Coolblue: pakket bezorgd, maar product van €699 ontbreekt
-
Ik_weet_niet_alles
Re: Coolblue: pakket bezorgd, maar product van €699 ontbreekt
Ik heb even een bestelling geplaatst bij Coolblue. Betaalmogelijkheden zijn Ideal/Wero, Apple Pay en Visa Creditcard. Allemaal voor het volledige bedrag. Dat is in strijd met de wet, aangezien de vooruitbetaling dwingend wordt opgelegd dus zonder wederzijds goedvinden. Als bezorgpunt kies ik voor een ophaalpunt, maar dat zou het verschil niet mogen zijn.alfatrion schreef: ↑26 sep 2026 18:18Er is geen wet tegen vooruitbetaling van 100%. Er is een wet tegen het verplicht van volledige vooruitbetaling via algemene voorwaarden. Wanneer je dit beding via een individuele afspraak dan kan het. En als de algemene voorwaarden een aantal opties waarbij waarbij sommige een volledige vooruitbetaling vergen en anderen niet, dan verplichten de algemene voorwaarden je niet om een volledige vooruitbetaling doen. Voorbeeld hiervan is dat je kunt kiezen voor vooruitbetaling via iDeal of dat je in drie delen betaald via Klarna.
Wat het bedrag met een creditcard direct bij jou afgeschreven? Een creditcard wordt altijd genoemd als een van de opties die met een instelling kan voldoen aan de wet.
Of zoals bij Coolblue zelf staat:
"Kan ik mijn bestelling achteraf betalen?
Nee, je kan niet betalen met Klarna, Riverty of een andere aanbieder van “achteraf betalen”. Je kunt je betaling wel uitstellen door met je creditcard te betalen. De afschrijving gebeurt namelijk op een later moment."
"Kan ik mijn bestelling achteraf betalen?
Nee, je kan niet betalen met Klarna, Riverty of een andere aanbieder van “achteraf betalen”. Je kunt je betaling wel uitstellen door met je creditcard te betalen. De afschrijving gebeurt namelijk op een later moment."
Moneyman
vindt dit leuk
En uit ervaring weet ik dat die optie prima werkt, zodat door CB aan de eisen wordt voldaan.
-
Ik_weet_niet_alles
De wettelijke verplichting is om de consument niet te verplichtingen om meer dan 50% vooruit te moeten betalen en dus een betaalwijze aan te bieden die achteraf betalen mogelijk maakt. Daaraan voldoet deze methode.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑27 sep 2026 21:43Lijkt mij niet want niet iedereen beschikt over een creditcard.
Dat niet iedereen een creditcard heeft, doet er niet toe. Dat geldt ook voor een heel aantal van de andere opties. Ook opties als Paypall, Apple Pay, Klarna en dergelijke zijn niet voor iedereen beschikbaar.
Dat de consument een betaalmiddel niet heeft is een ding, dat een consument een betaalmiddel niet kan krijgen is iets anders. Het kan onredelijk bezwarend zijn om Klarna aan te bieden aan klanten die daar niet over kunnen beschikken.
De vraag is natuurlijk voor wiens risico dat komt: de verkoper of degene die geen Klarna kan krijgen.
Maar goed, dit is meer een discussie voor een ander topic, want hier is ‘t offtopic.
Maar goed, dit is meer een discussie voor een ander topic, want hier is ‘t offtopic.
De centrale vraag is of je de koper verplicht onvolledig vooruit te betalen als je de mensen een keuze bied uit betalingsopties waarbij ze vooruit moeten betalen en betalingsopties waar ze geen gebruik van kunnen maken. Ik ben genegen om daar een positief antwoord op te geven.
Art. 7:26 lid 2 BW
De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.
artikel 7:6 lid 2 BW
Lid 1 is niet van toepassing op de artikelen 12, 13, eerste en tweede zin, 26 en 35, doch bedingen in algemene voorwaarden waarbij ten nadele van de koper wordt afgeweken van die artikelen, worden als onredelijk bezwarend aangemerkt.