Ford kuga phev hybride
Re: Ford kuga phev hybride
Nonconformiteit betreft niet het teruglopen van de accu capaciteit door normale veroudering, het is een software "update" die een hap uit de accu capaciteit neemt.
Dat eerste kon je verwachten, dat tweede niet.
Re: Ford kuga phev hybride
Dat is niet wat ik bedoelde.
Een PHEV is anders dan een EV die volledig op stroom rijdt of een Hybride die je niet kan opladen maar die gewoon altijd op benzine rijdt, maar dan een stuk efficiënter. Het is een tussenvorm. Het is een auto met een kleine accu die je kunt opladen en een benzine motor die het na enkele tientallen kilometers overneemt, zodat de auto wel een fatsoenlijke actieradius heeft.
Dit probleem verkleint de accu capaciteit waardoor er enkele kilometers eerder dan voorheen de auto de benzine motor gaat gebruiken. Het benzine verbruik neemt iets toe, het stroomverbruik neemt iets af. Tenzij de rijder tussendoor bijlaadt.
Dat de auto nu iets meer CO2 uitstoot heeft, heeft geen gevolgen vanuit de overheid. De auto valt niet ineens in een andere categorie wat betreft de wegenbelasting.
Verder is niet bekend of de vermindering permanent is of weer ingelopen wordt in de toekomst. Ik heb een iPhone. Die laadt maar tot 80 procent op want volgens de leverancier gaat de accu degradatie van veel langzamer dus zou de accu langer meegaan. Dat zou in dit geval ook zo kunnen zijn.
Al met al kom je dan op het verhaal, nu de auto een paar kilometer eerder over zal schakelen op benzine bij de niet stadsritjes, hoe moet je dan de auto zien? Is het echt een zoveel minder product geworden dat je het als non-conform mag beschouwen? Want alles blijft verder hetzelfde, alleen het ene slijtage onderdeel is iets harder gesleten waardoor je iets eerder overgaat op benzine verbruik. Waarbij we dus ook niet weten of die slijtage permanent is of weer ingelopen gaat worden doordat de accu nu langzamer degradeert?
Dat is wat ik bedoel met een goede onderbouwing nodig waarom dat ene slijtage onderdeel het product non-conform maakt.