Ford kuga phev hybride

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Ron5300

Re: Ford kuga phev hybride

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Maar toch of Ford Nederland of de dealer de auto heeft verkocht de update kan niet meer ongedaan gemaakt worden omdat de accu dan weer onveilig gemaakt gaat worden.

De koop ongedaan maken is middels een Duits verstekzaak een eigenaar wel gelukt maar wel met inachtneming van het aantal gereden kilometers dat in mindering op het aankoopbedrag is gemaakt.
Ford is in beroep gegaan dus schiet die eigenaar er tot aan de beroepszaak niets mee op en kan m.i. niet meer met de auto rijden omdat die in de staat zoals die bij de eerste verstek uitspraak dient te blijven.

De 12 km vermindering op het elektrische rijbereik is met een vergoeding van 120 euro wel zeer karig maar daar staat weer extra garantie tegenover en daarbij neemt de gecombineerde +/_ 800 km actieradius bij zowel de benzine en accu gebruik met 12 km af en is daarmee verwaarloosbaar.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ron5300 schreef: ↑
24 sep 2026 13:54
Ford is in beroep gegaan dus schiet die eigenaar er tot aan de beroepszaak niets mee op en kan m.i. niet meer met de auto rijden omdat die in de staat zoals die bij de eerste verstek uitspraak dient te blijven.
Welnee. De auto kan gewoon gebruikt worden.

Fordkuga2025

Ongelezen bericht door Fordkuga2025 »

Beste Radar, is het mogelijk dat jullie weer een uitzending wijden. betreft Ford PHEV Kuga, en de accu problemen. Ford heeft een update gedaan,. maar sindsdien mis ik 33 % van de accu capaciteit .
eerst kon ik 12,3 Kwh laden nu maar ca 9 Kwh laden.
Heb wel 120,00 euro gekregen En recent. een mail voor 2 gratie onderhoudtsbeurten via voucher.
Maar wat schiet ik daar mee op

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Fordkuga2025 schreef: ↑
24 sep 2026 16:32
Ford heeft een update gedaan,. maar sindsdien mis ik 33 % van de accu capaciteit .
Een teruggang van 12,3 KwH naar 9 KwH is een achteruitgang van 27,5 procent.

Concreet gezien betekent dat in uw geval na 45 kilometer de accu leeg is en de auto overgaat op benzine waar dat eerder na 61,5 kilometer gebeurde.

U gaat dan verlies maken zodra u meer dan 45 kilometer rijdt en uw auto was volledig opgeladen. Het verlies stopt met oplopen zodra u over de 61,5 kilometer gaat.

16,5 kilometer is minder dan een liter benzine. Dat is vandaag iets van 2,40 euro. Daar moet u dan de laadkosten van 3,3 KwH van aftrekken (die verschillen nogal in Nederland, eigen paal is het goedkoopst, snelweg het duurst). Dat is uw verlies per rit langer dan 45 kilometer. Dat loopt in uw geval dus in de dubbeltjes tot boven een euro per rit langer dan 45 kilometer.

120 euro lijkt niet veel, maar dat dekt toch al snel 100 tot 300 van dergelijke ritjes, afhankelijk van uw laadkosten.

Moneyman

Speedy123 schreef: ↑
24 sep 2026 17:10
Concreet gezien betekent dat in uw geval na 45 kilometer de accu leeg is en de auto overgaat op benzine waar dat eerder na 61,5 kilometer gebeurde.
De vraag is ook wat de rechter straks als maatstaf gaat nemen. Als ik me niet vergis, was de opgegeven WLTP-range 68km.

De betrokken advocaat zegt:
Omdat het contractueel overeengekomen gebruik niet langer mogelijk is, kunnen kopers verschillende juridische stappen ondernemen, variërend van ontbinding van de koopovereenkomst tot schadeclaims", aldus advocaat Gisevius.
Maar... wat is "overeengekomen"? Ik zou zeggen: de opgegeven WLTP-range, waarbij de feitelijke range dus lager is (ruwweg 65-70% van de WLTP ofzo). De hierboven ervaren 45km feitelijke range is dan gewoon logisch.

Dat Ford een product heeft geleverd wat in eerste instantie (bewust of per ongeluk) méér leverde dan de opgegeven WLTP-range, mogelijk als gevolg van verkeerde instellingen (zie de al meermaals door Nijogeth gegeven verklaring), maakt dan niet dat die hogere range ineens de overeengekomen range zou zijn. Overeengekomen is de WLTP, zou ik zeggen.

Helaas publiceert de Duitse rechter niet zoveel uitspraken, en in ieder geval niet zolang er nog een rechtsmiddel kan worden ingesteld. En ook de betrokken partijen publiceerden het vonnis nog niet, voor zover ik zo gauw zag. Jammer, want ik was wel benieuwd naar de overwegingen (voor zover aanwezig).

16again

Ongelezen bericht door 16again »

WLTP is natuurlijk slecht meetbaar, want afhankelijk van de rij omstandigheden.
Doordat Ford ook het electrisch verbruik per km specificeert, is de bruikbare accucapaciteit herleidbaar.
https://www.autoweek.nl/auto/108304/for ... v-st-line/
stroomverbruik 17,5 kWh/100km
actieradius 69 km
Dan is netto accu capaciteit dus 69 × 17,5 / 100 = 12,1 kWh
Wat me doet terugdenken aan:
Fordkuga2025 schreef: ↑
24 sep 2026 16:32
Ford heeft een update gedaan,. maar sindsdien mis ik 33 % van de accu capaciteit .
Al mist hij maar 25%, 12 (of 12.3) is immers 100%

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Inderdaad, 45 kilometer is in principe binnen de WLTP van 68 zoals bij verkoop is aangegeven. Maar wel de ondergrens. Dus het zal eraan liggen wat voor ritjes er gemaakt worden.

Overigens is die 33% best plausibel als ze voorheen de accu van 100 naar 0 leeg konden trekken, terwijl het logischerwijs 85-15 had moeten zijn of iets in die richting.

45-60km is ongeveer de range die bij verkoop is aangegeven. Een rechter zal dat altijd in overweging nemen.

Moneyman

16again schreef: ↑
24 sep 2026 18:04
WLTP is natuurlijk slecht meetbaar, want afhankelijk van de rij omstandigheden.
WLTP is nu juist niet afhankelijk van de rij omstandigheden.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Maar de WLTP wordt in laboratorium omstandigheden gemeten .
Ik bedoel natuurlijk te zeggen dat Jan met de Pet dit moeilijk na kan meten , om zo vast te stellen hoeveel KM is ingeleverd.
Terwijl het aantal kWh makkelijk meetbaar is: Leegrijden, volladen, en zie de rekening.
En de klacht betreft de accu, focus op electrische eigenschappen ligt dus voor de hand.
16again schreef: ↑
24 sep 2026 18:04
https://www.autoweek.nl/auto/108304/for ... v-st-line/
stroomverbruik 17,5 kWh/100km
actieradius 69 km
Dan is netto accu capaciteit dus 69 × 17,5 / 100 = 12,1 kWh
Genoemde link noemt wel de bruto accu capaciteit van 14.4kWh ! Er was dus voor de update al ruimte gehouden voor overladen en te diepe ontlading.

Plaats reactie