en 2010, waarbij omwonenden van geitenstallen overleden of ernstig chronisch ziek werden.

Toch waarschuwen wetenschappers nog altijd dat er onvoldoende gebeurt om de kans op een nieuwe zoönose-uitbraak te verkleinen. De volksgezondheid lijkt in de praktijk nog altijd niet voorop te staan. En in 2020 was Nederland het eerste land ter wereld waar COVID-19 ook uitbrak in de vee-industrie (in de nertsenfokkerij) en waar het virus vervolgens van mens op nerts en van nerts op mens sprong.
Liefhebbers kunnen zich ook inschrijven voor een modderkuur. Is dat niks voor Dzifa?

Afbeelding

Het zal ook niet de oude voorman van BBB zijn, een heuse varkensboer in Bathmen. Eerlijk gezegd denk ik dat z'n collega's harder roepen dat-ie daar mee moet stoppen dan de NVWA.

Nijogeth

Bericht door Nijogeth »

Je kan ze inderdaad beter als minderwaardig behandelen en vooral van tederheid weghouden.

Misschien vinden oude en jonge varkens dit wel geweldig. De hond ging vroeger ook altijd graag mee om mijn zusje van school te halen, die lag vervolgens in de zandbak te rollen met een hoop kinderen eromheen.

Consumenneke

Nijogeth schreef:
26 aug 2026 14:49
Je kan ze inderdaad beter als minderwaardig behandelen en vooral van tederheid weghouden.
Wie zijn uw ze?

De biggen? De boeren? De bezoekers?

Wie van deze BBB bedoelt u?

De Posthoorn

Bericht door De Posthoorn »

Nijogeth schreef:

Misschien vinden oude en jonge varkens dit wel geweldig. De hond ging vroeger ook altijd graag mee om mijn zusje van school te halen, die lag vervolgens in de zandbak te rollen met een hoop kinderen eromheen.
Het is je waarschijnlijk ontgaan, maar honden zijn geen biggen. Bovendien gaat het om pasgeboren biggen, je laat puppy's van 1-2 dagen oud ook niet uren achter elkaar van hand tot hand gaan. Oh, en honden horen niet in een zandbak, die is nog steeds bestemd voor kinderen.

J. Deltoer

Bericht door J. Deltoer »

Ik vind het een slechte zaak. De biggen zijn voor consumptie bedoeld en moeten zo diervriendelijk mogelijk opgroeien tot de slacht.

kuklos

Bericht door kuklos »

Radar schreef:
26 aug 2026 11:38
Op de site van het bedrijf staat dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en de Dierenbescherming dit ondersteunen. Maar toen wij onze verborgen camera-beelden van de biggetjes aan hen lieten zien, bleek daar niets van waar.
Dit zegt al genoeg. Liegen op de site om legitimiteit te verkrijgen. Dirfect sluiten die zooi.

Nijogeth

Bericht door Nijogeth »

De Posthoorn schreef:
26 aug 2026 16:11
Nijogeth schreef:

Het is je waarschijnlijk ontgaan, maar honden zijn geen biggen. Bovendien gaat het om pasgeboren biggen, je laat puppy's van 1-2 dagen oud ook niet uren achter elkaar van hand tot hand gaan. Oh, en honden horen niet in een zandbak, die is nog steeds bestemd voor kinderen.
Een uurtje, 4 personen. Ben je ooit naar puppy's gaan kijken om er eentje uit te kiezen? Ik denk dat dat wel redelijk vergelijkbaar gaat.

Meer info is er niet vanuit Radar gegeven. Niet hoeveel sessies per weekend, hoeveel biggen er in 1 ruimte zijn en of ze ook weg kunnen. De informatie is wat dat betreft zo summier.

Mijn eigen ervaring met biggen is dat sommige biggen je echt gaan opzoeken, net als sommige puppy's dat doen en net zoals sommige oudere varkens en honden dat doen. Wat dat betreft verschillen die beesten echt heel weinig als ze met mensen opgroeien.

Het enige kwalijke dat ik direct uit de tekst gaan halen is de claim die men doet, die niet ondersteund wordt. Ik mis echter wel het doorvragen van Radar over de houding van de NVWA en Dierenbescherming over de gevolgen voor de dieren (behalve mogelijke ziektes die mens op dier of dier op mens kan overbrengen). Je zou verwachten dat ze wel duidelijk ertegen zouden zijn als het kwalijk is voor de gemoedstoestand of mentale ontwikkeling van het dier, maar daar zeggen ze weinig over.

Waarschijnlijk is dat zo, omdat er eigenlijk heel weinig bekend is over wat er nu gebeurt in dat uurtje biggen knuffelen. Behalve wat aannames vanuit Radar.

witte angora

Bericht door witte angora »

J. Deltoer schreef:
26 aug 2026 16:37
Ik vind het een slechte zaak. De biggen zijn voor consumptie bedoeld en moeten zo diervriendelijk mogelijk opgroeien tot de slacht.
Precies. Zit iedereen met zijn vieze handen aan het vlees dat later op je bordje komt. Moet er niet aan denken.

De Posthoorn

Bericht door De Posthoorn »

Een uurtje, 4 personen.
Ja, en daarna de volgende groep. En nog één en nog één.

Polvo176

Bericht door Polvo176 »

Mijn grootvader had na 2 wereldoorlogen geleerd zelfvoorzienend te zijn, had een grote moestuin, een paar schapen, kippen, konijnen en ook een zeug.
En er waren dus ook wel eens biggen.
Als ik bij hem kwam pakte ik wel eens een uit het hok.
Een big is geen lekker knuffeldier, hard, bonkig en wild en schreeuwde dan Aken en Keulen bij elkaar.
De oude zeug werd dan woest en je moest wel achter een schot staan anders denderde ze zo over je heen.
Ook over de eigen biggen overigens.
Ik ben niet kleinzielig, de dieren waren er voor consumptie, maar knuffelen met biggen is voor mens en dier niet leuk.
Met lammetjes kun je overigens wel lol hebben.

Consumenneke

Nijogeth schreef:
26 aug 2026 18:05
Meer info is er niet vanuit Radar gegeven.
Heb je de video wel bekeken?

De capaciteit is vijf tijdslots voor elk zeven groepen van vier deelnemers, opgeteld 140 deelnemers per zaterdag. De geboorteplanning van de biggen is daar zelfs op afgestemd: 500 zeugen die per worp twaalf tot vijftien en soms zelfs twintig biggen voortbrengen. Twee keer per jaar. Dat is een slordige 16.000 biggen per jaar, zo'n driehonderd per week.

Nijogeth

Bericht door Nijogeth »

Nee, ik ga uit van het artikel.

Plaats reactie