AI-foto's op Funda: handig of problematisch?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Consumenneke

Re: AI-foto's op Funda: handig of problematisch?

Bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
06 sep 2026 09:49
Toch spreekt de VEH ook namens mij.
Maar u spreekt niet namens de VEH. Ik vind het evident dat zo'n belangenclub opkomt voor eerlijkheid en transparantie. Iedereen kan zien dat het nu snel uit de hand loopt bij makelaars en bijvoorbeeld ook aanbieders van vakantie-accommodatie. Het is voorspelbaar dat de reclamecodecommissie en zelfs de rechter spoedig uitspraken gaat doen.

Daar is de VEH helemaal niet voor nodig. Iedereen kan een klacht voorleggen aan de SRC. Wie een beetje slim is kiest een evident voorbeeld van misleiding en betrekt Funda in de klacht.

Wellicht is er zelfs een schadeclaim mogelijk! :wink:

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
06 sep 2026 14:54
Daar is de VEH helemaal niet voor nodig. Iedereen kan een klacht voorleggen aan de SRC. Wie een beetje slim is kiest een evident voorbeeld van misleiding en betrekt Funda in de klacht.
Moet je natuurlijk wel belanghebbende/ benadeelde zijn…

16again

Bericht door 16again »

Klagen bij de SRC kan iedereen toch?
Pas voor een schadeclaim dien je benadeeld te zijn.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Ik denk, bij nader inzien, dat de RCC helemaal niets te zeggen heeft over een gewone woningadvertentie op Funda.

Voor een actie op basis van misleiding zul je gewoon naar de civiele rechter moeten en dus benadeelde of belanghebbende moeten zijn.

Consumenneke

Moneyman schreef:
06 sep 2026 21:46
Ik denk, bij nader inzien...
Eerst even checken voordat u uw gedachten uitwerkt. Gebruik de zoekfunctie en type Funda in. Dan vindt u vanzelf uitspraken over advertenties op Funda. 8)

witte angora

Bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
Ik denk, bij nader inzien, dat de RCC helemaal niets te zeggen heeft over een gewone woningadvertentie op Funda.

Voor een actie op basis van misleiding zul je gewoon naar de civiele rechter moeten en dus benadeelde of belanghebbende moeten zijn.
En dan zal je dus bij de rechter eerst moeten bewijzen dat je benadeeld bent of belanghebbende bent. Het lijkt me niet dat enkel het bekijken van wat foto's leidt tot nadeel.

16again

Bericht door 16again »

Consumenneke schreef:
07 sep 2026 01:15
Gebruik de zoekfunctie en type Funda in. Dan vindt u vanzelf uitspraken over advertenties op Funda.
Op een geval klikte ik door, daar kreeg klager gewoon gelijk.
https://www.reclamecode.nl/uitspraak/?u ... kId=612257
Nergens uit blijkt dat klager ook gekocht had.
Uit het verweer van adverteerder blijkt dat zaken te rooskleurig voorstellen gebruikelijk is:
Adverteerder wijst op een aantal voorbeelden van woningen die recent verkocht zijn in dezelfde en in de achtergelegen straat. Blijkens deze voorbeelden gebeurt het veel vaker dat woningen op deze manier worden aangeboden.
En dat doet me denken aan eerder bericht
Speedy123 schreef:
06 sep 2026 10:44
De discussie is een stuk minder zwart-wit als sommigen hier wil doen geloven. Met de opkomst van AI krijgen we steeds meer mogelijkheden en daar zal de makelaarsbranche vanzelf een goed evenwicht in gaan vinden.
Goed evenwicht voor wie??

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
07 sep 2026 01:15
Moneyman schreef:
Ik denk, bij nader inzien...
Eerst even checken voordat u uw gedachten uitwerkt.
Waarom? Is het verboden een gedachte uit te spreken (en dat ook letterlijk aan te geven)?

Goed om te weten dat het wel kan, waarmee ik terug ben op mijn eerste reactie over deze route.
Moneyman schreef:
06 sep 2026 08:23
een logische en wenselijke stap die dan hopelijk meer duidelijkheid schept in de behoorlijk bewegende kaders van dit moment.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

16again schreef:
07 sep 2026 08:12
Voor de kopers èn voor de verkopers van koophuizen.

Beide groepen zijn klanten van de makelaarsbranche, beide groepen hebben belangen.

Sterker nog, de meeste kopers zijn jaren later weer de verkopers.

16again

Bericht door 16again »

Speedy123 schreef:
07 sep 2026 09:16
16again schreef:
07 sep 2026 08:12
Voor de kopers èn voor de verkopers van koophuizen.

Beide groepen zijn klanten van de makelaarsbranche, beide groepen hebben belangen.

Sterker nog, de meeste kopers zijn jaren later weer de verkopers.
Ik zie vooral een evenwicht ontstaan tussen verkopers die een zo hoog mogelijke prijs willen, en makelaars die dat bewerkstelligen door zaken te rooskleurig voor te stellen.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

16again schreef:
07 sep 2026 09:29
Ik zie vooral een evenwicht ontstaan tussen verkopers die een zo hoog mogelijke prijs willen, en makelaars die dat bewerkstelligen door zaken te rooskleurig voor te stellen.
Een zeer negatieve insteek mijn inziens. Terwijl Funda echt haar best doet en zelfs actief oproept om meldingen te doen als u twijfelt aan een foto op haar platform. Ook raadt de NVM aan een aankoopmakelaar in de hand te nemen, die zal juist trachten om zo voordelig mogelijk een woning aan te kopen en potentiële kopers te behoeden voor een te dure aankoop.
‘Funda heeft een reglement voor woningadvertenties’, zegt Róbin. ‘Daarin leggen we onder meer uit waarvoor makelaars AI-beeld mogen gebruiken en waarvoor niet. En dat zij dit duidelijk in de foto’s erbij moeten vermelden.

Dit betekent niet dat we elk beeld vooraf controleren. Zie je iets op Funda waarvan je denkt dat het niet klopt? Dan kun je dit bij ons melden. Ook als je twijfelt. Wij doen dan onderzoek en als blijkt dat een advertentie niet aan onze regels voldoet, vragen we de makelaar om hem aan te passen. Gebeurt dat niet? Dan kunnen we de advertentie offline halen tot hij is aangepast.’
https://www.funda.nl/meer-weten/kopen/a ... l-en-niet/

Consumenneke

Speedy123 schreef:
07 sep 2026 11:00
Een zeer negatieve insteek mijn inziens.
Dat doet me denken aan de kok die de kalkoen uitnodigde om samen kerstmis te vieren. :wink:

Funda is het verkoopplatform van de NVM en dat is een vereniging van bemiddelaars.
Opgericht door makelaars, zijn we al decennialang de grootste speler op de markt. Daar zijn we trots op. We zijn er voor de makelaar die net als wij vooruit wil. Die ons podium pakt om kopers en verkopers echt verder te helpen. Daarom werken we vanuit een heldere belofte: Funda biedt het podium voor de succesvolle makelaar. Door ons platform te blijven ontwikkelen met slimme en tijdbesparende oplossingen, kunnen makelaars zich focussen op het winnen en helpen van klanten.
De regels waar Funda na de aandacht van Radar ineens mee komt, praten verhulling en misleiding goed. Dat moet hoognodig getoetst worden aan Nederlandse en Europese wetten en regels. Een klacht bij de Stichting Reclame Code is een snelle en goedkope eerste stap die gevolgd kan worden door een rechtszaak.

Plaats reactie